پرده سینما

بصیرت، آگاهی و شکوفایی؛ دومین نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

پرده سینما









نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومتدومین نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و تعداد کثیری از مدیران سینمایی و اصحاب رسانه در مرکز اسوه برگزار شد.

این مراسم با دقایقی تآخیر رآس ساعت 10:40 با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گشت.

در ابتدای این مراسم یزدان عشیری با محکوم کردن ساخت فیلم موهن درباره پیامبر اسلام گفت: ساخت این فیلم به نوعی جنایت فرهنگی به حساب می‌آید. وی سپس ضمن قدردانی از همکاری خوب رسانه های گروهی با اشاره به ساخت فیلم ضدانسانی علیه پیامبر اسلام این گونه اقدامات شرم آور را پوچ و بیهوده خواند و  افزود:

 جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با سیر تحول مثبت و روند رو به جلو و توسعه و تکامل امسال در مقیاس ملی و بین الملل برگزار می شود و چراغش به کمک رسانه ها و همت بلند تعدادی از فیلمسازان روشن مانده است.

در ادامه این مراسم، محمد خزاعی با اشاره به برگزاری جشنواره در موقعیت حساس جهانی گفت: در حساس ترین نقطه‌ای که پیرامون جهان اسلام و بیداری اسلامی شکل گرفته جشنواره برگزار می‌شود و دل هر انسانی از هر دینی با دیدن این فیلم موهن آزرده خاطر می‌شود.

وی با اشاره به این که مسلمانان هیچوقت به هیچ دینی توهین نکرده‌اند افزود:

 باید بررسی کرد که در یک سال اخیر چه تحولاتی در دورن کشورها رخ داده است. گرایش کشورها نسبت به دین اسلام به شدت افزایش پیدا کرده است و  نگرانی‌های دولت های اروپایی و اسرائیل بر سر همین موضوع است و این که چه سناریویی در پشت ساخت این فیلم موهن و توهین به پیامبر اسلام نهفته است در آینده مشخص خواهد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادامه تصریح کرد: جشنواره در شرایط بسیار مهم و حساس برگزار می‌شود و حتی یک روزنامه معروف اسرائیلی در مطلبی تحت عنوان «جشنواره مقاومت برای تنفر از اسرائیل» به تحلیل جشنواره پرداخته است و عنوان کرده که چرا این جشنواره در نه کشور جهان برگزار می‌شود در حالی که من معتقدم اگر ما بتوانیم جشنواره‌ای برگزار کنیم که مردم نسبت به نقش اسرائیل آگاه شوند و نفرت آنها از این رژیم بیشتر شود، موفق خواهیم بود.

خزاعی خاطرنشان کرد: در این مطلب عنوان شده است جشنواره فیلم مقاومت برای دفاع از تروریست است در حالی که در جواب آنها می‌گویم تروریست شما هستید چرا که کشور ما 17 هزار شهید ترور دارد که نقش اسرائیل و آمریکا در شهادت آن ها مشهود است.

وی با اشاره به شعار جشنواره دوازدهم اظهار داشت: بصیرت،آگاهی و شکوفایی شعار جشنواره امسال است که در مدت دوماه برگزار خواهد شد و از این حیث طولانی‌ترین و وسیع‌ترین جشنواره‌ای است که بعد از انقلاب در کشورمان برگزار خواهد شد.

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومتدبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ادامه داد: جشنواره از 3 تا 7 مهر در کرمان و 80 منطقه مرزی در 16 استان برگزار خواهد شد که در برخی از استان ها شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، خاطره گویی و دیدار با خانواده شهدا خواهیم بود. ما خودمان هم تصور نمی‌کردیم جشنواره در چنین وسعتی بخواهد برگزار شود که دلیل این گستردگی استقبال استان‌ها بوده است.

خزاعی با تآکید بر این که چنین جشنواره‌ای نباید تنها در تهران یا مراکز استان ها خلاصه شود گفت: همیشه آرزویم این بوده است که بتوانیم جشنواره‌ای برگزار کنیم که همه مردم ایران از آن نفع ببرند و مهم ترین اتفاق جشنواره دوازدهم نیز برگزاری آن در مناطق محروم است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره دانش‌آموزی مقاومت به مدیریت حبیب‌ احمدزاده بیان داشت: در کنار برگزاری جشنواره در کرمان بخشی نیز تحت عنوان جشنواره دانش‌آموزی مقاومت به مدیریت حبیب‌ احمدزاده برگزار می‌شود که در این طرح 45 هزار دانش آموز در مقاطع دبستان،راهنمایی و دبیرستان فیلم‌های جشنواره را در مناطق مرزی می‌بینند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادامه این نشست با تشریح روند برگزاری جشنواره در نه کشور خارجی گفت: در فاز بعدی از تاریخ 15 تا آخر آبان ماه جشنواره را در نه کشور برگزار خواهیم کرد که البته دو کشور دیگر هم متقاضی هستند اما به علت محدودیت زمانی احتمالاً تنها نمایش فیلم را در آن ها خواهیم داشت.

