سارا طاهرمقدس
نشست پرسش و پاسخ فیلم گناهکاران به کارگردانی فرامرز قریبیان و با حضور گسترده اهالی رسانه در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در این نشست برخی از عوامل فیلم سینمایی گناهکاران از جمله: فرامرز قریبیان (بازیگر و کارگردان)، سام قریبیان (فیلمنامه نویس و مجری طرح)، قطب الدین صادقی (بازیگر)، بهاره کیان افشار (بازیگر) و محمد متوسلانی (بازیگر) حضور داشتند و ضمن ادای توضیحاتی در مورد تولید این فیلم به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.
فرامرز قریبیان درباره ساخت فیلم گناهکاران گفت: بعد از چشمهایش که در سال 78 ساختم و بنا به دلایلی ساخت 80 اکران شد فیلمنامه خوبی به دستم نرسید و به دلیل شغلم به بازی در فیلم و سریال ادامه دادم پس از بازگشت پسرم از آمریکا که برای ادامه تحصیل در آنجا به سر میبرد چند فیلمنامه از جمله گناهکاران به من ارائه داد و من نیز فیلمنامه را که قبلاً نام آن قصاص بود برای دریافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارائه دادم اما نام فیلم دچار ممیزی شد و به نام گناهکاران تغییر یافت.
وی ادامه داد: متأسفانه رسم شده در فیلمهای پلیسی تیراندازی و اکشن زیادی ببینیم اما این فیلم پلیسی معمایی است و در آن قتلی اتفاق افتاده که پلیس به دنبال قاتل است و: هدف ما این نبوده که مکان و جغرافیای خاصی برای فیلم در نظر بگیریم اگر میتوانستیم از تابلوها نیز استفاده نمیکردیم.در فیلم همانطور که میبینید زمان خاصی مطرح نیست، به ماشینهای مرسوم تهران هم اشاره تصویری نمیشود.
در ادامه این نشست سام قریبیان درباره فیلمنامه توضیح داد: فیلمنامه سال ها پیش نوشته شده بود قرار نبود در ایران ساخته شود برای ساخته شدن فیلمنامه در ایران باید تغییراتی ایجاد میشد، داستان نقد جامعه خاصی را مطرح نمیکند، یک فیلم معمایی پلیسی و نوار مطرح است و سعی شده فرمولهای داستانهای پلیسی در آن رعایت شود. قاتل آخرین کسی باشد که هر فردی ممکن است حدس بزند.
سپس محمد متوسلانی درباره انتخاب فیلمنامه و حضور در فیلم گفت: حضور فرامرز قریبیان کاملاً مؤثر و مشوق من برای حضور در فیلم بود البته فیلمنامه جذابیت لازم را داشت و چفت و بست محکمی داشت. چیزی که کمتر در سینمای امروز میتوان آن را یافت. شخصیتها به درستی معرفی میشد با کلیت فیلمنامه کاملا موافق بودم و سعی کردم به شخصیت مورد نظر پدر دختر نزدیک شوم.
قطبالدین صادقی درباره حضورش در فیلم توضیح داد: من بازیگر حرفهای سینما نیستم اگر از فیلمنامهای خوشم بیاید سعی میکنم آن را انتخاب کنم که همین اتفاق افتاد البته علاقه من به شخص آقای قریبیان یکی از عوامل مهم حضورم در فیلم بود، طراحی نیرومند شخصیت پردازی و دقیق از عوامل دیگر انتخاب فیلمنامه بود، به عقیده من فیلم یک لایه اجتماعی نیرومند تحلیلگر دارد که شرف فیلمهای پلیسی است همانگونه که ما در فیلمهایی مثل سگ هار میبینیم که از طریق آن فساد و تباهی و انحرافات جامعه به نمایش گذاشته میشود. قصه لایههای فساد جامعه را نیز به نمایش میگذارد علاوه بر اینکه کارگردانی یک دست، فیلمبرداری مناسب و مونتاژ خوب دارد. از دیگر نقاط قوت کار گروه فرهنگی و محترمی بود که با آن همکاری کردم و برایم بسیار لذتبخش بود.
قریبیان در ادامه نشست در پاسخ به این سؤال که فکر نمیکنید فیلم مورد اعتراض نیروی انتظامی قرار بگیرد، گفت: ما فیلمنامه را به وزارت ارشاد ارائه دادیم و وقتی فیلم ساخته شد نیز پروانه نمایش دریافت کردیم اگر پلانی نیاز بود از نگاه وزارت ارشاد حذف شود را حذف کردیم همانطور که فینال فیلم را گفتند که تغییر دهیم و اعمال شد.
در ادامه نشست بهاره کیان افشار در پاسخ به این سؤال که جسارت بازی در نقش منفی در این فیلم را داشتید، گفت: حضور آقای قریبیان برایم در انتخاب فیلمنامه بسیار مهم بود، فکر میکنم زمانی که ایشان مرا انتخاب کردند از لایههای چرکین شخصیت فرازمند کم کردند. من باید به این شخصیت نزدیک میشدم و به عقیده من او یک قربانی است و قابل دلسوزی است مرجان فرازمند شرایط خانوادگی نامناسبی داشته، در خارج از ایران زندگی کرده و بحرانهای متعددی را پشت سر گذاشته، بیهویتی و سردرگمی در این شخصیت وجود داشت که باید به آن می رسیدم.
سام قریبیان درباره استفاده از فیلم هفت و دیگر فیلمهای پلیسی در فیلم گناهکاران گفت: پوستر فیلم هفت را در فیلم استفاده کردم و عامدانه بود، ادای دینی به سینمای پلیسی جهان در این فیلم داشتم و 73 مورد از فیلمهای پلیسی دنیا را در این فیلم آوردهام که ادای دینم کامل شود. در فینال فیلم قاتل به سزای عملش میرسد که متأسفانه وزارت ارشاد اجازه این را نداد و اعلام کردند انتقام شخصی است.
فرامرز قریبیان درباره ریتم فیلم توضیح داد: در اینگونه از سینما به عقیده من باید ریتم تندی وجود داشته باشد و به همین دلیل اتفاقات پشت سر هم قرار میگیرد، در روایت فلاشبکها سعی کردم با استفاده از مونتاژ ریتم تندتری به کار بدهم همچنین با استفاده از این تکنیک سعی کردم از فضای شارپتر استفاده کنم.
دو نکته جالب در این نشست وجود داشت اول آنکه قریبیان در انتهای نشست درباره شرایط سینمای ایران گفت: آرزوی من این است که ممیزی از سینمای ایران برداشته شود که این سخن وی با استقبال از سوی حاضران روبرو شد.
و دوم آنکه قریبیان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه به دلیل بر عهده داشتن کارگردانی این فیلم توجه بیشتری به نقش خودش داشته است، گفت: از سئوالات پیش پا افتاده خبرنگاران واقعاً تعجب می کنم.
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|