پرده سینما

چشم انداز سی و دومین جشنواره فیلم فجر-۲

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

معرفی، خلاصه داستان و نام عوامل اصلی بیش از ۸۰ فیلم احتمالی سی و دومین جشنواره فیلم فجر به ترتیب حروف الفبای نام سازندگان آنها.

 

 

جشنواره فیلم فجربه نظر می رسد سی و دومین جشنواره فیلم فجر که در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، یکی از بهترین جشنواره های تاریخ سینمای ایران خواهد بود. تنوع فیلمسازان، و حضور کارگردانان معتبر سینمای ایران گواه این ادعاست. تعداد زیادی از فیلمسازان مهم سینمای ایران که در سال های اخیر از محیط سینما دور مانده بودند این روزها در تلاش هستند تا برای سی و دومین جشنواره فیلم فجر اقدام به ساخت فیلم نمایند.

تا این لحظه شرایط خوبی برای جشنواره سی و دوم پیش بینی می شود. بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، بهروز افخمی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد، احمدرضا درویش، مرضیه برومند، اسی نیک نژاد، رضا عطاران، کمال تبریزی، علیرضا امینی، امیر ثقفی، رضا میرکریمی، فریدون جیرانی، حمید نعمت الله، محمدمهدی عسگرپور، سعید سهیلی، دکتر علی رفیعی، بهرام توکلی، رامبد جوان، سامان سالور، محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی، شهرام مکری، منوچهر هادی، بهرام بهرامیان، حامد کلاهداری، عباس رافعی، نرگس آبیار، مسعود ده نمکی و چندین کارگردان نامی دیگر این روزها درگیر هستند تا فیلم های جدیدشان را به جشنواره برسانند.

 

در ادامه بخش اول مقاله، به بررسی بیش از ۸۰ فیلم احتمالی این دوره از جشنواره که به نحوی از مهم ترین فیلم هایی که احتمال حضور در این دوره از جشنواره را دارند بر اساس حروف الفبای نام سازندگان آن فیلم ها پرداخته ایم.

 

 

احسان عبدی پور که فیلم تحسین شده تنهای تنهای تنها را ساخته بود و قرار است این فیلم بزودی اکران شود فیلم سینمایی سیاه و سفید را در بوشهر کلید زده و تا هفته آینده فیلم برداری آن را تمام می کند و به احتمال قطعی در جشنواره فجر سی و دوم حضور خواهد داشت.

سیاه و سفید روایت گوشه ای اززندگی سیاهانی که سالیان پیش به اجبار ازموطن خود روی به هجرتی سیاه آورده اند، می باشد. برای گریز از فقر و حقارت، بیماری و مرگ، بیچارگی و درماندگی هجرتی سیاه کردند تا برده و سرخورده نباشند و حقوقشان همسو باشد با سفیدان.

این فیلم درسه اپیزود درحال حاضر توسط گروهی از هنرمندان بوشهری دردست تولید می باشد که نویسندگی و کارگردانی آن را فیلمساز جوان بوشهری احسان عبدی پور برعهده دارد.

پیش بینی می شود به دلیل سابقه عبدی پور فیلم وی با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و دست اندرکاران سینما روبرو شود.

 

احسان عبدی پور

 

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نیز طی این مدت که همواره درگیر مسائل بسته شدن و سپس بازگشایی خانه سینما بود از فیلمسازی روی گردان نشد و جدیدترین فیلمش را جلوی دوربین برد.

عسگرپور در سکوت کامل خبری، فیلم مهمان داریم را جلوی دوربین برد و پرویز پرستویی را پس از مدت ها دوری از بازی، مجاب نمود تا در این کار بازی کند. همین که پرستویی پس از این همه مدت دوری از عالم بازیگری، تصمیم گرفته در این فیلم بازی کند می تواند دلیل مشخصی بر حساسیت این فیلم باشد. ضمن آنکه حوزه هنری تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده گرفته بنابراین خیلی ها از هم اکنون مشتاق هستند تا ببینند دست پخت جدید عسگرپور پس از 4 سال دوری از عالم فیلمسازی چه چیزی است.

داستان فیلم مهمان داریم در مورد پیرمرد و پیرزنی است که به همراه فرزند جانبازشان زندگی می کنند. قرار است که به زودی برای آنها مهمان بیایید و آنها تلاش می کنند تا مقدمات استقبال از این مهمان را فراهم و خانه را برای پذیرایی ازاو آماده کنند.

پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمی‌پور، مهدی صادقی و محمد صادقی بازیگران این فیلم هستند.

اقلیما و قدمگاه دیگر فیلم های این فیلمساز هستند که جوایزی را در دوره های مختلف جشنواره فجر دریافت نموده اند.

 

نمایی از فیلم مهمان داریم

 

رضا عطاران نیز فیلمسازی است که ردکارپت را آماده نمایش دارد.

در زمانی که جشنواره کن در حال برگزاری بود، خبر و عکسی در خبرگزاری ها منتشر شد که تعجب خیلی ها را برانگیخت. رضا عطاران به همراه احمد احمدی، راهی شهر کن شده بودند تا در خلال برگزاری این جشنواره، فیلمی بسازند.عطاران به همراه تیم چند نفره و محدودش در این مدت زمانی، فیلم را آماده کردند و گویا هم اکنون آماده نمایش است اما پروانه ساختی که برای این فیلم صادر شده، فیلم ویدئویی است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا عطاران می تواند مجوز سینمایی این فیلم را دریافت کرده و فیلمش را در جشنواره سی و دوم به نمایش بگذارد یا خیر؟

یکی از نکات جالب فیلم رد کارپت برخورد رضا عطاران با جیم جارموش و استیون اسپیلبرگ در حاشیه فستیوال فیلم کن است.

