پرده سینما

آیا «من مادر هستم از پرده سینماها به زیر کشیده می شود؟»؛ جنجال آفرینی های این فیلم همچنان ادامه دارد

پرده سینما

 




 

 

 

 

 

 

تجمع اعتراض آمیز به فیلم خصوصیفیلم من مادر هستم ساخته فريدون جيراني در حالي از امروز در سينماهاي تهران به نمايش در‌مي‌آيد كه گروه انصار حزب‌الله عليه اين فيلم بيانيه داد. ضمن اينكه علي مطهري و بيژن نوباره به عنوان اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس نيز به انتقاد از فيلم من مادر هستم پرداختند.

ابتداي سال 90 نيز چنين جوي پس از اكران فيلم‌هاي خصوصي و گشت ارشاد به راه افتاد و حالا با تكرار اين داستان در مورد فيلم من مادر هستم بايد ديد چه اتفاقي در آينده رخ مي دهد.

اين همه در حالي است كه فريدون جيراني كارگردان و غلامرضا موسوي تهيه كننده من مادر هستم با انتشار يادداشتي به دفاع از فيلم خود و انتقاد از آنچه آن را جوسازي ناجوانمردانه خواندند پرداختند.

جيراني و موسوي با انتشار نامه ای به تمامی رسانه های خبری اینگونه نوشتند: سكوت روشنفكران مسلمان سينما در اين رابطه توجيه پذير نيست.

فیلم من مادرهستم نه درباره خیانت است، نه درباره زنا، نه نمایش فحشاست. فیلم من مادرهستم یک فیلم اخلاقی است که یک نوع سبک زندگی را به چالش می‌کشد. بنابراین از عده ای که ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت پرده، جوسازی ناجوانمردانه ای را علیه فیلم شروع کردند و قضاوتشان را قضاوتی اسلامی تلقی کردند دعوت می کنیم که از فردا به تماشای فیلم بنشینند و بعد از دیدن فیلم نظر بدهند.

سازندگان فیلم من مادر هستم معتقدند که شرایط اکران به دلیل تصمیم نادرست یک نهاد دولتی در معرض بحران قرار گرفته است و کسانی که به بقای سینما و حیاتش در این شرایط اعتقاد دارند باید جلوی این تصمیم نادرست بایستند.

سکوت برخی از روشنفکران مسلمان داخل سینما در این رابطه توجیه‌پذیر نیست . ما نمی خواهیم با کسانی که این سکوت را در پیوند منافع آنها با بخشی از قدرت تحلیل می کنند، همصدا شویم ، ما هنوز آنها را دوستان سینمای ایران می‌دانیم . امیدواریم آنها بعدها در مقابل تاریخ دلیلی برای این سکوت خود داشته باشند.

ما به دلیل همین جوسازی ناجوانمردانه نمایشمان در سینماهای محدودی صورت می گیرد ، بنابراین از همه مردم عزیز که به ادامه حیات سینمای اجتماعی معتقدند دعوت می کنیم در همین سینماها به تماشای فیلم بنشینند.

اما از سوی دیگر انصار حزب الله، در پی‌اعلام اکران فیلمی به کارگردانی جیرانی در بیانیه‌ای نسبت به صدور مجوز فیلم من مادرهستم اعتراض و خواستار لغو صدور این مجوز شدند.

پایگاه خبری انصار حزب الله، در پی‌اعلام اکران فیلمی به کارگردانی جیرانی بیانیه‌ای صادر کرد که شرح کامل آن در ذیل آمده است.

«امام حسین علیه‌السلام: خداوند از آن رو امر به معروف و نهی از منکر را نخستین فریضه قرار داده، چون که می‌دانست هنگامی که این فریضه اداء گردد بقیه فرایض اعم از آسان و دشوار به پا داشته می‌شود. (النهایه- ج3- ص42)

19 مهرماه سال جاری انصار حزب‌الله ایران از سوی هزارن عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده 639 قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به 4 فیلم برف روی کاج‌ها، پل چوبی، من مادر هستم و من همسرش هستم و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد.

