پرده سینما

در مسیر امید و تردید؛ مروری بر سی سال جشنواره فیلم فجر- بخش سوم

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در دو بخش پیشین مروری بر سی سال جشنواره فیلم فجر به بررسی نخستین تا بیستمین دوره این مهمترین رویداد سینمایی کشور پرداختیم.

بیست دوره ای که همراه با حواشی ها، افت و خیزها و یأس و امیدها بودند.

 اینک در بخش پایانی این مقاله به بررسی بیست و یکمین تا سی امین دوره این رویداد مهم سینمایی خواهیم پرداخت.

 

 

بیست و یکمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1381

 

(وقتی جای همه بزرگان خالی است)

 

پوستر بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر- اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر را هم برای دومین سال متوالی محمدمهدی عسگرپور بر عهده داشت.

یکی از شاخص ترین نکات در مورد این دوره از جشنواره غیاب اکثریت فیلمسازان شاخص سینمای ایران بود. البته دوستداران سینمای ایران طی این سال های اخیر به غیبت کارگردانان شاخص سینمای ایران عادت کرده اند و در حالی که هم اکنون در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره  فیلم فجر قرار داریم نیز اکثریت قریب به اتفاق فیلمسازان شاخص سینمای ایران جایشان در این دوره از جشنواره خالی به نظر می رسید.

به همین منظور می توانید مطلب جای خالی بزرگان! نگاهی به غیبت کارگردانان شاخص سینمای ایران در سی و یکمین جشنواره  فیلم فجر به قلم نگارنده را در اینجا بخوانید. اما این امر در آن زمانه مقوله ای جدی و حاشیه ای محسوب می شد.

البته هرچند که در این دوره جای فیلمسازان بزرگ و نامی سینمای ایران بسیار خالی به نظر می رسید، اما با حضور جوانان فیلمسازی که در این دوره با فیلم های دیجیتال پای به جشنواره گذاشته بودند این دوره توانست رونق خود را کمابیش حفظ نماید. اما بیم و امیدها در مورد این صنعت نوین و استفاده زیاد آن باعث شده بود تا بسیاری از دلسوزان سینمای ایران نگران آینده سینمای ایران شوند و به همین منظور هیئت داوران این دوره از جشنواره در بیانیه ای رسمی نگرانی خود را از ورود صنعت دیجیتال به سینمای ایران نشان داد و گفت: «این صنعت نگرانی هایی را همچون کاهش کیفیت فنی تصویر، ساده انگاری در تولید و سوء تفاهم در معادلات صنعت سینما در پی خواهد داشت.»

یکی دیگر از نکات مهم این دوره ترکیب هیئت انتخاب آثار مسابقه سینمای ایران بود که در آن بر خلاف دوره های پیشین که هنرمندان مسئولیت انتخاب آثار را بر عهده داشتند این وظیفه بر عهده مدیران وقت سینمای ایران سپرده شده بود که همین امر باعث حذف تعدادی از فیلم های مهم سال سینمای ایران شد و قهر تعدادی از دست اندرکاران تولید در سینمای ایران را در پی داشت.

یکی دیگر از نکات مهم این دوره این بود که دست اندرکاران برگزاری این دوره که شاید از زنده یاد سیف الله داد دل پرخونی برای برچیدن بخش بی مورد «فیلم های اول» داشتند می خواستند این بخش را به جشنواره اضافه نمایند و به همین منظور تنها از فیلمسازان جوان حمایت می کردند.

یکی دیگر از نکات مهم این دوره از جشنواره اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به نیکی کریمی بود که وی بعد از سال ها درخشش در عرصه سینما توانست این جایزه را به دست بیاورد.

در این دوره از جشنواره 22 فیلم در بخش بین الملل و سینمای ایران با هم به رقابت پرداختند و چندین فیلم نیز در بخش های فیلم های اول و مهمان حضور داشتند.

نمایی از فیلم اینجا چراغی روشن استدر بخش مسابقه سینمای ایران این دوره از جشنواره فیلم هایی همچون: اینجا چراغی روشن است به کارگردانی رضا میرکریمی، دیوانه‌ای از قفس پرید به کارگردانی احمدرضا معتمدی، رقص در غبار به کارگردانی اصغر فرهادی، شبهای روشن به کارگردانی فرزاد موتمن،‌ صنوبر به کارگردانی مجتبی راعی،‌ فرش باد و گاهی به آسمان نگاه کن به کارگردانی کمال تبریزی، نفس عمیق به کارگردانی پرویز شهبازی، صورتی به کارگردانی فریدون جیرانی و واکنش پنجم تهمینه میلانی به نمایش درآمدند.

بخش های این دوره از جشنواره عبارت بودند از: مسابقه سینمای ایران، مسابقه سینمای بین الملل، مسابقه فیلم های اول، مسابقه فیلم های کوتاه، مسابقه مستند، جشنواره جشنواره ها ، ده فیلم ساز بزرگ قرن، زنگ سینما و نکوداشت

داوران بخش مسابقه سینمای ایران این دوره از جشنواره هم به شرح زیر بودند:

مهرداد فرید، محمدرضا جعفری جلوه، کامبوزیا پرتوی، مهرداد فخیمی و رسول صدرعاملی

همچنین در بخش بین الملل داورانی همچون داریوش مهرجویی، سدومیر کولار، تاد سولاندز، کریشتف زانوسی، رولند جافه حضور داشتند. و مهوش شیخ الاسلامی، محمدرضا اصلانی، فرهاد مهرانفر، بهمن قبادی، کیانوش عیاری و حمید جبلی فیلم های اول و مستند و کوتاه را داوری می کردند.

همچنین برگزیدگان این دوره به شرح زیر بودند:

نمایی از فیلم فرش بادسیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به سودابه باباگپ برای فیلم کشتی نوح

لوح افتخار بهترین فیلم مستند به سید مانی میرصادقی برای فیلم جان مرجان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به محمد رسول اف برای فیلم گاگومان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به شهرام شاه حسینی برای فیلم به طعم خاک

سیمرغ بلورین بهترین دستاوردهای فنی و هنری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم اینجا چراغی روشن است

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری موسیقی به مجید انتظامی برای فیلم دیوانه ای از قفس پرید

سیمرغ بلورین بهترین اثر هنر و تجربه به علیرضا امینی برای فیلم نامه های باد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به پرویز شهبازی برای فیلم نفس عمیق

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به حبیب رضایی برای فیلم اینجا چراغی روشن است

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به نیکی کریمی برای فیلم واکنش پنجم

نمایی از فیلم نفس عمیقسیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا میرکریمی برای فیلم اینجا چراغی روشن است

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به محمدرضا تخت کشیان برای فیلم دیوانه ای از قفس پرید

جایزه ویژه هیئت داوران به  کمال تبریزی برای فیلم فرش باد

همچنین جوایز بخش بین الملل این دوره از جشنواره بدین شرح به برگزیدگان اهدا شد:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به هانا هیلبورن، داوید ارنویچ و ماتس یوهانسن برای فیلم در خفا

دیپلم افتخار بهترین فیلم به الیا سلیمان برای فیلم مشیت الهی

دیپلم افتخار بهترین فیلم به مایکل مور برای فیلم بولینگ برای کلمباین

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری یا تکنیکی به برتران تاورنیه برای فیلم مجوز عبور

سیمرغ بلورین بهترین بازیگری به اولیویه گورنه برای فیلم پسر

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آکی کوریسماکی برای فیلم مردی بدون گذشته

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به الکس مرادف برای فیلم بادبادک

سیمرغ بلورین هیئت داوری به اصغر فرهادی برای فیلم رقص در غبار

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به برادران داردن برای فیلم پسر

 

 

 

بیست و دومین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1382

 

(جشنواره فیلم فجر، رسماً رویدادی ملی می شود)

 

پوستر بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمااین دوره از جشنواره  فیلم فجر به دبیری علیرضا رضاداد برگزار گردید.

یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره که به نحوی نقطه عطفی در تاریخ برگزاری سی سال جشنواره  فیلم فجر که به عنوان ملی ترین جشنواره ایران اسلامی از آن نام برده می شود برپایی جشنواره در 6 مرکز استان بود به نحوی که تمامی فیلم های مهم جشنواره برای اولین بار نه تنها در شهر تهران که برای دوستداران سینما در 6 مرکز استان نیز به نمایش درآمد که یکی از دلایل بزرگ این مهم همزمانی برگزاری این دوره از جشنواره با جشن های ربع قرن پیروزی انقلاب اسلامی بود.

جدا از این امر مهم یکی دیگر از نکات کلیدی و مهم این دوره از جشنواره حذف بخش هایی همچون: مرور آثار، بزرگداشت ها و غیره بود و در عوض آن رضاداد چندین رشته مختلف را به رشته های جایزه بگیر این دوره از جشنواره اضافه نمود.

همچنین در این دوره از جشنواره بسیاری از نام آوران و قدیمی های سینمای ایران نیز بعد از سال ها دوری حضور داشتند. مسعود کیمیایی فیلمساز مؤلف سینمای ایران بعد از گذشت بیش از 5 سال از ساخت آخرین فیلم اش با سربازهای جمعه و داریوش مهرجویی نیز پس از مدت ها فترت، یک کمدی ناب شبیه اجاره نشین ها با عنوان مهمان مامان در جشنواره حاضر بودند.

یکی دیگر از نکات مهم این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور تعداد کثیری فیلم های سینمای جنگ بود به نحوی که پس از سال ها فترت در سینمای جنگی کشور فیلمسازان زیادی به سمت و سوی تولید فیلم هایی با محوریت جنگ و هشت سال دفاع مقدس رفته بودند.

همچنین حضور فیلم مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی در این دوره از جشنواره یکی از مهم ترین و کلیدی ترین نکات بود که تا نزدیک به دو سال بعد یکی از جنجالی ترین، حاشیه ساز ترین و پرطرفدار ترین فیلم های جشنواره محسوب می شد و مردم برای دیدن آن ساعت های متمادی پشت در سینماها صف می کشیدند و بلیت های این فیلم با قیمت های بسیار گزافی حتی تا 50 هزار تومان (در آن سال) در بازار سیاه خرید و فروش می شد. مارمولک بعد از سال ها توانست رونق دوباره را به جشنواره فیلم فجر باز گرداند و باعث ایجاد سانس های متمادی فوق العاده در تمامی سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره شود.

در این دوره بیش از 30 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران با هم به رقابت می پرداختند که از میان آن ها می شود به فیلم هایی همچون: اشک سرما به کارگردانی عزیز‌اله حمیدنژاد، باج‌خور به کارگردانی فرزاد موتمن، پرده عشق به کارگردانی جمال شورجه، دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش، رسم عاشق‌کشی به کارگردانی خسرو معصومی، روایت سه‌گانه به کارگردانی گروهی، سربازهای جمعه به کارگردانی مسعود کیمیایی، شمعی در باد به کارگردانی پوران درخشنده، شهر زیبا به کارگردانی اصغر فرهادی، قدمگاه به کارگردانی محمدمهدی عسگر‌پور، گاوخونی به کارگردانی بهروز افخمی، مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی، مزرعه پدری به کارگردانی زنده یاد رسول ملاقلی‌پور و هم نفس به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده اشاره کرد.

نمایی از فیلم سربازهای جمعههمچنین هیئت داوران این دوره از جشنواره شامل افرادی همچون محمد بزرگ‌نیا، ابوالحسن داوودی، محمد داودی، مجتبی راعی، سید مهدی شجاعی، مینو فرشچی و علی نصیریان بودند.

در بخش بین الملل نیز داوران به شرح زیر بودند

یان تروئل، الیا سلیمان، شارل تسون، هلما ساندرز، عادل حسنی، مجید مجیدی، علیرضا شجاع نوری

همچنین فیلم های اول و دوم را افرادی همچون سعید حاجی میری، کمال تبریزی، فرهاد توحیدی، احمدرضا معتمدی، مسعود فراستی داوری می کردند و در بخش مستند نیز افرادی همچون مصطفی رزاق کریمی، فرهاد مهرانفر، فرشاد فرشته حکمت داوری آثار را بر عهده داشتند.

برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر بودند:

لوح تقدیر دبیر جشنواره فیلم برگزیده مهمان به علی عبدالعلی زاده برای فیلم سیزده گربه روی شیروانی

بهترین فیلم کوتاه داستانی به شهرام مکری برای فیلم توفان سنجاقک

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه به محسن روزبهانی برای فیلم دوئل

نمایی از فیلم مهمان مامانسیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به حسن زاهدی برای فیلم شهر زیبا

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مسعود بهنام و حمید نقیبی برای فیلم دوئل

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به مهرداد میرکیانی برای فیلم های روایت سه گانه و قدمگاه

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به امیر اثباتی برای فیلم دوئل

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به مصطفی خرقه پوش برای فیلم دوئل

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به محمدرضا علیقلی برای فیلم قدمگاه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به بهرام بدخشانی برای فیلم دوئل

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل به مریلا زارعی برای فیلم سربازهای جمعه

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به کامبیز دیرباز برای فیلم دوئل

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به گوهر خیراندیش برای فیلم رسم عاشق کشی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به بهرام رادان برای فیلم شمعی در باد

نمایی از فیلم گیلانهسیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به پیمان قاسم خانی برای فیلم مارمولک

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به احمدرضا درویش برای فیلم دوئل

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به داریوش مهرجویی برای فیلم مهمان مامان

جایزه ویژه هیئت داوران به  رخشان بنی اعتماد برای فیلم ننه گیلانه

جایزه ویژه هیئت داوران به  پرویز پرستویی برای فیلم مارمولک

سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده تماشاگران به کمال تبریزی برای فیلم مارمولک

در بخش بین الملل این دوره از جشنواره نیز جوایزی بدین شرح به برگزیدگان اهدا گردید:

دیپلم افتخار به مایکل وینترباتم برای فیلم در این دنیا

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به شهرام مکری برای توفان سنجاقک

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری به سیبانوشی تاکاهیده برای فیلم آینده درخشان

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به عزت الله انتظامی برای فیلم گاوخونی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کریستوفر همپتن و رابرت شنکان برای فیلم آمریکایی آرام

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کوروساواکی یوشی برای فیلم آینده درخشان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به آندری ژویاگینتسف برای فیلم بازگشت

جایزه ویژه هیئت داوران به  بهروز افخمی برای فیلم گاوخونی

جایزه ویژه هیئت داوران بین الادیان به کمال تبریزی برای فیلم مارمولک

 

 

بیست و سومین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1383

 

( سینمای ایران به سوی معناگرایی گام بر می دارد)

 

پوستر بیست و سویمن جشنواره بین المللی فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر را هم علیرضا رضاداد مدیر کل وقت بنیاد سینمایی فارابی بر عهده داشت.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز به جرأت می توان گفت که هیچیک از فیلمسازان مطرح و پیشکسوت سینمای ایران حضور نداشتند و تنها نسل میانی و نسل سوم فیلمسازان آثاری را در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآورده بودند.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر فیلم های معناگرا حضور چشمگیری دارند و این ژانر نوپا در سینمای ایران به سبب حمایت های عدیده دولتی بخش بزرگی از فیلم های حاضر در جشنواره را به خود اختصاص می دهد.

اما فیلمسازانی که در این دوره از جشنواره فیلم های اجتماعی ساخته بودند هیچیک آنگونه که باید نتوانستند نظرات را به سوی خود جلب نمایند، زن زیادی به کارگردانی تهمینه میلانی و یا سالاد فصل به کارگردانی فریدون جیرانی هیچکدام در این دوره نتوانستند نگاه ها را به سوی  خود جلب کنند و در این میانه تنها فیلم هایی چون کافه ترانزیت به کارکردانی کامبوزیا پرتوی توانست نظرات مثبت منتقدان را به سوی خود جلب نماید.

جدا از این ها یکی دیگر از نکات مهم این دوره از جشنواره جداسازی مراسم اختتامیه بخش بین الملل از بخش اختتامیه سینمای ایران است. از همین سو جنبه «بین المللی» شدن جشنواره فیلم فجر کمی بیشتر نمودار می شود و گویی خود را برای دوران تازه ای در عرصه بین الملل آماده می سازد.

