پرده سینما

گلایه هایتان را به ارشاد بکنید که مجوز فیلمنامه های ما را نمی دهد؛ گزارش نشست فیلم «گهواره ای برای مادر»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم گهواره ای برای مادر به کارگردانی پناه بر خدا رضایی بلافاصله بعد از نمایش این فیلم با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم گهواره ای برای مادربه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما پناه بر خدا رضایی (کارگردان)، محمد احمدی (مدیر فیلمبردای و تهیه کننده)، مستانه مهاجر (تدوین گر)، حسین مهکام (فیلمنامه نویس)، پیمان یزدانیان (موسیقی) الهام حمیدی (بازیگر) و امیر آقایی (بازیگر) فیلم گهواره ای برای مادر در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست رضایی در خصوص چگونگی تولید این فیلم گفت: بعد از ساخت فیلم چراغی در مه که از ساخت آن 5 سالی میگذرد من خیلی شرافتمندانه مشغول ساخت فیلم مستند بودم و وارد سینمای داستانی و بلند نشدم. طرح فیلم گهواره ای برای مادر از 2 سال قبل تا کنون من را به شدت درگیر کرد و حس کردم که نیاز شخصی دارم تا این فیلم را بسازم این نیاز به صورت تماتیک در من احساس می شد چرا که اعتقاد دارم در بزرگداشت مقام مادر باید فیلمی ساخته می شد.

در ادامه این نشست حسین مهکام در خصوص فیلمنامه این فیلم گفت: چون طرح فیلمنامه مربوط به آقای رضایی است بحث ضرورت طرح نیز به ایشان مربوط می شود من در واقع طرح ایشان را تبدیل به فیلمنامه کردم. من در حین نگارش فیلمنامه ذهنیت خودم را به ذهنیت آقای رضایی نزدیک می کردم و به همین دلیل بسیاری از فراز و فرودهایی که من مد نظر داشتم مینی مال شدند تا فیلمنامه به جنس فیلم های آقای رضایی نزدیک شوندو در واقع محصول نهایی به شکل سینمای آقای رضایی درآمد.

در ادامه این نشست شهیدی فر از رضایی در خصوص حرکت های زیاد و مکرر دوربین و کات های حرکت به حرکت در این فیلم سوأل کرد که وی در پاسخ گفت:

نشست فیلم گهواره ای برای مادربه عقیده من این حرکات طوری طراحی شده که به مخاطب آرامش می دهد و ما سعی کردیم به طریق سیال گونه بیننده را طبق دکوپاژ وارد فضای فیلم کنیم و منطق های زیادی در همین رابطه در ذهن ما بود. البته در این خصوص خانم مهاجر می توانند نظرات خودشان را بیان کنند.

مهاجر نیز در خصوص تدوین این فیلم ابراز داشت: این حرکت ها در شخصیت خود کاراکتر اصلی فیلم هم بود و به هیچ وجه بی ربط به پرسوناژ ها نبود و به نوعی کمک به پیشروی شخصیت های فیلم می کرد و با فیلم همگام و همراه بود. شاید ما عادت نداشته باشیم که این همه حرکت در فیلم ها ببینیم و به همین دلیل متوجه همسویی آن ها با هم نمی شویم.

مهاجر در ادامه اظهاراتش افزود: تدوین این فیلم تابع دکوپاژ آقای رضایی بود که البته در جاهایی با هم همفکری هم داشتیم و با کمک هم پلان ها را کنار هم چیدیم.

رضایی نیز در همین رابطه گفت:

خانم مهاجر در واقع به کمک من آمدند البته خود من قبلاً تجربه تدوین داشتم اما کمک ایشان باعث شد فیلم ریتم و تمپوی خوبی پیدا کند که من باید از ایشان بسیار تشکر کنم.

در ادامه این نشست احمدی نیز در مورد تولید این فیلم گفت:

گرد هم آوردن یک اکیپ خوب در هر فیلمی بسیار مهم است و این اکیپ بسیار با هم همدل بودند و آقای رضایی هم به عنوان سر تیم ما را همراهی می کردند.

نشست فیلم گهواره ای برای مادراحمدی ادامه داد: من زمانی به این پروژه اضافه شدم که پروانه ساخت فیلم صادر شده بود و من فیلمنامه را خواندم و بعد از خواندن آن با کمال میل قبول کردم که در این پروژه حاضر باشم.

وی در خصوص فیلمبردای گهواره ای برای مادر گفت: به عقیده من یک فیلمبردار کسی است که با کارگردان نزدیک شود و ذهنیت او را عینی کند. آقای رضایی تصویر را خوب می شناسند و بسیار در این رابطه وسواس نشان می دهند و همیشه من را راغب می کردند تا نهایت تلاشم را به کار بگیرم و بهترین تصویر ممکن را ارائه کنم.