اما با گذشت یک ماه از اعلام وصول شکایت امت حزب‌الله هنوز هیچ نشانه‌ای از رسیدگی به این شکایت مشاهده نمی‌گردد. این درحالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی کشور نموده و با فرصت‌طلبی در هنگامه فرارسیدن ایام عزای سالار شهیدان، رسماً آغاز نمایش عمومی کثیف‌ترین فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلم‌های موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذرماه سال جاری اعلام نموده است، تا از مماشات قوه قضائیه و مصروف شدن توان متدینین در مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام حداکثر بهره‌برداری را کرده و با نمایش عمومی فحشا به عادی‌سازی زنا پرداخته و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به این فحشا نشان دهد تا درد جامعه روشنفکرنمای سازنده چنین آثار مستهجنی به ناحق به کل امت شهیدپرور ایران تعمیم داده شود.

امروز سازمان اجرایی انصار حزب‌الله به نمایندگی از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضائیه به دلیل فراهم آوردن فرصت برای هتاکان به دین و شریعت و به سخره گیرندگان نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام می‌دارد: امت همیشه در صحنه حزب‌الله در برابر عملکرد شنیع سازمان سینمایی هشیار است و بدین وسیله هشدار می‌‌دهد که این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رای علمای دین بوده و دراین راستا تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 7 آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف من مادرهستم را اعلام نماید، در غیر این صورت مردم متدین با اقتدا به امام شهیدشان راساً وارد عمل گردیده و با عمل به ترتیبات بند م وصیتنامه امام خمینی(ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد. بدیهی است توقف اجرای ترتییات بند م موکول به تمکین مسئولین بی‌مسئولیت در برابر مطالبه برحق مردم خواهد بود.

وَالْعَاقِبه‌ لِلْمُتَّقِینَ»

نمایی از فیلم من مادر هستممحمدصادق کوشکی نيز با اشاره به بیانیه اخیر انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران فیلم سینمایی من مادر هستم گفت: تحصن اعتراض‌آمیز در برابر ارشاد مصداق عمل به بند م وصیت‌نامه امام(ره) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درباره اعتراض اخیر انصار حزب‌الله به سازمان سینمایی در زمینه صدور مجوز اکران برخی فیلم‌های مسئله‌دار به مهر گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم شکایت این دوستان به قوه قضاییه در دست بررسی است و روند اجرایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: بنابر اخبار منتشر شده هنوز کیفرخواستی در این زمینه صادر و دادگاهی برگزار نشده‌است پس هنوز قضاوت درباره سرانجام آن شکایت زود است.

کوشکی تصریح کرد: قاعدتاً در کشور هیچ گروه و جریانی فراتر از قانون نیست اما باید بدانیم که علاوه‌بر قوانین مکتوب موجود، منابع دیگری هم به‌عنوان قانون در کشور ما وجود دارد که حرف‌ها و مواضع حضرت امام(ره) و نیز سخنان مقام معظم رهبری از همین دست منابع است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: بر همین اساس و بر مبنای بند م وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) تنها در حوزه مسائل فرهنگی و نه مسائل اقتصادی و سیاسی، متدینین جامعه موظفند اگر قصور منکری در عملکرد مسئولان مشاهده کردند ابتدا تذکر دهند و در صورت عدم تأثیرگذاری تذکر بنابر نص صریح همین بند، افراد باید شخصاً وارد میدان عمل برای اصلاح شوند.

کوشکی ادامه داد: در بیانیه اخیر انصار حزب‌الله هم صراحتاً اعلام شده که در صورت عدم جلوگیری از اکران این فیلم‌ها، اعتراضات در قالب تحصن در برابر ارشاد ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ کس قرار نیست شخصاً فیلمی را از پرده پایین بکشد و یا با فیلمسازان برخورد کند. مطالبه این دوستان هنوز هم از وزارت ارشاد است.

