پرده سینما

داستان آدم هایی که به دنبال امید می روند؛ گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «برلین منفی هفت»

پرده سینما









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی برلین منفی هفت شب گذشته با حضور رامتین لوافی پور (کارگردان)، سیامک پورشریف (تهیه‌کننده)، مصطفی زمانی (بازیگر)،  کارولین ایشهوون (بازیگر آلمانی)، فرشاد محمدی (مدیر فیلمبرداری) و علی مردانه (دستیار کارگردان و برنامه‌ریز) در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار برگزار شد.

 

نشست فیلم برلین منفی هفتبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای این نشست رامتین لوافی کارگردان با اشاره به تم اصلی فیلم که زندگی چند مهاجر با ملیت‌های مختلف را روایت می کند، گفت: دغدغه ساخت این فیلم جمعی بود نه فردی. فیلم با نگاه به آدم‌هایی که موقعیت جنگ را تجربه کرده‌اند ساخته شد و محور قصه تفاوت فرهنگ‌هاست.

در ادامه سیامک پورشریف تهیه‌کننده گفت: من فیلم‌های ایرانی را در خارج از کشور تولید می‌کنم. پیش از این فیلم سینمایی چمدان به کارگردانی مانی حقیقی را تهیه کردم.

او ادامه داد: در مورد عراق فیلم های متفاوتی ساخته شده، اما ما در این فیلم کمی متفاوت عمل کردیم و یک خانواده کوچک عراقی را موضوع اصلی قرار دادیم که ببینیم در جریان مهاجرت دچار چه بحران‌هایی می‌شوند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی برلین منفی هفت ادامه داد: این فیلم با بودجه دولتی ساخته شده است. موضوع و ساخت آن را سینمای ایران قبول کرده است.به نظر من ما ایرانی ها در مورد عراق کم فیلم ساختیم. برلین منفی هفت از دید یک کارگردان ایرانی به مسائل جاری در عراق و آدم‌های آن جغرافیا می‌پردازد.

در ادامه این نشست مصطفی زمانی بازیگر این فیلم سینمایی ادامه داد: فیلم از نگاه من داستان آدم‌هایی است که به دنبال امید می گردند.

او ادامه داد: دوست داشتم یک تجربه بین‌المللی با بازیگران خارجی در کارنامه‌ام داشته باشم. انگلیسی من خوب نیست. ابتدا قرار بود نقش من فارسی باشد، اما یک هفته قبل از شروع فیلمبرداری زبان حرف زدن من در فیلم به انگلیسی تغییر کرد. از این تجربه راضی هستم و امیدوارم مخاطبان هم از دیدن آن لذت برده باشند.

نشست فیلم برلین منفی هفتدر ادامه این نشست پورشریف صحبت‌های کارولین ایشوون بازیگر آلمانی این فیلم سینمایی را ترجمه کرد، اما قبل از آن گفت: خانم ایشوون تئاتر خوانده است. او بعد از خواندن قصه از موضوع فیلم خوشش آمد و به جمع بازیگران فیلم اضافه شد.

پورشریف ادامه داد: او راضی نمی شد بدون دختر و همسرش به ایران بیاید. او با مساعدت دبیر جشنواره با خانواده‌اش به ایران آمد و از دیدن کشورمان هنوز هم شوکه است.

در ادامه نشست کارولین ایشوون گفت: فیلم‌های ایرانی را می‌بینم و  آثار اصغر فرهادی را دوست دارم. پرداختن به مسائل انسانی اولین نکته‌ای بود که در فیلمنامه برلین منفی هفت با آن برخورد کردم و مرا جذب کرد.

او ادامه داد: برای اولین بار بود که با یک کارگردان ایرانی کار می کردم و برای بار اول آن را در جشنواره فیلم فجر دیدم. فیلم بسیار احساسی است و مرا به فکر وادار می‌کند.

فرشاد محمدی فیلمبردار برلین منفی هفت نیز در ادامه گفت: تا پیش از این تجربه کار در خارج از کشور را داشته‌ام. تمام امکانات فیلمبرداری در اختیار من گذاشته شد و با یک شرایط استاندارد فیلم در 46 جلسه فیلمبرداری شد. در مجموع از کار خودم در این فیلم راضی هستم.

زمانی در ادامه این نشست گفت: تجربه لذت‌بخش برای من آرامش حاکم بر کار بود. کار با آلمانی‌ها بسیار حرفه‌ای بود .

نشست فیلم برلین منفی هفتپورشریف در ادامه در پاسخ به این سئوال که چه مبلغی صرف ساخت برلین منفی هفت شده گفت: این فیلم کار مشترک ایران و آلمان است. نوع فیلمسازی در اروپا بسیار متفاوت با ایران است. دستمزد بازیگران آلمانی به مراتب کمتر از بازیگران ایرانی بود. هنرپیشه‌های آلمانی‌مان از هنرپیشه‌های ایرانی ارزانتر بودند زیرا قرارداد روزانه با آنها می‌بستیم برای خانم آیشهوون 12 روز قرارداد در نظر گرفتیم بودجه فیلم نیز بین یک و نیم تا 2 میلیارد تومان بود که از نصف بودجه ساخت تله‌فیلم در آلمان کمتر بود.

مصطفی زمانی در ادامه صحبت‌های پورشریف گفت: اگر این موضوع ثابت شود من از سینما کنار می‌روم.

پور شریف ادامه داد: هزینه ساخت فیلم دو میلیارد تومان شده است.

لوافی نیز در ادامه صحبت‌های پورشریف گفت: بودجه این فیلم از نصف بودجه یک تله‌فیلم در آلمان کمتر بود.

در ادامه نشست علی مردانه دستیار کارگردان وبرنامه ریز گفت: من برای اولین بار کار کردن در خارج از کشور را تجربه کردم. ما بعد از هر شب کاری 36 ساعت استراحت داشتیم و روزهای یکشنبه باید کار را تعطیل می کردیم و همانطور که دوستان می گفتند کار بسیار حرفه‌ای پیش رفت.

کارگردان فیلم سینمایی برلین منفی هفت در ادامه گفت: روز اول که مصطفی کار را شروع کرد گفت اگر این فیلم را زیر 70 جلسه تمام کردید من اسمم را عوض می کنم. این فیلم در 46 جلسه تمام شد، اما او هنوز اسمش را عوض نکرده است.

زمانی نیز در پاسخ به لوافی گفت:«من شیوه کار رامتین را نمی شناختم و با نحوه دکوپاژش آشنا نبودم.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما یکی از حاشیه های مهم این نشست حضور محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره و تهیه کننده اصلی این فیلم در ردیف های انتهایی سالن کنفرانس سعدی بود. 


 تاريخ ارسال: 1391/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.