خزاعی همچنین با اعلام این که در دوازدهمین جشنواره مقاومت سه نشست تخصصی با مدیریت اکبر نبوی در هتل پارس کرمان برگزار خواهد شد ادامه داد: در کنار این نشست‌های تخصصی سه کارگاه آموزشی نیز برای دانشجویان کرمای برگزار می‌شود که شامل کلاش نقد در سینما توسط مسعود فراستی، فیلمنامه‌نویسی توسط مهدی سجاده‌چی و مستند در بحران توسط محمد داوودی خواهد بود و در پایان آن به شرکت گنندگان مدرک داده خواهد شد.

در ادامه این نشست خزاعی با تشریح بخش‌های مختلف جشنواره و تعداد آثار راه‌یافته به نه بخش جشنواره مقاومت خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال یک بزرگداشت و سه تکریم خواهیم داشت که مراسم بزرگداشت برای قاسم بخشی از مستندسازان پیشکسوت سینمای دفاع مقدس  و تکریم‌ها برای رضا ایرانمنش، مرحوم ابوالقاسم حسینی و حسن نجاریان برگزار خواهد شد و هر روز برگزاری جشنواره نیز به نام یکی از شهدای کرمان نامگذاری شده است.

دبیر جشنواره به تشریح بخش های مختلف و اهمیت این رویداد سینمایی پرداخت و گفت:

 دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت به عنوان بزرگ ترین و گسترده ترین جشنواره در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با آغاز هفته دفاع مقدس آغاز و به مدت دو ماه ادامه می یابد. این جشنواره به لحاظ گستردگی جغرافیایی درکرمان، 80 منطقه مرزی  16 استان کشور و 9 کشور جهان برگزار می شود.

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومتوی ادامه داد: کره شمالی، لبنان، ترکیه، هند، مالزی، بوسنی هرزگوین، ارمنستان، کنیا و فلسطین میزبانان این دوره جشنواره هستند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گستردگی و فراگیری جشنواره در مقیاس ملی و بین الملل، توجه به رویکردهای موضوعی روز کشور و جهان به حسب ضرورت ها و نیازهای داخلی و منطقه ای و جهانی، اهتمام به مقوله فیلمنامه نویسی با بخش قلم طلایی، توجه به موضوع شهدای ترور و راه اندازی جریان فیلمسازی با این موضوع برای نخستین بار در کشور، پیش بینی بخش عماد مغنیه و فرصت سازی برای شناسایی و آگاهی بخشی نسبت به این موضوع، توجه به سیاست ها و نگاه تازه در عرصه بین الملل با اهتمام به محورهایی چون: بیداری اسلامی، حقوق بشر، تفکرات ضد استبدادی و ضد استکباری و اهمیت دادن به جنبش های نوین در جهان و اعتراضات استقلال خواهی و تاکید بر ارتقای کیفی در تمامی سطوح اعم از زمان بندی، راه اندازی سامانه پذیرش مهمان، انتشار جدول نمایش و مشارکت گسترده هنرمندان و فیلمسازان صاحب نام در تیم های انتخاب و داوری به دلیل اعتقاد به این که دفاع مقدس نماد وفاق و وحدت و همگرایی خانواده سینمای ایران است از ویژگی های مهم این دوره خواند و افزود: جشنواره مقاومت در این دوره با شعار مقاومت ، بصیرت و شکوفایی و با اهدافی چون: تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و نگاه به حضور سازنده ایثارگران در مقابل دشمنان ،تحریم اقتصادی، دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی، مقاومت و بیداری اسلامی ، مقابله با استکبار جهانی، تروریسم و صهیونیسم بین الملل  و در بخش های مسابقه سینمای ایران، مسابقه بین الملل، قلم طلایی، جلوه گاه نور، چشم انداز سینمای مقاومت ایران، نشست های تخصصی و ورک شاپ ها، بزرگداشت سینماگران انقلاب و دفاع مقدس طراحی و پی ریزی شده است.

خزاعی با اشاره به این که مجموعاً بیش 1044 اثر  متقاضی حضور  در بخش های مختلف سینمای ایران بوده‌اند اعلام کرد:

 از مجموع 22 فیلم سینمایی 12 عنوان برای بخش مسابقه و 2 عنوان برای خارج از مسابقه انتخاب شده و از مجموع 81 فیلم سینمایی ویدیویی 20 عنوان برای بخش مسابقه انتخاب شده است و همچنین از مجموع 57 فیلم کوتاه رسیده 24 عنوان انتخاب شده‌اند. از مجموع182 فیلم مستند ارسالی به دبیرخانه 25 عنوان انتخاب و از مجموع 58 عنوان فیلم متقاضی حضور در بخش جلوه گاه نور 20 اثر برای نمایش در جشنواره انتخاب شده‌اند.