رضا عطاران ، جمال هاشمی ، کریستین بی فورت ، مارک انصاری ، اندی کروک ، عبدلیا صالح ، توماس لورنت و علی سرتیپی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

عطاران پیش از این فیلم خوابم می آد را کارگردانی کرده بود.

 

 نمایی از فیلم رد کارپت

 

علی عطشانی این روزها درگیر و دار ساخت فیلم نقش نگار است و فیلمبرداری این فیلم چند روز قبل به پایان رسیده است.

عطشانی در رابطه با ساخت جدیدترین فیلمش گفته: «من بعد از فیلم  آقای الف و تصمیم برای ساخت فیلمی جدید، دلم می خواست درکل مسیر فیلمسازی ام تغییر ایجاد کنم و به همین دلیل دنبال یک فیلمنامه متفاوت بودم تا اینکه بهمن ماه 91 ، بعد از جشنواره ، توسط دوست خوبم  جواد نوروز بیگی،  فیلمنامه  نقش نگار نوشته مهران کاشانی را خواندم . البته قبل از نقش نگار فیلمنامه های دیگری را خوانده بودم که همگی در راستای کارهای قبلیم بودند مثلاً با تم مرگ یا فانتزی . قصه دختری است که می خواهد ازدواج کند و ورودش به یک خانواده سر آغاز اتفاقات جذابی می شود. قرار است بهرام رادان نقش اصلی نقش نگار را بازی می کند. علی عطشانی که علاقه زیادی به کار کردن با ستاره های سینما دارد برای اولین بار است که با رادان همکاری می کند. رادان بعد از پل چوبی در هیچ فیلمی بازی نکرد و طی یکسال گذشته در کانادا اقامت داشت.

به غیر از بهرام رادان در این فیلم آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، الهه حصاری، سعید چنگیزیان و ... نیز ایفای نقش می‌کنند.

مهمترین نکته در مورد نقش نگار حضور ناصر ملک مطیعی بازیگر پیشکسوت فیلم های پیش از انقلاب در این فیلم است که وی بیش از سی سال است اجازه فعالیت نداشته و این برای دومین بار پس از انقلاب است که جلوی دوربین می رود.

تمامی این موارد دست در دست هم داده تا نقش نگار از همین حالا یکی از جنجالی ترین فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر باشد.

 

 ناصر ملک مطیعی در فیلم نقش نگار

 

هاتف علیمردانی پس از به خاطر پونه‌ اثری شبیه به آن با نام مردن به وقت شهریور ‌را در دست تولید دارد. این فیلم نیز ماجرای دو جوان است که در زندگی خود دچار مشکلاتی می شوند.

حمید فرخ نژاد، هانیه توسلی، نازنین بیاتی، صبا گرگین پور و نوید لایقی مقدم از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. همچنین از دیگر عوامل این فیلم سینمایی می توان به مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری، سودابه خسروی طراح گریم، فروزان جلیلی ‌فر مدیر هنری صحنه و لباس، علی افشین راد دستیار کارگردان و برنامه ریز، امیر ادیب پرور تدوین، افشین عزیزی آهنگساز، میثم یاردیلو صدابردار، شاهین حدادیان مدیر تولید و ناصر هادیان فر جانشین تولید اشاره کرد.

فیلمبرداری فیلم سینمایی مردن به وقت شهریور چندی است آغاز شده است و احتمال حضور این فیلم در جشنواره سی و دوم قوی است.

 

 نمایی از فیلم مردن به وقت شهریور

 

کیانوش عیاری احتمالاً در جشنواره سی و دوم با فیلم توقیف شده خانه پدری حاضر خواهد بود.

اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد دولت دهم هرگز مجوزی برای این فیلم که به گفته سازندگان آن تصویری حقیقی از جامعه است صادر نکرد و این فیلم را سال ها در توقیف نگاه داشت.

نکته جالب توجه اینکه مؤسسه فرهنگی هنری ناجی هنر به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی این فیلم با خانه پدری به شدت مشکل دارد.

داستان فیلم درباره یک جنایت خانوادگی است که راز سر به مهرش در طول نسل های متوالی و سال های متمادی قرار است ناگشوده باقی بماند. داستان خانه پدری از 1310 آغاز می شود و تا امروز ادامه دارد.

این روزها با روی  کار آمدن دولت جدید و تغییر رویکردهای فرهنگی به نظر می رسد این فیلم نیز مانند بسیاری از فیلم های دیگر از جمله آخرین ساخته سید روح الله حجازی از توقیف خارج شود.

در صورت اکران این فیلم در جشنواره قطعاً مردم و منتقدان استقبال خوبی را از آن به عمل خواهند آورد.

مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی و غیره از جمله بازیگران فیلم  خانه پدری هستند.

کیانوش عیاری پیش از این فیلم های تحسین شده ای همچون: تنوره دیو، آبادانی ها، بودن یا نبودن و غیره را کارگردانی کرده بود.

 

 شهاب حسینی در نمایی از خانه پدری

 

علی غفاری قصد دارد به زودی فیلم سینمایی خانواده عامر را به عنوان کار جدید خود در لبنان جلوی دوربین ببرد.

علی غفاری کارگردان سینمای ایران گفته است: مدت هاست پیش‌تولید کار را آغاز کردیم البته هنوز در حال تکمیل فیلمنامه نیز هستیم. تمام این فیلم که درباره یک خانواده لبنانی است در همین کشور فیلمبرداری خواهد شد.

خانواده عامر از شهدای معروف لبنان هستند که در برابر اشغال رژیم صهیونیستی مقاومت زیادی کردند. فیلم در سال 1985 در جنوب لبنان می گذرد که یک خانواده در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت می کنند. متن به یک نویسنده لبنانی تعلق دارد و محمود غلامی دوباره آن را بازنویسی کرده است.

