پرده سینما

مرور فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر - بخش اول

علیرضا انتظاری






 

 

 

مروری بر جزئیات فیلم های بخش سودای سیمرغ، خارج از مسابقه، نگاه نو و نوعی تجربه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

 

سی و دومین جشنواره فیلم فجر بدون شک یکی از مهمترین دوره های این بزرگترین جشنواره سینمایی ایران محسوب می شود چرا که از یک سو فیلمسازان شاخصی همچون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی اعتماد، بهروز افخمی، رضا میرکریمی، ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد، احمدرضا درویش، فریدون جیرانی، کمال تبریزی، کیانوش عیاری و... در این دوره از جشنواره فیلم دارند و از سوی دیگر فیلم های در محاق مانده ای همچون خانه پدری و یا زندگی مشترک آقای محمودی و بانو که پیش از این اجازه نمایش عمومی نیافته بودند در این دوره از جشنواره اکران می شوند.

اینک در آستانه برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر مروری خواهیم داشت بر جزئیات و رویدادهای مهم تمام فیلم های حاضر در بخش های سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)، خارج از مسابقه، نگاه نو (مسابقه فیلمسازان اول) و همچنین بخش جدید نوعی تجربه، آن هم به ترتیب حروف الفبا!

 

 1 آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (مسابقه سینمای ایران) بهروز افخمی سازنده آثاری همچون روز فرشته، شوکران، جهان پهلوان تختی و فرزند صبح امسال در حالی وارد عرصه رقابت در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شده است که فیلم جنجالی و پر سر و صدای قبلی وی یعنی فرزند صبح که در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد با واکنش بسیار منفی از سوی منتقدان و اهالی رسانه سینمای ایران روبرو شد و تا مدت ها جنجال زیادی را در جامعه ایجاد کرد. همین امر باعث شد که افخمی تا مدت ها از فیلم سازی فاصله بگیرد و بیشتر به تدریس کارگردانی در آموزشگاه های آزاد سینمایی و یا ساخت بخش جدید سریال عملیات 125 برای شبکه تهران تمایل پیدا کند. جدیدترین اثر این فیلمساز یعنی آذر، شهدخت، پرویز و دیگران در مورد خانواده‌ای است که به خاطر سفر ده روزهٔ یکی از فرزندانشان به کشور، در باغچه‌ای در دماوند دور هم جمع می‌شوند. مانی حقیقی، رامبد جوان، مهدی فخیم زاده، گوهر خیراندیش و مرجان شیرمحمدی بازیگران اصلی این فیلم هستند. از آنجا که در طول دورهه ای گذشته جشنواره فیلم فجر برای افخمی از لحاظ جایزه گرفتن ( به جز یکی دو مورد محدود) توجهی نکرده است پیش بینی من حاکی از این است که این فیلم در این دوره از جشنواره کاملاً به حاشیه رانده شود و سر و صدایی ایجاد نکند.

 

نمایی از فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

 

۲   آرایش غلیظ  (مسابقه سینمای ایران) حمید نعمت الله فعالیت سینمایی‌اش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز کرد و با ساخت بوتیک اولین فیلم سینمایی‌اش را در مقام کارگردان تجربه کرد. اولین تجربه سینمایی این فیلمساز در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را برای نعمت الله به ارمغان بیاورد و نام این فیلمساز جوان را بر سر زبان ها بیندازد. بی پولی اثر بعدی سینمایی این فیلمساز نیز توانست در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر سر و صدای زیادی به راه بیندازد و جوایز متعددی را از آن خود نماید. بی پولی نه تنها از نظر هیئت داوران دور نمانده بود بلکه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نیز به دست آورد تا نعمت الله بیش از پیش جایگاه خود را نه تنها در میان خواص سینما که در میان عامه مردم نیز تثبیت نماید. بعدها سریال وضعیت سفید به کارگردانی این فیلمساز نیز توانست به یکی از محبوب ترین سریال های تلویزیونی بدل شود. امسال در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نعمت الله با فیلم آرایش غلیظ در جشنواره حضور دارد و از مدت ها قبل بسیاری از علاقمندان به سینمای نعمت الله منتظر دیدن جدیدترین اثر وی هستند. یکی از نکات جالب توجه در مورد جدیدترین اثر نعمت الله این است که سهراب پور ناظری آهنگساز و همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی در پروژه سینمایی آرایش غلیظ به عنوان آهنگساز و خواننده قطعه ‌ای موسیقایی حضور دارند. پورناظری در رابطه با جدیدترین اثر سینمایی نعمت الله گفته: «این فیلم داستان پیچیده ای دارد که شاید مخاطب تا لحظه آخر داستان واضحی را پیش چشم نبیند به همین دلیل آهنگسازی برای چنین فیلمنامه ای هم پیچیدگی های خود را دارد. در واقع چون داستان خط قالبی ندارد موسیقی ساخته شده رمزآلودست و با قصه هماهنگی داشته باشد.» همچنین نعمت الله چندی قبل در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها ابراز داشت: « برای من خیلی سخت است که بخواهم داستان فیلمم را در یکی دو خط تعریف کنم اما قصه آن درباره کلاهبرداری است و کل فیلم در تهران، کیش، بندر لنگه و بندر کنگ جلوی دوربین رفته است.» حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، علی عمرانی، جمال اجلالی، هومن برق‌نورد و امیر بدری از بازیگران آرایش غلیظ هستند. با توجه به تمامی این موارد و سابقه بسیار خوب نعمت الله از هم اکنون می توان پیش بینی نمود که این فیلم نه تنها در میان اصحاب رسانه و منتقدان از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد شد بلکه در سینماهای مردمی نیز با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو خواهد گشت و احیاناً در برخی سینماها به سانس های فوق العاده نیز کشیده خواهد شد. همچنین بعید نیست که این فیلم با وجود تمامی رقبای سرسرختی که خواهد داشت در چندین مورد بتواند کاندیدای دریافت جایزه نیز بشود!

