پرده سینما

نشست رسانه ای بيست و ششمين جشنواره فيلم كودك برگزار شد

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

نشست رسانه ای بيست و ششمين جشنواره بين المللی فيلم كودک صبح امروز با حضور سيد احمد ميرعلايی دبير اين جشنواره و جعفر گودرزی، مدير اجرايی و روابط عمومی جشنواره و همچنين مهمانان وي‍ژه ای همچون: محمد منير صفی الدين نماينده يونيسف در ايران و عليرضا احمدی روشن و آرميتا رضايي نژاد، دو تن از فرزندان شهدای ترور هسته ای كشور كه در اجلاس سران غيرمتعهدها نيز حضوری چشمگير داشتند در تالار اجتماعات بنياد سينمایی فارابی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.جعفر گودرزي مدير روابط عمومي جشنواره

در ابتدای اين نشست جعفر گودرزی پشت تريبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگويی به اصحاب رسانه اعلام كرد:

اين اولين نشست خبری بيست و ششمين جشنواره بين المللی فيلم كودک است و ما اميدواريم با همياری و كمک اهالی رسانه جشنواره ای پربار و تآثيرگذار را برگزار كنيم. ما در جشنواره های پيشين از نظر كمی و كيفی ركوردهای بی نظير و قابل تآملی را داشتيم كه اگر بخواهيم جشنواره ای بهتر از آن ها برگزار كنيم نياز به تلاش مستمر و شبانه روزی دارد كه اميدواريم جشنواره بيست و ششم فيلم كودک بتواند از همه نظر جشنواره ای پربار و تآثيرگذار باشد.

گودرزی سپس خاطر نشان كرد:

امروز چند رويداد خوب در در نشست بيست و ششمين جشنواره بين المللی فيلم كودک اتفاق خواهد افتاد كه از آن جمله می توان به رونمايی پوستر جشنواره فيلم كودک  توسط دو تن از فرزندان شهدای ترور هسته اي، امضای تفاهمنامه بين بنياد سينمايی فارابی و يونيسف با حضور نماينده يونيسف در ايران اشاره كرد.

سپس گودرزی از سيد احمد ميرعلايي دبير بيست و ششمين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان دعوت كرد تا براي ادای توضيحات در خصوص روند برگزاری اين رويداد بزرگ بين المللی به پشت تريبون برود.

ميرعلايی ضمن عرض خير مقدم به اصحاب رسانه ابراز اميدواری كرد كه بيست و ششمين جشنواره فليم كودک و نوجوان به خوبی برگزار شود و از اهالی رسانه دعوت كرد تا در جشنواره حضور داشته و تأثير گذار باشند.

ميرعلايی در ادامه اظهاراتش يادی از كودكان و نوجوانان زلزله زده استان آذربايجان شرقی كرد و اظهار داشت: جا دارد يادی بكنم از كودكانی كه سال گذشته ما برايشان جشنواره كودک و نوجوان را برگزار كرديم و امسال اين جشنواره را به يادشان برگزار خواهيم كرد. من به مردمی كه قهرمانانه به مناطق زلزله زده رفتند و در آن جا به آسيب ديدگان كمک كردند تبريک می گويم. در اين نشست كه اولين نشست برای بيست و ششمين جشنواره فيلم كودک و نوجوان است گزارشاتی از جشنواره خواهيم داشت. موضوع كودک و نوجوان موضوعی مشترک در جهان است كه در آن هيچ نگرش سياسی نمی توان يافت.نشست رسانه اي جشنواره

ميرعلايی در ادامه اظهاراتش از دبيرهای قبلی جشنواره تشكر و قدردانی كرد و اظهار داشت كه ما تلاش كرده ايم تا جشنواره را گسترش دهيم. ما در اين مدت اهداف فرهنگی كودک را جويا بوديم و امسال سعی داريم تا از همه نقاط قوت استفاده كنيم و نقاط ضعف را كاهش دهيم. ما در تلاشيم تا عرضه كننده يک جشنواره سينمايی آبرومند در سطح بين المللی باشيم. ما سال گذشته بيست و پنجمين جشنواره فيلم كودک و نوجوان را با نام حضرت علی (ع) آغاز كرديم و بسياری نيز از نمايش پرچم حرم حضرت علی در مراسم افتتاحيه استقبال كردند. امسال نيز اميدواريم نام نامی حضرت زهرا (س)  به جشنواره كودک بركت بدهد و ما اين جشنواره را به نام حضرت زهرا (س) آغاز و برگزار می كنيم. امسال برنامه های ويژه ای با حضور تعدادی از سينماگران كشور تدارک ديده ايم. ما در سينمای كودک بايد از ديد كودک و نوجوان به سينما نگاه كنيم. وقتی در اين حيطه صحبت می كنيم متوجه می شويم كه اخلاق جزء مهمی از آن است.