کوشکی تأکید کرد: نکته مهم در این زمینه این است که هنوز معترضان مخاطب حرکت خود را ارشاد و در مرتبه بالاتر حاکمیت می‌دانند و این نشان می‌دهد هیچ کس به‌دنبال عملکرد فراقانونی نیست. این حرکت مصداق نهی‌ از منکر حاکمیتی است که عین وصیت‌نامه امام(ره) است.

نمایی از فیلم من مادر هستمبیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نيز معتقد است ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی تهاجم فرهنگی برنامه‌ریزی شده براساس تفکر شبکه‌های ماهواره‌ای است و به حق باید جلوی اکران فیلم‌هایی از این دست گرفته شود.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب با اشاره به اکران عمومی فیلم‌های ضداخلاقی در گفتگو با مهر گفت: پیش از صدور بیانیه انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران فیلم سینمایی من مادر هستم، تمام اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به ساخت این فیلم‌ها اعتراض‌هایی را به وزارت ارشاد وارد کرده بودند.

وی در ادامه افزود: مسئله فقط یک فیلم نیست، بلکه اعتراض به هشت فیلمی است که حوزه هنری هم از اکران آنها در سینماهای خود امتناع کرده است. به اعتقاد من مجموع این فیلم‌ها نه در شان نظام و انقلاب و نه در شان سینمای ایران و مخاطبان آن است.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده براساس تفکر شبکه های ماهواره ای چون فارسی 1 است و به حق باید جلوی اکران فیلم هایی از این دست گرفته شود. اکران فیلم هایی از این دست اساس اخلاق در خانواده ها را نشانه گرفته است و از آنجا که بنیان خانواده اخلاق و معرفت انسانی است هیچ یک از این فیلم ها از اساس دارای ویژگی های اخلاقی از این دست نیستند.

نوباوه با انتقاد از ساخت و اکران فیلم‌های ضداخلاقی در سینمای ایران، بیان کرد: اعتراض به مسائل ضد اخلاقی در حوزه‌های مختلف فرهنگی واجتماعی اقدامی قانونی و منطقی است. چرا که وسیله‌ای برای تخریب جامعه است و من به عنوان نماینده مردم تهران به سهم خودم اعتراض خود را به این جریان مطرح کرده‌ام. البته ناگفته نماند که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بارها اعتراض خود را به ساخت و اکران این فیلم‌ها اعلام کرده است.

وی در ادامه با اشاره به صدور بیانیه انصار حزب الله درباره اکران فیلم من مادر هستم گفت: هر نوع بیانیه و حرف‌هایی از این دست که مطرح می شود، نماینده تفکر قشری از اجتماع است که باید به اعتقاد این جمع احترام گذاشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس به سازمان سینمایی برای اکران این فیلم معترض است و اصولاً اعتقاد دارد که نباید برای این دست آثار پروانه ساخت صادر شود و سازمان سینمایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

علی مطهری یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره بیانیه انصار حزب‌الله پیرامون اعتراض به اکران فیلم جیرانی گفت: وزیر ارشاد باید پاسخگوی معترضان باشد و این اعتراض به عقیده من کاملا بجا است.

اين نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر دیدگاه خود را درباره بیانیه اخیر انصار حزب‌الله نسبت به صدور مجوز برای یک اثر جیرانی گفت: فیلم من مادر هستم را سال گذشته دیدم. به عقیده من فیلم خوبی نبود و فکر می‌کنم صاحبان این بیانیه حق اعتراض دارند و اگر اعتراض آنها اختلالی در نظم عمومی ایجاد نکند، ایرادی ندارد.