نمایی از فیلم آرایش غلیظ

3   ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه  (مسابقه فیلم های اول) ابراهیم ابراهیمیان برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود موضوعی اجتماعی را دستمایه کارش قرار داده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ریحان و طاها مدتی است به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. به زودی در خانه آصف حوادثی رخ می‌دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال کرده و آنها را بر سر دو راهی تصمیم‌گیری قرار می دهد. صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، خسرو بامداد، رابعه مدنی، نقی سیف جمالی و سورن مناچکانیان از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم پس از آماده سازی برای برخی از اصحاب رسانه و منتقدان به نمایش درآمد و با رضایت خاطر اکثریت آنان روبرو شد از این جهت می توان پیش بینی کرد که ابراهیمیان بتواند نظرات هیئت داوران را نیز به روی اولین ساخته سینمایی اش جلب نماید!

نمایی از فیلم ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه

4   اشباح (مسابقه سینمابی ایران) داریوش مهرجویی و فیلم جدیدش درست بر لبه تیغ حرکت می کنند! چرا که مهرجویی طی سال های اخیر متاسفانه به شدت سطح فیلمسازی اش رو به افول گذاشته است و با ساختن فیلم هایی مانند آسمان محبوب، نارنجی پوش، چه خوبه که برگشتی و امثالهم نه تنها دیدگاه بسیاری از منتقدان  سینمای ایران را نسبت به خود عوض کرده است بلکه دیگر مخاطبان عام نیز با وجود حضور تعداد کثیری از چهره های شاخص بازیگری حاضر نیستند فیلم های او را تماشا کنند! از طرف دیگر اظهارات اخیر مهرجویی درباره منتقدان باعث شد دیدگاه عمومی درباره سطح دانش و دریافت مهرجویی تا حد زیادی تنزل کند. همچنین این روزها شنیده شده که منتقدان سینمای ایران قصد دارند تا فیلم اشباح را بایکوت کامل کرده و از تماشای آن در کاخ جشنواره خودداری نمایند. البته تا کنون از سوی شورای مرکزی انجمن منتقدان سینمای ایران بیانیه ای در مورد این مسائل صادر نشده است! در خلاصه فیلمنامه اشباح آمده است: «تیمسار سلیمانی که درگیر مسائل حاد زندگی است با همسر خود دچار مشکلات عجیبی می‌شود. سارا در کشاکش زندگی پرتلاطم با تیمسار به فکر رهانیدن خود از زندگی است و در تقابل عشق و عقل که در قاموس مقررات جاری او نمی‌گنجد. دایی‌بابا وکیل خانواده در تلاش برای آرام کردن اوضاع است. از سوی دیگر معمار برای اهداف خود شرایط سختی را برای تاجی خانم و دخترش به وجود آورده است. مازیار نیز پس از آمدن به ایران درام‌های تازه‌ای را رقم می‌زند و اهالی خانواده چون شبح‌های سرگردان به دنبال خلوت‌های زندگی خود می‌گردند». در اشباح که محمود کلاری آن را فیلمبرداری کرده است، مهتاب کرامتی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی‌نیا، هنگامه حمیدزاده و امیرعلی دانایی حضور دارند.