در بيست و ششمين جشنواره فيلم كودک و نوجوان كمی انتخاب بنده به عنوان دبير جشنواره دير انجام شد و من فرصت كمتری برای اجرای ملزومات جشنواره داشتم اما برنامه های جشنواره را اعلام می كنم.

امسال شعار جشنواره اين است : كودک با نشاط، نوجوان آگاه، خانواده پايدار.

در مسابقه سينمای ايران ما سال های قبل فيلم های بزرگی در سطح بين المللی داشتيم. شانزده فيلم سينمايی متقاضی در سينمای ايران شده اند كه حضور دوازده فيلم در اين قسمت قطعی شده است.

در قسمت فيلم های بلند و كوتاه صد و پنجاه اثر فرستاده شده است كه هيئت انتخاب در حال انتخاب آثار می باشند.

در قسمت پويانمايی بلند و كوتاه پنجاه اثر فرستاده شده است كه به جز يک يا دو اثر باقی آثار مربوط به امسال می باشند.

هيئت انتخاب فيلم های ويديويی بلند و كوتاه عبارتند از:

پريوش نظريه، بهمن حبشي، احمدرضا گرشاسبي، محمدرضا شرف الدين و علی زارعان.

در بخش پويا نمايی اين هيئت عبارتند از: امير محمد صفورا، بهرام عظيمی و دهقاني.

امسال جايزه نوجوان شهيد نيز با عنوان جايزه بهنام محمدی برای دومين دوره به ياد نوجوانان شهيد در هشت سال دفاع مقدس به فيلم برگزيده در اين قسمت داده می شود.

فيلم های ارسالی برای قسمت بين الملل جشنواره سيصد و بيست عنوان فيلم بود كه از شصت و سه كشور ارسال شده اند كه كشورهای كرواسي، آلمان، فرانسه، هلند، تركيه، سوئيس، لهستان، اسپانيا، استوني،‌افغانسان، سوئد و غير برخی از اين كشورها می باشند.

فيلم های پذيرفته شده از بين اين فيلم ها هشتاد و دو اثر می باشد.

در قسمت فيلم های بين المللی دوازده فيلم حضور دارند كه دو يا سه فيلم نيز از ايران خواهند بود.

فيلم های نيمه بلند دوازده اثر و پويا نمايی های كوتاه و بلند بيست و پنج اثر می باشند.

مروز آثار سينمايی آقای زدرک ميلر از كشور اندونزی با چهارده اثر را داريم.

مرور آثار پويا نمايی كشور كرواسی نيز در اين جشنواره انجام می شود.

با توجه به بيداری اسلامی در كشور های اسلامی دوازده اثر در مورد كشورهای اسلامی در جشنواره حضور خواهند داشت. كه اين قسمت با عنوان كودكان و نوجوانان آسيا در جشنواره قرار دارد كه دو فيلم نيز در بين اين فيلم ها از ايران خواهند بود.نشست رسانه اي جشنواره

در اقتباص ادبی كودک هشت فيلم حضور دارند كه دو فيلم از ايران خواهند بود.

ميرعلايی در ادامه هيئت داوران بخش بين الملل را معرفی كرد كه عبارتند از:

علی شاه حاتمي، شفيع آقامحمديان، سعيد توكليان، پوران درخشنده و مجيد شاه حسيني.

وی در ادامه افزود: امسال نيز جايزه بخش محمدالدوره را به ياد شهدای كودک و نوجوان دنيا خواهيم داشت. سينماهای نمايش دهنده فيلم ها ضمن اينكه تمامی فيلم ها به صورت ديجيتال پخش می شوند دوازده سالن می باشد. اين اولين جشنواره است در ايران كه همه فيلم هايش به صورت ديجيتال پخش می شوند.