سپس در ادامه این نشست الهام حمیدی در خصوص پذیرش نقش یک بانوی طلبه در این فیلم گفت:

من بسیار افتخار دارم که در این پروژه حاضر بودم. نقشی که من در این فیلم بازی کردم نقشی بوده که تا کنون هیچ خانمی در سینما بازی نکرده و از همین جهت بسیار برای من حائز اهمیت بود و دوست داشتم این تجربه را انجام دهم البته برای بازی در این نقش بسیار استرس هم داشتم که می توانم خودم را به این شخصیت نزدیک کنم یا نه و به همین جهت تمام سعی ام را به کار گرفتم تا فاکتورهای خودم را هم در این شخصیت بگنجانم و تمامی تلاشم را کردم تا کاری ارائه دهم تا بر اساس شخصیت چنین افرادی باشد.

سپس امیر آقایی نیز درباره حضورش در این فیلم گفت:

من تنها به یک دلیل بازی در این نقش را قبول کردم و آن این است که سال ها است همه شعار می دهند که باید از سینمای اندیشه حمایت کرد و سینمای گیشه فلا و بهمان است و من دوست داشتم کاری کنم تا ابرومند باشد و خودم از حضور خودم در این فیلم بسیار راضی هستم البته هیچ فیلمی بی نقص نیست اما امروز که در ااینجا فیلم را دیدم احساس کردم خیلی فیلم خوبی شده است.

الهام حمیدی و امیر آقایی در نشست فیلم گهواره ای برای مادرسپس در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران ضمن اعتراض به این فیلم گفت: تصویری که از یک طلبه در این فیلم نشان داده می شود تصویری غیر واقعی است خوردن پیتزا و اس ام اس بازی و خواندن کتاب داستایوفسکی و خارجی حرف زدن و ضد موزیک نبودن و در ذات طلبه ها نیست و رابطه میان طلبه ها و روحانیون با مردم بسیار پیچیده تر از وضعیتی است که در این فیلم نشان داده می شود. در این فیلم تصاویری از حوزه و کلاس های درس حوزه نشان داده شده که همگی غیر واقعی است و من می خواهم شما در این خصوص توضیح بدهید.

شهیدی فر در پاسخ به وی گفت: اینجا جلسه نقد و بررسی فیلم ها نیست و تنها باید در مورد فیلم ها پرسش شود.

رضایی در پایخ به خیرنگار معترض فیلم گفت: من فکر می کنم قرار نیست شما به من بگویید که چه فیلمی بسازم من اینقدر ایمان دارم که می دانم فیلمم بسیار فیلم خوبی است دیالوگ های فیلم اصلاً خشک نیست و بیننده بعد از تماشای فیلم با شخصیت ها همذات پنداری می کند و این فیلم اشتی بین نسل ها است و پر از پیام است. کششی که در این فیلم وجود دارد اصل و خود سینما است این فیلم گهواره ای برای مادر است.

مهکام نیز در خصوص فیلمنامه این فیلم گفت: ما در حین نگارش فیلمنامه با هم دچار معضلات جدی بودیم و دوستان روحانی زیادی در ارگان های مختلف به ما گفتند که دیالوگ های زیادی از این فیلم باید حذف شود و دیالوگ ها باید به اصول اخلاقی تبدیل گردد. در سینمای ایران که شاید هر فیلمنامه نویس سالی شش فیلمنامه می نویسند و تنها یکی از آن ها اجازه تولید می گیرد نمی شود روی این مسائل انگشت گذاشت بله من هم موافقم ارتباط روحانیت و مردم بسیار پیچیده تر از چیزی است که در این فیلم نشان داده شده اما شما این مسائل را به ارشاد بگویید که مجوز فیلم های ما را نمی دهد. 

پیمان یزدانیانپیمان یزدانیان، در خصوص موسیقی این فیلم گفت: موسیقی فیلم خیلی پیچیده نبود. و جزو آخرین کارهای فیلم است. تمام عوامل مثل کارگردان، تهیه‌کننده و ... در ساخت موسیقی فیلم موثر است. من سعی کردم دید آقای رضایی را در موسیقی داشته باشم. و امیدوارم موسیقی خوب بوده باشد.

وی افزود: ساز رباب و دودک یک ساز عاطفی است. در واقع در موسیقی فیلم دو نوع ریتم داریم. یک ریتم تردید است که نرگس در این فیلم به دنبال درس برود. یا نگهداشتن مادر یک تم رباب است که در فیلم نواخته می‌شود. و اینکه در صحنه آفتاب‌گردان‌ها در آخر فیلم موسیقی به صورت لالایی ساخته شده است.

رضایی در خصوص بازی‌های این فیلم گفت: بازی‌های این فیلم به شدت خوب اتفاق می‌افتد. خانم حمیدی بازی‌اش در سکانسها مختلف است. او در این فیلم یکی از امیدهای من بود. وی تجربه‌اش را خالصانه به این فیلم هدیه کرد. من به شدت از بازی‌ها راضی هستم، چون در آن تفاوت دیده می‌شود.

وی در پایان این نشست بیان کرد: من دو سال است که به دنبال تهیه این فیلم دویده‌ام و اگر حمایت بنیاد سینمایی فارابی نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.


 تاريخ ارسال: 1391/11/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.