پرده سینما

من دوست نداشتم «ملکه» به جشنواره فیلم مقاومت برود؛ گزارش کامل نشست رسانه ای فیلم «ملکه»

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

نشست رسانه ای فیلم ملکهنشست رسانه ای فیلم ملکه صبح روز گذشته با حضور تعدادی از دست اندرکاران این فیلم از جمله: محمدعلی باشه آهنگر (کارگردان)، سید حامد حسینی ( جانشین تهیه کننده )، میلاد کی مرام (بازیگر)، حسین باشه آهنگر (بازیگر) و علی علایی (ریاست انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) که مدیریت این نشست را بر عهده داشت در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی برگزار شد.

هدف از این نشست که به همت بنیاد سینمایی فارابی که پخش فیلم ملکه را برعهده دارد برگزار شده بود به منظور اکران فیلم ملکه به نفع زلزله زدگان و همچنین احتمال فرستادن این فیلم به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار 2013 صورت پذیرفته بود.

عوامل فیلم ملکه در تیزر تبلیغاتی خود چنین نگاشته بودند:

شوق همدلی با آسیب دیدگان آذربایجان شرقی به پرواز در می آید. با حضور هنرمندان سینمای ایران عواید اولین اکران ویژه خود را با کمال احترام به پیشگاه آنان تقدیم می داریم.

علی علایی در ابتدای این نشست گفت: فیلم ارزشمند ملکه در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و زحمات دست اندرکاران این فیلم سینمایی از چشم منتقدین دور نمانده بود. هر آن که از انصاف بهره برده بود زحمات این گروه را دیدند و ما با  نظرات متنوعی در رابطه با ملکه در جشنواره فجر مواجه شدیم و همه منتظر اکران این فیلم بودند. ملکه فیلم بحث انگیز سال گذشته شد چون نگاه خاصی به جنگ و آدم های جنگ داشت و کلاً رویکرد متفاوتی نسبت به سایر آثار ساخته شده در این ژانر داشت.

علایی ادامه داد: غرض از برپایی چنین جلسه ای چند دلیل دارد. اول آن که قرار بود این فیلم در عید فطر اکران شود که البته قصه اکران فیلم ها در ایران دارد تبدیل به یک واقعه تاریخی می شود و مطمئن هستیم که مورخین بعدها در مورد آن خواهند نوشت. بعد قرار شد این فیلم در اکران دوم عید فطر انجام پذیرد که این اتفاق نیفتاد و قرار شد فیلم هشتم آذرماه نمایش داده شود. دلیل دیگر برپایی این جلسه احتمال معرفی ملکه برای مراسم اسکار امسال بود که بنا به قوانین اسکار این فیلم می بایستی در زمان مقتضی به نمایش در می آمد اما اتفاقات پی در پی و جا به جا شدن زمان اکران ملکه این شانس را از فیلم گرفت. از طرفی متآسفانه زلزله آذربایجان آمد و دست اندرکاران فیلم دوست داشتند همراه با طیف های مرجع کاری برای آن ها کرده باشند که از این رو به نتیجه رسیدند اکران ویژه ای در تبریز و با واحدهای سیار در روستاهای اطراف آن شهر تدارک ببینند.

علایی افزود: مسئولین آذربایجان شرقی نیز از این که یکی از فیلم های فاخر دفاع مقدس را به نمایش بگذارند خشنود بودند و این امر باعث جنب و جوش و حرکت در میان تمامی مسئولین و دستگاه ها شد برای مثال با کمک استانداری موقعیت هایی برای اکران فیلم فراهم گردید و باشگاه تراکتور سازی هم حامی فیلم شد.

علایی در نهایت اظهار داشت: کلیپ بسیار خوبی هم در این رابطه توسط یکی از کارگردانان سرشناس کشورمان تولید شده که بنا به دلایلی نام آن کارگردان را نمی توانیم در این جا ذکر کنیم و تنها به پخش کلیپ در این مراسم اکتفا خواهیم نمود.

سپس باشه آهنگر گفت:

نشست رسانه ای فیلم ملکهبعد از جشنواره فیلم فجر ما گفتگویی در رابطه با فیلم ملکه نداشتیم و این به نوعی به دلیل فقلدان سید ابلوالقاسم حسینی تهیه کننده فیلم بود که ضربه سختی به همه ما زد و از نظر روحی ما را تنها گذاشت.

