پرده سینما

برای هشتاد و چهار سالگی فخری خوروش

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فخری خوروشدیروز جمعه (دهم خردادماه) مصادف با 84 سالگی فخری خوروش است؛ بازیگری که آخرین نقش سینمایی‌اش را در فیلم یه بوس کوچولوی بهمن فرمان‌آرا در سال 1384 ایفا کرد، اما حالا چند سال است که هیچ خبری از او نیست و حتی بسیاری از همکاران اش اصلاً نمی‌دانند او کجاست.

به گزارش ایسنا، فخری خوروش - بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون - در سال 1308 در کرمانشاه متولد شد. وی پیش از آنکه وارد عرصه‌ی بازیگری شود، کارمند اداره‌ هنرهای زیبا در تلویزیون ملی ایران بود و تدریس هم می‌کرد تا اینکه در سال 1335 فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد.

البته او پیش از آن، در سینما شروع به کار کرده بود که از جمله اولین فیلم‌هایی که خوروش در آن‌ها بازی کرده به برای تو و بهلول به کارگردانی صادق بهرامی، و مستشار جزیره به کارگردانی جمشید شیبانی می‌توان اشاره کرد.

این بازیگر، فعالیت خود در عرصه سینما را با فیلم‌های دیگری ادامه داد که برخی از آن‌ها عبارتند از: جنوب شهر به کارگردانی فرخ غفاری، آقای هالو به کارگردانی داریوش مهرجویی، نفرین به کارگردانی ناصر تقوایی، شازده احتجاب به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، سوته‌دلان به کارگردانی علی حاتمی، پرواز در قفس به کارگردانی حبیب‌الله کاوش، دادا به کارگردانی ایرج قادری، بگذار زندگی کنم به کارگردانی شاپور قریب، مردی از جنس بلور به کارگردانی سعید سهیلی.

اگرچه یه بوس کوچولو آخرین فیلم سینمایی است که فخری خوروش تا کنون در آن بازی کرده، اما حدود سه سال قبل فیلم پنجمین سوار سرنوشت او که سال 1359 ساخته شده بود پس از سال‌ها رفع توقیف شد و رنگ پرده‌ی سینما را به خود دید.

خوروش به جز بازیگری در سینما و تئاتر، در تلویزیون هم حضور داشت و سال 1363 برای اولین‌بار در سریال امیرکبیر ساخته‌ی سعید نیکپور ایفای نقش کرد.

وی تا سال 1383 در سریال‌های مختلفی بازی کرد که باغ گیلاس، پهلوانان نمی‌میرند، امام علی (ع)، کت جادویی، روشن‌تر از خاموشی و خانه‌ای در تاریکی تعدادی از آن‌ها هستند.

با این حال با وجود کارنامه‌ی پرباری که فخری خوروش در زمینه بازیگری داشته چند سالی است که در این عرصه حضور ندارد و خبر موثقی هم از اینکه کجاست و چه می‌کند در دسترس نیست.

بهمن فرمان‌آرا که خوروش آخرین حضور سینمایی خود را در فیلم او سپری کرده دراین حد اطلاع دارد که وی از حدود دو سال قبل به آمریکا رفته است.

همچنین یکی از آخرین خبرهایی که درباره‌ی او منتشر شده، این است که در سال 2010 در سومین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو از فخری خوروش برای 50 سال فعالیت هنری تقدیرشد.

جمشید مشایخی، که در فیلم هایی مثل سوته دلان، دادا و یه بوس کوچولو با خوروش هم‌بازی بوده است ، درباره‌ی این بازیگر قدیمی سینما و تئاتر گفت: سال‌ها در اداره‌ی تئاتر و بعد سینما با فخری خوروش همکار بودم و بعد هم در فیلم‌های مختلف ‌بازی کردیم. او بازیگر توانایی در سینما و تئاتر است.

مشایخی هم‌چنین اضافه کرد:‌ مدت زمان زیادی است که از او خبر ندارم و تقریباً از همان زمان که فیلم یه بوس کوچولو ساخته شد، دیگر او را ندیده‌ام.

 

مشایخی با اشاره به فیلم‌های شازده احتجاب به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا و سوته‌دلان علی حاتمی که در آن‌ها با خوروش هم‌بازی بود، بیان کرد: خوروش هنرمند بزرگی است و آنچه درباره‌ی او می‌توانم بگویم این است که وی در بازیگری اهل تقلب نبود و با هنرمندی کار خود را انجام می‌داد؛ به طوری که وقتی قرار بود در یک صحنه‌ای رو در رو بازی کنیم، همان حس و حالی را که در کلوزآپ خود داشت همان را در پشت دوربین و برای کلوزآپ من تکرار می‌کرد که این ناشی از هنرمندی این بازیگر است.


 تاريخ ارسال: 1392/3/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.