پرده سینما

سال سینمای ایران تحویل شد؛ مشروح گزارش آیین گشایش سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

پرده سینما









آیین گشایش سی و یکمین جشنواره فیلم فجر امشب با حضور گسترده هنرمندان، مسئولین و اصحاب رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجربه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما پیش از آغاز مراسم رسمی دست اندکاران هر یک از فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران و نگاه نو طی تشریفاتی با حضور در فرش قرمز مورد استقبال مسئولین جشنواره و عکاسان رسانه های جمعی قرار می گرفتند و سپس طی تشریفاتی به سالن مهمان ویژه تالار وحدت هدایت می شدند.

مراسم رسمی گشایش سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با اندکی تأخیر رأس ساعت 19:30 با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و اجرای زنده گروه کر با آواز چو ایران نباشد تن من مباد آغاز گردید.

سپس محمد سلوکی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به حاضران دعوت کرد تا به دیدن تصاویری از فیلم های 30 دوره گذشته جشنواره فیلم فجر بنشینند.

سلوکی پس از پخش این تصاویر از محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر دعوت کرد تا روی صحنه برود.

عباسیان نیز در ابتدای سخنانش به تمامی حاضران خیر مقدم عرض کرد و سپس در جملاتی گفت:

جشنواره سی و یکم فیلم فجر به جایی رسیده است که اجماع هفت هنر را در خود دارد و من کودک انقلاب اینک میانسال و دبیر این جشنواره شده ام که پوست اندازی زیبایی است!

دبیر جشنواره فیلم فجر در آیین افتتاحیه سی و یکمین دوره جشنوارهعباسیان افزود: قرار است این هنر صجنه حضور بزرگ و نشانه گر اقتدار، گذشت و ایثار باشد. انقلاب هوشیارمان کرد که عدد و رقم نه معتبر است و نه قبول و ملاک بر حرف نیست و بر عمل است. پس حی علی خیر العمل. من می دانم که هر باشم در مقابل قد بلند انقلاب و سینمای ایران کم است که شاید فراگیری سینما این کوتاهی قدمان را بپوشاند و ان شا الله من در اختتام جشنواره حرفی برای گفتن داشته باشم! خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار.

پس از اتمام سخنان عباسیان تصاویری از روند آماده سازی مراحل مختلف سی و یکمین جشنواره فیلم فجر پخش گردید و پس از آن جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور روی صحنه رفت و ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در جملاتی گفت:

اینک در حالی که سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم چهارمین دهه سینمای ایران نیز آغاز شدو امسال اولین سال دهه چهارم سینمای ایران پس از انقلاب است. در این دهه باید برای آینده سازی سینمای ایران برنامه ریزی شود.

شمقدری افزود: سینمای ایران سه ویژگی مهم دارد یک اینکه سینمای ایران پدیده قابل اعتنا و شگفت انگیز و ارزشمندی است که در داخل و خارج ارزش آفرینی می کند. دوم اینکه ظرفیت محتوای فکری و انسانی در اختیار این سینما قرار دارد و سوم اینکه ایران پیشرفته در پرتو انقلاب برای حضور جهانی به شدت محتاج سینمای پیشرو و موثر و کارآمد است که شناخت این عوامل مهم مهمترین عوامل برای طراحی دهه چهارم سینمای ایران است. ما باید بدور از هرگونه تعصب و پیش داوری با هم روبرو شویم و این اهتمام و جدیت مدیریت کنونی جهان را که به دنبال محو ارزش ها و فرهنگ های مستقل هستند را خنثی کنیم و بدانیم که ایران اسلامی و بیداری اسلامی که در دنیا به وجود آمده است در معرض این تهاجم ها هستند.

شمقدری ادامه داد: همچنین به جای انکار ماهیت سینما باید آن را شناخت که مهمترین ماهیت سینما همان سرگرمی است و این مهم نیاز به سرمایه گذاری سنگین و جذب اعتبار و پول دارد و باید از ارزش برخوردار باش. سینما اثرگذار و حاصل یک پیام است و ما باید آینده سینمای ایران را مهندسی کنیم.

