پرده سینما

این فیلم در مورد آدم های همین زمانه است؛ گزارش نشست فیلم «حوض نقاشی»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری دقایقی قبل با حضور اصحاب رسانه و دست اندرکاران این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم حوض نقاشیمازیار میری (کارگردان)، منوچهر محمدی (تهیه کننده)، فرشته صدر عرفایی (بازیگر)، حامد محمدی (فیلمنامه نویس) از جمله از عوامل این فیلم سینمایی بودند که به سوألات خبرنگاران در خصوص تولید این فیلم پاسخ گفتند.

در ابتدای نشست میری گفت: دلم می خواهد قبل از شروع جلسه خواهش کنم که اگر ذره ای آبرو دارم این کار را انجام بدهید ما یکی از بهترین همکارانمان در آخرین لحظات رساندن فیلم تنهایمان گذاشت و هنوز داغش با ما است و او مسعود بهنام بود و دلم می خواهد از ته دلتان برای آرامش روحش دعا کنید و بخواهید با لبی خندان اکنون ما را نگاه کند. دومین مطلب این است که دلم می خواهد از یکی از دوستان خوب که از اولین روزها همراه ما بود و با خلوص نیت ما را همراهی کرد و او همایون اسعدیان بود تشکر کنم.

سپس محمدی نیز در خصوص تولید این فیلم ابراز داشت: من خیلی خوشحالم که در خدمت دوستان رسانه ای هستم و ممنونم از لطف همه که فیلم را دیدند و امیدوارم که پسندیده باشید. من یک گرفتاری دارم که ایده های اصلی کار را خودم فکر می کنم و در مرحله ای دوستان را دعوت به همکاری می کنم و بعد با هم در یک جاده و راستا شروع به حرکت کردن می کنیم و همه تلاشمان را به کار می گیریم تا کارمان را به خوبی انجام دهیم و من باید از دو بازیگر توانا و حرفه ای و متعهد سینمای ایران، شهاب حسینی و نگار جواهریان که جایشان در اینجا خالی است و از روز اول نگرانی های زیادی داشتند تا بتوانند این نقش را دربیاورند تشکر کنم.

شهیدی فر سپس در خصوص اینکه چرا محمدی با حوزه هنری برای تولید فیلم همکاری کرده از وی سوأل کرد که او در پاسخ گفت:

نشست فیلم حوض نقاشیما به عنوان فیلمساز مواجه با پیشنهادهای نهادهای مختلف برای همکاری هستیم، شهرداری، صدا و سیما، بنیاد فارابی و غیره، اما این احساس باید به وجود بیاید که آدم دلش می خواهد کار کند و تفاهم هم حاصل شود برخی از این نهادها نوع نگاهشان به سینما مقداری خام دستانه و ناشیانه است و گاهی هم این اعتماد به وجود می آید که فیلمساز دوست دارد  کار کند و من در شرایطی بودم که ایده های مختلفی مطرح بود و ودوستان در حوزه هنری نه در فیلمنامه و نه در اجرا هیچ نوع سفارش و یاد دیدگاه خاصی که بخواهند فیلم داشته باشد نبودیم و هیچ پلانی به خاطر آقایان جا به جا نشد و اگر اعتماد وجود داشته باشد آدم راحت کارش را انجام می دهد ما در فرآیند کار ایده های تازه ای به ذهنمان می رسید و در حین فیلمبردای و مونتاژ هم تغییراتی انجام دادیم و جنس این ارتباط معقول و انسانی و سازنده بود و من حداقل از فیلمسازان بزرگ کشور شنیدم که اگر این جنس فیلمسازی امکان پذیر باشد ما حاضریم با حوزه همکاری کنیم در یک سال گذشته اتفاقاتی افتاد که برای همه جای تأسف دارد اما ریشه این ها خارج از سینما است و عناصری هستند که در شرایط آشفته حرف ها و مطالبی می زنند که بیشتر این آب گل الود شود به هر حال وظیفه ما فیلمسازی و حمایت از مرزهای سینما است و ما یک برگ کوچک به کتاب قطور سینمای ایران اضافه کردیم و هر جا این شرایط عادلانه و انسانی برای من فراهم شود سعی می کنم کار آبرومندی ارائه دهم.

میری در خصوص عدم حضور بازیگران اصلی فیلم گفت: شهاب حسینی در حال فیلمبردای است و جواهریان بیمار است.

فرشته صدرعرفایی سپس در خصوص همکاری اش در این فیلم گفت:

نشست فیلم حوض نقاشیمن معتقدم نقش های این فیلم نقش های سختی بود که می توانست در ورطه اغراق بیفتد و ناباور شود البته آقای میری نظارت خوبی داشتند و جای دوستان خالی است و دلم می خواست که اینجا بودند. ما برای آشنایی با کسانی که دچار عقب افتادگی ذهنی هستند به مراکز رفتیم و نمونه ها را دیدیم و امیدوارم به اندازه کافی فیلم دیده شود.