نمایی از فیلم اشباح

5  امروز (مسابقه سینمای ایران) سید رضا میرکریمی یکی فیلمسازان مطرح سینمای ایران است که در سال های گذشته اغلب ساخته هایش نه تنها با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان سینمای ایران روبرو گشته بلکه بسیاری از منتقدان و صاحب نظران سینما نیز همیشه کارهای این فیلمساز را مورد تحسین قرار داده اند. میرکریمی که اغلب فیلم هایش در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر حضور داشته اند هیچگاه دست خالی به خانه بازنگشته است. او برای اولین ساخته اش به نام کودک و سرباز توانست دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم فجر به دست بیاورد و دومین ساخته اش با نام زیر نور ماه نیز توانست جایزه ویژه هیئت داوران را بگیرد. میرکریمی با سومین ساخته خود یعنی اینجا چراغی روشن است نیز توانست در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر 6 سیمرغ بلورین را به دست بیاورد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی از جمله آن ها است. فیلم بعدی این فیلمساز جوان با عنوان خیلی دور خیلی نزدیک نیز در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت 6 سیمرغ را به خود اختصاص داد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جمله آن هاست. در نهمین دوره برگزاری جشن خانه سینما نیز این فیلم توانست در 12 رشته کاندید شود و در نهایت 6 تندیس زرین از جمله تندیس زرین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را از آن خود نماید. فیلم بعدی وی با نام به همین سادگی نیز توانست در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر برنده 3 سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شود و همچنین جوایز بسیار متعددی را از جشنواره های متعدد جهانی از جمله جشنواره بین المللی فیلم مسکو به دست بیاورد. آخرین ساخته میرکریمی با عنوان یه حبه قند نیز در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست در چند رشته نامزد دریافت سیمرغ شود و البته در همان سال میرکریمی در مصاحبه ای اظهار کرده بود: «دیگر برایم مهم نیست که فیلمم در چنین جشنواره ای جایزه بگیرد!» اما امروز جدیدترین ساخته میرکریمی قرار است در سی و دومین جشنواره فیلم فجر روی پرده برود. از همین حالا می توان پیش بینی کرد که این فیلم یکی از پر طرفدار ترین و پر سر و صدا ترین فیلم های این دوره از جشنواره خواهد بود چرا که از هم اکنون تعداد کثیری از مخاطبان و اهالی سینمای ایران انتظار دیدن این فیلم را می کشند. فیلم امروز براساسِ طرحی از خود رضا میرکریمی است و فیلم‌نامه آن را رضا میرکریمی و شادمهر راستین نوشته‌اند. پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی و... از جمله بازیگران فیلم امروز هستند. امروز داستان فردی به نام یونس، راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار است که در پایانِ یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتِ زیادی در انتظارِ اوست. از همین حالا می توان پیش بینی کرد که این فیلمساز جوان و هنرمند سینمای ایران امسال دست خالی به خانه باز نخواهد گشت!

نمایی از فیلم امروز

6 انارهای نارس (مسابقه فیلم های اول و مسابقه سینمای ایران) مجید رضا مصطفوی کارگردان این فیلم طی مصاحبه ای با یکی از سایت های خبری ابراز داشته بود که برای ساخت این فیلم مسیر دشواری را طی کرده است. این فیلمساز در مورد اولین تجربه سینمایی اش گفته: انارهای نارس راوی یک قصه اجتماعی است و مشکلات و معضلاتی را که طبقه کارگر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را به تصویر می‌کشد. انسان‌هایی که از طبقه اجتماعی خود حذف شدند و جایگاه خود را از دست داده‌اند. آنا نعمتی، پژمان بازغی، قطب‌الدین صادقی، مهران رجبی، رابعه مدنی، مجید مشیری و حامد طلایی در انارهای نارس به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم پس از مرحله آماده سازی چندین بار برای تعدادی از اهالی رسانه و منتقدان سینمای ایران به نمایش خصوصی درآمد و بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان در رسانه های گوناگون و یا شبکه های اجتماعی مختلف تعاریف زیادی را در مورد این فیلم ابراز داشته اند. همچنین حضور این فیلم در دو بخش مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلم های اول نشان از آن دارد که احتمالاً با اثری قوی از یک فیلمساز اول مواجه خواهیم بود که توانسته نظر دو هیئت انتخاب را به سوی خود جلب نماید.

نمایی از فیلم انارهای نارس

با دیگران (مسابقه فیلم های اول) ناصر ضمیری که کارگردانی این فیلم بلند سینمایی را برعهده دارد بیشتر به عنوان فیملساز کوتاه شناخته شده است. او متولد شهر مشهد هست و حال قرارست با دیگران را هم در شهر خودش ساخته است. فیلم‌های کوتاه وی تاکنون در چند جشنواره داخلی و خارجی رتبه آورده‌اند. با دیگران داستان زنی به نام آرزو است که به دلیل سقط جنین‌های مکرر امید خود را به داشتن فرزند از دست داده است و زندگی مشترک او با امیرحسین در شرایط بحرانی قرار دارد. طاهره دوست و همکار او با اقدامی فداکارانه مسیر تازه‌ای را در برابر این زوج جوان قرار می‌دهد. آزادی یعقوب شوهر سابق طاهره از زندان روابط زندگی امیرحسین، آرزو و طاهره را پیچیده می‌کند. هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، حسن محجوب، لیلا زارع، حمیدرضا آذرنگ و جمعی از بازیگران شهر مشهد در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