باشه آهنگر ادامه داد: در وضعیتی که همه شما می دانید چه شرایطی بر سینمای ما حاکم است و چه اتفاقاتی در آینده رخ می دهد که البته امیدوارم این اتفاقات فرجام نیک تری برای سینمای ایران داشته باشد این ضربه روحی برای ما سخت بود.

سپس کلیپ سه دقیقه ای فیلم ملکه پخش گردید که باشه آهنگر بعد از پخش کلیپ اظهار داشت:

این هم نوعی فیلمسازی در سینمای ایران است که ما نمی توانیم نام سازنده این کلیپ را در این جا بیان کنیم.

باشه آهنگر ادامه داد: ما خواستیم فیلم را برای زلزله زدگان اکران کنیم اما این کار خیلی سخت بود و به حمایت نیاز داشت که البته نماینده استاندار و مدیریت بخش بحران و بانک سامان و صدا و سیمای آذربایجان به کمک ما آمدند و قرار شد هرکمکی می توانند بکنند. باشگاه تراکتور سازی هم بسیار کمک کرد و اعلام کرد برای اکران فیلم همه کاری اعم از فروش بلیط به هواداران و چاپ بلیط و غیره را انجام می دهد. جدا از این قرار شد تیم باشگاه تراکتور سازی با تیم فوتبال هنرمندان بازی دوستانه ای را انجام دهند که عواید حاصل از آن به نفع زلزله زدگان مصرف شود.

وی در ادامه اظهار داشت: شما می دانید در جشنواره فیلم فجر سال گذشته چه اتفاقاتی افتاد و ما هیچ حامی نداشتیم و فیلم به دلیل صادقانه بودن توانست در مقابل ناملایمات باستد و خیلی ها تلاش کردند تا اصلاً اسم فیلم ملکه حذف شود که این امر به دلیل ایستادگی ها اتفاق نیفتاد.

الآن ما امیدواریم فیلم ملکه در تاریخ عنوان شده پخش شود که البته بخش هایی از فیلم برای اکران عمومی حذف شده است که حدوداً پانزده دقیقه می شود که من اصلاً به این امر راضی نبودم. ملکه در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد توانست با 69 درصد سیمرغ بلورین بهترین فیلم تماشاگران بخش بین الملل را به خود اختصاص دهد. ما این فیلم را از 29 شهریور تا دهم مهر ماه در مناطق آسیب دبده پخش می کنیم و تعدادی از هنرمندان اعلام کرده اند که در این سفر با ما خواهند بود. الآن زلزله زدگان نیاز شدیدی به کانکس دارند و تا کنون همه وسایلی که به آن جا برده شده از طرف مردم بوده و دولت هم که مثل همیشه تنها قول می دهد که 45 روزه ساخت مسکن را تمام کند اما این کار را انجام نمی دهد و تنها حرف می زند. ما هم مجبوریم در چادرهای تعبیه شده فیلم را به نمایش درآوریم که در حال برنامه ریزی آن هستیم.

نشست رسانه ای فیلم ملکهسپس حسینی جانشین تهیه کننده ملکه در جملاتی گفت: شرایط حکم کرده که من این جا بنشینم که این امر تا ده روز قبل برای بسیار سخت بود. این بحث من به این نشست مربوط نیست اما من با ابوالقاسم رفیق و شریک و همکار و برادر بودم که رفتن وی برایم بسیار سخت بود. دوستان فارابی خیلی به من اصرار کردند که باید پیگیر کار بشوی و جانشینی تهیه کننده را بر عهده بگیری که من هم این کار را انجام دادم.