وی افزود: البته ترجیح می‌دهم من مادر هستم را دوباره ببینم. اما به عقیده من این فیلم نیز مانند برف روی کاج‌ها با مضمون خیانت ساخته شده است. این پیام ها برای مخاطبان سینمای ایران مناسب نیست. اساساً باید مشخص شود که انتخاب این سوژه‌ها در آثار سینمای ما به چه دلیل است؟

مطهری ادامه داد: موضوع چنین فیلم‌هایی ممکن است فقط در قشر محدودی از جامعه رخ دهد و به نوعی پرداختن به موضوعاتی چون خیانت یک نوع بدسلیقگی و کج سلیقگی است. سینما نباید مروج این بداخلاقی‌ها باشد. وی عنوان کرد: به هر حال این طیف می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و برای تجمع خیابانی هم مجوزهای لازم را دریافت کرده و زمینه قانونی را فراهم کنند. این اعتراض به عقیده من کاملاً به جا است.

مطهری در پایان تاکید کرد: متاسفانه ارشاد پاسخگو چنین اتفاقاتی در سینما نیست و وزیر نیز عملکرد ضعیفی دارد و از خود استقلال ندارد. باید ارشاد پاسخگو باشد و معترضان را قانع کند.

پوستر فیلم سینمایی من مادر هستم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نظر درباره‌ حاشیه‌های اخیر فیلم فریدون جیرانی را به آینده موکول کرد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در پاسخ به پرسشی درباره‌ اولتیماتوم انصار حزب‌الله مبنی بر اکران نشدن من مادر هستم گفت: من از صبح جلسه بودم. اجازه دهید پس از پیگیری‌ها، نظر خود را اعلام کنم.

او در پاسخ به این پرسش که جلوی اکران برخی فیلم‌ها گرفته شده است و این مسأله صدماتی را بر پیکر سینما وارد می‌کند، اظهار کرد: قبول کنید که مانند گذشته فقط بحث سینما مطرح نیست و مردم گزینه‌های دیگر مانند فیلم‌های تلویزیونی و سی‌دی‌ها را دارند و طبیعی است سینما پررونق نباشد. حسینی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم فیلم‌های پرجاذبه برای مردم تولید کنیم، افزود: هرگاه فیلم خوبی اکران شده است، سینماها نیز پررونق بوده‌اند. تلاش می‌کنیم رونق را به سینما برگردانیم.

به گزارش سایت پرده سینما تمامی حواشی های موجود کنونی در وضعیت اکران فیلم ها در سینمای ایران از آن جا آغاز شد که حوزه هنری خود را محق دانست تا برای اکران و یا عدم اکران فیلم های سینمایی تعیین تکلیف نماید در صورتی که طبق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی سینمای ایران است. جالبت ترین نکته در مورد این قضیه این که اغلب فیلم های تحریم شده از سوی حوزه هنری جزو فیلم هایی بوده اند که اغلب منتقدان و مخاطبان سینمای ایران در حین اکران آن ها در جشنواره فیلم فجر استقبال چشمگیر و بی نظیری را از آن ها به عمل آورده اند.

لازم به ذکر است عوامل فیلم سینمایی من مادر هستم که احتمالاً با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان سینمای ایران روبرو خواهد شد عبارتند از:

تهیه کننده: سید غلامرضا موسوی، کارگردان: فریدون جیرانی، بازیگران:باران کوثری، حبیب رضایی،  فرهاد اصلانی، امیرحسین آرمان، هدایت الله سجادی، آرمان صورتگ، کریم عباسی، پانته‌آ بهرام و با حضور هنگامه قاضیانی در نقش ناهید مشرقی