وی همچنین با تشریح بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی گفت: 327 اثر در بخش قلم طلایی به دبیرخانه جشنواره رسیده است که شامل 200 فیلمنامه سینمایی و 125 فیلمنامه سینمایی ویدیویی که از این تعداد 62 فیلمنامه شامل 32 فیلمنامه سینمایی و 30 فیلمنامه سینمایی ویدیویی انتخاب شده‌اند.

 دبیر جشنواره فیلم مقاومت ادامه داد: بخش بعدی جشنواره مسابقه عکس فیلم های سینمایی دفاع مقدسی است که 108 اثر از 17 عکاس برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شده‌اند.

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومتخزاعی در ادامه با تشریح بخش‌های بخش بین‌الملل اظهار دشت: بخش بين الملل با عنوان آفتاب حقيقت نامگذاري شده که در قالب رقابت فيلم هاي سينمايي، فيلم هاي كوتاه داستاني و آثار مستند برگزار مي شود. در این بخش 209 اثر در بخش بین الملل از 87 کشور به دبیرخانه رسیده که مجموعا 40 عنوان برای بخش مسابقه انتخاب شده است که شامل  14 عنوان فیلم در بخش عماد مغنیه، 13 عنوان سینمایی و 13 عنوان مستند هستند.

وی ادامه داد : قربانیان سلاح های کشتار جمعی، مقابله باتروریسم و صهیونیسم،  مقاومت وبیداری اسلامی، حقوق بشر، جنبش وال استریت درهدف گذاري                                محتوایی آثارسينمايي، مستندو داستاني بخش مسابقه بين الملل محورهای اصلی بخش بین الملل هستند.

خزاعی تصریح کرد: هر سه بخش رقابتی بین الملل توسط یک هیئت داوری پنج نفره شامل سه سینماگر خارجی و دو سینماگر ایرانی مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

دبیر دوازدهمین جشنواره مقاومت با اشاره به استقبال گسترده کشوزهای خارجی از جشنواره بیان داشت: کره شمالی، ترکیه، مصر، لبنان، فلسطین- غزه، کنیا، هند، مالزی، بوسنی و هرزگوین 9 کشوری هستند که جشنواره در آنها برگزار خواهد شد و همچنین  از کشورهایی نظیر تونس، اسپانیا، روسیه، فرانسه، کره جنوبی، الجزایر، بلژیک، ایتالیا، سوئد، هلند، نروژ، سوریه، و ایرلند اثارشان در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.

 وی با اشاره به دستاوردهای برگزاری جشنواره دراستان کرمان خاطرنشان کرد:  با هدف تمرکززدایی از تهران، اهتمام به نقش و جایگاه استان ها و مناطق مختلف،  تبادل تجربیات هنرمندان حرفه ای و صاحب نام، ایجاد نشاط اجتماعی و فرهنگی در استان، بازشناسی ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و توریستی استان، بازسازی سالن‌ها سینمایی مهتاب و آسیا و تجهیز سالن سینمایی شهر تماشا جشنواره در کرمان برگزار خواهد شد که قطعاً نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

خزاعی سپس خاطرنشان کرد: جشنواره از 3 مهر تا 7 مهر در شهر کرمان برگزار می شود و در اقدامی معنوی و الهام بخش روزهای جشنواره را در کرمان به نام سرداران شهید این استان نامگذاری کرده است. ایام برگزاری جشنواره، به ترتیب به نام سرداران شهید محمد شهسواری، عبدالمهدی مغفوری، حاج یونس زنگی آبادی، حاج مهدی زندی و سیدحمید میرافضلی از 4 تا 7 مهر نامگاری شده است.

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومتوی همچنین با اشاره به برنامه‌های جنبی جشنواره درکرمان گفت: تجلیل از پنج خانواده برجسته دوران دفاع مقدس به صورت نمادین، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان شهر کرمان  و تشکیل کمیته مناطق محروم در ستاد اجرایی جشنواره در استان کرمان از جمله برنامه‌های جبنی دوزادهمین جشنواره مقاومت است.

وی در دامه این نشست تآکید کرد: با شروع هفته گرامیداشت دفاع مقدس، برنامه های همزمانی جشنواره در80 منطقه مرزی کشور آغاز می شود .امسال برای نخستین بار تمامی شهرهای مرزی و مناطق محروم کشور همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس از برنامه های دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس منتفع می شوند.