جداسازی این مراسم باعث می شود که جوایز زیادی به هر دو بخش اضافه شوند که به خودی خود به دلیل کثرت موضوعی این دوره از جشنواره از جمله برگزاری جشنواره فیلم های معناگرا و یا سینمای آسیا این امر کاری پسندیده محسوب می شود.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر 24 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش درآمدند که از میان آن ها می توان به فیلم هایی چون باغ‌های کندلوس به کارگردانی ایرج کریمی، بشارت منجی به کارگردانی نادر طالب زاده، بیدارشو آرزو به کارگردانی کیانوش عیاری، بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی، پشت پرده مه به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی، جایی برای زندگی به کارگردانی محمدرضا بزرگ‌نیا، خیلی دور خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی، دیشب باباتو دیدم آیدا به کارگردانی رسول صدرعاملی، رستگاری در هشت و 20 دقیقه به کارگردانی سیروس الوند، زن زیادی به کارگردانی تهمینه میلانی، سالاد فصل به کارگردانی فریدون جیرانی، کافه ترانزیت به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، ما همه خوبیم به کارگردانی بیژن میرباقری، ماهی‌ها عاشق می‌شوند به کارگردانی علی رفیعی، یک تکه نان به کارگردانی کمال تبریزی و غیره اشاره کرد.

همچنین در این دوره جشنواره 15 فیلم در بخش فیلم‌های اول و دوم با هم به رقابت پرداختند و در بخش بزرگداشت نیز به به عبدالله اسکندری و فرامرز قریبیان پرداخته شد.

بخش های این دوره از جشنواره عبارت بودن از: مسابقه سینمای ایران (بلند و کوتاه)،  مسابقه سینمای بین المللی (بلند و کوتاه)، مسابقه فیلم های اول و دوم سینمای ایران، مسابقه آثار مستند (چشم واقعیت)، جشنواره جشنواره ها، نمایش های ویژه، مسابقه سینمای معناگرا، سینما و سیاست، جلوه های ویژه بصری سینمای جهان و شب های سینمای صامت

نمایی از فیلم خیلی دور خیلی نزدیکداوران بخش مسابقه سینمای ایران این دوره از جشنواره را نیز افرادی همچون حمید دهقان پور، عزیز ساعتی، فرامرز قریبیان، حسین کرمی، منوچهر محمدی، داریوش مهرجویی و محمدعلی نجفی تشکیل می دادند.

داوری بخش بین الملل را نیز افرادی همچون: احمدرضا درویش، آتیلا دورسای، کارن شاه نظرف، علیرضا شجاع نوری، جمشید عثمانف، تام لودی، کولت نوفال بر عهده داشتند.

در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم نیز افرادی همچون علیرضا رئیسیان، علیرضا سجادپور، محمدرضا هنرمند به قضاوت آثار می پرداختند و داوران بخش مستند نیز افرادی همچون محمد تهامی نژاد، منوچهر طیاب، مجتبی مشیری بودند.

برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر بودند:

جایزه بین المذاهب به کامبوزیا پرتوی برای فیلم کافه ترانزیت

دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به امیر حشتمی برای فیلم تنها صداست

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه به نجف فتاحی برای فیلم جایی برای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به امیر اثباتی برای فیلم خیلی دور خیلی نزدیک

نمایی از فیلم سالاد فصلسیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به یدالله نجفی برای فیلم بید مجنون

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم خیلی دور خیلی نزدیک

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به محمد قومی برای فیلم خیلی دور خیلی نزدیک

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به سعید شاهسواری برای فیلم ما همه خوبیم

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به محمدرضا علیقلی برای فیلم خیلی دور خیلی نزدیک

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم خیلی دور خیلی نزدیک

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به لیلا زارع برای فیلم ما همه خوبیم

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد علیرضا شیخ الاسلامی برای فیلم پشت پرده مه

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به خسرو شکیبایی برای فیلم سالا فصل

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم کافه ترانزیت

نمایی از فیلم یک تکه نانسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به پرویز پرستویی برای فیلم بید مجنون

سیمرغ بلورین بهترین اثر هنر و تجربه به کیانوش عیاری برای فیلم بیدارشو آرزو

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلم کافه ترانزیت

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مجید مجیدی برای فیلم بید مجنون

جایزه ویژه هیئت داوران به  محمد بزرگ نیا برای فیلم جایی برای زندگی

جایزه ویژه هیئت داوران به  کمال تبرزی برای فیلم یک تکه نان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به رضا میرکریمی برای فیلم خیلی دور خیلی نزدیک

سیمرغ بلورین بهترین فیلم ایرانی برگزیده تماشاگران به مجید مجیدی برای فیلم بید مجنون

جوایز بخش مستند:

دیپلم افتخار بهترین فیلم به مهرداد اسکویی برای فیلم از پس برقع

دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش به ارد عطارپور و وحید باقرزاده برای فیلم منم داریوش

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به ماجد نیسی برای فیلم مردم زنگ زده

جوایز بخش اول و دوم:

دیپلم افتخار بهترین فیلم به بیژن میرباقری برای فیلم ما همه خوبیم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به رضا اعظمیان برای فیلم برای زندگی

جوایز بخش بین الملل:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به کورالی فارگی برای فیلم تلگراف

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری به کیانوش عیاری برای فیلم بیدارشو آرزو

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به اورلیش ماتیس برای فیلم روز نهم

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به دنیس گانسل و مگی پرن برای فیلم ناپولا

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به فولکر اشلوندورف برای فیلم روز نهم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند به یورگن هاسه برای فیلم روز نهم

سیمرغ جایزه ویژه هیئت داوران به کیانوش عیاری برای فیلم بیدار شو آرزو

 

 

بیست و چهارمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1384

 

( فیلم های شاخص؛ نشانه اصلی این دوره)

 

پوستر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر را نیز علیرضا رضا داد بر عهده داشت.

 

در این دوره از جشنواره 24 فیلم در بخش اصلی با هم به رقابت پرداختند که در میان آنها آثاری چون باغ فردوس 5 بعدازظهر به کارگردانی سیامک شایقی، به نام پدر به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، به‌آهستگی به کارگردانی مازیار میری، پرونده هاوانا به کارگردانی علیرضا رئیسیان، تقاطع به کارگردانی ابوالحسن داودی، چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغرفرهادی، زاگرس به کارگردانی محمدعلی نجفی، زمستان است به کارگردانی رفیع پیتز، ستاره می‌شود به کارگردانی فریدون جیرانی، سفر به هیدالو به کارگردانی مجتبی راعی، شهر آشوب به کارگردانی یدالله صمدی، عصر جمعه به کارگردانی مونا زندی، کافه ستاره به کارگردانی سامان مقدم، هوو به کارگردانی علیرضا داوود نژاد و وقتی همه خواب بودند به کارگردانی فریدون حسن‌پور حضور داشتند.

در این میان فیلم های چهارشنبه سوری و عصر جمعه توانستند به عنوان پدیده های این دوره از جشنواره به مخاطبان شناسانده شوند.

داوران این دوره شامل پرویز پورحسینی، احمدرضا درویش ، سید مهدی شجاعی ، فرهاد صبا، رسول‌صدرعاملی، مجید مجیدی و اکبر نبوی بودند.

همچنین در این دوره از جشنواره بزرگداشت خسرو سینایی، گلاب آدینه و مجید انتظامی برگزار شد.

برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر بودند:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم:به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به نام پدر

جایزه ویژه هیئت داوران به مونا زندی حقیقی برای فیلم عصر جمعه

جایزه ویژه هیئت داوران به شاهد احمدلو برای فیلم چند میگری گریه کنی؟

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به مجتبی راعی برای فیلم سفر به هیدالو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به نقی نعمتی برای فیلم با او

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به مونا زندی حقیقی برای فیلم عصر جمعه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم به محمد نوری زاد برای فیلم شاهزاده ایرانی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی برای فیلم چهارشنبه سوری

دیپلم افتخاربهترین فیلمنامه به پرویز شهبازی برای فیلم به آهستگی

نمایی از فیلم عصر جمعهدیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به نام پدر

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به محمد نوری زاد برای فیلم شاهزاده ایرانی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد:به پرویز پرستویی برای فیلم به نام پدر

دیپلم افتخار بهترین بازیگر خردسال به سمیر وزیریان برای فیلم هوو

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به هدیه تهرانی برای فیلم چهارشنبه سوری

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: محمد داوودی زمستان است

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: هایده صفی یاری چهارشنبه سوری

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: محمد رضا درویشی شهر آشوب

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: حمید لولایی چند می‌گیری گریه کنی؟

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: مهتاب نصیر پور به نام پدر

نمایی از فیلم چهارشنبه سوری تقدیر: ترانه علیدوستی چهارشنبه سوری

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین فر شاهزاده ایرانی

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی: مهرداد میر کیانی به نام پدر

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: محمد رضا دلپاک زمان می‌ایستد

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدالله نجفی و ناصر شکوهی نیا زمستان است

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی شهرآشوب

 

 

 

 

 

بیست و پنجمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1385

 

 

پوستر بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیر علیرضا رضا داد دبیری جشنواره را بر عهده داشت.

در این دوره از جشنواره 28 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش درآمدند که در این میان نام فیلم هایی همچون: آدم به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، اتوبوس شب به کارگردانی کیومرث پوراحمد، اخراجی‌ها به کارگردانی مسعود ده نمکی، اقلیما به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، بچه‌های ابدی به کارگردانی پوران درخشنده، پابرهنه در بهشت به کارگردانی بهرام توکلی، پاداش سکوت به کارگردانی مازیار میری، پارک‌ وی به کارگردانی فریدون جیرانی، دست‌های خالی به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، روز سوم به کارگردانی محمدحسین لطیفی، سنتوری به کارگردانی داریوش مهرجویی، قاعده‌بازی به کارگردانی احمدرضا معتمدی، مثل یک قصه به کارگردانی خسرو سینایی و مینای شهر خاموش به کارگردانی امیرشهاب رضویان دیده می شد.

سنتوری به کارگردانی داریوش مهرجویی در این دوره به یکی از پدیده های سال سینمای ایران تبدیل و شده و هرچند که تعدادی از منتقدان فیلم را در حد مهرجویی نمی دانند اما میان مردم بسیار محبوب می شود. به دلایل مشکلات فراوان این فیلم بعدها برای همیشه توقیف شده و حدود یک سال بعد سی دی قاچاق فیلم به بیرون از بازار درز کرد.

 هیئت داوران این دوره از جشنواره شامل شهریار بحرانی، محمد داودی، جواد طوسی، عبدالحمید قدیریان، محمدعلی نجفی، علی نصیریان و محمدرضا هنرمند بودند.

همچنین در این دوره از جشنواره فیلم فجر ایرانی فیلمی شامل 15 اپیزود که توسط کارگردان‌های سرشناس سینمایی ایران درباره فرش ایرانی ساخته شده بود به نمایش در آمد و سیمرغ طلایی سینمای ایران برای نگاه ملی را دریافت کرد و همچنین سیمرغ بلورین ویژه‌ای هم به عزت الله انتظامی برای بازی در مینای شهر خاموش اهدا شد.

در دوره بیست و پنجم بزرگداشت علی نصیریان و یدالله صمدی برگزار شد.

برگزیدگان این دوره به شرح زیر بودند:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به علیرضا جلالی برای فیلم روز سوم

بهترین فیلم کوتاه داستانی به حمید بهرامی برای فیلم وزن بودن

دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به ناصر ناصر پور برای فیلم ویزیت

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به محمدرضا اصلانی برای فیلم خاطرات یک هفتاد و پنج ساله

دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند به مسعود بخشی برای فیلم تهران انار ندارد

نمایی از فیلم مینای شهر خاموشسیمرغ بلورین بهترین کارگردان مستند به مسعود بخشی برای فیلم  تهران انار ندارد

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند به مهرداد اسکویی برای فیلم روزه ای بی تقویم

مسابقه سینمای ایران:

جایزه ویژه هیئت داوران به محمدحسین لطیفی برای فیلم روز سوم

جایزه ویژه هیئت داوران به امیرشهاب رضویان برای فیلم مینای شهر خاموش

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به رخشان بنی اعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمینی برای فیلم خون بازی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به بهرام رادان برای فیلم سنتوری

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به زنده یاد خسرو شکیبایی برای فیلم اتوبوس شب

تقدیر ویژه از استاد عزت الله انتظامی برای فیلم مینای شهر خاموش

نمایی از فیلم سنتوریسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم های خون بازی و روز سوم

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم پا برهنه در بهشت

سیمرغ بلورین ویژه هنر و تجربه به محمود کلاری برای فیلمبرداری فیلم خون بازی

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به سپیده عبدالوهاب برای فیلم خون بازی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد به افشین هاشمی برای فیلم پا برهنه در بهشت

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن به پانته‌آ بهرام برای فیلم بچه‌های ابدی

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به محسن نوروزی برای فیلم روز سوم

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به مهرداد میرکیانی برای فیلم خون بازی

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به حسن زاهدی و داریوش صادقپور برای فیلم پا برهنه در بهشت

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه به محسن روزبهانی و علاء الدین پژهان برای فیلم قاعده بازی

جایزه ویژه سینمای ملی ایران به نگاه ملی به فیلم فرش ایرانی (کار گروهی ۱۵ تن از کارگردانان برجسته ایران) به تهیه کنندگی سید رضا میرکریمی

تقدیر از وحید موسائیان برای فیلم سرزمین گمشده

تقدیر از منوچهر طیاب برای فیلم دریای پارس

تقدیر از محمدرضا اصلانی برای فیلم خاطرات پیرمرد ۷۵ ساله

تقدیر از  سعید ابراهیمی فر برای فیلم تک درختها

تقدیر از امیرشهاب رضویان برای فیلم مینای شهر خاموش

تقدیر از محمدحسین لطیفی برای فیلم  روز سوم

سیمرغ بلورین برگزیده تماشاگران به فیلم اخراجی ها

 

 

 

 

بیست و ششمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1386

 

پوستر بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره را مجید شاه حسینی بر عهده داشت.

در این دوره از جشنواره 23 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشتند که در میان آن ها فیلم هایی چون آتش سبز به کارگردانی محمدرضا اصلانی، آن مرد آمد به کارگردانی حمید بهمنی، آواز گنجشک‌ها به کارگردانی مجید مجیدی، به همین سادگی به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، جعبه موسیقی به کارگردانی فرزاد موتمن، خاک آشنا به کارگردانی بهمن فرمان آرا، شب به کارگردانی رسول صدرعاملی، فرزند خاک به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر، کنعان به کارگردانی مانی حقیقی و همیشه پای یک زن درمیان است به کارگردانی کمال تبریزی با هم به رقابت پرداختند

هیئت داوران این دوره از جشنواره شامل کیومرث پوراحمد، امین تارخ، مسعود جعفری جوزانی ، منوچهر محمدی، احمدرضا معتمدی، اکبر نبوی ومحمدرضا هنرمند بودند.

بهمن فرمان آرا در این دوره از جشنواره آخرین فیلم خود را به نمایش در می آورد و پس از آن هنگام توقیف و ممیزی های زیادی که به فیلم وارد شده اعلام می کند که دیگر هرگز حاضر نیست در ایران فیلمسازی کند. این شاید مهمترین نکته این دوره از جشنواره باشد که فیلمسازی که همین چند دوره قبل و با باز شدن شرایط فرهنگی و سیاسی جامعه وارد فضای کار شده بود این بار اعلام می کند که دیگر هرگز حاضر به ساختن فیلم در ایران نیست!

همچنین دراین دوره از جشنواره بزرگداشت پروانه معصومی و مسعود جعفری جوزانی برگزار شد.