نمایی از فیلم با دیگران

بازگشت (نوعی تجربه) علی قوی تن یکی از معدود فیلمسازان سینمای ایران است که بر خلاف آنکه تا کنون دست به تولید آثار متعددی زده است اما هیچگاه نه مخاطبان عام سینما و نه منتقدان و اهالی رسانه فیلم های او را نپسندیده و مورد توجه قرار ندیده اند از همین رو می توان از همین حالا پیش بینی کرد که فیلم بازگشت به کارگردانی وی یکی از فیلم هایی است که بسیار بی حاشیه در سینماها اکران می شود و در نهایت در اکران عمومی نیز با شکست مواجه خواهد شد. قوی‌تن درباره داستان فیلم چندی قبل در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها اینگونه توضیح داده است: در واقع این فیلمنامه ادامه سینمای مستقل خودم است و مضمون دینی دارد. فیلم داستان مردی است که برای رسیدن به حقایقی به دل طبیعت سفر می‌کند و در این سفر که به جستجوی موضوع مورد نظر خود می پردازد، دختری نیز با او همراه می شود. در این فیلم علی قوی تن،شهرزاد بختیاری، محمد جواد سلطانی به ایفای نقش های اصلی می‌پردازند.

نمایی از فیلم بازگشت

9 برف  (مسابقه سینمای ایران) مهدی رحمانی پیش از این دو فیلم پنهان و دیگری را کارگردانی کرده بود که هیچیک از این دو فیلم حداقل به مذاق منتقدان و صاحب نظران سینمای ایران خوش نیامده بود! اما شنیده ها حاکی از این است که سومین اثر سینمایی این فیلمساز جوان با دو اثر قبلی اش تفاوت های بسیاری دارد و برخی از اهالی رسانه که موفق به تماشای این فیلم شده اند اینگونه ابراز می دارند که این فیلم شانس زیادی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خواهد داشت. خلاصه داستان برف حکایت از شرح حال یک روز از زندگی خانواده ای شهری است که در تدارک برگزاری مراسم خواستگاری تنها دخترشان هستند. رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، رابعه مدنی، مینا ساداتی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی مرام بازیگران برف هستند.

نمایی از فیلم برف

10  بیداری برای سه روز (نوعی تجربه) مسعود امینی تیرانی برای اولین ساخته سینمایی اش دست به تجربه ای جدید زده است و حضور فیلمش در بخش جدید التاسیس نوعی تجربه بر خلاف اغلب فیلم هایی که در این بخش حاضر هستند وصله ناجوری نیست! چرا که بیداری برای سه روز اولین ساخته بلند مسعود امینی تیرانی که طی سه روز بدون قطع دوربین، فیلمبرداری شده است‌. تیرانی در یک مصاحبه اعلام کرده: ایده چندساله ‌ای برای این فیلم داشتم و دوست داشتم پروسه نگارش فیلمنامه همزمان با فیلمبرداری مقابل دوربین برود. ایده را با پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی مطرح کردم و این عزیزان هم مشتاقانه پذیرفتند و لطف کردند در کار حاضر باشند. امینی ایده اصلی فیلم بیداری برای سه روز را حضور این بازیگران مقابل دوربین در قالب شخصیت خودشان عنوان کرد و گفت: جلسات طولانی برای شکل اجرا‌، محتوا و فرم داشتیم و روی جزئیات بحث زیادی شد تا به نتیجه دلخواه برسیم. بازیگران آزاد بودند و اصرار داشتند تجربه شخصی خودشان را مقابل دوربین داشته باشند و من هم روایت خودم را می‌خواستم و در نهایت به چیزی که مدنظرمان بود، رسیدیم. این فیلم دو بازیگر دارد که پرویز پرستویی بازیگر مرد و سهیلا گلستانی بازیگر زن فیلم هستند. همین شنیده ها در مورد روند ساخت این فیلم و حضور پرویز پرستویی که یکی از بازیگران بسیار گزیده کار سینمای ایران است نشان از آن دارد که احتمالاً با فیلمی خوب و بسیار بدیع روبرو خواهیم بود.