این فیلمساز سال گذشته فیلم استرداد را در جشنواره داشت که علیرغم به یدک کشیدن عنوان فاخر نتوانست نظرات منتقدان را به سوی خود جلب نماید.

 

 علی غفاری

 

جلال فاطمی فیلم سینمایی پرنده به را با پشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید قصد دارد به سی و دومین جشنواره فجر برساند که البته باید توجه به زمان اعلام شده از سوی دبیرخانه احتمال آن ضعیف است.

پرنده درباره زندگی سهراب سپهری نقاش و شاعر بزرگ ایران است که در سه مقطع زمانی کودکی، جوانی و میانسالی این شاعر روایت میشود. زندگی شخصی و سیر تحولات شخصیتی سهراب سپهری در این فیلم قرار است به تصویر کشیده شود. از آنجا که جلال فاطمی خواهر زاده سهراب سپهری است از روحیات و زندگی شخصی او اطلاعات کاملی دارد. با توجه به این مسئله پیش‌ببنی میشود فیلم بتواند حق مطلب را درباره شخصیت چند بعدی سهراب سپهری ادا کند.

شرفی‌کیا پیش از این تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی آقای الف، گلوگاه شیطان، چراغ قرمز را برعهده داشته و جلال فاطمی کارگردانی فیلم های سینمایی بچگیتو فراموش نکن و نخودی را در کارنامه خود دارد.

 

 جلال فاطمی

 

بهمن فرمان آرا فیلمساز نام آشنای سینمای ایران که در دوران مدیریت شمقدری به دلیل اعتراض به سیاست های غلط و عملکرد ضعیف مدیریت سینمایی تمامی جوایز سینمایی را پس داده بود و گفته بود دیگر هرگز حاضر نیست در ایران فیلم بسازد این روزها مشغول پیش تولید جدیدترین اثرش است که تا کنون نامی از آن به میان آورده نشده است.

فیلم های فرمان آرا همیشه با استقبال بسیار گسترده ای از سوی عموم مخاطبان سینمای ایران و همچنین اهالی رسانه و منتقدان مواجه شده و پیش بینی می شود در صورت حضور جدیدترین اثر این فیلمساز برجسته در این دوره از جشنواره بسیاری از علاقمندان سینما را به سوی خود جذب نماید.

بهمن فرمان آرا سازنده آثاری همچون: بوی کافور عطریاس، خانه ای روی آب، یک بوس کوچولو و خاک آشنا است و تا کنون جوایز بسیار زیادی را برای ساخت فیلم هایش در جشنواره های معتبر داخلی و خارجی به دست آورده است. لازم به ذکر است که آخرین ساخته فرمان آرا مدت ها در توقیف به سر می برد و سرانجام با اعمال سانسور های فراوان روی پرده سینماها رفت.

تا کنون نام هیچیک از عوامل جدیدترین اثر بهمن فرمان آرا رسانه ای نشده است.

 

 بهمن فرمان آرا

 

مهرداد فرید نیز با فیلم سینمایی کوروش زنده است در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شد.

فرید در رابطه با جدیدترین فیلمش اظهار داشته: کمتر از یک هفته از صدور پروانه ساخت این فیلم می گذرد و ما با پشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید در حال انتخاب عوامل برای شروع فیلمبرداری هستیم. ‌ طبق آخرین محاسباتمان قرار است اواخر آبان فیلم را کلید بزنیم و 40 روز را برای فیلم برداری آن را در نظر گرفتیم. ‌اگرچه هنوز فیلمبرداری را شروع نکرده‌ایم اما هدفمان رساندن فیلم به سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است.

کوروش زنده است‌ معضلات شخصیتی به نام کوروش است که در تهران زندگی می کند و درگیر مسایل روز اجتماع امردم ایران است.

لازم به ذکر است هنوز نام هیچیک از بازیگران و یا سایر عوامل این فیلم منتشر نشده است.

مهرداد فرید پیش از این فیلم های آرامش در میان مردگان، هم خانه، بیتابی بیتا و غیره را ساخته بود اما هیچیک از فیلم های این فیلمساز تا کنون نتوانسته اند در سینمای ایران حاشیه و جنجال ایجاد کنند.

 

فیلم مهرداد فرید 

 

السا فیروزآذر خواهر زاده تهمینه میلانی کارگردان نام آشنای سینمای ایران نیز می خواهد به زودی اولین فیلم بلند خود را کارگردانی نماید.

السا فیروزآذر در این باره به برخی خبرگزاری ها گفته: تهمینه میلانی به عنوان تهیه کننده فیلم سینمایی از تهران متنفرم با من همکاری می کنند. هنوز پیش تولید را شروع نکرده ایم، ولی قصد داریم آذرماه فیلم را کلید بزنیم. این فیلم قبل از این یک روز خوش زمستانی نام داشت و قطعاً باید در فصل سرد فیلمبرداری شود.

حال باید دید فیروزآذر که هیچگاه نتوانسته در عرصه بازیگری موفق باشد آیا می تواند در عرصه فیلمسازی موفق ظاهر شود یا خیر؟

فیروزآذر پیش از این در بسیاری از فیلم های تهمینه میلانی مانند دیگه چه خبر؟، آتش بس، تسویه حساب، یکی از ما دونفر و غیره به عنوان بازیگر حضور داشته است.

 

 السا فیروزآذر

 

علی قوی تن فیلم سینمایی بازگشت را که از خرداد ماه کلید خورده و اکنون آماده نمایش است احتمالاً در این دوره از جشنواره دارد.

بازگشت که بخش اعظم آن در کویری میان دامغان و طبس و حدود 20 درصد آن در تهران جلوی دوربین رفته است داستان مردی است که برای رسیدن به حقایقی به دل طبیعت می‌رود و در این سفر دختری نیز با او همراه می‌شود.