شمقدری در پایان سخنان خود با اشاره به حضور 4 نسل سینمای ایران در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت:

حضور 4 نسل در این دوره از جشنواره یکی از ویژگی های مهم جشنواره امسال است. نسل چهارم در این دوره از جشنواره به گونه ای زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده و نسل دوم و سوم سینمای ایران که بنده نیز جزو این نسل هستم در جستجوی مسیرهای طی نشده و در حسرت فرصت های از دست رفته است تا بتواند تمامی آن ها را جبران کند. تلاش های نسل اول نیز نشان از بی رحمی سینما دارد چرا که نشان می دهد کار در سینما سخت است و البته تجربه های گرانقدر در آن بسیار مهم اس. همانطور که رسانه ها جشنواره فیلم فجر را فرصتی برای همدلی قلمداد کرده اند بنده نیز این جشنواره را فرصتی برای اتخاذ این همدلی می دانم و امیدوارم همانطور که سیمرغ پس از 3 دهه قاب نشینی از سطح عبور کرد و بال گشود سینمای ایران نیز بر اساس عاطفه و انسانیت اوج بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجردر ادامه این مراسم تصاویری از فیلم های بخش سودای سیمرغ سی و یکمین جشنواره فیلم فجر پخش گردید و پس از آن هیئت انتخاب بخش های سودای سیمرغ و نگاه نوی این دوره از جشنواره معرفی شدند. سپس تصاویری از فیلم های بخش نگاه نو و سینما حقیقت پخش گردید و پس از آن سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و در جملات کوتاهی گفت:

سینما کلید پیشرفت کشور است و آنگاه که آن را گم نکنیم و برای ورود به آن لولا را از جا درنیاوریم که هویت خود را از دست بدهد و هرکسی بتواند به آن ورود پیدا کند، احیاء پیدا می کند.

سپس در ادامه این مراسم از پول ساز ترین کارگردان کشور چین دعوت شد تا روی صحنه بیاید، وی پس از حضور روی صحنه در جملات کوتاهی گفت:

جشنواره فیلم ها در حقیقت جایی برای تمامی اهالی سینما است و فرصتی برای فرهنگ های مختلف است تا با هم مبادله داشته باشند. من از جشنواره فیلم فجر که فرصت گرانبهایی را به چینی ها داده تشکر می کنم.

پس از اتمام سخنان وی داوران بخش مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی سینمای ایران معرفی شدند . سپس محمد احمدی به نمایندگی از سوی هیئت داوران به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره روی صحنه رفتند تا جوایز برگزیدگان را به آنان اهدا نمایند.

در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید:

فرشته طائرپور در حال دریافت سیمرغسیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم به امید صالحی برای فیلم روزهای زندگی

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به فرشته طائرپور برای فیلم آینه های روبرو

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به فرشته طائرپور و نگار آذربایجانی برای فیلم آینه های روبرو

طائرپور در این بخش پس از دربافت جایزه اش در جملاتی گفت:

من جای همه غایبینی را که به هر دلیل می توانستند در این مراسم باشند اما اینجا نیستند را خالی می کنم. غایبینی مثل مسعود بهنام که از میان ما رفت و همه غایبینی که در اینجا نیستند مثل رخشان بنی اعتماد. من به عنوان تهیه کننده اولین باری نیست که ابده مواد تبلیغی فیلم هایش را انجام می دهد اما این بار به دلیل اجرای آن نامم پای کار ثبت شد.

من از توجه داوران بخش مواد تبلیغی تشکر می کنم و جایزه ام را به آقای قالیباف تقدیم می کنم تا توجه ایشان وقتی در سطح معابر شهر عبور و مرور می کنند به سطح نزدیک به صفر سینما جلب شود که جای همه تبلیغات در شهر به لوازم های خانگی و همه خوراکی ها اختصاص یافته است و این برای کشوری که صاحب سینمای ملی است جای افسوس داردکه چهره اش از روح و ماهیت و اعتبار سینمایی تهی باشد. شهردار تهران هم باید مثل تمامی شهرداران جهان با افتخار به سینما بها دهند و به این سینما افتخار کنند.