نمایی از فیلم بیداری برای سه روز 

11 بیگانه (مسابقه سینمای ایران) بهرام توکلی این روزها در شرایط بسیار حساسی قرار دارد.فیلمسازی که با اولین ساخته سینمایی اش یعنی پا برهنه در بهشت توانست کاندیدای دریافت 7 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شود و در نهایت در 4 رشته سیمرغ بلورین را از آن خود کند و سپس در ادامه این موفقیت با ساخت دومین فیلمش یعنی پرسه در مه نیز نظرات مثبت بسیاری از منتقدان سینمای ایران را به سوی خود جلب کرده و سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم را از آن خود نماید و بعد با ساخت اینجا بدون من نه تنها نظر خواص سینما که مخاطبان عام سینمای ایران را به سوی خود جلب نموده و ده ها جایزه داخلی و خارجی را از جشنواره های گوناگون سینمایی به دست بیاورد. سال گذشته در سی و یکمین حشنواره فیلم فجر در حالی که بسیاری از اهالی رسانه چشم انتظار اکران فیلمش یعنی آسمان زرد کم عمق بودند آنچنان از دیدن فیلمی بی سر و ته و بدون تعمق از این فیلمساز سرخورده شدند که تا مدت ها بحث آن فیلم نقل محافل سینمایی بود.  به همین دلیل است که بهرام توکلی این روزها درست لبه مرز میان خوب بودن و بد بودن قرار گرفته است فیلم بیگانه وی در این دوره از جشنواره قطعاً با استقبال زیادی مواجه خواهد شد. استقبال از سوی کسانی که مایل هستند ببینند که این فیلمساز آیا به سبک و سیاق قبلی خود بازگشته و یا همچنان ادامه راه آخرین فیلمش را پیشه خود کرده است! بیگانه پیش از این یک داستان خانوادگی نام داشت که بر اساس نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس نوشته تنسی ویلیامز نوشته شده است. تنها فیلمی كه تا به امروز از بر اساس نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس ساخته شده، اقتباسی به کارگردانی الیا کازان است. مهناز افشار، امیر جعفری، پانته آ بهرام و هومن برق نورد از جمله بازیگران فیلم بیگانه به کارگردانی بهرام توکلی هستند.

نمایی از فیلم بیگانه

12  پایان خدمت (مسابقه فیلم های اول) حمید زرگرنژاد اولین فیلم سینمایی اش را با فیلمنامه از کارگردان مشهور سینمای ایران یعنی بهروز افخمی جلوی دوربین برده است. پایان خدمت ماجرای سربازی است در روزهای پایانی خدمتش و مشکلاتی که در جاده پیش رو دارد. او بر خلاف دستور مافوقش عمل می‌کند. مافوقی که با او رابطه‌ای صمیمی و پدرانه دارد. سعید راد، جمشید مشایخی، علیرضا اوسیوند، رامین راستاد، رامسین کبریتی، فرهاد بشارتی و غیره از جمله بازیگران اولین ساخته حمید زرگر نژاد هستند. شنیده ها از این نکته حکایت می کند که فیلم از کنجکاو برانگیزترین آثار بخش مسابقه فیلم های اول است و می تواند در حوزه فیلمبرداری، فیلمنامه ، کارگردانی و بازیگری تامل برانگیز باشد.

نمایی از فیلم پایان خدمت

13  پنجاه قدم آخر (مسابقه سینمای ایران) کیومرث پور احمد بی شک یکی از کارگردانانی است که حضورش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر باعث غنای این جشنواره شده است. سازنده فیلم های خاطره انگیز، پرطرفدار و به یاد ماندنی خواهران غریب، شب یلدا و اتوبوس شب امسال پنجاه قدم آخر را برای مخاطبان سینمای ایران به ارمغان آورده است. پنجاه قدم آخر سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی 8 نجف اشرف در عملیات والفجر 4 را نمایش می‌دهد که برای شناسایی به یک منطقه مین‌گذاری شده در خاک عراق می‌رود و 17 روز تمام با پایی زخمی انتظار می‌کشد تا بالاخره به کمکش می آیند. بابک حمیدیان و طناز طباطبایی از جمله بازیگران این فیلم هستند که فیلمنامه آن توسط کیومرث پوراحمد و با مشاوره حبیب احمدزاده به نگارش درآمده است. هم‌چنین سعید سعدی تهیه‌کنندگی ‌فیلم پنجاه قدم آخر را برعهده داشته است. واروژ کریم مسیحی نیز این فیلم را به صورت همزمان تدوین کرده است. از همین حالا می توان به راحتی پیش بینی کرد که جدیدترین اثر سینمایی پوراحمد با استقبال بسیار خوبی از سوی اهالی سینمای ایران و مخاطبان روبرو خواهد شد.

نمایی از فیلم پنجااه قدم آخر

14   پنج ستاره (مسابقه فیلم های اول) مهشید افشار زاده یکی از بازیگران فعال در دهه 1370 سینمای ایران است که مانند بسیاری از بازیگران، سودای ساخت فیلم در سر داشته و اینک اولین فیلم سینمایی خود را ساخته است. افشار زاده در بسیاری از فیلم های مطرح سینمایی همچون بچه های طلاق، افسانه آه، علف های هرز، عیار 14 و غیره به ایفای نقش پرداخته است. از اولین ساخته سینمایی افشار زاده اطلاعات زیادی در دست نیست این فیلم داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می‌شود. تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده امیر سمواتی است و کامبوزیا پرتوی نیز مشاور کارگردان پروژه است. فیلمنامه پنج ستاره توسط علی اکبر قاضی‌نظام به نگارش درآمده است. شهاب حسینی، همایون ارشادی، لیلا بلوکات، شیرین بینا، امید روحانی، بهناز جعفری، سحر قریشی از بازیگران این فیلم هستند. واروژ کریم مسیحی نیز تدوین این فیلم را بر عهده داشته است. حال باید منتظر ماند و دید جشنواره سی و دوم فیلم فجر به روی این فیلمساز جوان و بازیگر کهنه کار لبخند خواهد زد یا خیر؟!