برگزیدگان این دوره از جشنواره عبارت بودند از:

سیمرغ زرین به سید احمد میرعلایی برای حمایت از فیلم فرزند خاک

پلاک طلایی سیمرغ به حسین حضرتی وفرزین رضائیان برای فیلم هفت رخ فرخ ایران

سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران به محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم همیشه پای یک زن در میان است

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سید رضا میر کریمی برای فیلم به همین سادگی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مجید مجیدی برای فیلم آواز گنجشک ها

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به خسرو معصومی برای فیلم  باد در علفزار می پیچد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین برای فیلم به همین سادگی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم شب

نمایی از فیلم دیواردیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به شهاب حسینی برای فیلم محیا

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به هنگامه قاضیانی برای فیلم به همین سادگی

سیمرغ ویژه هیئت داوران برای یک عمر دست آورد فنی و هنری به علیرضا زرین دست

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حسین جعفریان برای فیلم دیوار

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسن حسندوست برای فیلم آواز گنجشک ها

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به حسین علیزاده برای فیلم آواز گنجشک ها

سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم به ایرج شهزادی برای فیلم آتش سبز

سیمرغ بلورین طراحی صحنه و لباس به ژیلا مهرجوی و شعله نواب تهرانی برای فیلم آتش سبز

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه به حسین طلابیگی برای فیلم پرچم‌های قلعه کاوه

نمایی از فیلم باد در علفزار میپیچدسیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم آواز گنجشک ها

بهترین بازیگر زن نقش مکمل

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به مهتاب نصیرپور برای فیلم فرزند خاک

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به محسن طنابنده برای فیلم استشهادی برای خدا

لوح سپاس و پلاک طلایی سیمرغ از نگاه ملی به فیلم آتش سبز

بهترین فیلم اول جشنواره:

سیمرغ بلورین به سید روح الله حجازی برای فیلم در میان ابرها

فیلم کوتاه داستانی:

سیمرغ بلورین به فیلم بومرنگ به کارگردانی داریوش غریب زاده

دیپلم افتخار به فیلم چاوش به کارگردانی  فرخ حنیفه نژاد زیبایی

دیپلم افتخار به فیلم در خانه ما به کارگردانی  مریم کشکولی نیا

مستند کوتاه:

سیمرغ بلورین به فیلم ترانه اندوهگین کوهستان به کارگردانی حامد خسروی

دیپلم افتخاربرای نگارش گفتار متن فیلم به فیلم روز حادثه به کارگردانی  محمدعلی فارسی

دیپلم افتخار برای پژوهش علمی و فرهنگی به فیلم روشنان به کارگردانی  محسن رمضان زاده

دیپلم افتخار برای نوآوری و تجربه جدید و ترکیب خلاقانه مستند و پویانمایی به فیلم سیانوزه به کارگردانی  رخساره قائم مقامی

مستندهای بلند:

سیمرغ بلورین به فیلم تینار به کارگردانی مهدی منیری

دیپلم افتخار به فیلم هفت رخ فرخ ایران به کارگردانی فرزین رضائیان

 

 

 

 

بیست و هفتمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1387

 

(جشنواره ای برای همه سلیقه ها)

 

پوستر بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره را هم برای دومین سال متوالی مجید شاه حسینی بر عهده داشت.

در این دوره از جشنواره 25 فیلم در بخش مسابقه با هم به رقابت پرداختند که از میان آنها می‌توان به بی‌پولی به کارگردانی حمید نعمت‌الله ، بیست به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، پای پیاده به کارگردانی فریدون حسن‌پور، پستچی سه‌بار در نمی‌زند به کارگردانی حسن فتحی، تردید به کارگردانی واروژکریم مسیحی، دوزخ ، برزخ ، بهشت به کارگردانی بیژن میرباقری، زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داودی، زمانی برای دوست داشتن به کارگردانی ابراهیم فروزش ،سوپراستار به کارگردانی تهمینه میلانی، صداها به کارگردانی فرزاد مؤتمن، عیار 14 به کارگردانی پرویز شهبازی، ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی، وقتی همه خوابیم به کارگردانی بهرام بیضایی، هفت و پنج دقیقه به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی اشاره کرد.

در این دوره از جشنواره به نحوی تمامی فیلمسازان سه نسل سینمای ایران حاضر بودند و آثار به نمایش درآمده نیز نیاز تمامی سلیقه ها را پاسخ می داد.

یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره حضور همزمان دو فیلمساز بزرگ و مطرح سینمای ایران بود. واروژ کریم مسیحی بعد از سال ها دوری از عرصه فیلمسازی با دومین فیلم اش به سینما بازگشته بود و از سوی دیگر بهرام بیضایی فیلمساز محبوب و جنجالی سینمای ایران نیز در این دوره از جشنواره با جدیدترین فیلم اش حاضر شده بود و از همین رو همگان این دوره از جشنواره را نسبت به سال های قبل جذاب تر می کرد. در صورتی که در اصل هیچیک از فیلم های این دو کارگردان نتوانست آنچنان که باید نظر مخاطبان را جلب کند.

حسن بلخاری، ابراهیم حاتمی کیا، داود رشیدی، محمد سریر، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی و مجید مجیدی داوران بخش مسابقه سینمای ایران این دوره جشنواره بودند.

همچنین در این دوره از جشنواره بزرگداشت ابراهیم حاتمی کیا، محمد رضا شرف الدین، خسرو شکیبایی، رسول صدرعاملی و محمود کلاری برگزار شد.

جوایز این دوره به شرح زیر اهدا شد:

بهترین فیلم از نگاه ملی:

سیمرغ زرین به فیلم به کبودی یاس به کارگردانی جواد اردکانی

پلاک طلایی سیمرغ به فیلم زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داودی

پلاک طلایی سیمرغ به فیلم کودک و فرشته به کارگردانی مسعود نقاش‌زاد

سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران به فیلم بی‌پولی به تهیه کنندگی مصطفی شایسته و درباره الی به تهیه کنندگی اصغر فرهادی و سیدمحمود رضوی

نمایی از فیلم زادبومسیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم تردید به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی واروژ کریم‌مسیحی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی برای فیلم درباره الی

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به عبدالرضا کاهانی برای فیلم بیست

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به ابوالحسن داودی و فرید مصطفوی برای فیلم زادبوم

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به واروژ کریم مسیحی برای فیلم تردید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به شهاب حسینی برای فیلم سوپراستار

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به لیلا حاتمی برای فیلم بی‌پولی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به مرتضی پورصمدی برای فیلم شبانه روز

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام بیضایی و سپیده عبدالوهاب برای فیلم وقتی همه خوابیم

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای فیلم زادبوم

سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم به ایرج شهزادی برای فیلم آتش سبز

نمایی از فیلم درباره الیسیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به آتوسا قلمفرسایی و ایرج رامین‌فر برای فیلم وقتی همه خوابیم

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه به داود رسولیان برای فیلم به کبودی یاس

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم وقتی همه خوابیم

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نقش مکمل به مهتاب کرامتی برای فیلم بیست

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش مکمل به علیرضا خمسه برای فیلم بیست

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فریدون نجفی برای فیلم خانه فاطمه کجاست؟

دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به سارا نامجو برای فیلم کلیدهای رویا

 

 

بیست و هشتمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1388

 

(التهاب به خاطر فضای سیاسی حاکم بر جامعه)

 

دبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر را مهدی مسعود شاهی بر عهده داشت.

پوستر بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمابی شک بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به لحاظ شرایط سیاسی به وجود آمده در بعد از انتخابات ریاست جمهوری یکی از پر حاشیه ترین و بحث برانگیز ترین دوره های جشنواره فیلم فجر بود.

در این دوره از جشنواره به دلیل اینکه برخی از سینماگران زمزمه تحریم جشنواره فیلم فجر را سر گرفته بودند، بسیاری از فیلم هایی که مدت ها در توقیف به سر می بردند رفع توقیف شده و توانستند در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآیند. تسویه حساب به کارگردانی تهیمنه میلانی و به رنگ ارغوان به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از جمله فیلم های بحث انگیز و توقیف شده ای بودند که در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.

از سوی دیگر قبل از آغاز جشنواره به دلیل بحران های موجود بسیاری از دست اندکاران و هنرمندان سینمای ایران دعوت مسئولین برگزار کننده جشنواره را مبنی بر پذیرفتن حضور در هیئات انتخاب و داوری نپذیرفتند و به همین منظور قبل از آغاز جشنواره حاشیه های زیادی در این رابطه به وجود آمد. اصغر فرهادی و عزت الله انتظامی از جمله هنرمندانی بودند که با بهانه های مختلف داوری در این دوره از جشنواره را نپذیرفتند و باعث شدند جشنواره بیست و هشتم با حاشیه های بیشتری کلید بخورد.