سالن های نمايش دهنده فيلم ها عبارتند از:

سينماهای قدس يک و دو، تالار هنر، تالار فرشچيان يک و دو،‌ تالار خورشيد، سوره و كتابخانه مركزی از جمله سالن های پخش فيلم در بيست و ششمين جشنواره فيلم كودک و نوجوان هستند.

ميرعلايی افزود: جشنواره بيست و ششم در دوازده استان برگزار می شود كه هنوز دو استان از بين اين دوازده استان قطعی نشده اند. ما به همه استان ها اعلام كرديم كه حاضر به اجرای جشنواره در آن جا هستيم اما من متأسفم برای استان هايی كه برای راحت خواهی به درخواست ما جواب مثبت ندادند و اين مسأله را پيگيری نكردند. تا الآن حضور ده استان قطعی می باشد و دو استان نيز همچنان مشخص نيست اما امكان بيشتر شدن تعداد استان ها از دوازده استان نيز وجود دارد.

دبير بيست و ششمين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان افزود: ما حدوداً نزديک به پنجاه شهر نمايش فيلم داريم كه بالغ بر سيصد نمايش فيلم در استان ها خواهيم داشت.

ميرعلايی در ادامه اظهار داشت: بزرگداشت هايی در اين جشنواره برای چند سينماگر در نظر گرفته شده است كه عبارتند از:

مسعود كرامتي، سيروس حسن پور، گرگين گرگوريان.

ميرعلايی پس از بيان زحمات گرگوريان در عرصه تدوين در سينما اظهار داشت:

شايد كسی نداند كه ما هفده هزار شهيد ترور در كشورمان داريم و به نمايندگی از تمامی فرزندان شهدای ترور در اين جشنواره از آرميتا و عليرضا نقدير خواهد شد و اين دو عزيز پوستر اين جشنواره را رونمايی خواهند كرد.

يكی از كارهای مفيد در سال گذشته كه باعث شد توجه يونيسف به جشنواره فيلم كودک و نوجوان در ايران جلب شود حركت كاروان های فرهنگی در استان های مرزی بود.

ما امسال پنجاه هزار بسته فرهنگی آماده كرده ايم كه سعی در شكيل بودن و با كيفيت بودن آن داشتيم كه قصد داريم اين هدايا با عشق به كودكان اهدا شود.

شش كاروان از سوم تا هفتم مهر به مناسبت ميلاد حضرت امام رضا (ع) در مناطق محروم به راه می افتند و اين هدايا را به كودكان اهدا می كنند و گزارش تصويری كاروان های فرهنگی را در روز افتتاحيه خواهيم ديد.

اين كاروان ها در روستا ها و مناطق محروم نمايش عروسكی و فيلم دارند.

ميرعلايی در ادامه افزود: كاروان اختصاصی هم به مناطق زلزله زده می رود.

با همكاری آقای مدرسی تهيه كننده فيلم كلاه قرمزی و بچه ننه قرار است همزمان با جشنواره در مناطق زلزله زده نمايش فيلم كلاه قرمزی و بچه ننه و ديگر فيلم ها را داشته باشيم. با توجه به ناتوانی مسئولان در مناطق زلزله زده كه امری طبيعی می باشد قرار است خودمان جشنواره را در آن جا برگزار كنيم.

ميرعلايی در مورد ميهمانان خارجی افزود: از پنجاه و يک كشور هفتاد و پنج مهمان داريم. تعدادی از مهمانان كودكان و نوجوانان هستند كه داور نيز می باشند. آلمان، تونس، اسپانيا و تركيه برخی از كشورهايی هستند كه مهمانانی در ايران خواهند داشت.نشست رسانه ای جشنواره فیلم کودک

ميرعلايی با اظهار بر اينكه فيلمنامه نويسی مشكل بزرگ امروز سينمای ايران است گفت: بايد به فيلمنامه نويسان توجه ويژه ای صورت گيرد.

شصت عنوان از نويسندگان مختلف در بخش فيلمنامه نويسی برای جشنواره ارسال شده است كه در دست بررسی هستند. از بين اين فيلم ها پنج عنوان از اصفهان ارسال شده است.

