پرده سینما

متأسفم سینمای ایران به سمتی رفته که حاضر نیستیم چنین فیلمی را ببینیم؛ گزارش نشست فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»

سارا طاهرمقدس









 

نشست پرسش و پاسخ فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی محمدهادی کریمی دقایقی قبل در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما محمدهادی کریمی (کارگردان)، علی لدنی (تهیه کننده)، نیکی کریمی (بازیگر)، هنگامه قاضیانی (بازیگر)، ابراهیم غفوری (فیلمبردار) و یلدا جبلی (تدوین گر) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که با حضور در این نشست به سوألات اصحاب رسانه پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست خبری که با تأخیری نسبتاً طولانی آغاز شد شهیدی فر از کریمی خواست تا در خصوص تولید این فیلم توضیحاتی را ارائه دهد.

کریمی در ابتدای این نشست گفت: در ابتدا می خواهم از همه همکارانم در ساخت این پروژه تشکر کنم.

وی ادامه داد: بشارت به یک شهروند هزاره سوم فیلمی است که برای مخاطب سینما در سال 91 ساخته شده و در سال 92 هم به نمایش در می آید و تمام سعی من و گروه این بوده که بتوانیم آن چیزی را که فکر می کنیم جای خالی آن در سینما به لحاظ مضمون و یا لحن به چشم می خورد را با فرم جدیدی در روایت بسازیم و سعی کردیم که کم نگذاریم.

لدنی نیز دلیل حضور خود در این پروژه گفت:

جایگاه چنین فیلم هایی در این جشنواره کم است و من کارهای زیادی انجام دادم و این کار دوم من با آقای کریمی است و انتخاب این کار به دلیل صلاحیت دکتر کریمی است و امیدوارم که شما لذت برده باشید.

وی در خصوص هزینه تولید این فیلم افزود: این فیلم با حداقل هزینه و حدود 600 میلیون تومان ساخته شده است و اگر خوب بوده برای خودتان دست بزنید.

نشست فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سومنکته جالب اینکه هیچ یک از حاضران در نشست برای این فیلم دست نزدند و تعداد زیادی از اصحاب رسانه با صدای بلند گفتند فیلم شما خوب نبود که شهیدی فر به ناچار واکنش نشان داد و گفت خوب این سلیقه شخصی شما است!

نیکی کریمی در ادامه این جلسه به درخواست شهیدی فر در جملاتی گفت: اگر اجازه بدهید من دوست دارم خانم قاضیانی که نقش اول فیلم  هستند در ابتدا صحبت کنند.

قاضیانی در ادامه این نشست ضمن عرض خیر مقدم به اصحاب رسانه گفت: خانم کریمی لطف دارند و من با صدای بلند می گویم خیلی افتخار آمیز بود که ایشان این کار را پذیرفتند و همیشه آرزوی کار با ایشان را داشتم و خوشحالم که اینقدر زلال و دوست داشتنی هستند و مرا زیاد تشویق کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: من قبلاً با دکتر کریمی کار کرده بودم و دوست داشتم دوباره با ایشان کار کنم. فیلمنامه این فیلم 7-8 ماه دست من بود و من از کستینگ که با خبر شدم بیشتر تشویق شدم تا این کار را انجام دهم.

نیکی کریمی نیز در ادامه این نشست گفت: دکتر را سال ها است که می شناسم و کار قبلی شان را دوست داشتم و در این فیلم نقش را خواندم و دلم خواست قسمتی از این کار باشم. آدم بعد از سال ها کار در سینما موضوع برایش شرط اول نیست و بیشتر کارگردان مهم است و موضوع در رده دوم و سوم قرار می گیرد.

نشست فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سومجبلی نیز در خصوص تدوین و شیوه روایی متفاوت این فیلم گفت:

من قرار بود 3-4 سال قبل و سر فیلم برف روی شیروانی داغ در خدمت دکتر باشم و به دلیل سفرم نشد و خوشحالم که در این پروژه بودم اما متأسفم که سلیقه سینمای ایران به سمتی رفته که حاضر نیستیم چنین فیلمی را ببینیم. در این کار خیلی آگاهانه دکتر به سمتی رفتند که فیلم را مونتازی دیدند و به هر حال برای یک تدوین گر هم بهتر از این نیست که دستش باز باشد و من از این بابت خیلی خوشحال بودم که دستم برای کار باز بود و ما از روز اتمام فیلمبرداری تا تحویل نسخه 2 هفته وقت داشتم و تصمیم داشتیم انتحاری بکنیم و فیلمی دیگر داشته باشیم اما وقتش برایمان نبود و در کل خوشحالم که در این مجموعه هستم.

غفوری نیز در ادامه این نشست گفت: به هر حال کار متفاوتی برای من نبود و همان چیزی که قرار بود جلوی دوربین اتفاق بیفتد افتاد و ما رئال پیش رفتیم و ما تایع آن روایت قصه پیش رفتیم و سعی کردیم نمایش ندهیم نه از بابت نور و نه از حرکت دوربین و ما امیدواریم که موفق شده باشیم.

وی ادامه داد: من خیلی به راکورد اهمیت می دهم و در طول سکانس ها برایم این امر مهم است و جاهایی پلان ها تک پلان شده اما برای فیلمبرداری شرایط دیگری داشت.