در این دوره از جشنواره 26 فیلم دربخش مسابقه سینمای ایران با هم به رقابت پرداختند که از میان آنها می‌توان به آل به کارگردانی بهرام بهرامیان، آناهیتا به کارگردانی عزیز‌الله حمیدنژاد، به رنگ ارغوان به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، بیداری رویاها به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی، چهل سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسیان، خواب‌های دنباله‌دار به کارگردانی پوران درخشنده، سنگ اول به کارگردانی ابراهیم فروزش، شب واقعه به کارگردانی شهرام اسدی ، طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان طهران تهران به کارگردانی مشترک داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور، عصر روز دهم به کارگردانی مجتبی راعی، کیفر به کارگردانی حسن فتحی و ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی اشاره کرد.

هیئت داوران این دوره از جشنواره شامل ابوالقاسم طالبی، فاطمه گودرزی، مسعود جعفری جوزانی، اسفندیار شهیدی، ابراهیم فیاض، محسن علی اکبری و سید ناصر هاشم زاده  بودند.

در جشنواره بیست و هشتم نکوداشت امیر قویدل و بزرگداشت داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، محمد تقی پاک سیما و رضا برجی برگزار شد.

جوایز این دوره از جشنواره به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سیدجمال ساداتیان برای تهیه کنندگی فیلم به رنگ ارغوان

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم به رنگ ارغوان

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به مصطفی رستگاری برای فیلم چهل سالگی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به همایون شهنواز و شهرام اسدی برای فیلم شب واقعه

نمایی از فیلم به رنگ ارغوانسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن طنابنده برای بازی در دو فیلم سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به هدایت هاشمی برای فیلم لطفاً مزاحم نشوید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نگار جواهریان برای فیلم طلا و مس

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای فیلم کیفر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به مهدی فقیه برای فیلم ملک سلیمان

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شیرین یزدان‌بخش برای فیلم لطفاً مزاحم نشوید

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسین غضنفری برای فیلم شب واقعه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حسن کریمی برای فیلم به رنگ ارغوان

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان برای فیلم ملک سلیمان

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم شب واقعه

نمایی از فیلم لطفاً مزاحم نشویدسیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به زنده یاد هدیش بیگدلی شاملو برای فیلم هفت دقیقه تا پاییز  و لئولو برای فیلم ملک سلیمان

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس و صحنه به عباس بلوندی برای فیلم شب واقعه

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به وحید مقدسی برای فیلم بیداری رویاها

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علویان برای فیلم آناهیتا

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به بهزاد عبدی برای فیلم آل

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم عصر روز دهم به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی

پلاک زرین به فیلم ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی

پویانمایی:

سیمرغ بلورین بخش مسابقه به انیمیشن شهر خاموش ساخته امیر مهران

دیپلم افتخار به انیمیشن نوازنده ساخته کیانوش عابدی

چشم واقعیت:

سیمرغ بلورین بهترین مستند بلند به به فیما امامی و رضا دریانوش کارگردانان فیلم جای خالی آقا یا خانم ب

نمایی از فیلم تسویه حسابسیمرغ بلورین بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند به به رضا فرهمند کارگردان فیلم اتاق صعود

دیپلم افتخار به فتح‌الله امیری کارگردان فیلم زندگی در کسوف

دیپلم افتخار به سیدحامد نوبری کارگردان فیلم فقط کمی نور

آثار ویدئویی

آثار ویدئویی بلند:

دیپلم افتخار به احسان عبدی‌پور کارگردان فیلم افسانه ۹۸

دیپلم افتخار به امین فرج‌پور نویسنده فیلمنامه دویدن در میان ابرها

آثار ویدئویی کوتاه:

سیمرغ بلورین به فرشید اخلاقی‌پور کارگردان فیلم تالار عروسی بوف کور

دیپلم افتخار به طوفان نهان‌قدرتی کارگردان فیلم ترانه‌ای برای لوبا

فیلم‌های اول و دوم:

سیمرغ بلورین: به بهرام توکلی کارگردان فیلم پرسه در مه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم: به فیلم نفوذی به تهیه‌کنندگی جمال شورجه و حسن علیمردانی

دیپلم افتخار بهترین نویسنده: به جلیل سامان برای فیلم زندگی احمد کاوری و داود امیریان برای فیلم نفوذی

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری: به تورج اصلانی برای فیلم‌های زمزمه با باد و بدرود بغداد

دیپلم افتخار بازیگر نقش اول: به رضا خدادبیگی برای فیلم زندگی

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: به احمد کاوری و مهدی فیوضی برای فیلم نفوذی

جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم زندگی به تهیه‌کنندگی همایون رضاعطاردی

 

 

 

بیست و نهمین دوره جشنواره  فیلم فجر- 16 تا 26 بهمن ماه 1389

 

(حاشیه پر رنگ تر از متن)

 

پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره را هم برای دومین سال متوالی مهدی مسعود شاهی بر عهده داشت.

این دوره از جشنواره فیلم فجر با حذف بخش های کوتاه، مستند و پویانمایی برگزار شد.

این دوره از جشنواره اصولاً یکی از بی برنامه ترین و بی نظم ترین دوران های جشنواره فیلم فجر محسوب می شد.

جدا از بی نظمی و حتی عدم اطلاع رسانی از برنامه روزانه نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره کیفیت بسیار بد تصویر و صدای سالن اصلی نمایش فیلم ها در برج میلاد باعث شد تا بسیاری از فیلمسازان و تهیه کنندگانی که در جشنواره فیلم داشتند مسئولین جشنواره را تهدید به خروج فیلمهایشان از گردونه نمایش کنند. اما این تهدیدها فایده ای نداشت تا اصغر فرهادی رسماً اعلام کرد که اگر کیفیت بد صدا و تصویر در برج میلاد درست نباشد به آپاراتخانه خواهد رفت و نمایش فیلم اش را قطع خواهد کرد. این تهدید جدی فرهادی مسئولین جشنواره را بر آن داشت تا برای رفع این مشکل بزرگ تمهیداتی بیندشیند و به صورت شبانه روزی مبادرت به تعمیر و تجهیز سالن سینمای برج میلاد بکنند به همین ترتیب از نیمه پایانی برگزاری جشنواره کیفیت صدا و تصویر تا حد قابل قبولی اصلاح گردید.

از سوی دیگر فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی در این دوره هیاهوی زیادی را به پا کرد و به نحوی تنور جشنواره را حسابی گرم نمود. فیلم فرهادی بارها و بارها در سینماهای مردمی به سئانس های فوق العاده رسید و در سینمای مطبوعات هم از سوی اصحاب رسانه و منتقدان استقبال ویژه ای از این فیلم شد. جالب ترین نکته در مورد جدایی نادر از سیمین افتخارآفرینی بیش از حد این فیلم در ماه های بعد از برگزاری جشنواره بود که توانست ده ها جایزه بین المللی را از مهمترین فستیوال های فیلم دنیا دریافت کند و برای سینمای ایران افتخار به بار بیاورد.

اما از سوی دیگر فیلم فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی که سومین روز برگزاری جشنواره در برج میلاد برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد با واکنش منفی از سوی حاضران روبرو گشت.

این فیلم در حالی در سانس پنجم در کاخ جشنواره به نمایش درآمد که از دقیقه 20 فیلم به بعد تعداد زیادی از تماشاگران حاضر در سالن به نشانه اعتراض نسبت به کیفیت پایین صدا و تصویر و هم چنین کلیت و ساختار فیلم سالن سینما را ترک کردند. تماشاگران باقی مانده هم با خنده های بلند و دست زدن های مکرر نسبت به کیفیت فیلم اعتراض کردند. در پایان نمایش فیلم هم تعداد کثیری از منتقدین و خبرنگاران افخمی را به نحوی محاصره کرده و مانع خروج وی از سالن سینما شدند و او را به سالن کنفرانس بردند و به شدن به او اعتراض کردند!