ميرعلايی در ادامه اظهار داشت: ما يكی از معتبرترين و فرهنگی ترين جشنواره های كودک و نوجوان را در كشورمان داريم. ما از نظر فرهنگی در سطح اول هستيم و سعی می كنيم كه جشنواره را نيز در همين سطح برگزار كنيم.

پس از اتمام سخنان ميرعلايی گودرزی اظهار داشت:

پيش فروش بليط از هفته آينده آغاز می شود. گروه دوبله نيز با مديريت ربيعي، ذی نوری و آفتابی كارشان را آغاز كرده اند.

پس از اظهارات گودرزی دبير بيست و ششمين جشنواره كودک و نوجوان افزود: امسال فرشی با عنوان خليج فارس توسط كودكان بافته خواهد شد و به دبير كل محترم سازمان ملل اهدا خواهد شد تا كسی در دنيا فراموش نكند كه خليج فارس نام ديگری ندارد.

وی افزود: در مورد بخش جلوه گاه اميد بايد بگويم كه سازمان ميراث فرهنگي، سازمان بسيج، ستاد اقامه نماز و آستان قدس رضوی از جمله آن ها می باشد. از قديمی ترين نهاد در جشنواره كودک و نوجوان نيز تقدير خواهد شد.

برای درگير كردن كودكان و نوجوانان بيست و شش كودک نيز به عنوان خبرنگار در نظر گرفته شده اند كه همگی بين دوازده تا پانزده سال سن دارند. در ضمن شش شهر استان نيز جشنواره را برگزار می كنند كه عبارتند از:

نجف آباد، شاهين شهر، خمينی شهر، زرين شهر و كاشان.

آستان قدس رضوی نيز بيست يا سی هزار هديه در كنار پنجاه هزار هديه ما به دانش آموزان اهدا می كند.

در ادامه خبرنگاران با سؤالات خود جلسه از ميرعلايی و گودرزی جلسه را ادامه دادند.

يكی از خبرنگاران پشت تريبون رفته و از ميرعلايی پرسيد:

خبر استعفای شما چندی پيش در رسانه ها به گوش می رسيد، چه شد كه همچنان در فارابی باقی مانديد و چرا فارابی كه از ساخت فيلم های كودک حمايت می كند آن ها را اكران نمی كند و چرا كلاه قرمزی در جشنواره نيست و الآن قصد داريد هرطور شده اين فيلم را در جشنواره جای دهيد؟امضاي تفاهم يونيسف و بنياد سينمايي فارابي

ميرعلايی در پاسخ اظهار داشت: بنده روز اول كه به سمت مدير بنياد فارابی منصوب شدم  ‌برگه استعفای خويش را به شمقدری دادم و اظهار داشتم كه هر وقت بنده را لايق ادامه كار ندانستيد می توانيد زير اين برگه را امضا نماييد. ما تا زمانی كه مثمر ثمر باشيم هستيم و تا زمانی كه نباشيم نيستيم. اما فعلاً در فارابی حضور دارم و خبری از استعفايم نيست.

در مورد سؤال دوم نيز بايد بگويم كه كار ما در فارابی توليد و حمايت از توليد است. وظيفه ما اكران فيلم ها نيست. سياست گذاری اكران كار ما نمی باشد و ما شديداً به بی توجهی به سينمای كودک و نوجوان مخالفيم و اينكه چرا در اكران به سينمای كودک بی توجه هستند من نيز با شما همدردم.

در جواب سؤال سوم نيز بايد بگويم كه بنده علاقه مند به اكران كلاه قرمزی و بچه ننه در جشنواره بودم اما از آنجايی كه سينما نياز به اكران دارد ترجيح بر اين است كه فيلم اكران شود. ما به كلاه قرمزی توجه خواهيم كرد و احترام خواهيم گذاشت و در جشنواره نيز به اين فيلم توجه می شود.