سپس در ادامه این مراسم سلوکی روی صحنه آمد و در جملاتی گفت: امسال قرار است تمامی فیلم های سینمای ایران به صورت دیجیتالی در تمامی سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره به نمایش درآیند و از طرف دیگر برای اولین بار از اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران در این دوره از جشنواره رونمایی می شود که به همین مناسبت من از آقای عطشانی کارگردان این فیلم دعوت می کنم تا روی صحنه بیایند.

مراسم بزرگداشت استاد جمشید مشایخی در افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجرعباسیان قبل از حضور عطشانی پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: در این دوره از جشنواره به کمک تمامی دوستان و به خصوص سینماداران کلیه سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره به سیستم دیجیتال مجهز شدند و از فردا در تمامی سینماها فیلم های جشنواره با کیفیت خوبی پخش می شوند.

سپس با حضور علی عطشانی و جواد شمقدری روی صحنه اعلام شد که از آقایان سیروس شقاقی، منوچهر قاضی زاده و شیرافکن که سال ها قبل جزو نقاشان سر در سینماها بودند تقدیر خواهد شد.

پس از مراسم تقدیر از این سه هنرمند پیشکوست علی عطشانی پیشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: من خیلی خوشحالم که امشب در اینجا آقای شمقدری را دیدم و طی مدتی که درگیر ساخت فیلم بودیم بارها و بارها درخواست ملاقات با ایشان را دادیم که هر بار به ما اعلام می شد ایشان وقت ندارند!

سپس در ادامه این مراسم به یاد درگذشتگان یک سال سینمای ایران قطعه ای به صورت زنده اجرا و تصاویر این هنرمندان پخش گردید.

پرویندخت یزدانیان، فاطمه طاهری، نادیا دلدار گلچین، شاپور قریب، حسین حسینی، ایرج قادری، ایلوش خوشابه، ستار هریس، خسرو پرویزی، حمید سمندریان، فهمیه راستکار و بسیاری دیگر از جمله هنرمندان از دست رفته یک سال گذشته سینمای ایران بودند که تصاویر آن ها پخش شد.

سپس نوبت به بخش بزرگداشت های این دوره از جشنواره رسید. اولین بزرگداشت مربوط به نادر طالب زاده بود که پس از پخش تصاویری از سخنانش، وی به همراه یوسف علی میرشکاک روی صحنه آمد. سپس نوبت به بزرگداشت جهانگیر الماسی رسید که فرامرز قریبیان وی را همراهی می کرد.

الماسی در سخنانی خطاب به حاضران گفت: من از تمامی مردم و سینمای ایران سپاسگذارم و استاد مشایخی و قریبیان از جمله کسانی بودند که من از آن ها بسیار آموخته ام و اینان راه آینده را برای من در عنفوان جوانی تعریف کرده اند.

سپس نوبت به بزرگداشت مهری شیرازی چهره پرداز پیشکسوت سینمای ایران رسید که مریلا زارعی وی را تا روی صحنه همراهی می کرد. محمد سلوکی از نیکی کریمی که در سالن نشسته بود نیز دعوت کرد تا روی صحنه برود.

زارعی در جملاتی گفت: خانم شیرازی یکی از دلایل حضور من در عرصه بازیگری هستندچرا که به واسطه حضور طراحان چهره پردازی چیره دست بود که من توانستم در سینما بمانم و اتفاقاً یکی از طراحان چیره دست چهره پردازی خانم مهین نویدی هستند که ایشان من را به دنیای سینما معرفی کردند. من با خانم مهری شیرازی هفت کار سینمایی داشته ام و همیشه دستان پر مهر و انرژی ایشان بود که ما را با آرامش جلوی دوربین ظاهر می کرد. من می خواهم امشب به پاس این هنرمند جلوی ایشان زانو بزنم و دستشان را ببوسم.