در روزهای آتی جشنواره همچنان بازتاب های نشست جنجالی و نمایش فیلم بهروز افخمی ادامه داشت. بسیاری از خبرگزاری ها و سایت های سینمایی این جنجال را بازتاب دادند و برخی از دوستداران سینما هم ضمن تماس با دوستان خبرنگار خود در کاخ جشنواره خواستار توضیحات کامل در مورد این فیلم سینمایی شدند.

برخی کاربران سایت های خبری و تحلیلی ساخت این فیلم توسط بهروز افخمی را توهین به مقام امام خمینی (ره) برشمردند.

یکی دیگر از نکات مهم این دوره از جشنواره حمایت برخی هنرمندان از فیلمسازان دستگیر شده و ممنوع الکار سینمای ایران بود. به نحوی که مسعود کیمیایی در مراسم افتتاحیه جشنواره خواستار آزادی فروی و بی قید و شرط جعفر پناهی شده بود و همین امر باعث شد فرج الله سلحشور با انتشار نامه ای مسعود کیمیایی را به خاطر حرفهایی که در مراسم افتتاحیه جشنوراه در مورد جعفر پناهی زده بود به باد انتقاد بگیرد.

نمایی از فیلم جدایی نادر از سیمینداوری بخش سودای سیمرغ را جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی، علی معلم و حسن عباسی بر عهده داشتند

از میان فیلم های بخش مسابقه این دوره می توان به آسمان محبوب به کارگردانی داریوش مهرجویی، اخراجی ها 3 به کارگردانی مسعود ده نمکی، اینجا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی، خیابان های آرام به کارگردانی کمال تبریزی، راه آبی ابریشم به کارگردانی محمدرضا بزرگ نیا، 33روز به کارگردانی جمال شورجه، سیزده59 به کارگردانی سامان سالور، فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی، گزارش یک جشن به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی اشاره کرد.

در جشنواره بیست و نهم نکوداشت محمدرضا اعلامی، منوچهر حقانی پرست و بزرگداشت شهریار بحرانی، پوران درخشنده، داود رسولیان، مهدی فقیه، مسعود کیمیایی، بیژن محتشم و جمشید هاشم پور برگزار شد.

جوایز این دوره بدین شرح اهدا شد:

بخش مسابقه نگاه نو فیلم‌های اول و دوم

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به وحید نصیریان برای قلب‌ سیمرغ

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور برای فیلم آینه‌های روبرو

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به غزل شاکری برای فیلم آینه‌های روبرو

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به پژمان بازغی برای فیلم مرگ کسب و کار من است

نمایی از فیلم جرمجایزه ویژه هیئت داوران برای بازیگری به صادق صفایی برای فیلم سفر سرخ

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی  به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم سفر سرخ

دیپلم افتخار بهترین فیلم به فیلم مرگ کسب و کار من است به کارگردانی امیر ثقفی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم سفر سرخ به کارگردانی حمید فرخ‌نژاد

بخش مسابقه سینمای ایران

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان فرزند صبح و آلزایمر

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: امیررضا معتمدی راه آبی ابریشم

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی 33 روز

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر جرم

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: محمود سماک‌باشی جدایی نادر از سیمین

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق جرم

نمایی از فیلم آقا یوسفدیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: شهاب حسینی جدایی نادر از سیمین

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: محسن تنابنده ندارها

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: حامد بهداد جرم

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن: ساره بیات جدایی نادر از سیمین

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: مهناز افشار سعادت‌آباد

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد: علی مصفا آسمان محبوب

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: مهدی هاشمی آقا یوسف و آلزایمر

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن: مهتاب کرامتی آلزایمر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: ویشکا آسایش ورود آقایان ممنوع

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: کارن همایون‌فر جرم

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: واروژ کریم‌مسیحی ندارها

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری جدایی نادر از سیمین

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: احمدرضا معتمدی آلزایمر

نمایی از فیلم راه آبی ابریشمسیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: جرم مسعود کیمیایی

جایزه ویژه هیئت داوران: داریوش مهرجویی آسمان محبوب

دیپلم افتخار مسن‌ترین کارگردان: شاپور قریب ملاقات

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: راه آبی ابریشم محمدرضا بزرگ‌نیا

دیپلم افتخار ویژه: جعبه سیاه محمدرضا اسلام‌لو

سیمرغ بلورین ویژه: ۳۳ روز جمال شورجه

سیمرغ بلورین ویژه: حمید بهمنی گلوگاه شیطان

سیمرغ بلورین مردمی: جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی

 

 

سی امین دوره جشنواره  فیلم فجر- 12 تا 22 بهمن ماه 1390

 

(نظم، شکوه، مدیریت کارآمد؛ شاخصه های اصلی جشنواره سی ام)

 

پوستر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر - اختصاصی سایت پرده سینمادبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر را محمد خزاعی بر عهده داشت.

خزاعی پیش از این هنگام برگزاری جشنواره های مختلف نشان داده بود که مدیر کارآمدی است و همیشه جشنواره ها را به بهترین و باشکوه ترین شکل ممکن برگزار می کند.

شاید مهم ترین نکته ای که هیچ کس نمی تواند منکر آن شود این است که سی امین دوره جشنواره  فیلم فجر از لحاظ نظم و ترتیب یکی از بهترین ها بوده است، البته این بهترین بودن تنها در مقام قیاس این دوره جشنواره با جشنواره های پیشین «بهترین» شده است و اگر بخواهیم به معیارها و استاندارهای جهانی نگاهی بیندازیم و قیاسی میان جشنواره مان با جشنواره های جهانی داشته باشیم هنوز راهی بس طولانی و ناهموار را در پیش روی داریم تا بتوانیم حداقل به کف استاندار جهانی دست پیدا کنیم.

اما با این جشنواره سی ام چند شاه کلید مهم و اساسی نسبت به دوره های قبل داشت اول اینکه برنامه سینماهای مردمی جشنواره هفته ها قبل از آغاز جشنواره منتشر شد و مردم با علم و آگاهی از این که برای چه فیلمی پول می دهند مبادرت به خرید بلیط هایشان نمودند، دوم اینکه وعده های دبیر جشنواره تنها در حد حرف باقی نماند و او به هرچه گفت پایبند ماند، حالا بگذریم از این که در برخی از موارد از جمله عقب نشینی از انتخاب سینما فلسطین به عنوان سینمای رسانه ها و غیره نتوانست سر حرف خود بایستد، سوم اینکه ضرب الاجل های از پیش مشخص شده برای پر کردن فرم ها رعایت شد و در نهایت با مدیریت خوب و کارآمد خزاعی جشنواره سی ام به آراسته ترین شکل ممکن  برگزار گردید. جشنواره ای که به راستی می شد از لحاظ شکوه، مدیریت و روند اجرایی آن را جشنواره ای بی همتا در تاریخ سینمای ایران نامید.

جشنواره سی ام در طول زمان برگزاری خود همواره با غافلگیری های متعددی برای دست اندرکاران سینمای ایران همراه بود. به عنوان نمونه آیین های آغازین و پایانی جشنواره چنان باشکوه بود که همگان آن را در حد مراسم هایی مانند فرش قرمز و غیره قلمداد می کردند.

در یک کلام این دوره از جشنواره، برای اولین بار توانست آبروی سینمای ایران را جلوی تمامی مهمانان خارجی حفظ نماید و از سوی دیگر به راستی جشنی بزرگ برای تمامی دست اندرکاران سینمای ایران باشد و خستگی سال ها کار را از تن آن ها بزداید.

اما تمامی این خوبی ها در جشنواره سی ام مانع از آن نشد که فیلم های بسیار بی کیفیت و سطح پایین جشنواره از باد انتقادها دور بماند.

فیلم های این دوره از جشنواره از لحاظ کیفی یکی از ضعیف ترین ها بود و این در حالی بود که مسئولین برگزاری جشنواره قبل از آغاز آن نوید از حضور فیلم های ناب و شاخص در این دوره از جشنواره می دادند.