حسینی افزود: ملکه فیلمی است که تصور می کنم از لحاظ استاندارد مفهومی تمامی نکات را رعایت کرده باشد. اصول فرهنگی فیلم در قالب سینما اتفاق افتاده که باید در اکران و پخش هم این اتفاق بیفتد. فیلم باید فاخر باشد، حتی اگر در جشنواره به لحاظ مسائل سیاسی اقبالی برای فیلم صورت نگرفت باید خود ما این را حفظ کنیم. مهم ترین مسئله ای که باعث پخش فیلم در آذربایجان شد مسئله زلزله است چرا که موضوع انسانیت و بیس و نگاه انسانی به جنگ و دفاع مقدس مهم است و مسائل انسانی مهم است. فیلم ملکه درخواست های زیادی از شهرهای مختلف مانند اهواز و مشهد داشت تا در آن شهرها اکران شود اما ما این کار را نکردیم. درست است که ملکه یکی از شانس های اسکار امسال است اما ما دغدغه ذهنی داشتیم تا فیلم را در سینما ناجی و سینمای فرهنگیان آذربایجان شرقی به نمایش دربیاوریم و فارابی نیز این امر را پذیرفت و متقاعد شد تا عواید حاصله از فروش فیلم صرف زلزله زدگان شود.

حسینی ادامه داد: قرار است فیلم از 29 شهریور تا هشتم مهرماه بسته به استقبال مخاطبان در تبریز اکران شود. در فضای سرد و مرده شهرهای آسیب دیده که مردم در شب های سرد شرایط بسیار سختی را می گذرانند حضور بازیگران و عوامل فیلم می تواند مرهمی برای آسیب دیدگان باشد، یکی از دوستانی را که ما چند روز قبل در آن جا دیدیم به ما گفت چه خوب شد که زلزله آمد تا ما بتوانیم پرویز پرستویی را برای یک بار هم که شده از نزدیک ببینیم.

سپس علایی در جملاتی گفت: یکی از سخت ترین شخصیت های فیلم را میلاد کی مرام بازی کرد که بر اساس یکی از شخصیت های واقعی جنگ بود و نقش دیده بان معروف جنگ را بازی می کرد، با توجه به زحمات شبانه روزی که میلاد برای این فیلم کشیده و همچنین بازی دوستانه تیم های فوتبال هنرمندان و تراکتور سازی را که میلاد محقق کرده می خواهم کمی در این باره سخن بگوید.

نشست رسانه ای فیلم ملکهکی مرام گفت: من می خواستم راجع به ملکه صحبت نکنم اما این را می گویم که سیاوش را مدیون غلام زرقانی هستم. نگاه من در ابتدا نسبت به این شخصیت متفاوت بود اما وقتی با آقای باشه آهنگر به آبادان رفتیم و من شخصیت واقعی ایشان را دیدم تمام تصویر ذهنی ام عوض شد. من با سیاوش زندگی کردم البته درجاهایی کمک آقای باشه آهنگر که جدا از نویسندگی و کارگردانی بازیگر و بازیگردان خوبی هم هستند به کمک من آمد که ایشان برای من بازی می کردند و من از روی ایشان کپی برداری می کردم.

کی مرام افزود: طبق آخرین پیگیری های که داشتیم در ورزقان برف شدیدی آمده است، مسئولین اگر بخواهند کاری را درست کنند راحت آن کار را انجام می دهند که امیدوارم این برنامه برای زلزله زده ها که وضعیت شان بغرنج است بیفتد. ما الآن که در فصل تابستان هستیم در آن جا برف آمده و من از همه هنرمندان و بازیگران درخواست می کنم تا با ما تشریف بیاورند و ما در تبریز میزبان آن ها باشیم.

سپس باشه آهنگر در مورد ممیزی های ملکه گفت:

همه چیز ما ممیزی است به طوری که من نمی توانم اعلام کنم چه کسی تیزر فیلم را برای ما ساخته است. دوستان معنی سینمای خوب را متوجه نمی شوند فیلم خوب نیاز به فضاسازی میدانی دارد و بعد برق نگاه بازیگر است که در آن تاثیر می گذارد. فیلم من می باید 160 دقیقه بود مگر من چقدر می توانم از فیلم ام را کوتاه کنم؟ همه انتظار دارند ریتم و تمپو فیلم تند باشد. فیلم ملکه با زندگی شروع می شود و با جنگی که از قبل در ذهن دوستان نوشته شده نیست! من رئالیست را در این فیلم بازسازی کردم و این امر خیلی ها را آزار می دهد.