در این فیلم علی قوی تن،شهرزاد بختیاری، محمد جواد سلطانی به ایفای نقش های اصلی می‌پردازند.

لازم به ذکر است فیلم های این فیلمساز هیچگاه با واکنش خوبی از سوی منتقدان  و اهالی سینما روبرو نشده و به همین جهت انتظار نمی رود جدیدترین فیلم این فیلمساز در صورت حضور بتواند منجر به حاشیه سازی و یا جنجال آفرینی شود.

 

 نمایی از فیلم بازگشت به کارگردانی علی قوی تن

 

عبدالرضا کاهانی دیگر فیلمسازی است که احتمالاً با فیلم پیش از بلوغ در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. البته شنیده ها حاکی از این است که نام این فیلم تغییر کرده البته تا کنون عنوان تازه فیلم کاهانی در هیچ رسانه ای اعلام نشده است.

کاهانی این فیلم را کاملاً در کشور فرانسه ساخته و تمامی بازیگران آن غیر ایرانی هستند. فیلم داستان یک جوان افغانی – ایرانی به نام جواد است که با دختری فرانسوی از خانواده ای مذهبی با نام کارولین آشنا و زندگی اش دستخوش اتفاقاتی می شود.

آخرین فیلمی که کاهانی در ایران ساخت بی خود و بی جهت بود که سال 91 اکران عمومی شد، اما از آن جا که این کارگردان همواره برای تولید و اکران فیلم‌هایش مشکلاتی داشته است گویا تصمیم گرفته این بار در خارج از ایران به تولید فیلم بپردازد.

اسب حیوان نجیبی است، هیچ، بیست و آدم از جمله فیلم هایی هستند که کاهانی در کارنامه کاری خود به عنوان کارگردان به ثبت رسانده است.

 

 عبدالرضا کاهانی

 

مهدی کرم‌ پور از جمله کارگردانانی است که حوزه هنری با اکران فیلم آخرش موافق نبود و همین امر باعث شد که اکران پل چوبی به ‌تعویق بیفتد. این فیلم که در جشنواره فجر دوسال قبل شرکت کرده بود، اشاره‌ای به حواشی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دارد و قرار است در اکران شهریورماه روی پرده سینماها رفت.

کرم‌پور اکنون در حال نگارش فیلمنامه کیمیاگر با موضوعی اجتماعی است که به گفته‌ خودش آن را پاییز جلوی دوربین خواهد برد و به احتمال زیاد به فجر سی و دوم می رسد.

تا کنون نام هیچیک از بازیگران احتمالی این فیلم رسانه ای نشده است.

 

 مهدی کرم پور

 

حامد کلاهداری پسرخواهر سیدعلیرضا سجادپور که توسط دایی خود وارد سینما شد و به واسطه حمایتی که از او صورت گرفت توانست به جرگه فیلمسازان بپیوندد و فیلم جنجالی پایان نامه را بسازد نیز امسال با فیلم شاباش در جشنواره حاضر خواهد بود.

شاباش سال 1391 تمامی مراحل فنی خود را طی کرده و این روزها آماده نمایش است در این فیلم بازیگرانی همچون اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، مرجانه گلچین، رضا رویگری، الیزابت امینی، سارا خویینی ها و زهره حمیدی به ایفای نقش پرداخته اند.

شاباش با مضمونی اجتماعی- کمدی داستان زندگی حاج احمد عباچی (عبدی) را روایت می کند که پول پیش خانه اش را در عروسی خواهرزاده اش شاباش می دهد و...

حال باید منتظر ماند و دید این دست پروده مدیریت سینمایی دولت دهم آیا فرصت حضور و عرض اندام در جشنواره سی و دوم فیلم فجر را پیدا می کند یا نه؟

 

 نمایی از فیلم شاباش

 

مسعود کیمیایی دیگر فیلمساز قدیمی سینمای ایران نیز که همواره یکی از جریان ساز ترین کارگردانان در سینمای ایران بوده است این روزها مشغول تدوین جدیدترین اثرش با عنوان متروپل است.  فیلمی که عوامل آن، امیدهای بسیاری به آن دارند و آن را یکی از شاخص ترین فیلم های کارنامه هنری این کارگردان به شمار می آورند.

در متروپل بازیگران شاخص زیادی همچون: مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، شقایق فراهانی، سحر دولتشاهی و غیره حضور دارند.

اسب‌ها می‌میرند، عرق سرد و کلید شکسته دیگر نام های این فیلم سینمایی بوده اند که مسئولان وقت سینمایی در دولت دهم برای هریک از آن ها اشکال تراشی هایی کرده بودند.

کیمایی درباره داستان فیلم جدیدش اظهار کرده: فیلم در بین دو تا سه ساعت می‌گذرد‌، داستانی که از ساعت ۱۲ شب آغاز می‌شود. البته تاکید زیادی بر این دو ساعت نیست و این اتفاق در فیلم‌نوشت افتاده است.

وی چهار نفر در یک ویلا‌، یک بیمارستان‌ و یک دکتر و چهار نفر دیگر را از شخصیت‌ها و لوکیشن‌های اصلی این فیلم دانست و گفته: وقتی سینما «متروپل» را دیدم در تغییر فیلمنامه این فیلم بسیار موثر بود. ریختگی‌ها، فراموشی‌ها و تغییراتی که با دست نیست بلکه با تغییر عوض شده است. هنوز پلاکارت‌ها به دیوار بود، مثل هواپیمایی که پر از زیبایی بوده و اکنون پرت شده است.

مهناز افشار بازیگر اصلی متروپل در نقش خاتون در این فیلم ظاهر شده که بسیاری آن را تجربه ای بی نظیر و متفاوت برای کارنامه اش می دانند.

نکتته جالب در مورد آخرین ساخته کیمیایی این است که وی برای اولین بار در تاریخ فیلمسازی اش یک زن را به عنوان قهرمان اصلی فیلمش معرفی کرده است.