در واقع از ابتدا فیلم بر اساس این بوده که مونتاژ شده بر سر صحنه فکر می کردند و در واقع فکر آقای کریمی را ما اجرا کردیم و شیوه کار ما بر این مبنا هست و یک سکانس که 100 پلان هم داشته باشد همین است من دوستی قبلی داشتم و لذت بردم و امیدوارم ایشان هم راضی بوده باشند. آرامش در سینما باید ببینیم در کجا است و چیزهایی دست به دست هم می دهند تا آرامش را به هم بریزند اما دکتر همیشه آرام است

نشست فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سومدر ادامه این نشست خبری شهیدی فر سوأل یکی از خبرنگاران را مبنی بر اینکه این بشارت چیست و چه بشارتی در این فیلم داده می شود و به چه چیزی می رسد و با دادن چند قربانی قرار است این بشارت داده شودخواند و کریمی در پاسخ گفت:

این بشارت امید است و به وضوح در فیلم گفته می شود و در فیلم گفته می شود علامت آن چیزی که برخی با نمادهای چیزی نشان می دهد سه تا 8 است و این بشارت امید است و این بشارت با دادن قربانی به وجود نمی آید و ما نمی توانیم بریک سری از مسائل جامعه چشم ببندیم و من نگفتم راجع به خودکشی دختران و بی ایمان و انحرافات اخلاقی است و من وارد جنبه های منفی نشدم و این فیلم چیزی است که آدم ها همیشه به آن نیاز دارند و بی نیاز از ایمان داشتن به چیزهایی که ما را ارتقا دهد نیستیم و بشارت این فیلم  نیاز درونی خودم بود در آن مقطع که انسان نباید امید خود را از دست دهد و نا امیدی او را منفعل می کند.

وی همچنین در خصوص سیاهی این فیلم گفت:

ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم فیلم تلخ و سیاه است چون حقایق را می گوید اما ما زندگی و جنین که به حیات ادامه می دهد را می بینیم و اینکه کسی هست که هنوز ایمان دارد و به رویش جوانه های گندم عاشقانه نگاه می کند و من در جایی هم گفتم که بیشترین چیزی که طی ساخت این فیلم نشخوار ذهنی من بود جمله ای است از تاگورن می گوید که هر فرزندی که به دنیا می آید پیام دهنده این است که خدا از آفریش بشر نا امید نیست و دیگری شعری از بیدل دهلوی و این جنین پیام دهنده رحمات الهی است.

شهیدی فر پرسید: بهتر نبود به جای شعار درام داستان گو دنبال سوژه بکر می رفت؟

نشست فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم کریمی در پاسخ گفت: درامی که در این داستان است درام حادثه محور نیست و شخصیت محور است و ما دنبال فیلم جنایی و پلیسی و اجتماعی نیستیم شخصیت ما درونگرا است که تا دیروز در خانه و حوزه مشغول بود و امروز او باید وارد جامعه ای شود که مرد خانه از آن سرخورده به خانه آمده و او در دگردیسی به این نتیجه می رسد که من احساس می کردم گرایش به شیطان ستاره 3 پر نیست و ایمان به میز و صفرهای  حساب بانکی با شیطان گرایی فرق ندارد و با تجربه در محافل خاص به این نتیجه می رسد که مردی که با او زندگی می کند در مودی است که با او تفاوت نمی کند و این نکته اصلی درام در فیلم من بود که اعتفاد دارم باید ساخت این نوع درام را هم تجربه کنیم و من با حداقل زمان به این محافل پرداختم و خواستم سریع به این برسم که شیطان یأس و دلمردگی است من از هیجانات حوادث و گره افکتی و گره گشایی عامدانه پرهیز کردم و این فیلم، فیلم زنانه ای بود که فیلمنامه اولیه آن را که خانم الهه احمدی نوشته بود را خواندم تا روزی که راش تحویل خانم جبلی شد قرار بود فیلم زنانه باشد فضای زنانه یعنی اینکه با آنیمای روحمان درگیر بودم.

شهیدی فر سپس ازنیکی کریمی پرسید: شما چرا کم کار شدید و چرا این کار را انتخاب کردید؟

وی پاسخ داد: کم کاری را که قبول ندارم من سناریوی جالبی نخواندم و اگر فیلمنامه زیبایی به دستم می رسید کار می کردم و در این مدت  تمرکزم روی مستندم و فیلمنامه ام بود که قصد ساخت دارم بود.

سپس کارگردان این فیلم در رابطه با تیتراژ فیلم گفت:

این تیتراژ را ما آگاهانه طراحی کردیم من توقعم از سالن مطبوعات بیشتر بود در تمام سالن های نمایش مردمی همه با صبر و حوصله فیلم را می دیدند و متاسفانه در سالن مطبوعات صبر و حوصله کم است در جشنوراه ما باید فیلم هایی را به نمایش بگذاریم و تجربه کنیم چند آدم درام ما را شکل می دهند، مدیر مدرسه زن خانه دار مردی که از محیط کار سرخورده است خبر اینکه جنین به رحم منتقل می شود این چند موقعیت بولد شده برای اینکه سیاهی من بگذارم این قضیه خیلی دمده شده و این که من بخواهم تازه شروع کنم  وداستان حسین کرد شبستری بگویم اشتباه بود به همین دلیل من قضیه را بولد کردم و چیزی که به هم می آمیخت تیتراژ ما بود و خوشبختانه در سالن مردمی استقبال شد و چند نفر این فیلم را برجسته دانستند من حتی عامدانه موسیقی را هم که ارزشمند و فوقا العاده بود من دست و دلم نمیامد بگذارم موسیقی باید جایی بیاد که کنشی صورت می گیرد و این موسیقی را دلم نمی آمد که زیر سیاهی بگذارم


 تاريخ ارسال: 1391/11/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.