پرده سینما

نشست مهمانان خارجی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت عصر امروز برگزار شد

پرده سینما









نشست مهمانان خارجی جشنوارهنشست مهمانان خارجی دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت امروز ساعت 17:30 در هتل پارس کرمان با حضور مهمانان خارجی برگزار شد. اسلام لو که خود از مستند سازان به نام کشور می باشد مدیریت این نشست را بر عهده داشت . وی در ابتدا مهمانان حاضر در جلسه را معرفی کرد که عبارت بودند از:

 آساكو كاياما از ژاپن (مستند ساز)،‌سميرا سعدي از الجزاير (مستند ساز) جرج شلهوب از لبنان (كارگردان و بازيگر)،‌ ناصر بهمد از لبنان (مستند ساز)،‌الياس بوگايتريف از روسيه (نويسنده و خبرنگار)،‌فاطمه موسوي از فرانسه (كارگردان فيلم فرياد زنان در انقلاب ليبي)،‌عنان الكلاسي از سوريه (معاونت ديني فرهنگي سوريه)،‌اسكات فرانك از آمريكا (مستند ساز)، فاريس پيگنت از فرانسه.

پایدریس در ابتدای جلسه به خواست اسلام لو شروع به صحبت و معرفی خود کرد:

من کارگرداني فرانسوي هستم و در حوزه سینمای مستند براي تلويزيون فرانسه كار كردم. من فيلمم را به جشنواره فرستادم اما نمي دانم كه فيلمم به اين جشنواره رسيده است يا نه. فيلم من در مورد استفاده ابزاري از هولوكاست مي باشد.

اسلام لو در ادامه اظهار داشت: ما در یک جشنوراه فیلم هستیم که مقاومت نامگذاری شده است. مقاومت در عربی معنادار و مهم است. مقاومت از 40 سال پيش معنای خاصی پيدا كرده است. جشنواره ای را که ما در حال برگزاري اش هستیم اگر بخواهیم در مورد فیلم مقاومت صحبت کنیم باید فکر کنیم فیلم از کجا بیاوریم و آیا فیلم و یا مستند مقاومت وجود دارد یا نه؟ از سال 2006 پس از جنگ لبنان قضیه مقاومت تغییر کرد. همه شما میدانید در سال 2006 ارتش کوچک لبنان که آن را می توان فقط یک گروه نام برد در برابر ارتش بزرگ اسرائیل به پیروزی رسید و در غزه اتفاقاتی افتاد و در دو سال گذشته در دنیا نیز اتفاق افتاد. در خاورمیانه اتفاقاتی افتاد که آن را بهار عربی خواندند که ما به این اتفاق بیداری اسلامی گفتیم. این احساس من است که برای شروع امروز ما دست خالی نیستیم و برای پرداختن به موضوع مقاومت منابع بسیاری وجود دارند که به آن پرداخته اند.

موضوع اول مقاومت است و موضع دوم سینمای مقاومت است که در مورد مستند و فیلم های داستانی و بعد گردهمایی و جشنواره های سینمایی است که میان فیلمسازان مسلمان وجود دارد. چهارمین موضوع پیدا کردن راه و روش هایی است که ایده ها و تولیدها مشارکت شود موضوع پنجم این است که کسی پیشنهاد داده است که سازماندهی فیلمسازان مقاومت را به وجود بیاورند مثل سازمان های دیگر مثل کشورهای اسلامی و ... . موضوع ششم ورود به این بحث است بحث این که مقاومت و فستیوال سینمای مقاومت چه می باشد؟ نقش مهم این جشنوراه ها در مقاومت چیست؟ و موضوع آخر انعکاس دیدگاه های شما در خصوص این جشنواره است.

سمیرا سعیدی با سخنانی بحث را آغاز کرد: پیشنهادی برای سازمان فیلمسازان مقاومت من مطرح کردم تا این سازمان را به طور دائم راه بیندازیم و تشکیل دهیم. پیشنهاد من مربوط به همه است و اصلاً به دین و دید سیاسی بستگی ندارد و فقط به منظور حمایت و محافظت می باشد. مثل سایر فیلمسازان ایران. مردم فکر می کنند که آزادی بیان در کشورهای غربی وجود دارد اما این فقط یک سراب می باشد. من پیشنهاد می کنم که یک سازمانی را برای محافظت از خودمان بسازیم.

اسکات فرانک نیز افزود:

فیلم هایی در مورد حادثه ماوی مرمره در خصوص قدرت لابی ها و سناتورها وجود دارد که من نمی توانم اسم خودم را روی هیچ یک از این فیلم ها بگذارم. من اگر بخواهم به غرب برگردم باید مراقب خودم باشم که اتفاقی برایم نیفتد. در غرب توهمی وجود دارد که همه فکر می کنند آزادی بیان وجود دارد اما در واقع این چنین نیست.

