پرده سینما

جنجال‌های ساخت فیلم «لاله» در ایران

الهام نداف


 

 

 

 

 

 

 

اسی نیک نژآدکمتر کسی فکر می‌کرد یک راننده زن ایرانی روزی سوژه یک فیلم سینمایی شود و حواشی زیادی برای سینمای ایران به وجود بیاورد.

به گزارش خبرآنلاین آن زمان که لاله صدیق توانست زن شماره یک رالی ایران شود، به اندازه فیلمی که حال قرار است در مورد زندگی او ساخته شود، جنجال به پا نکرد.

اسدالله نیک‌نژاد به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان تصمیم گرفت این پروژه را در ایران کلید بزند. او که ساکن کالیفرنیا است، سال‌های سال از محافل سینمایی ایران دور بود تا این که سال 1389 در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر حضور یافت  و در کنفرانس «هالیوودیسم و سینما» هم سخن گفت.

ساخت فیلم لاله موافقان و مخالفان زیادی داشت که در بین آن ها برخی از تهیه‌کنندگان سینما هم دیده‌ می‌شدند. به غیر از برخی هنرمندان سینما ، کمیسیون فرهنگی مجلس بزرگترین مخالف ساخت این فیلم سینمایی بود و اعلام کرد که مجلس زیر بار ساخت این فیلم نمی‌رود.  اما بعد از فراز و نشیب‌های فراوان بالاخره کمیسیون فرهنگی مجلس هم نتوانست جلوی ساخت این فیلم را بگیرد و لاله با حمایت فراوان سازمان سینمایی و مقامات دولتی طی 10 روز دیگر کلید می‌خورد.

 

اسد الله نیک نژاد و فعالیت‌هایش

نام

اسدالله نیک‌نژاد

معروف به

اسی نیک‌نژاد

سال تولد

1960

مکان تولد

تهران ساکن کالیفرنیا

ورود به سینما

همکاری با امیر قویدل در فیلم «برنج خونین»، سفر به امریکا و کار در تلویزیون

کار در ایران

تهیه کنندگی سریال پرحاشیه «پاییز صحرا» که در زمان ریاست محمد هاشمی در صدا وسیما پخش شد و به دلیل حجاب بازیگران زن این فیلم حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت اما امام خمینی (ره) عنوان کرد این مجموعه مشکلی ندارد.

کارنامه کاری در امریکا

از سال 1997 وارد جریان فیلمسازی هالیوود شده و نخستین کار او تهیه کنندگی سریال «خاطرات خط قرمز» است و تهیه‌‌کنندگی چهارده فیلم و سریال تلویزیونی را در کارنامه کاری‌اش دارد.

بازگشت به ایران

هاشم میرزاخانی، مدیرعامل انجمن سینمای جوان و قائم مقام بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر اسی نیک‌نژاد را به عنوان داور به ایران دعوت کرد.او داوری را نپذیرفت ولی به ایران آمد.

 

 

 

 

حواشی ساخت «لاله»  

لاله چه کسی بود؟

لاله صدیق متولد سال 1355 یکی از ورزشکاران زن ایرانی است که در رشته اتومبیلرانی فعالیت می کند و تاکنون مقام‌های مختلفی را به دست آورده است.

سناریو فیلم «لاله» چگونه نوشته شد؟

اسدالله نیک‌نژاد بعد از اینکه متوجه شد در ایران زن اتومبیلرانی به نام لاله صدیق وجود دارد سناریو فیلمی را نوشت تا به قول خودش عقده‌های 25 ساله‌اش را خالی کند و بعد از نوشتن قرار شد سناریو را برای ساخت به یک شرکت امریکایی بفروشد.

چرا قرار شد فیلم در ایران ساخته شود؟

قرار شد انتهای فیلم تغییر کند و لاله ساکش را ببندد و به ایتالیا مهاجرت کند به همین دلیل از دادن فیلمنامه به شرکت امریکایی خودداری شد.

حامی فیلم در ایران چه کسی بود؟

رئیس سازمان سینمایی در نخستین واکنش رسمی درباره پروژه سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، با تأیید اختصاص بودجه 5 میلیاردی، این فیلم را تجربه‌ای جدید برای سینمای ایران در عرصه بین‌المللی توصیف کرد. همچنین قرار بود فارابی سرمایه‌ذری این پروژه را بر عهده بگیرد که با انصراف فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودجه تامین هشت میلیاردی که برای این فیلم در نظر گرفته بود، بر عهده گرفت.