سپس یکی از خبرنگاران از باشه آهنگر پرسید: خیلی از افراد فیلم شما را ضد جنگ نامیده اند، نظر شخصی شما چیست؟

باشه آهنگر با عصبانیت پاسخ داد: خیلی متآسفم که این چیزها را می شنوم، بابا من ایرانی ام، مسلمانم، نماز می خوانم، برانداز نیستم، اصلاً این کلمه ضد جنگ از کجا آمده است؟ این کلمه بعد از جنگ جهانی دوم در ادبیات آلمان و ایتالیا به وجود آمد که سینمای نئورئالیسم و اکسپرسیونیسم هم از همان جا شکل گرفت. ما بحثی در سینمای جنگ نداریم همه می دانیم به کشور ما حمله شد، اما دوستانی هستند که بعضی فیلم ها و مفاهیم فیلم ها را دوست ندارند و فقط دنبال دفاع مقدس هستند اما ما می گوییم این فیلم ضد جنگ نیست. من خیلی چیزها را نمی توانم راجع به حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر و یا جشنواره فیلم مقاومت بگویم من به هیچ عنوان علاقه نداشتم فیلم به جشنواره فیلم مقاومت برود. من کسی هستم که در اغبلب دوره های جشنواره فیلم مقاومت در بخش فیلمنامه نویسی جایزه می گرفتم اما دیگر به این جشنواره فیلم نمی دهم من دوست ندارم به جشنواره فجر و مقاومت فیلم بدهم. فیلم باید قابلیت عرضه داشته باشد. در فهم دینی ما به کشته شدن و یا کشتن فکر نمی کنیم، ما باید بفهمیم این اتفاق چرا برای ما رقم می خورد. ما الآن یک خط در مرود جنگ می نویسیم باید با صد نفر بجنگیم من به صراحت می گویم خیلی ها در جشنواره فجر بوده اند که فیلم را ندیدند و بعداً در رابطه با فیلم ناثواب نوشتند. در مورد فیلم ملکه سواد من از بقیه دوستان بیشتر است و حاضر هستم در مورد جریان دینی فیلم در هر برنامه زنده ای و با هرکسی در این رابطه مناظره داشته باشم. جالب است که یکی از مدیران سینمایی به المان های فیلم ایراد می گرفت و نفهمیده بود زنبور نماد دفاعی است! بعد از انسان خداوند با زنبور حرف زده و این نکته در قرآن هم آمده است.

باشه آهنگر ادامه داد: من دیگر هیجان زده نمی شوم و خیلی چیزها برایم جذاب نیست، زمانی که من فیلم نیمه گمشده را به جشنواره فجر داده بودم همیشه دعا می کردم این فیلم در بخش مسابقه پذیرفته شود اما الآن آرزویم این است که فیلم هایم به جشنواره فجر نرود! من برای نمایش ملکه در جشنواره مقاومت قبول نکردم که به هند و اکراین و مالزی بروم، من سال گذشته برای مراسم کن هم نرفتم حتی برای فرزند خاک هم نرفتم. جالب است بدانید ملکه قرار است در بغداد با حضور ارتشیان ایرانی و عراقی نمایش داده شود.

سپس پرسش و پاسخ کوتاهی میان حاضران با عوامل این فیلم انجام شد و این نشست خبری با پذیرایی از حاضران پایان یافت.


 تاريخ ارسال: 1391/6/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محدثه:

من یکی از طرفدارای سایت شما هستم. عکاسی میکنم. و اکثرا به شو دیدن عکسهای هنری عکاس قابل شما سرکارخانم عبدلی سایت رو رصد میکنم تبریک

1+0-

چهارشنبه 29 شهريوž



>>>hiva:

ali bod mamnon man ashegh milad keymaram hastam

0+0-

چهارشنبه 29 شهريوž



>>>فروتن:

پرده سینما خواهشا به جای این نشست ها مثل قبلا برامون نقد فیلم های روز دنیا و ایران رو بزار

0+0-

چهارشنبه 29 شهريوž



>>>شقایق:

همیشه از آدم هایی که میخوان جو سازی رسانه ای بکنن بدم میاد این آقا هم یکی از اوناست این نشست چه معنی میتونه داشته باشه جز جو سازی های الکی و منم منم کردن؟ یعنی چی ؟ یکی نیست بگه آقا جون نمیخواستی فیلمت بره جشنواره فجر یا مقاومت خوب نمیفرستادی چی میشد مگه؟

0+0-

چهارشنبه 29 شهريوž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.