نشست مهمانان خارجیپایدرس نیز در این باره گفت:

من فقط می خواهم در این باره صحبت کنم. ما به عنوان مستند سازهای مستقل بعد از اتفاقاتی که در عراق افتاد سعی در ایجاد شبکه هایی داریم که از خودمان محافظت کنیم. مسائلی در فرانسه و اروپا وجود دارد که اگر آن ها را مطرح کنید به زندان می افتید و یا اگر دید جدیدی نسبت به آن ها داشته باشید به زندان می افتید که این اصلاً آزادی بیان نمی باشد. این برای فیلمسازان بسیار مهم است این مبارزه را که در غرب نمی توان انجام داد. خیلی از فیلمسازان هستند که از فلسطین حمایت می کنند اما مجبورند از غرب خارج شوند.

یحیی برکات که یک مستند ساز فلسطینی حاضر در نشست بود نیز اظهار داشت:

من روی اهمیت این موضوع تأکید می کنم. بدانید که این فیلم ها از آرمان ملی بشر دوستانه حمایت می کنند و جامعه انسانی را تحت تأثیر قرار می دهند و به انسانیت کمک می کنند. ما فلسطینی ها تجربه های زیادی در ساخت فیلم های مقاومت داریم. از ابتدا ما سعی بر این داشتیم که شانه به شانه انقلاب فلسطین حرکت کنیم و این حرکت را به زبان فیلم ترجمه کنیم. اقدامات نظامی در سال 65 در کشور ما آغاز شد و فیلم های مقاومتی هم از همان زمان آغاز شد. یکی از مسائل اصلی این بود که ما منبعی برای انتقال و نمایش نداشتیم. برگزاری این فستیوال ها اگر چه مفید است اما صرفاً کافی نیست و فقط در این فستیوال ها یک جماعت نخبه را جمع می کنند و ما نیاز به گسترش این داریم. پیشنهاد بنده این است که یک صندوق بسازیم تا هرکس ایده ای دارد بیاید و ایده را ارائه دهد و از ایده خوب حمایت شود. الآن که در ایران حضور داریم باید این پیشنهاد را مطرح کنیم چرا که این اتفاق در اروپا امکان پذیر نیست. حتی پیشنهاد می دهم یک سایت ساخته شود تا همه جای دنیا بدانند که در فلسطین چه اتفاقاتی می افتد و مردم دنیا با مقاومت بیشتر آشنا شوند.

جرج شلهوب نیز در ادامه اظهارات خود را بیان کرد:

من فکر می کنم جنبش مقاومت در وهله نخست از مصر شروع شد. هر جا که مردم بخواهند برای مقابله با ظلم کاری انجام دهند این جشنواره فرصتی را برای آنالیزه کردن فرهنگ های مختلف ایجاد می کند. این جشنواره تفکرات زیادی می سازد و کمیت فیلم ها مهم نیست. مهم کیفیت فیلم ها است. این سمینار ایده هایی را به ما می دهد که از کمیت بپرهیزیم و به کیفیت بپردازیم.

سپس اسلام لو دبیر جشنواره محمد خزاعی را معرفی کرد و اظهار داشت که ایشان یکی از مدیران خوب ایران در جشنواره ها است و برای اولین بار سال گذشته از جشنواره فیلم فجر هیچ شکایتی نشد و این جشنواره با مدیریت آقای خزاعی برگزار شد.

نشست مهانان خارجی جشنوارهآساکو کایاما نیز اظهار داشت:

من فقط می خواهم از اتفاقات کشورم بگویم. این دومین بار است که به ایران می آیم. من در این جا فیلم های خوبی در حیطه مقاومت می بینم که پیدا کردن این فیلم ها در ژاپن بسیار سخت می باشد و از این که این جا حضور دارم بسیار خوشحال هستم.

کایاما در ادامه افزود:

حضور نظامی های غربی در ژاپن خیلی مشخص است. ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم توسط آمریکا اشغال شد. ما در آن جنگ برای آمریکا جنگیدیم و در برابر آن مقاومت کردیم و الآن آمریکا در کشور ما پایگاه های نظامی دارد. در کشور ما مانور و تمرینات جنگی انجام می دهد. قبل از حمله به افغانستان آمریکا در کشور ما مانور داشت و حضور این ها زندگی را برای ما مشکل کرده است. این واقعاً احساس دردناکی است که در کشور ما تمرین می کنند تا به یک کشور دیگر حمله کنند. فیلم های من در این باره اند. من امیدوارم عملیات های آمریکایی ها در ژاپن متوقف و جنگ های آن ها نیز علیه شما متوقف شود. فیلمسازان مستقل موجوداتی هستند که در حال انقراض می باشند.

فاطیما موسوی نیز اظهار داشت:

من وقتی کلمه مقاومت را می شنوم به یاد تلاش در برابر بی عدالتی می افتم. من هم در اینجا  وقتی قصه هایمان را با دیدگاه های مستقل از رسانه های غربی معرفی می کنیم با همکارانم هم صدا هستم. 