حامد محمدی نیز در خصوص فیلمنامه و بیماری شخصیت های اصلی فیلم گفت: این کار خیلی سخت بود و قرار نبود من در این کار باشم و شانس من که آقای محمدی و میری کردند باعث این اتفاق شد و قرار بود دو سه همکار فیلمنامه نویس این کار را انجام دهند که این امر محقق نشد و یک روز اتفاقی آقای محمدی و میری این پیشنهاد را به من دادند که برای من شانس محسوب می شد. ما در ابتدا هیچ تحقیقی راجع به شخصیت ها نداشتیم و یک ایده ای بود که آقای محمدی و میری در یک پاراگراف در مورد آن با من صحبت کردند. اولین حرفی که بود قرار بود ما یک فیلم عاشقانه بسازیم و آقای میری می خواستند یک عاشقانه بسازند و بعد بنا شد در بستر این دو شخصیت بنا شود. رویکرد اصلی و هدف و نیت عشق است و قرار شد در یک قالب نو اتفاق بیفتد و رفتن سمت این بیماری خیلی سخت بود چون ما شناختی نداشتیم و قبل از اینکه من شروع کنم کمی اتفاق افتاد و هنگامی که سیناپس آماده شد من به مراکز نگهداری این بیماران رفتم و با تحجقیقات که داشتیم دیدیم بله این ها وجود دارند ازدواج می کنند و بچه های سالمی هم دارم و ما سعی کردیم زیاد هم دنبال این بیماری نرویم.

میری در ادامه این نشست گفت: در مورد انتخاب بازیگران از روزی که با آقای محمدی در مورد طرح صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید هر چه زودتر این 3 بازیگر اصلی را پیدا کنیم و به ویژه برای نقش سهیل و بازیگر کودک آگهی در روزنامه دادیم و همین سه بازیگر شرایظ آزادی داشتند و متن و طرح را دوست داشتند و با آن ها به توافق رسیدیم و در پایان که نسخه نهایی آماده فیلمبرداری شد شروع به فیلمنامه خوانی و کمک گرفتن از دوستان برای رسیدن به نقش کردیم. پیدا کردن سهیل برای ما آسان شد و در یک فراخوان که دادیم سهیل آمد و خانم عرفایی هم کمک گرفتیم و از ما بین آن ها نقش سهیل را هم پیدا کردیم.

نشست فیلم حوض نقاشیبحث تحریم به خاطر این بود که دلم می خواست ثبت زمانه خودش باشد و فشار برخی اتفاقات به آدم هایی می آید که ما حواسمان به آن ها نیست و همدل کردن همه با هم نیروی عشق می خواهد و من می خواستم فیلم عاشقانه ای در شرایط سخت بسازم.

وقتی ما داشتیم کار می کریدم فیلم های فرنگی و ایرانی دیده شده تا رضا و مریم ایران سال 91 ساخته شود و وقتی آقای محمدی هم به طرح فکر می کردند و حتماً خوب است که این کار را بکنیم و من تعجب می کنم برخی از فیلم ها اشاره و نگاهی به فیلم هایی دارند و ما پرهیز می کنیم از اینکه بگوییم حتی آن فیلم ها را دیدیم.

محمدی نیز در ادامه این نشست ابراز داشت: دغدغه حاصل شروع ماجرا مهم است والا فیلمسازی امر بیهوده ای می شود و باید دغدذغه را لطیف وظریف بکنیم و هر آن چه به ذهنم رسیده به اقای میری گفتم به عنوان مثال در مورد بازیگران از آغاز ما به این دو بازیگر فکر می کردیم به دلیل توانایی هایشان برای من از زیر نور ماه این ماجرا شروع شده و به شکل های مختلف ادامه پیدا می کند و چون من به انسان باور دارم و در شرایط خاص که ما آدم ها را نمی بینیم همه این ها اعتقاد به انسان است و اینکه انسان کوچک در لحظات دشوار با کارهای کوجک بنیان اتفاقا بزرگ را در پیرامون خود درست کنند در حوض نقاشی درست کردن پیتزا برای آن ها مثل یک کار بزرگ برای آدمی است که مدیر یا مسئول است و شرایطی که پیرامون خودم می یبینم و آدم هایی که همه عناصر و عوامل یک شرایط طبیعی را دارند از شرایطی ناله می کنند و معذب هستند و من دوست داشتم این در فیلم های آخر من باشد تا باوری که به انسان داریم و این که می تواند معجزه گر هستی باشد از این بن بست ها خودشان را خلاص کنند و انرژی درونی که در همه ما است شکوفا شود.

صدرعرفایی در خصوص بازی کمش در سینما گفت: من پیشنهاد خوبی نداشتیم و برای من فیلمنامه و کارگردان خیلی مهم است و ضعف سینما و تئاتر ما این است که فیلمنامه نویس خوب نداریم و ضعیف داریم و من در حد سواد ناچیزم باید فیلم هایی را قبول کنم که قصه آن ها را باور کنم و سینمای ایران از سر من خیلی زیاد است. 


 تاريخ ارسال: 1391/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.