نمایی از فیلم پنج ستاره

15   تراژدی (مسابقه فیلم های اول) آزیتا موگویی یکی از منشیان صحنه و دستیاران کارگردان سینمای ایران است که طی سال های فعالیتش در سینما با کارگردانان شخصی همکاری داشته است. این جور که از شنیده ها پیداست احتمالاً اولین فیلم موگویی می تواند نظرات مثبت زیادی را در جشنواره به سوی خود جلب نماید چرا که از یک طرف یلمنامه این فیلم را رضا كریمی بر اساس طرحی از آزیتا موگویی نوشته است و فیلمنامه توسط خشایار الوند و مهدی سجاده‌چی بازنویسی شده است و از طرف دیگر بازیگران نامداری همچون مهدی هاشمی، بهرام رادان، رویا نونهالی، پیام دهکردی، سیامك صفری، امید روحانی و حسین یاری و پانته آ بهرام در این فیلم به ایفاس نقش پرداخته اند. تراژدی داستان مردی است به نام قاسم كه برای جبران غرور از دست رفته اش تصمیم عجیبی میگیرد، حبیب نگرانش، زینت مردد و موسی سرگردان است اما اتفاق عجیبی در پیش است. نام قبلی این فیلم تراژدی قاسم سبزی کاری بود. آزیتا موگویی مجری طرح و مدیر تولید با سابقه سینمای ایران تا كنون در فیلم‌هایی چون جهان پهلوان تختی، دست های آلوده، پسر آدم دختر حوا، انعكاس، آدمكش و فرزند چهارم حضور داشته است. آزیتا موگویی در حالی این روزها آخرین مراحل فنی فیلمش را برای حضور در جشنواره طی می کند که به تازگی در سوگ از دست دادن مادرش نشسته است و با تالمات شدید روحی نیز دست و پنجه نرم می کند. بر اساس شنیده ها بهرام رادان یکی از به یاد ماندنی ترین و جنجالی ترین نقش هایش را در اولین ساخته موگویی اجرا کرده است.

نمایی از فیلم تراژدی

16  تمشک  (مسابقه سینمای ایران) سامان سالور یکی از فیلمسازانی است که از اولین تا آخرین ساخته اش همگی به نحوی در سینمای ایران جنجال آفرین و جریان ساز بوده اند. نخستین فیلم بلند او، ساکنین سرزمین سکوت (۱۳۸۲) برنده جایزه منتقدان بین‌المللی فیپرشی شد. ساخته بعدی او، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین (۱۳۸۴) برنده جایزه بخش سینماگران معاصر جشنواره فیلم لوکارنو و بالن طلایی جشنواره سه قاره نانت و چند جایزه دیگر شد. او با فیلم ترانه تنهایی تهران (۱۳۸۷) به‌عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش ۱۵ روز با کارگردانان به جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ راه پیدا یافت. فیلم آمین خواهیم گفت به کارگردانی این فیلمساز نیز در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما بعد ها توقیف شد و هیچگاه به نمایش عمومی درنیامد. ساسان سالور تهیه کننده تمشک درباره این فیلم ابراز کرده: تمشک از داستانی برخوردار بوده که مخاطب آن را دنبال می‌کند وتمامی استانداردهای سینمایی در این اثر رعایت شده و به لحاظ فنی و داستان مطلبی را ناگفته باقی نگذاشته است. تمشک یک فیلم اجتماعی و قصه گو است فیلم‌های سینمایی دنیا را به دلیل برخورداری از استانداردهای خاصی همچون امکاناتی که در اختیارشان قرار دارد نمی‌توانبا فیلم‌ها ایرانی مقایسه کرد. بر اساس شنیده ها از همین حالا باید منتظر دیدن یک فیلم متفاوت از سامان سالور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر باشیم. فیلمی که بعید نیست بتواند در مارتن بسیار سخت این دوره از جشنواره احیاناً گوی سبقت را از برخی دیگر از سینماگران نام آشنا برباید و در چندین رشته مورد توجه منتقدان و هیئت داوران نیز قرار بگیرد. در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: حمید و هما زوج ناباروری هستند که تصمیم گرفته اند از راه اجاره رحم بچه دار شوند ایندو درراه پیگیری وانتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان برمی خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب می شود تا آنها به شناخت تازه ای از خود و پیرامونشان برسند. در این فیلم نیکی کریمی، مهدی پاکدل، مهران احمدی، حبیب دهقان نسب، سمیرا حسن پور، شعله مرادی، سید علی موسویان، تبسم هاشمی، بیژن افشار، محمود نظرعلیان، سهی بانو ذوالقدر، شیرین بیده، منصور نوبخت، رومینا سوری به ایفای نقش می پردازند.