کارگردان فلسطینی حاضر در جلسه دوباره اظهار داشت:

من فکر می کنم که هیچ بحثی در خصوص معنای مقاومت وجود ندارد. در این چند وقت اخیر گردهمایی های بسیاری در بحث مقاومت وجود داشته. من فکر می کنم نیازی برای ایجاد یک انجمن که بتواند حمایت کند وجود دارد. ما در جشنواره ها گرد هم می آییم و تا برگزاری دوباره جشنواره خبری از هم نمی گیریم. ما پیشنهاد می دهم که یک شبکه ماهواره ای ایجاد شود تا تنها هدفش پخش فیلم های مقاومت باشد. مقاومت نه تنها در لبنان و فلسطین بلکه در تمام دنیا.

سمیرا سعیدی نیز در سخنانی افزود:

سه هفته پیش برای ایجاد همچین شبکه ای جلسه ای در ایران داشتیم. هر کس که می خواهد بیاید و برای این شبکه همکاری کند می تواند شماره اش را برای برقراری ارتباط به من بدهد. این سازمان می تواند از اعضای رسانه، روزنامه نگار، تاریخ نگار و غیره و هر کس که بخواهد در این حرکت نقشی داشته باشد متشکل باشد.

اسکات فرانک نیز در این باره گفت:

نشست مهانان خارجی جشنوارهاین واقعاً یک فکر ایده جالب است. من فیلمسازی ام که از غرب آمده ام و در بسیاری از شبکه های دولتی آمریکا کار کرده ام . در آمریکا شبکه های مستقلی نیز وجود داشت که الآن هیچ کدام از آن ها وجود ندارند و همه این شبکه ها محو شده اند. صدای ما در حال لگد مال شدن است. الآن نه تنها ما را خاموش می کنند بلکه ما را می کشند. پس مسأله بسیار جدی می باشد و اگر ما گرد هم نیاییم خواهیم مرد و داستان های ما شنیده نخواهند شد.

فاطیما موسوی در ادامه جلسه افزود:

ما به خلاقیت های زیادی نیاز داریم. هر جا که بی عدالتی باشد مقاومت هم حضور دارد. ماهواره و تلویزیون ابزارهای مهمی می باشند. ابزارهایی که آن هم الآن توسط اینترنت اشغال شده اند. به عنوان مثال ما فیلم های بلندی بسازیم و روی اینترنت بگذاریم. راستش فیلم من در مورد هولوکاست است و همین امروز فیلمم را روی سایت گذاشتم. هزینه استفاده از اینترنت از ماهواره کمتر می باشد.

یحیی برکات نیز گفت:

مهمترین مسأله تعریف مقاومت است. وقتی شخصی معلولیت دارد و در تلاش است تا کاری فراتر از معلولیت انجام دهد خودش نوعی مقاومت است. به عنوان مثال من فیلمی ساختم در مورد راشل کوری که زنی آمریکایی بود و از فلسطین حمایت کرد و در نهایت توسط رژیم صهیونیستی کشته شد. باید سعی کنیم مخاطبان بیشتری را جلب کنیم و این مسأله در مقاومت بسیار مهم است. من فیلم خودم را در بیست و دو شهر و دانشگاه های آمریکا نشان دادم تا به مردم آمریکا هم نشان دهم که یک دختر آمریکایی کشته شد اما به دلیل این که توسط اسرائیلی ها کشته شد کسی مجازاتی برای عاملان این اتفاق در نظر نگرفت.

جرج شلهوب نیز در آخرین سخنانش اظهار داشت:

مردم در کشورهایی مثل آمریکا نیز در حال مقاومت هستند. به طور مثال در وال استریت هم بسیاری از مردم مخالف هستند. از این رو فیلمسازان باید توجه داشته باشند که باید به دولت یک کشور حمله شود نه به خود یک کشور.

در آخر یکی از مهمانان خارجی از خزاعی سؤالی مبنی بر دلیل نبودن قسمتی مخصوص دانشجویان در جشنواره پرسید که خزاعی در پاسخ گفت:

قطعاً ما دغدغه های مشخصی داریم که در این جا جمع شده ایم. این جا فیلمسازانی هستند که برای ظلم ستیزی و مقاومت کار می کنند و شاید یکی از مهمترین دغدغه های آن ها ایجاد عدالت است. در این جشنواره جوانان و خانم ها حضور پر رنگی دارند. در کنار آن ها دانشجویان نیز در جریان جشنواره هستند. من در این نیم ساعتی که در این جا حضور داشتم پیشنهاد های بسیار خوبی دریافت کردم. از جمله ایجاد یک صندوق یا روزنامه یا سایت مشترک برای پیوند بیشتر کسانی که از نظر فکر مشترک اند. قطعاً در روزهای آخر جشنواره دور هم جمع خواهیم شد و سعی خواهیم کرد که این پیشنهادها را عملی کنیم.

در پایان عنان الکلاسی در سخنانی گفت:

تا آن جا که من متوجه شده ام بحث چنین جشنواره ای مقاومت ایدئولوژیک است. جشنواره فراخوانی است برای ایجاد اتحاد بین مردم. خیلی مهم است که مردم ما با هم متحد باشند. مقاومت ما از قدرت کافی برخوردار نیست و ما باید این وحدت را حفظ کنیم. امیدوارم این جشنواره قدم تازه ای در این راه بردارد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/7/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.