پرده سینما

«قصه ها» امیدوار کننده ترین فیلم دولت قبلی است؛ نشست خبری فیلم «قصه ها» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد ساعتی قبل در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور دست اندرکاران این فیلم برگزار شد.

 

نشست فیلم قصه هاحبیب رضایی، باران کوثری، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، مهدی هاشمی، گلاب آدینه، مهراوه شریفی نیا، حسن معجونی، شاهرخ فروتنیان (بازیگران)، رخشان بنی اعتماد (کارگردان و فیلمنامه نویس)، سیامک کلانتری (آهنگساز)، کوهیار کلاری (فیلمبردار) از جمله عوامل این فیلم بودند که به مدیریت کیوان کثیریان در نشست مطبوعاتی این فیلم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست کیوان کثیریان گفت: در سینما شخصیت هایی خلق می شوند که دارای ابعاد انسانی هستند و همیشه می توانند زنده بمانند و حتی می توان سال ها بعد نیز سراغشان را گرفت. در فیلم های خانم بنی اعتماد چنین شخصیت هایی خلق می شوند. امروز همه این دوستان در کنار ما هستند و فقط جای گیلانه (فاطمه معتمد آریا) و عباس (محمدرضا فروتن) خالی است!

سپس بنی اعتمد در مورد شخصیت های فیلمش گفت: در ابتدا عنوان کنم که خوشحالم بالاخره قصه ها بر پرده سینما دیده شد. اگر رستگاری به معنی برون رفت از شرایط سخت است پس نیاز به دگرگونی اساسی در زیرساخت های اجتماعی داریم. شخصیت های این فیلم همچنان مقاوم و ایستاده هستند و در چارچوب کوچکی که قدرت عمل داشته باشند پیش می روند. در درون این شخصیت ها همان جوهر پاک انسانی قرار دارد که در جوهر وجودی همه ما است اما شرایط اجتماعی باعث می شود که این آدم ها در موقعیت های مختلف جدا از گوهر وجودی خودشان رفتار کنند. این کاراکترها مثل همه ما هستند. در دو سال پیش که این فیلم را می ساختم با توجه به شرایط موجود فکر می کردم این آخرین فیلمم باشد اما بر اساس اراده خودم تا آخر می ایستم و سرپا هستم و ادامه می دهم. سیاست بخشی از مسایل اجتماعی است که من اگر لازم باشد در فیلم هایم به آن اشاره می کنم در حال حاضر تصمیمی برای ساخت فیلم سیاسی ندارم ولی اگر زمانی هم بخواهم این کار را می کنم.

نشست فیلم قصه هاسپس پیمان معادی یکی از بازیگران این فیلم گفت: من این سعادت را داشتم که در این فیلم با خانم بنی اعتماد همکاری کنم. البته از گذشته همیشه دوست داشتم که در فیلمی از وی حضور پیدا کنم و کارهای او را بسیار دوست داشتم. امیدوارم همیشه بتواند به فیلمسازی خود ادامه دهد چرا که چشم و چراغ سینما است. من این سعادت را داشتم که در اپیزودی که مربوط به فیلم خون بازی بود در کنار باران کوثری حضور پیدا کنم. امیدوارم چند سال بعد خانم بنی اعتماد درباره این شخصیت نیز بنویسد.

مهدی هاشمی نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگران این فیلم که همکاری های زیادی با بنی اعتماد داشته در ادامه این نشست گفت: من در دو فیلم خانم بنی اعتماد حضور داشتم و حالا این سومین همکاری ما است. مردم یک کشور از سینماگران خود انتظار دارند که مسایل را به درستی انعکاس دهند اما محدودیتی ایجاد شده و امیدوارم در آینده این فضا باز شود اما با توجه به این شرایط محدود، انگار کارگردانان باید در یک زاویه نگاه تنگی کار خود را ادامه دهند. وظیفه هر فیلمساز است که به پستوها برود و صدای فراموش شدگان را به گوش برساند. برخی از این کارگردان ها پا را فراتر از محدودیت های قانونی می گذارند و چنین تصاویری را ارایه می کند قطعاً این کارگردانان ارزش دیگری در جامعه دارند. وظیفه فیلمساز این است که دغدغه جامعه را نشان دهد، تلویزیون ما که در این زمینه تعطیل است پس چرا چنین تصاویری را حداقل در سینما نشان نمی دهیم، این نگاه ها چرا واقعی نیست؟ آیا آنها جرات ندارند؟ نگاهی که بنی اعتماد دارد مضاف بر کارگردانی خوبش، همیشه قابل ستایش است.