شهرهای محروم 16 استان شامل: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی،  گلستان، مازندران و استان گیلان در طرح اکران فیلم های دفاع مقدس شرکت دارند .

همچنین شهرهای جلفا، كليبر، هادی شهر،علمدار، هریس در استان آذربایجان شرقی شهرهای پلدشت، پيرانشهر، سردشت، سرو، زیوه در استان آذربایجان غربی و در استان اردبیل : بیله سوار، پارس‌آباد، گرمي، نمين.در استان ایلام: دهلران، موسيان ، مهران. در استان بوشهر: بندر ریگ ، جزیره خارك، دلوار .در استان خراسان جنوبی: اسدیه، گزیک،قهستان،طبسمسینا، سربيشه، شوسف، قائن،حاجی آباد،آریان شهر،خضری و نهبندان شهرهای رشت، رودبار ،تالش ،آستاراو لاهیجان دراستان  گیلان. در استان خراسان رضوی: تایباد ،خواف،‌ درگز،سرخس،صالح‌آباد، ‌كلات ،لطف آباد،باجگیران، در خراسان شمالی: شیروان، فاروج ، لوجلي، ینگه قلعه و  دراستان خوزستان:  آبادان،اهواز، هندیجان ،هویزه، خرمشهر و در استان سیستان و بلوچستان: چابهار، زهك، سراوان، شیروان،دوست محمد، ميرجاوه  و همچنین در استان کردستان: بانه، سروآباد، کانی سور، مريوان و استان کرمانشاه: پاوه، جوانرود،‌سرپل ذهاب، قصرشيرين، گيلانغرب  و در استان گلستان: اینچه برون ، کرند، گمیشان، مراوه تپه و در استان مازندران: محمود‌آّباد ، تنكابن و در استان هرمزگان: بندر جاسک، بندرخمير، بندرریگ، جزیرههرمز، جزیره بوموسی، پارسیان شهرهایی هستند که جشنواره فیلم مقاومت در آن ها برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به آسیب جدی که فیلم‌های دفاع مقدسی را تهدید می‌کند بیان داشت:

 نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومتبرخی از دوستان به زعم خود در آثارشان مضامین نویی را قرار می‌دهند که هیچ ارتباطی با هویت ایرانی اسلامی و آرمان‌های دفاع مقدس ندارد. البته ساختن فیلم با ایده‌های نو بد نیست اما در بحث دفاع مقدس باید به اصول پایبند بود. چرا که فرد فیلمی را ساخته است که هیچکدام از المان‌های آن زمان در آن نیست و در توضیح مدعی می‌شود که به زبان جهانی نزدیک شده‌ام.

وی تآکید کرد: باید در عرصه بین‌الملل استراتژی مشخصی داشته باشیم. این همه اتفاقات گوناگون پیرامون ما رخ می‌دهد اما ما کدام کار فرهنگی را در جواب آنها انجام داده‌ایم و در عرصه بین‌المللی دستمان واقعاً خالی است.

خزاعی ادامه داد: همه دنیا متوجه شده‌اند که سینما رسانه بسیار تاًثیرگذاری است در حالی که ما هیچ برنامه‌ریزی در بخش بین‌المللی نکرده‌ایم و به همین دلیل متولیان فرهنگی کشور در سیاست بین‌المللی باید تجدید نظر کنند و خثنی کردن حرکاتی نظیر ساخت همین فیلم موهن تنها با صدور بیانیه خنثی نمی‌شود. البته در دو سه سال اخیر آقای شمقدری تلاش‌هایی را در این عرصه با چند فیلم در کشورهای مختلف انجام داده‌اند اما بازهم کافی نیست.

خزاعی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا جشنواره سینمای دفاع مقدس از تولیدات این سینما نیز حمایت خواهد کرد، گفت: من باید بگویم که ما برای سینمای دفاع مقدس چه کار کرده‌ایم که انتظار داریم سینمای دفاع مقدس برای ما کاری انجام دهد، البته می‌دانید که آقای شرف‌الدین قول داده‌اند که فیلم برگزیده سینمای ایران 400 میلیون تومان برای کار بعدی مورد حمایت قرار بگیرد اما تا وقتی که در بخش خصوصی رغبت ایجاد نکنیم و آن‌ها احساس نکنند که بازگشت سرمایه خواهند داشت در مضامینی چون سینمای دفاع مقدس برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، مثلا باید به آن‌ها بگوییم که تولید، اکران، و تبلیغات فیلم با مضامین سینمای دفاع مقدس مورد حمایت قرار می‌گیرد تا آن‌ها نیز رغبت کنند و به این ژانر رو بیاورند.

این نشست خبری با پذیرایی از حاضران پایان پذیرفت.


 



 تاريخ ارسال: 1391/6/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.