خبرنگار ديگری پرسيد:

شما سال گذشته خبر از ساخت كاخ جشنواره داديد و اظهار داشتيد كه سال آينده جشنواره در آن جا برگزار می شود اما گويا امسال خبری از آن كاخ نيست. اين به چه دليل می باشد؟

نشست سران كشور های غير متعهد قرار بود كه در اصفهان برگزار شود و حتی يكی از مكان های برگزاری نيز كاخ در نظر گرفته شده بود كه در نهايت با صلاحديد جناب رئيس جمهور نشست سران در تهران برگزار شد و ما اين مراسم را مقتدرانه برگزار كرديم. اما آن كاخ هنوز آماده نشده است.

سپس يكی ديگر از خبرنگاران در مورد افزايش تعداد جوايز بخش بازيگری و محدوديت جوايز در ساير بخش های فنی جشنواره فيلم كودک سوآل كرد و با گلايه از تعداد زياد جوايزی كه سال گذشته به بازيگران اختصاص يافت گفت چه دليلی دارد كه شما به بازيگران بيش از 8 جايزه اهدا كرديد؟

ميرعلايی پاسخ داد: جايزه ای به جشنواره اضافه نشده است ما فقط تعداد جوايز را گسترش داديم و اين كار هم به خاطر كودكان و نوجوانانی است كه شايد از نگرفتن جايزه ناراحت شوند، ما سال گذشته يک جايزه مشترک به آن هايی كه جايزه نگرفتند هم داديم چرا كه اعتقاد داريم به كسی كه جايزه نگرفته است نيز بايد توجه شود.رونمايي از پوستر جشنواره

سپس پوستر بیست‌ و ششمین جشنواره فیلم کودک با طراحی صادق جمالی توسط آرمیتا رضایی‌نژاد و علیرضا احمدی‌روشن کودکان شهدای ترور رونمایی شد و پس از آن تفاهم نامه ای ميان يونيسف و بنياد سينمايی فارابی امضا شد.

محمد المنیر صفی‌الدین نماینده یونیسف در ایران و حامی جشنواره فیلم کودک با ابراز خوشحالی از همکاری با فارابی برای برگزاری جشنواوه و همچنین ارسال کاروان‌های فرهنگی به مناطق مرزی گفت: یونیسف همواره معتقد است که  صنعت سینما و فیلم یکی از تاثیرگذارترین هنرها بوده است که به تمامی خانه‌ها می‌تواند وارد شود و این جشنواره از این جهت مهم است که کودکان با دیدن فیلم‌های مختلف می‌توانند از بهبود وضعیت کودکان تاثیر بگیرند.

وی در خاتمه بیان داشت : تشکر می‌کنم از فارابی به جهت اینکه مشارکت ما را پذیرفت و جای خانم کرامتی نیز به عنوان سفیر حسن نیست یونیسف در این مراسم واقعا خالی است.

سپس خبرنگار سايت پرده سينما پشت تريبون رفت و خطاب به ميرعلايی و گودرزی گفت:

آيا در يک سال گذشته تصميمی برای ميزبانی دائم استان اصفهان و تثبيت جشنواره فيلم كودک انجام شده است؟ و آيا امسال سايت های تخصصی سينمايی برای پوشش خبری جشنواره جايی خواهند داشت يا خير؟

گودرزی در پاسخ به سوآل مربوط به حضور خبرنگاران سايت های سينمايی گفت: ما بيش از 150 درخواست از خبرنگاران برای حضور در اصفهان داريم اما ظرفيت ما اين قدر نيست و اميدواريم امسال بتوانيم شاهد حضور بيشتر خبرنگاران باشيم.

ميرعلايی نيز در پاسخ كوتاهی گفت: تفاهم نامه ای سال گذشته ميان ما و دكتر سقائيان ن‍ژاد منعقد شد و قرار شد جشنواره 5 سال در اصفهان برگزار شود در ضمن بايد بگويم من از رسانه ها حمايت می كنم و اعتقاد دارم اگر از رسانه ها حمايت نشود جشنواره كودک به اهدافش نخواهد رسيد در ضمن من از آقای ضرغامی انتظار دارم كه رسانه ملی امسال بيشتر و پربارتر به جشنواره فيلم كودک بپردازد.

اين نشست خبری با پذيرايی از خبرنگاران پايان يافت.

در همين رابطه ببينيد:

عكس هاي الهام عبدلي از نشست خبري بيست و ششمين جشنواره فيلم كودك


 تاريخ ارسال: 1391/6/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.