زارعی سپس جلوی شیرازی زانو زده و دست وی را بوسید.

در انتهای این مراسم نوبت به بزرگداشت هنرمند پیشکوست و ارزنده سینمای ایران استاد جمشید مشایخی رسید. به دعوت محمد سلوکی بسیاری از هنرمندان حاضر در سالن از جمله سید احمد میرعلایی، محمدرضا عباسیان، جواد شمقدری، امین حیایی، رضا ناجی، محمد متوسلانی، نادر طریقت، پویا رئیسی و غیره روی صحنه حاضر شدند و دستان استاد مسلم بازیگری سینمای ایران را بوسه باران کردند.

دست بوسی استاد جمشید مشایخیپس از پایان این مراسم اعلام شد که آیین افتتاحیه رسماً به پایان رسیده است و از حاضران تقاضا شد تا به تماشای کنسرت بنشینند و پس از آن برای تماشای مراسم آتش بازی به حیاط تالار وحدت بروند.

 

برخی از حواشی این مراسم:

 

- استفاده خلاقانه از دکور اصیل ایرانی در این مراسم توجه بسیاری از حاضران را به سوی خود جلب کرد.خزاعی که طراحی دکور این مراسم را بر عهده داشت بر خلاف اغلب دکوراتورها که سبک های غربی را در نظر می گیرند سبک اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته بود.

 

- نظم و انضباط یکی از اصل های اساسی این مراسم بود. بر خلاف اغلب مراسم های سینمایی این مراسم با آرامش و نظمی خاص برگزار گردید.

 

- ازدحام تعداد کثیری از دوستداران سینمای ایران که کارت ورود به این مراسم را نداشتند از ساعت ها قبل از آغاز مراسم در خیابان روبروی درب اصلی تالار وحدت بسیار جالب توجه بود.

 

- در صورتی که سخت گیری های زیادی روی ورود افراد اعمال شده بود طبقات فوقانی تالار وحدت خالی از جمعیت بود.

 

- تصاویری که در بخش های مختلف پخش می شد بارها با اشکال مواجه شد. به نحوی که سلوکی بارها مجبور شد به خاطر این اختلالات عذرخواهی کند و تقصیر مشکلات را به گردن تکنولوژی بیندازد.

 

بزرگداشت مهری شیرازی- نیکی کریمی که با عوامل فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی دکتر محمدهادی کریمی در سالن حضور داشت به طور غیر مترقبه ای از سوی سلوکی دعوت شد تا برای تقدیر از بانو مهری شیرازی روی صحنه برود. کریمی که از این اتفاق شوک شده بود روی صحنه حضور یافت و با شیرازی روبوسی گرمی کرد اما مریلا زارعی و کریمی هیچ اعتنایی به هم نکردند و این باعث شد تا شایعه قهر و دعوای این دو نفر که سال ها قبل بر سر ساخت فیلم واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی بر سر زبان ها افتاده بود رنگ واقعیت بگیرد و اغلب خبرنگاران درباره آن ها صحبت کنند.

 

- همهمه و صدای کودکانی که به دلیلی نامعلوم به این مراسم دعوت شده بودند! بارهاو بارها اختلال هایی را در مراسم ایجاد می کرد.

 

- در اقدامی عجیب پس از سال ها برای اولین بار از حاضران با وعده شام پذیرایی نشد و تنها پس از پایان مراسم شیرینی و چای و نسکافه میان آن ها توزیع می شد که البته هجوم به سمت این میزها نیز یکی از دیدنی های این مراسم بود.

 

- در بخش یادآوری درگذشتگان یک سال سینمای ایران از بسیاری از هنرمندان فقید یک سال گذشته از جمله زنده یاد نعمت اسدالهی نامی برده نشد.

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از آیین افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

عکس های الهام عبدلی از مراسم استقبال از دست اندرکاران فیلم های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر


 تاريخ ارسال: 1391/11/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.