نمایی از فیلم تمشک

17 جینگو (روایت معلق) (نوعی تجربه) تورج اصلانی فیلمبردار نام آشنای سینمای ایران نیز مانند بسیاری از فعالان پشت صحنه سینمایی که طی سال های اخیر علاقمند به محک زدن خود در عرصه فیلمسازی شده اند تصمیم به ساخت اولین فیلم سینمایی اش گرفته است. اصلانی که در مقام فیلمبرداری تا کنون ده ها جایزه داخلی و خارجی را از آن خود کرده است در حالی اولین فیلمش را کارگردانی کرده که بسیاری از اهالی رسانه که جزو طرفداران وی محسوب می شوند از این حرکت وی ابراز نارضایتی کرده اند چرا که آن ها اعتقاد دارند اصلانی به تازگی تبدیل به یکی از ابر فیلمبرداران جهانی شده بود و با این کار خود راهی خطا را در پیش گرفته است. بدرود بغداد، بغض، فصل کرگدن جزو فیلم هایی بوده اند که در سراسر دنیا جوایز متعددی را برای اصلانی به ارمغان آورده اند. اصلانی در مورد اولین ساخته سینمایی اش گفته: اولین فیلم سینمایی ‌ام خارج از دنیای ذهنی من و آنچه بر سلیقه فیلمبرداری من حاکم بود، نیست. جینگو یک هذیان‌گویی درباره تهران و برخی از جوانان آن است که با انگیزه‌های فراوان در مقصد نامعلومی پرسه می‌زنند. وی درباره معنی لغوی اسم فیلم خود توضیح داد: جینگو به زبان اسپانیایی معادل همان عبارت «اجی مجی لاترجی» در ادبیات خودمان است و به طور کلی به معنای جادوست. ضمن اینکه این لفظ مخفف کلمه جینگو بیلوبا است که نام دارویی گیاهی برای تقویت حافظه است. کلیت فیلم درباره لحظات فرار ذهن است. در این فیلم بازیگرانی همچون هنگامه قاضیانی، پانته آ پناهی ها، سعید ابراهیمی فر و نیلوفر خوش خلق به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم جینگو

18  چ (مسابقه سینمای ایران)  ابراهیم حاتمی کیا یکی از فیلمسازانی است که بی شک حضورش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر باعث غنا و رشد این دوره از جشنواره شده است خصوصاً آنکه وی با فیلم چ که در مورد 48 ساعت از زندگی شهید چمران می باشد و جزو آثار شاخص سینمای ایران محسوب می شود در این دوره از جشنواره حاضر شده است. از همین حالا به راحتی می توان پیش بینی کرد که چ حداقل در بیش از 5 رشته کاندیدای دریافت جایزه خواهد شد. چرا که کسانی که تا کنون توانسته اند نسخه کامل و یا بخش هایی از آخرین اثر حاتمی کیا را تماشا کنند این فیلم را یکی از بهترین های حاتمی کیا می دانند و از سوی دیگر حاتمی کیا یکی از معدود فیلمسازان سینمای ایران بوده که اغلب ساخته هایش با استقبال بسیار خوبی از سوی هیئت های داوری در ادوار گوناگون جشنواره فیلم فجر روبرو شده است. آژانس شیشه ای، روبان قرمز، دیده بان، مهاجر و... از جمله آثار این فیلمساز نام آشنای سینمای جنگ است که جوایز متعددی را از جشنواره های معتبر داخلی و خارجی کسب نموده است. مدیر پروژه فیلم چ در گفتگو با سایت رسمی این فیلم اعلام کرده: پیش از این، زیرنویس فارسی این فیلم برای نمایش آن برای افراد کم شنوا آماده شده بود. با توجه به حضور در بخش بین المللی جشنواره سی و دوم و مولفه های ساختاری و مضمونی خاص این فیلم، چ به زبان های انگلیسی، عربی، ترکی استامبولی و اسپانیولی زیرنویس شد. نکته جالب در مورد این فیلم این است که حاتمی‌کیا که آخرین اثر او درباره دفاع مقدس فیلم به نام پدر و در سال 84 تولید شده بود، در دو فیلم بعدی خود یعنی دعوت (1387) و گزارش یک جشن (1389) به موضوعات دیگری پرداخت و سال گذشته با کارگردانی فیلم چ به بیان برشی از زندگی شهید چمران پرداخته است. در این فیلم بازیگرانی چون فریبرز عرب نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی و اسماعیل سلطانیان به ایفای نقش پرداخته اند. هنگام فیلمبرداری چ با حواشی زیادی دست به گریبان بود از سر بودجه فیلم گرفته تا این که در سکانس پایانی این فیلم که در یکی از پادگان‌های نظامی تهران فیلمبرداری شد٬ به دلیل حضور نیافتن فریبرز عرب‌نیا سر صحنه٬ کارگردان از یک بدل به جای او استفاده نمود.