 

 پشت صحنه فیلم متروپل

 

مصطفی کیایی کارگردان جوان سینمای ایران که ضد گلوله‌ ‌اش با استقبال خوب سینمادوستان مواجه شده بود، پس از یک‌سال بالاخره توانسته پروانه ساخت فیلم جدیدش را با نام خط ویژه بگیرد.

این فیلم یک تریلر شهری است که قرار بود در فصل تابستان جلوی دوربین برود تا بتواند برای جشنواره فجر آماده شود و اگرچه هنوز خبری از کلید خوردن آن نیست اما در انتظار نمایش آن در سی و دومین جشنواره فیلم فجر هستیم.

 

 فیلم جدید کیایی

 

بهمن گودرزی با آتیش بازی به عنوان ‌دومین فیلم بلند سینمایی اش پس از شیش و بش در جشنواره حضور خواهد داشت.

فیلم قبلی وی در سال 90 یکی از پر فروش ترین فیلم های سال بود و امسال هم مخاطبان مخصوص به خود را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر جلب خواهد کرد.

این فیلم که می خواهد بگوید: ‌قدیمیا می گن طرف این قدر شیر داغ خورده دهنشو سوزنده، موقعی که می خواد دوغ بخوره فوتش می‌کنه. حالا این شده حکایت آدمای آتیش بازی یا اینقدر تخته گاز می رن که یاتاقان می زنه یا این قدر احتیاط رو رعایت می‌کنن که از انورو بوم می افتن. از بازی امین حیایی، الناز شاکردوست، سحر قریشی ، شقایق دهقان ، میرطاهر مظلومی، عزت الله مهرآوران بهره برده است.

 

نمایی از فیلم آتیش بازی 

 

مجید مجیدی دیگر فیلمساز برجسته سینمای ایران نیز که همیشه یکی از فیلمسازانی بوده که فیلمهایش مورد توجه هیئات مختلف داوری در دوائر مختلف جشنواره قرار گرفته است و تا کنون توانسته جوایز زیادی را در این جشنواره ازآن خود نماید امسال با فیلم محمد(ص) در جشنوار فیلم فجر حاضر خواهد شد.

محمد(ص) بیگ پروداکشن مجیدی، از سال 86 و با تحقیقاتی گسترده شروع شد و هم اکنون نیز آخرین مراحل فنی خود را پشت سر می گذارد. فیلمی که قرار است از دوران تولد پیامبر عظیم الشان اسلام تا 12 سالگی وی را روایت نموده و بدیت ترتیب، در سه اپیزود منفک، نگاه ریزتری به زندگی پیامبر (ص) داشته باشد.

این فیلم که قرار است با سه زبان زنده دنیا به اکران بین المللی برسد به احتمال زیاد جزو آثاری خواهد بود که در جشنواره سی و دوم به نمایش درآمده و مطمئناً جوایز بسیاری را از آن خود خواهد نمود.

مجیدی خالق آثار ماندگاری همچون بچه های آسمان، به رنگ خدا، باران و غیره می باشد.

در این فیلم علیرضا شجاع نوری در نقش حضرت عبدالمطلب، مهدی پاکدل در نقش حضرت ابوطالب، داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان، محسن طنابنده در نقش ساموئل، ساره بیات در نقش حلیمه، مینا ساداتی در نقش مادر پیامبر، پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب، رعنا آزادی‌ور در نقش ام‌جمیل همسر ابولهب، حمیدرضا تاج‌دولت در نقش حمزه عموی پیامبر(ص)، صادق هاتفی در نقش بحیرا راهب مسیحی، محمد عسگری در نقش ابولهب عموی پیامبر(ص)، هدایت هاشمی در نقش حناطه برده آزادشده، نگار عابدی در نقش همسر حناطه و جعفر قاسمی در نقش حارث شوهر حلیمه در فیلم محمد (ص) به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

 نمایی از فیلم محمد (ص)

 

شهرام مسلخی فیلم سینمایی سربازها ایستاده می میرند را توسط ابراهیم سعیدی در حال تدوین دارد و با طی مراحل صداگذاری و آهنگسازی یکی از گزینه های قطعی فجر سی و دوم محسوب می شود.

البته این فیلم که تا به حال بارها نام خود را تغییر داده هنوز هم به اسم قطعی نرسیده و از نام موقت سربازها ایستاده می میرند‌ استفاده می کند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: رضا، رزمنده دوران جنگ تحمیلی است که اکنون به عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت است، او یک روز در حین کار متوجه گزارشی می شود که در حال پخش از تلویزیون است، در این گزارش همرزم کرد و ناجی او در دوران جنگ را می بیند که بر علیه صدام می جنگد. رضا برای دیدار همرزمش با او عازم کردستان عراق می‌شود...

سروش صحت، پوریا پورسرخ و لعیا زنگنه از جمله بازیگران این فیلم هستند و از دیگر عوامل سربازها ایستاده می‌میرند می‌توان به محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، محمد حبیبی صدابردار و سعید آهنگرانی طراح صحنه و لباس اشاره کرد.

 

 نمایی از فیلم سربازها ایستاده میمیرند

 

آرش معیریان کالسکه را که قصه کشمکش و چالش‌های بین یک زوج جوان است بر سر اینکه در وطن بمانند یا مهاجرت کنند، ضمن اینکه شرایط اقامت در یک کشور دیگر برای آنان فراهم شده است. در این میان مسائل تازه ای مطرح می شود که موضوع را به سمت و سوی دیگری سوق می‌دهد را این روزها در حال طی آخرین مراحل فنی دارد.

در این فیلم بازیگرانی چون دانیال عبادی، بهنوش بختیاری و مهران غفوریان حضور دارند و نخستین اکران اش را در سی و دومین جشنواره فجر تجربه خواهد کرد.