مخالفان ساخت این فیلم چه کسانی بودند؟

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از اولین مخالفان ساخت این فیلم بود. این کمیسیون همچنین ساخت این پروژه را فاقد ارزش دانست. همچنین این کمیسیون عنوان کرد اختصاص بودجه 7 تا 8 میلیاردی تنها برای یک اثر سینمایی کاری بیهوده است و می‌توان این بودجه را برای چند کار سینمایی اختصاص داد. همچنین عنوان شد لاله صدیق در امریکا زندگی می‌کند و تعلق خاطری به فرهنگ اسلامی ندارد. 

دیگر نهادهای مخالف ساخت این فیلم

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مادران و همسران شهدا الگوی زنان مسلمان ایرانی هستند، گفت: چرا با داشتن این نمونه‌ها قصد داریم با لاله صدیق‌ها الگویی برای اعاده حیثیت، به جهان ارائه کنیم.

پروانه ساخت «لاله» چطور صادر شد؟

جواد شمقدری رئیس سامان سینمایی با حضور در مجلس به ابهامات در خصوص این فیلم پاسخ داد. اگرچه توضحات شمقدری را کافی نداستند اما ساخت این فیلم منوط به اصلاحاتی در فیلمنامه شد.  بالاخره شمقدری خبر از توجیه نمایندگان و ادامه ساخت این فیلم داد.  و پروانه نمایش «لاله» صادر شد. 

عکس‌العمل سازمان سینمایی چه بود؟

جلیل عرفان‌منش مشاور رئیس سازمان سینمایی مشغول بازنویسی این فیلمنامه شد و از اظهارنظر در خصوص حواشی این فیلم خودداری کرد. همچنین شایعه‌ای مبنی بر توقف این فیلم شنیده می‌شد که تهیه‌کننده «لاله» این شایعه را تکذیب کرد. 

پشتوانه فیلم «لاله» چه کسی است؟

عده‌ای از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما و نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری پشتوانه سیاسی این فیلم را عامل همواره شدن مسیر برای ساخت آن دانستند و دفاع رئیس جمهور و حمایت او از این فیلمنامه را نیز در ساخت آن بی‌اثر نداستند. 

احتمال حضور چه بازیگرانی در «لاله» بود؟

رابرت دنیرو، جورج کلونی، آنجلینا جولی، کینگزلی، شان پن، امیرعلی دانایی، نسرین مقانلو، نیکی کریمی

بودجه «لاله» از کجا تامین می‌شود؟

به گفته شفیع آقامحمدیان مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و چهار میلیارد از هزینه این فیلم را مرکز گسترش تامین می‌کند و باقی را از یک کمپانی خارجی یا بانک‌های داخلی و اگر هم نشد از خارج مرکز گسترش تامین میشود. 

چه کسانی با این پروژه قرار داد بستند؟

تهیه کننده (سبط احمدی) و مدیر تولید (محمد رضا نجفی) و طراح صحنه (ایرج رامین فر)، طراح لباس (علی عابدینی)، مدیر فیلمبرداری (تورج اصلانی)، دستیار اول کارگردان (ایرج حبشی)

چه کسانی استعفا دادند؟

تورج اصلانی  و ایرج حبشی به طور ناگهانی استعفا دادند

سرنوشت دیگر عوامل فیلم چه شد؟

باقی عواملی که قرار بود با این فیلم همکاری کنند درست 10 روز مانده به آغاز فیلمبرادری استعفا دادند.

واکنش سازمان سینمایی نسبت به تغییرات چه بود؟

سازمان سینمایی بعد از استعفای دسته جمعی این عوامل از فیلم اسی نیک‌نژاد، این فیلم را در لیست پروژه‌های فاخر سال 91 قرار داد. 

دلیل استعفای عوامل «لاله» چه چیزی عنوان شد؟

سخنگوی سازمان سینمایی این تغییرات را تسریع در انجام کار پروژه اعلا کرد. 

 

الهام نداف


 تاريخ ارسال: 1391/8/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.