وعده ای که هیچگاه محقق نشد و حداقل در سالن سینمای رسانه ها (برج میلاد) اکثریت غریب به اتفاق فیلم ها با هو از سوی اصحاب رسانه و منتقدان روبرو می شدند.

نمایی از فیلم برف روی کاج هادر انتظار معجزه به کارگردانی رسول صدرعاملی، بیداری به کارگردانی فرزاد موتمن، رهاتر از دریا به کارگردانی حمید طالقانی، یک عاشقانه ساده به کارگردانی سامان مقدم، پنجشنبه آخر ماه به کارگردانی ماشاالله شاهمرادی زاده، دوباره با هم به کارگردانی روزبه حیدری و غیره از جمله فیلم هایی بودند که در این دوره از جشنواره با هو از سوی منتقدان روبرو شدند.

تمامی این ها در حالی بود که بر خلاف سال های قبل که فیلم های سیاسی با سر و صداهای زیادی در سالن سینمای اصحاب رسانه مواجه می شد در این سال فیلم سیاسی قلاده های طلا با آرامشی وصف ناشدنی در این سینما اکران شد و هیچ سر و صدایی به پا نکرد!

از طرف دیگر تعداد کثیری از دست اندرکاران سینمای ایران تصور می کردند به دلیلی تعطیل شدن خانه سینمای ایران جشنواره سی ام با بی رونقی مواجه خواهد شد اما نه تنها هیچیک از صنوف سینمایی این دوره را تحریم نکردند بلکه مدیران کل خانه سینما نیز بارها و بارها در برج میلاد دیده شدند و این در حالی بود که آن ها قبل از آغاز جشنواره خط و نشان های زیادی برای جشنواره کشیده بودند.

جوایز این دوره از جشنواره به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید:

مسابقه فیلم‌های اول (نگاه نو)

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنریبه کار گروهی انیمیشن تهران ۱۵۰۰

لوح تقدیر بهترین دستاورد فنی به روانبخش صادقی برای فیلم فیلادلفی

نمایی از فیلم خرسدیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به اکبر روح ، مهرداد موفق‌یامی و مهرداد غفارزاده برای فیلم گیرنده

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به مهناز افشار برای فیلم برف روی کاج‌ها

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به سعید راد برای فیلم گیرنده

لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد به ناصر گیتی‌جاه برای فیلم خوابم می‌آد

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مانلی شجاعی‌فرد برای فیلم میگرن

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا عطاران برای فیلم خوابم می‌آد

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به محمد قهرمانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای فیلم گیرنده

بخش مسابقه سینمای ایران

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به مصطفی کیایی برای فیلم ضد گلوله

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به هنگامه قاضیانی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به یکتا ناصر برای فیلم یکی می‌خواد باهات حرف بزنه

نمایی از فیلم میگرندیپلم افتخاربهترین بازیگر زن به بهناز جعفری برای فیلم تلفن همراه رئیس جمهور

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به فرهاد اصلانی برای فیلم های خرس و زندگی خصوصی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مردبه اکبر عبدی برای فیلم خوابم می‌آد

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به حسین علیزاده برای فیلم ملکه

دیپلم افتخار بهترین موسیقی به ناصر چشم آذر برای فیلم گشت ارشاد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به امیرکریمی برای فیلم روزهای زندگی

دیپلم افتخاربهترین فیلمبرداری به حسن پویا برای فیلم راه بهشت

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به هایده صفی‌یاری برای فیلم نارنجی پوش

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ساسان نخعی برای فیلم بوسیدن رو ماه

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به محمدرضا دلپاک برای فیلم خرس

دیپلم افتخار بهترین صداگذاری به فرامرز ابوالصدق برای فیلم روزهای زندگی

نمایی از فیلم یک عاشقانه سادهسیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به عباس بلوندی برای فیلم ملکه

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به عباس صالحی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم بدرود بغداد

دیپلم افتخاربهترین عکس به آرزو اتحاد برای فیلم سیزده ۵۹

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری رایانه‌ای به کامران سحرخیز، امیر سحرخیز و سیدهادی اسلامی برای فیلم سلام بر فرشتگان

دیپلم افتخارجلوه‌های ویژه بصری رایانه‌ای  به حسین ایزدی برای فیلم ملکه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به علی مصفا برای فیلم پله آخر

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به پرویز شیخ‌طادی برای فیلم روزهای زندگی

دیپلم افتخار بهترین فیلم به سعید سعدی تهیه کننده فیلم روزهای زندگی و رضا رخشان تهیه کننده فیلم ضد گلوله

جایژه ویژه هیئت داوران به داریوش مهرجویی برای فیلم نارنجی پوش

سیمرغ؛ نماد جشنواره بین المللی فیلم فجرجایزه ویژه دبیر جشنواره به رسول صدرعاملی برای فیلم در انتظار معجزه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به جواد اردکانی برای فیلم شور شیرین

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین‌الملل به فیلم ملکه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش مسابقه سینما ایران به فیلم برف روی کاج‌ها

مستند:

سیمرغ بلورین فیلم سینمایی مستند به فتح الله امیری در جستجوی پلنگ ایرانی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند به مانی حقیقی مهرجویی چهل سالگی

دیپلم افتخار بهترین تصویربرداری مستند به محمد لطفیان وقتی ابرها پایین می‌آیند

دیپلم افتخاربهترین تدوین مستند به اپیزود هملت در مجموعه کهریزک چهار نگاه

دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش در بخش مستند به ارد عطارپورو سعید ملیح خلیج فارس

جایزه ویژه هیئت داوران بخش مستند  به حبیب احمد زاده برای فیلم بهترین مجسمه دنیا

دیپلم افتخاربهترین پوستر به احسان برآبادی برای فیلم اینجا بدون من

دیپلم افتخاربهترین آنونس به مهدی سعدی برای فیلم اینجا بدون من

 

 

و اما اینک:

جشنواره فیلم فجر در حالی در آستانه برگزاری سی و یکمین دوره خود قرار دارد که طی این سال ها توانسته جایگاه خود را به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی ایران تثبیت نماید.

با تمام کاستی ها و ضعف ها، با تمام فراز و نشیب ها و با تمامی رنج ها و سختی ها جشنواره فیلم فجر، مهمترین جشنواره در تاریخ سینمای ایران است و مسلماً تا سال ها بعد نیز مهمترین جشنواره باقی خواهد ماند.

چرا که جشنواره  فیلم فجر نه تنها به دلیل اینکه آیینه ای تمام نما برای سینمای ایران است بلکه به دلیل اینکه طی این سال ها به بخشی جدایی ناپذیر از ایام الله دهه مبارکه فجر بدل شده است همواره در قلب یکایک ملت ایران جایگاه ویژه ای دارد.

جشنواره  فیلم فجر آنقدر وسیع و گسترده است که مسلماً در بین این سطور نمی توان به ماهیت اصلی آن اشاره کرد شاید سال ها بعد وقتی سن جشنواره پیش از حالا شود بتوان در مورد دوره های آغازین جشنواره ده ها برابر مطلب فعلی مطلب نوشت.

جشنواره فیلم فجر جشنواره ای است که تمامی دوستداران سینمای ایران به آن عشق می ورزند و اصولاً هیچگاه یاد و خاطره صفوف عریض و طویل این جشنواره و گرمای زائدالوصفی که حضور این جشنواره در سردترین فصل زمستان به آن ها می داد را از یاد نبرند.

هرچند که سینمای ایران طی سال های اخیر همواره دستخوش حوادث ناگوار بوده است اما هنوز هم با تمامی این مشکلات باید امیدوار بود و به آینده سینمای ایران امید داشت و چه چیزی بهتر و بیشتر از جشنواره و آن سیمرغ نازنین اش می تواند این امید را در دل ها زنده نگهدارد؟

 

در همین رابطه بخوانید

در مسیر امید و تردید؛ مروری بر سی سال جشنواره فیلم فجر- بخش اول

در مسیر امید و تردید؛ مروری بر سی سال جشنواره فیلم فجر- بخش دوم

در مسیر امید و تردید؛ مروری بر سی سال جشنواره فیلم فجر- بخش سوم

 

در همین رابطه ببینید:

پوسترهای سی دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر


 


 تاريخ ارسال: 1391/10/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.