 

نمایی از فیلم کالسکه

 

شهرام مکری دیگر فیلمساز جوان سینمای ایران نیز با فیلم ماهی و گربه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود.

شهرام مکری در این فیلم که فیلمنامه آن را خودش نوشته است، ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان را تعریف می‌کند که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می شوند.

گروه سازنده این فیلم از اوایل بهمن ماه سال گذشته در منطقه سقالکسار در نزدیکی شهر رشت برای انجام تمرین‌های اولیه حضور پیدا کردند و پس از چند برداشت طی هفته گذشته سرانجام فیلمبرداری در روز پنجشنبه 10 اسفند سال قبل به پایان رسید. 

مکری پیش از این فیلم های تحسین شده طوفان سنجاقک ها (کوتاه) و اشکان انگشتر متبرک و چند داستان دیگر را ساخته بود.

انتظار می رود مخاطبان خاص سینمای ایران و به ویژه منتقدان و اهالی مطبوعات استقبال زیادی را از جدیدترین اثر مکری به عمل بیاورند.

نکته جالب در مورد این فیلم پلان سکانس بودن فیلم است به نحوی که کل این فیلم در یک سکانس گرفته شده است.

بازیگرانی چون بابک کریمی، سعید ابراهیمی فر، محمد برهمنی و سیاوش چراغی پور در ماهی و گربه به ایفای نقش پرداخته اند.

 

 نمایی از فیلم ماهی و گربه

 

فرزاد مؤتمن دیگر فیلمساز سینمای ایران نیز فیلم سایه روشن را برای حضور در جشنواره فیلم فجر در حال ساخت دارد.

سایه‌ روشن داستان مرد میانسالی به نام رامین است که دچار فراموشی شده و خانمی به او کمک می‌کند که حافظه‌اش را به دست آورد.

سایه روشن تریلری عاشقانه‌ است. این فیلم با چهار کاراکتر در یک خانه می‌گذرد و روایتی غیر خطی دارد. محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، الهه استیری، سونیا اسپهروم در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

پوپک و مش ماشاالله آخرین ساختهٔ فرزاد موتمن است که چهار سال پیش روی پرده رفته است.

لازم به ذکر است که فیلم های این فیلمساز در تمامی ادوار جشنواره فیلم فجر اغلب با واکنش منفی از سوی مخاطبان و منتقدان سینمای ایران مواجه بوده است.

 

 نمایی از فیلم سایه روشن

 

فرهاد مهران فر بر بال های خیال را که  جدیدترین فیلمش بعد از قطعه زمستانی است را به جشنواره فجر خواهد رساند.

داستان بهرام نویسنده و کارگردان تئاتر است که به همراه دختر کوچک‌اش رها به ناکجا آبادی در دل طبیعت سفر می‌کند. ذهن آشفته بهرام در جهان تخیل و کلمات به دنبال معنای هستی خویش است و تنها راهنمای او یک نجوای زنانه است.

بر بال های خیال مراحل تدوین را پشت سر می گذارد و قطعاً برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد.

 

 نمایی از فیلم بر بال های خیال

 

داریوش مهرجویی دیگر فیلمساز نامی سینمای ایران نیز این روزها در حال پیش تولید جدیدترین اثرش با عنوان اشباح است. هرچند که مهرجویی طی سال های اخیر به دلیل ساحت فیلم های نازل مانند آسمان محبوب و چه خوبه که برگشتی نتوانسته به صورت جریان ساز در سینمای ایران ظاهر شود اما به هر حال این امید همچنان وجود دارد که مهرجویی در جدیدترین فیلمش که به گفته جهانگیر کوثری که تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد فیلمنامه بسیار جذاب دارد بتواند به روزهای اوج باز گردد.

از جمع عوامل پشت دوربین گفته می‌شود حضور تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، نظام‌الدین کیایی (صدابردار) و علیرضا شمس (دستیار کارگردان و برنامه ریز) در این پروژه قطعی شده است. همچنین نام بازیگرانی همچون طناز طباطبایی، علی مصفا، سحر دولتشاهی به عنوان بازیگران قطعی شده اشباح به گوش می رسد!

مهرجویی درباره داستان فیلم اشباح بیان کرده: نمی‌توان گفت که اشباح نسبت به دیگر کارهای من متفاوت است، اما داستانی کاملاً جدی و یک درام خانوادگی است که از نظر فرم و محتوا با فیلم‌هایی که طی 2 سال گذشته ساخته‌ام متفاوت است.

بیان این تفاوت از سوی مهرجویی امیدهای زیادی را در دل سینه چاکان سینمای او زنده ساخته است! چرا که آن ها طی سال های گذشته همواره از وضعیت اسفبار و رو به افول وی گلایه داشته اند.

پیش از این قرار بود هدیه تهرانی ایفاگر نقش اصلی فیلم مهرجویی باشد که با انصراف وی از بازی در این فیلم طناز طباطبایی جایگزین وی شد اما مهرجویی در این رابطه گفته: طناز طباطبایی برای حضور در نقش دیگری در فیلم اشباح انتخاب شده همچنین قرار است هدیه تهرانی نقش دیگری را بازی کند بنابراین حضور یکی از این بازیگران، حضور دیگری را نقض نمی کند.

 

 داریوش مهرجویی

 

رضا میرکریمی فیلمساز مطرح سینمای ایران و خالق آثاری همچون یه حبه قند، به همین سادگی، خیلی دور خیلی نزدیک، اینجا چراغی روشن است و زیر نور ماه یکی از معدود فیلمسازانی است که همواره فیلمهایش با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان عام و همچنین منتقدان و اصحاب رسانه روبرو شده و توانسته جوایز زیادی را در دوره های مختلف جشنواره فجر ازآن خود نماید.