نویسندگان فیلمنامه لیدا لاریجانی و رحمان سیفی‌آزاد بر اساس طرحی از جمال امید

دیگر هنرمندان و همکاران فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، مشاور کارگردان و برنامه‌ریز: رضا درمیشیان، مدیرتولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: مارال جیرانی، صدابردار: محمود خرسند، مدیر جلوه‌های ویژه: عباس شوقی، عکس: محمد فوقانی، دستیار کارگردان: امیرعلی قنبری، جانشین تولید: حسین عباسی، منشی صحنه: مرجان تاجیک، دستیار اول صحنه و لباس: رامین غفوری، دستیار صحنه: نوید صفاریان، دستیار لباس: مهشید عظیمی، مجری چهره‌پردازی: مهدی آشناور- ساناز سرمدی، دستیار اول فیلمبردار: عبدالله غفوری، دستیار دوم فیلمبردار: سیروس کفاش، گروه فیلمبرداری: محسن بجنوردی – امیرحسین عرضی- آرش سیفی- احسان نادری- حامد شفیع‌زاده، دستیار صدا: محمود کاشانی- سهیل متولی، مسئول تدارکات: مسعود بانی‌خیر- مهدی شهرباف، گروه جلوه‌های ویژه: آرش آقابیک – محمد نقدی- رسول کهن سال- مسعود جیرانی- امیر بهلولی، سینه موبیل: شادروان رضا واعظ، حمل و نقل: حمید سوری- علی رهنما- جعفر اینانلو- علی شادی‌پور و حسن روشن، خدمات: جواد غلامی،‌ دستیار تهیه کننده: میثم معراجی،‌ مدیر مالی: علیرضا سبزوی و روابط عمومی: نگین موسوی.

این فیلم داستان یک خانواده از طبقه متوسط جامعه است که در یک شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می‌پردازند.

فیلمیران پخش من مادر هستم را برعهده دارد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/9/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>آبكار:

باسلام فيلم رانديده ام ونمي توانم دراره آن اظهارنظر كنم امااين رامي دانم كه اگرگروهي خواست فراتر ازقانون اقدامي صورت بدهد ديگر دراين كشور سنگ روي سنگ بندنمي شود . فكر نمي كنم رهبرمعظم انقلاب نيز بااين اقدامات موافق باشند. انصارحزب اله بهتراست بجاي اين كارها فيلمساز تربيت كند و بااسلحه فيلم خوب به جنگ فيلمهايي كه فكر مي كند مبتذل است برود . دوستان حزب اله (كه ميدانم نيت اكثر شما خير است) بدانيدبااين كاركنجكاوي مردم راتحريك مي كنيد وباعث مي شويد مردم به هرقيمتي شده فيلم راگيربياورندوتماشاكننددرواقع شما تبليغ پردامنه اي رابراي اين گونه فيلمها انجام مي دهيد .

0+0-

شنبه 11 آذر 1391



>>>دنیا:

عجب! انگار اینها گیر دادند به فیلم های فرهاد اصلانی!! بنده خدا!!!

0+0-

جمعه 10 آذر 1391



>>>ترنم:

مرگ سینمای ایران فرا رسیده است... تسلیت به همه سینماگران و سینما دوستان

0+0-

جمعه 10 آذر 1391



>>>افسوس:

متاسفم که آقایان تو این اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی به جای این که بیایند و چاره ای برای رفع مشکلات مردم بیندیشند رفته اند و به فیلمی گیر داده اند که جز برطرف ساختن غم و مشکلات مردم چیزی نمیگوید.... افسوس هزاران بار افسوس

0+0-

جمعه 10 آذر 1391



>>>tina:

ali bod

0+0-

جمعه 10 آذر 1391



>>>شقایق:

من مادر هستم رو دیدم فیلم فوق العاده ای بود شما رو به خدا حتما در موردش نقد بنویسین هیچ جا در مورد این فیلم ارزشمند نقد نوشته نشده از پرده سینمایی های عزیز انتظار دارم یه نقد در مورد این فیلم بنویسین حتما وای که چقدر لذت بردم از بازی های خوب این فیلم اصلا همه بازیگراش عالی بودن به خدا دیوانه ام کردن

0+0-

جمعه 10 آذر 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.