پرده سینما

فیلمی کسالت بار با تاریخ مصرف گذشته؛ نگاهی به فیلم «برلین منفی هفت»

محسن فاضلی زاده









 

نمایی از فیلم برلین منفی هفتدر دو دهه گذشته و در جشنواره فیلم فجر چندین فقره فیلم درباره موضوع مهاجرت ملیت های مختلف و جهان سومی بودیم که یکی از آن ها درباتره مهارجت مردم ستمدیده کردستان عراق در زمان حکومت صدام حسین و دیگری درباره کردهای کشور همسایه ما ترکیه. دیگری درباره مردم و مهاجرین الجزایر و ذکر مصیبت ها و سختی های آنان در کشورهای اروپایی. این سه فقره را اکنون و به طور کامل درحافظه ام اگر بگویم پاک شده از روی صداقت است اما همگی از معضلات و عدم تطابق فرهنگی مهاجرین با رنگین پوستان و چشم ابی ها است.

کشور آلمان یکی از کشورهای مهاجر پذیری است که از تمامی قوم ها و ملیت ها در آن گرد هم جمع شده اند و در این میان بعد از کردهای ترکیه شاید ایرانیان مهاجر بزرگترین کلیت آن را تشکیل می دهند.

آسیب شناسی مهاجرت در یک اثر سینمایی لازمه اصلی آن در وهله اول شناخت از جمعیت مهاجر است. تحقیق و پژوهش میدانی و بعد از آن اصول اولیه و کلاسیک برای نگارش یک فیلمنامه که نیاز به بستر سازی دارد، جذابیت های بصری و قصه محکم و با انسجام دراماتیک و شخصیت پردازی بدون نگاه جانبدارانه و عاری از یک نگاه شونیستی.

حالا اگر بخواهیم درباره اثر رامتین لوافی مطلبی بنویسیم با صراحت بایستی بگوییم موضوع مهارجت موضوعی است که تاریخ مصرف آن گذشته و پرداختن به چنین موضوعاتی خروجی قابل توجه در بر ندارد.

نمایی از فیلم برلین منفی هفتامروز در وضعیت بحرانی اقتصاد اروپا ملیت های آسیایی و خاورمیانه را مجاب کرده که از مهاجرت به کشورهای اروپایی رغبت به تحمل آن همه سختی و رنج سفر زمینی و عبور از راه های صعب العبور را به لقایش ببخشند. اگرچه در فیلم لوافی کشور آلمان را به گونه ای به تصویر می کشد که مقامات دولتی با احترام و دلسوزی با مهاجرین برخورد می کنند و به آن ها این فرصت و اجازه را می دهد که برای گرفتن اقامت مستندات کافی از منظر آن ها را ارائه کنند. رفتار پلیس خیلی محترمانه و عاری از خشونت است البته این موضوع را از تصاویر فیلم به ما منتقل می شود. اگرچه حملات نازی ها به محلات ترک نشین در صدر اخبار همیشه به گوش می رسد به هر حال اروپا و به خصوص آلمان نسبت به ملیت های مختلف با نگاه انسانی تری نگریسته است.

در اثر لوافی اگر به دقت متوجه فیلم شده باشید از جانب مقامات آلمان هیچ مشکلی متوجه مهاجرین نمی شود و خود خانواده های مهاجر دچار بحران روحی و روانی هستند.

مثلاً عاطف و دخترش و فرزند خردسالش که از عراق در حال جنگ گریخته اند و این برای مهاجرت ترس از جنگ خانمان سوز است و محاکمه دختر جوان که پدرش را ترسو و بزدل معرفی می کند و تجاوزی که به او صورت گرفته و حالا عذاب وجدان پدر و سرگشتگی و فریب دادن او توسط یک مقیم ایرانی سرخورده و الکلی، خانواده دو نفر عراقی ککرد که زمانی نقش او را ایفا می کند و همسرش بدون آنکه برایمان روشن شود دوباره دست به خودکشی زده و تا پای مرگ می رود و در نهایت به آسایشگاه روانی منتقل می شود. ضمن اینکه کردهای عراق مسلط به زبان عربی هستند و در واقع دو زبانه اند و حتی به زبان فارسی هم آشنا هستند در حالی که در فیلم مصطفی زمانی با عاطف به انگلیسی حرف می زند و این به دلیل عدم شناخت کافی کارگردان و فیلمنامه نویس است. ضمن آنکه عاطف به گویش سوری، لبنانی حرف می زند و دخترش به زبان عراقی که این موضوع برای مخاطب عرب زبان به خوبی آشکار می گردد و نمی توان از آن به راحتی عبور کرد و اینکه زیرنویس فارسی برای یک اثر سینمایی ایرانی بدون مشارکت محلی از اعراب ندارد!