چندی است که میرکریمی فیلمبرداری فیلم جدیدش به نام امروز را آغاز نموده است و بر اساس شنیده ها این فیلم اکنون به مرحله صداگذاری رسیده است. فیلمی که قطعاً جزو گزینه های اکران در جشنواره سی و دوم خواهد بود. با توجه به حساسیت بسیار بالای میرکریمی در انتخاب سوژه و نگارش فیلمنامه، باید منتظر یک فیلم خوب از این کارگردان گزیده کار سینمای ایران باشیم.این اولین همکاری پرویز پرستویی و رضا میرکریمی در یک پروژه سینمایی است.

در اِمروز پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی، مدیا ذاکری، روزبه حصاری، امیر کربلایی، مرتضی آقا حسینی، مهتاب کُرکوندی، امین میری، شهلا نَدری، شیرین فرخنده‌نژاد، سجاد تابش، مرجان قمری، مهناز میرزایی، نیوشا گودرزی، علی‌اصغر کُردبچه، عباس موسوی، گیتی قاسمی، مریم توکلی ، امیر یوسفی و مهنا میرزایی بازی می کنند.

در خلاصه داستان اِمروز آمده است: یونس راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار، در پایان یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظارِ اوست.

 

نمایی از فیلم امروز

 

تهمینه میلانی دیگر فیلمساز نامی سینمای ایران نیز که فیلم شیر یا خط با نام قبلی فری کثیف را که در دولت قبل مجوز ساخت دریافت نکرده بود را در مرحله پیش تولید داشت از ساخت آن فیلم منصرف شده و تصمیم دارد فیلم دیگری با عنوان شهرزاد را کارگردانی نماید.

میلانی طی این سال ها همواره با فیلمهایش یکی از جنجالی ترین فیلمسازان سینمای ایران بوده و به نحوی تنها فیلمساز سینمای ایران محسوب می شود که موافقان و مخالفانش همواره به شدت با یکدیگر درگیر بوده اند. نیمه پنهان، دو زن و تسویه حساب از جمله آثار این بانوی فیلمساز بوده اند که طی این سال ها سر و صداهای زیادی را در جشنواره فیلم فجر به پا کرده اند.

شیر یا خط داستان یک شرخر است که در بچگی پدرش مادر او را جلوی چشمانش کشته است و او در بزرگسالی به همراه خواهرش روزگار می‌گذراند. به گفته میلانی شیر یا خط فرهنگ فقر در جامعه را به تصویر می‌کشد. از مدت ها قبل نام حمید فرخ نژاد به عنوان بازیگر اصلی جدیدترین فیلم میلانی شنیده می شد باید دید که آیا بعد از صدور مجوز فیلم میلانی با وی برای حضور در این فیلم به توافق خواهد رسید یا خیر؟

همچنین در مورد پروژه دیگر میلانی که هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن فاش نشده است شنیده می شود که می‌تواند ادامه‌ای بر فیلم آتش بس باشد. این فیلم داستان سایه مهندس آرشیتکت است که برای طلاق از همسرش یوسف که مهندس راه و ساختمان است، نزد وکیل می‌رود اما تصادفاً گذارش به مطب یک روان‌شناس می‌افتد و...

 

 تهمینه میلانی

 

حمید نعمت الله دیگر فیلمساز مطرح سینمای ایران نیز قطعاً جزو فیلمسازان مطرحی خواهد بود که در جشنواره سی و دوم حضوری پررنگ خواهد داشت.

نعمت الله این روزها در حال پیش تولید کار جدید خود با نام آرایش غلیظ است که فیلمنامه آن را مشترکاً به همراه هادی مقدم دوست به رشته تحریر درآورده است و سعید سعدی نیز تهیه کنندگی کار را بر عهده دارد. با توجه به شروع فیلمبرداری فیلم در آبان ماه، مطمئناً این فیلم نعمت الله برای حضور در جشنواره فجر آماده خواهد بود. نعمت الله 5 سال پیش بی پولی را ساخت که مورد توجه قرار گرفت.

آرایش غلیظ هیچگاه نتوانست در دولت قبل مجوز ساخت دریافت نماید.

بوتیک دیگر کار شاخص این فیلمساز مطرح سینمای ایران با بازی درخشان گلشیفته فراهانی است.

تهیه‌کننده آرایش غلیظ در رابطه با این فیلم گفته: داستان این فیلم برگرفته از مصرع «بار کج به منزل نمی‌رسد» است که با رویکرد کلاهبرداری و عواقب آن تولید می‌شود.

لازم به ذکر است تا کنون حضور حبیب رضایی، پرویز پرستویی و لیلا حاتمی به عنوان بازیگران اصلی فیلم آرایش غلیظ قطعی شده است.

 

 فیلم جدید حمید نعمت الله

 

مسعود نوابی با پایان مراحل فنی فیلم سینمایی متل قو که داستانی اجتماعی و امروزی دارد، در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

این فیلم آماده نمایش است و نخستین اکران اش را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند.

فیلم سینمایی متل قو به تهیه کنندگی بیژن امکانیان بعد از سی جلسه فیلمبرداری در لوکیشن‌هایی واقع در شهرهای تهران، سلمانشهر، نمک‌آبرود، چالوس و نوشهر جلوی دوربین رفت.

دانیال عبادی، تینا آخوندتبار، مجید حاجی‌زاده و سولماز حصاری نقش‌های اصلی متل قو را بازی می کنند. جواد یحیوی، کیانوش گرامی، میرطاهر مظلومی، میثم رازفر، مهروز ناصرشریف، فرخنده فرمانی‌زاده، مهشید قاسمی، رضا برزگر، اشکان متقیان و مونا فرجاد دیگر نقش های این فیلم را بر عهده دارند.