نمایی از فیلم چ

19 چند متر مکعب عشق (مسابقه فیلم های اول و مسابقه سینمای ایران) جمشید محمودی باید خیلی شانس داشته باشد که فیلم اولش در دوره ای از جشنواره به بخش اصلی مسابقه راه پیدا کرده است که بزرگان سینمای ایران در این دوره فیلم دارند. محمودی به نوعی در این دوره از جشنواره رقیب فیلمسازانی همچون: مهرجویی، کیمیایی، بنی اعتماد، درویش، حاتمی کیا، افخمی، پور احمد و امثالهم است! داستان اولین اثر سینمایی این فیلمساز در مورد عبدالسلام مهاجر افغانی است که به همراه دخترش در یک کارگاه مشغول به کار است. صابر کارگر ایرانی عاشق دختر او می‌شود اما عشقی که فرجامش را هیچ کس نمی‌داند. ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، علیرضا استادی و مسعود میرطاهری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

نمایی از فیلم چند متر مکعب عشق

20   حق سکوت (مسابقه فیلم های اول) محمد هادی نائیجی باید خیلی شانس داشته باشد که اولین ساخته سینمایی اش تهیه کنندگی چون سیدرضا میرکریمی دارد! سیدرضا میرکریمی که خود یکی از فیلمسازان درجه اول سینمای ایران است طی این سال ها رسماً پشت هر فیلم و فیلمسازی قرار گرفته توانسته آن ها را به بهترین مدارج برساند. در مورد حق سکوت شاید شایعات و حواشی خیلی بیشتر از برخی فیلم های مطرح سودای سیمرغ نیز بود. مدت ها قبل از آغاز فیلمبرداری شنیده می شد که نائیجی قرار است به نوعی مارمولک 2 را با عنوان حق سکوت کارگردانی کند! حق سکوت داستان یک روحانی و چالش‌های پیش روی او در موقعیتی خاص را به تصویر می‌کشد و در آمل، قم و تهران فیلم‌برداری شده است. این فیلم احتمالاً یکی از مهمترین و پربحث‌ترین فیلم‌های جشنواره خواهد بود. یکی از نکات جالب در مورد این فیلم این است که حسام محمودی که این روزها فیلم خسته نباشید با بازی او روی پرده رفته در این فیلم نقش روحانی را بازی می‌کند. همچنین در طول مدت زمان پیش تولید و فیلمبرداری حق سکوت به نحوی در سکوت کامل خبری ساخته شد و حتی تا کنون خلاصه داستان یک خطی آن هم به صورت رسمی از سوی دست اندرکاران تولید فیلم منتشر نشده است! کارگردان فیلم حق سکوت در یکی از مصاحبه هایش گفت: فیلمنامه من ویژگی هایی داشت که با سیاست‌های حوزه هنری و پروژه ای که میرکریمی تعریف کرده که قرار است هر سال یک سری از فیلمسازان فیلم اولی مورد حمایت حوزه قرار گیرند، مناسب بود و همخوانی داشت. یکی از سختی هایی که می شود درباره حق سکوت گفت این است که قصه حساسیت خاصی دارد و خیلی باید با دقت وارد قصه می شدیم. درباره یک روحانی فیلم ساخته ام و مجموعه مشکلاتی که یک روحانی با آن مواجه است. چیزی که در حق سکوت برای من اهمیت داشت این بود که نمی خواستم فقط برای خوشایند روحانیت فیلم بسازم و می خواستم از این فراتر روم و بگویم یک روحانی در جامعه ایران چگونه است و آن را به تصویر بکشم و اینکه یک روحانی چگونه در جامعه پذیرفته می شود و یا نمی شود.همه ما یک تصورات درست یا نادرست از یک روحانی داریم و همه این ها در فیلم است و قهرمان داستان مسیر خودش را می رود. حال باید منتظر ماند و دید آیا حق سکوت می تواند جنجالی ترین فیلم جشنواره سی و دوم شود یا نه؟

نمایی از فیلم حق سکوت

21   خانوم (مسابقه فیلم های اول) تینا پاکروان مدیر تولید نام آشنای سینمای ایران است که طی سال های اخیر به ویژه با مسعود کیمیایی همکاری های زیادی داشته است. خانوم اولین تجربه فیلمسازی وی در عرصه سینما است. امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته‌آ پناهی‌ها، نقی سیف جمالی و کیمیا حسینی از جمله بازیگران این فیلم هستند. خانوم روایت سه زن از سه قشر از جامعه امروز ایران است که در زندگی مشترک با همسرشان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. آنطور که از شنیده ها پیداست این فیلم می تواند در جشنواره فیلم فجر دیده شود و یکی از رقبای اصلی سایر فیلم های اول باشد.

نمایی از فیلم خانوم

در همین رابطه بخوانید

مروری بر فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر- بخش دوم

مروری بر فیلم های سی و دومین فیلم های جشنواره فجر- بخش سوم


 تاريخ ارسال: 1392/11/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.