فیلم برلین منفی هفت یک اثر کسالت بار و ملال آوری است و جذابیت های بصری چندانی ندارد و ساختار آن هم به طور کامل می تواند یک مستند گزارشی به حساب آید. اگرچه فیلمبرداری و بازی های این فیلم روان و ساده است اما فیلم کلاً در حد یک تجربه و نه چیز دیگری است، اما به چه قیمتی؟؟؟


 تاريخ ارسال: 1391/11/16
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>علی باهری:

http://www.fardanews.com/fa/news/245253/اولین-فیلم-ضدآمریکایی-قابل-قبول-ایرانی تسنیم : سرانجام فضای سرد جشنواره گرما گرفت. فیلم برلین منفی 7 بااستقبال گسترده اهالی رسانه به نمایش درآمد.برلین منفی هفت تولد یک ژانر سینمایی جدید در سینمای ایران بود:" کودکان آسیب دیده جنگ" برلین منفی تنها فیلم ضدآمریکایی این سالهای سینمای ایران است که دقیقا روی پای خودش ایستاده بود. تجربه خارج از مرز رامتین لوافی نمایش صریح و در عین حال «سینمایی» برجسته ای از ابعاد غیرانسانی تهاجم ده ساله آمریکا به عراق بود. چیزی که در همه این سالها با نمایش مستقیم و نمادگرایانه سریال ها و فیلم های دست چندم سفارشی تبدیل به آرزویی دور دست برای سینمای ایران شده بود.برلین منفی به شدت از شعارگرایی های معمول ساخت این نوع فیلم ها پرهیز کرده بود و درعین حال به سبک معمول این سالهای سینماگران ایران در پرداختن به مضوع جنگ؛ انتخاب غیرعاقلانه بی طرفی در یک جنگ نابرابر، به شکل تحسین برانگیزی وفادار نمانده بود اگر تنها دستاورد برلین منفی هفت پرداختن فیلم به ژانر دست نخورده کودکان آسیب دیده جنگ دو کشور همسایه ایران باشد این فیلم برنده سه روز اول جشنواره است. ژانری که در سینما مستند ایرانی چند سالی است که پیگیری می شود و جای خالی آن در سینمای داستانی ایران به شدت مشهود بود درعین حال توهم دفاع فیلم از پناهندگی و شرایط زندگی در خارج از کشور با ایجاد یک داستان فرعی پناهندگی یک ایرانی در آلمان، نقشی که مصطفی زمانی آن را بازی میکرد و نمایشی واضح از مصائب و تبعات سخت پناهندگی ایرانی ها در خارج از کشور در میانه های فیلم رنگ باخت. تنها، خانواده عراقی پناهندگی گرفتند:" از جهنمی که آمریکا برای کشورشان ساخته بود".زمزمه های تقابل نگاه این فیلم به مهاجرت ایرانی ها به خارج ازکشوربامهمترین فیلم سال گذشته جشنواره؛«جدایی نادر از سیمین» بلافاصله بعد ازاتمام نمایش این فیلم درلابی سالن برج میلاد پیچید.

0+0-

چهارشنبه 25 ارديب 



>>>farid 29:

فقط می خواست بگه که مهاجرت و غرب فقط ظاهرش خوبه و باطنش خرابه که ما اون و نمی بینیم !!! و فرهنگ ما به اونا نمی خوره که مهاجرت کنیم !!!

0+0-

پنجشنبه 19 بهمن 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.