 

 نمایی از فیلم متل قو

 

اسی نیک نژاد کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی مقیم کالیفرنیا است که این روزها فیلم جنجالی لاله را در دست تهیه دارد.

لاله یکی از جنجالی ترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران است که به عنوان پروژه ای «فاخر» توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است. لاله فیلمی است که به دلیل جنجال های بیش از حدی که طی ماه های اخیر در رسانه ها برپا کرده است به تنهایی می تواند تنور این دوره از جشنواره را در صورت حضور گرم نماید.

فیلم لاله در مورد لاله صدیق قهرمان اتوموبیل رانی ایران است. این فیلم از ابتدای مراحل پیش تولید تا کنون جنجال آفرینی های زیادی داشته و اعتراض کمیسیون فرهنگی مجلس را نیز به همراه داشته است.

البته این فیلم چند روز قبل توسط وزارت ارشاد و ریاست سازمان سینمایی به حالت تعلیق درآمد و با توجه به اختلافات بسیار گسترده میان مسئولان سازمان سینمایی دولت یازدهم به ویژه مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی با مدیران قبلی سازمان سینمایی و مرکز گسترش معلوم نیست که آیا این فیلم می تواند به نتیجه برسد یا نه؟

 

نیکی کریمی در فیلم لاله

 

برزو نیک نژاد فیلم سینمایی جاده بی انتها را با حضور بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان و الناز حبیبی در دست تهیه دارد.

جاده بی انتها یک فیلم جاده ای است و دست اندرکاران فیلم قصد دارند در جاده های شهرهای مختلف ایران سکانس های فیلم را جلوی دوربین ببرند. جاده های کاشان، یزد، بیابانک و ... بخش هایی از لوکیشن های جاده بی انتها هستند. فیلمنامه این فیلم را برزو نیک نژاد خود به نگارش درآورده است.

نیک نژاد به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز با فیلمسازانی چون محمد حسین لطیفی، سیروس مقدم، سعید سلطانی و ... همکاری کرده و البته نگارش چند سریال و فیلم سینمایی را نیز در کارنامه اش دارد. این اولین تجربه کارگردانی نیک نژاد در سینماست. تهیه کنندگی جاده بی انتها را محمد حسین لطیفی و سید امیر سید زاده برعهده دارند.

 

 بازیگران فیلم جاده بی انتها

 

منوچهر هادی سومین فیلم بلندش بعد از قرنطینه و یکی می خواد باهات حرف بزنه را با عنوان زندگی جای دیگری است در دست تهیه دارد.

 فیلم قبلی او دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال مردم و منتقدان روبرو شد و سیمرغ بلورین بازیگر مکمل زن را برای یکتا ناصر در فیلم یکی می خواد باهات حرف بزنه به ارمغان آورد.

این فیلم اکنون در مرحله صداگذاری است و برای نمایش در جشنواره فجر آماده خواهد شد.

حامد بهداد، نیکی کریمی، یکتا ناصر، محمدحسین سیدزاده، رضا سخایی و پارسا پیروزفر بازیگران این فیلم هستند و این فیلم درباره مردی به نام داود، بهیار مجرب بیمارستان است که بیماران مبتلا به مرگ را احیا می‌کند اما حالا مرگ به سراغ او آمده است.

از آنجا که فیلم های قبلی این فیلمساز همواره با استقبال بسیار پرشوری از سوی مخاطبان سینما روبرو بوده اند پیش بینی می شود جدیدترین اثر وی نیز مورد استقبال بخش اعظمی از مخاطبان جشنواره قرار گیرد.

 

 نمایی از فیلم زندگی جای دیگری است

 

محمدرضا هنرمند تقریباً 10 است که هیچ فیلمی نساخته است او پس از این سال‌ها می‌خواهد خواهران نازنین را جلوی دوربین ببرد. هنرمند اکنون در حال بازنویسی فیلمنامه این فیلم است و به گفته‌ خودش مشخص نیست که چه زمانی فیلمبرداری‌اش را کلید بزند.

خواهران نازنین فیلمی در ژانر اجتماعی است که به گفته او برای تهیه‌کنندگی آن با حوزه هنری مذاکره شده است.

 

**********

 

نام فیلم ها و کارگردانانی که در این مقاله مطرح شد تنها بخش کوچکی از تولیدات سینمای ایران را در برمی گیرد و باید منتظر ماند و دید طی ماه های منتهی به برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی کشور و با بازترشدن فضای سیاسی آیا فیلمسازان مطرح دیگری هم تمایل به ساخت فیلم و حضور در جشنواره را خواهند داشت یا نه؟ همچنین ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که نام بسیاری از کارگردانان جوان که فیلم های اول خود را ساخته اند در این مقاله نیامده و همچنین امکان دارد نام بسیاری از فیلم ها و فیلمسازان مطرح نیز از قلم افتاده باشد!

 

 

در همین رابطه بخوانید

 

چشم انداز سی و دومین جشنواره فیلم فجر-۱


 تاريخ ارسال: 1392/8/13
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رها:

واقعا عالی بود من که خیلی استفاده کردم

9+0-

دوشنبه 13 آبان 1392



>>>سعید مهرپور:

دست آقا رضای گل درد نکنه که انقدرزحمت میکشه. منکه فکر نمیکنم همه فیلمها به جشنواره برسه اما اینطور که پیداست جشنواره پر و پیمانی رو به روهستیم. نسلهای مختلف فیلمساز در جشنواره حضور دارند.امیدوارم جشن باشکوه وویترین سینمای ایران خوب برگزار شود وشاهد رونق دوباره سینمای ایران باشیم.سینما جذابترین هنر صنعتی است که میتواند مخاطب را با خود همراه کند. دوست دارم سینمای ایران از لوش وجود برخی اشخاص نجس پاک شود.یا علی

9+0-

دوشنبه 13 آبان 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.