گلاب آدینه بازیگر نقش طوبی ادامه داد: گویا طوبی خانم دارد به یک سریال تبدیل می شود این شخصیت از بانوی اردیبهشت اعلام حضور کرد و همچنان در آثار بنی اعتماد ادامه پیدا می کند چراکه تا دنیا هست طوبی ها هستند و از پا نمی نشینند اینقدر در مواجهه با زندگی قرار می گیرند تا حقشان را بگیرند خوشحالم من نماینده این گروه از طبقه جامعه بودم و همچنین توانستم سه بار به عنوان طوبی بازی کنم.

نشست فیلم قصه هاباران کوثری نیز در ادامه این نشست گفت: قصه ها امیدوار کننده ترین فیلم دولت قبلی است.

اصلانی نیز اظهار داشت: افتخار داشتم که برای اولین بار جلوی دوربین بنی اعتماد رفتم و آن موقع همه اش به این فکر می کردم که اخراج نشوم و سعادت داشتم که در آخرین فیلم ایشان هم حضور داشتم. خانم بنی اعتماد به شدت تعهد به مردم است

رضایی نیز افزود: من همیشه به طور عام این آرزو را داشتم که شخصیت مردان فیلم خانم بنی اعتماد را بازی کنم و این منت را به سر من گذاشتند و من در گوشه ها سهمی داشتم و لذت را برای خودم تکرار می کردم من هر دفعه این فیلم را می بینم حالم خوب می شود. ما در این دو ساله اگر فکر کنیم فیلم ها بچه های ما هستند ما آن ها را در صفحه سونوگرافی می دیدیم.

شریفی نیا نیز گفت: معصومه را آنقدر خانم بنی اعتماد دوست دارند و کاراکترهای خانم بنی اعتماد رستگار نمی شوند و ما باید تاوان انتخاب ها و انتخاب های اطرافیان را بدانیم و معصومه تاوان برادرش را می دهد و لذت می برم و به شدت نگران معصومه هستم. اتفاقی که برای معصومه افتاده اتفاق امیدوار کننده ای نیست و دو شب فیلمبرداری ما خیلی لذت بخش بود و برای من افتخار مجدد همکاری با بنی اعتماد بود.

کلاری نیز در مورد فیلمبرداری این اثر اظهار داشت: این فیلم شرایط ساخت نرمال را نداشت و ما مجبور به امکانات خاص تر از نظر دوربین و وتجهیزات و همکاران بودیم و تجربه بسیار خوبی بود و متریال ما برای آن زمان بهترین انتخاب بود. این فرصتی برای من بود که جای همه بزرگانی مثل محمود کلاری و عزیز ساعتی و غیره که در فیلم های خانم بنی اعتماد کار کرده بودند بتوانم باشم.

نشست فیلم قصه هابنی اعتماد در ادامه در مورد عدم استفاده از موزیک در فیلم های قبلی اش گفت: من با آهنگسازان قهر نکردم ولی وسواس زیاد دارم موسیقی به عنوان یک عنصر خلاق و جدا از فیلم باید باشد وقتی من باید راجع به آن تصمیم بگیرم که ساخته شده و موجود است و راجع به موسیقی نمی شود با کسی صحبت کرد و اثری که ساخته می شود خارج از کنترل من ساخته می شود فیلم های من به طور کل به سمت استفاده کمتر از موسیقی پیش رفته ولی در این کار در بخش آخر احساس می کردم نیاز به موسیقی است.

کلانتری نیز در ادامه اظهارات بنی اعتماد افزود: ما با صحبت هایی که با خانم بنی اعتماد داشتیم موسیقی را می خواستیم که به خورد فیلم برود و قابل هضم باشد. من از صحبت های سکانس آخر ایده ای گرفتم و با ترس و اضطراب به خانم بنی اعتماد دادم من با خانم بنی اعتماد دومین کارم بود.

معجونی نیز در ادامه این نشست گفت: ما باید از گل و بلبل صحبت می کردیم که فیلم توقیف نمی شد؟

بنی اعتماد در ادامه اظهار داشت: یکی از دلایل عمده این بود که چند سال فیلم نساختن برای من یک بغض چند ساله را آورده بود و تمرکز برای من روی یک موضوع بسیار سخت بود و ایده ها خیلی بیشتر از این بود و دلمان می خواست که ادامه بدهیم ساختن فیلم را شرایط من به گونه ای بود که دلم می خواست از تمام موقعیت هایی که ذهنم را مشغول کرده فیلم را بسازم. شاید در آینده در رابطه با آن ها بسازم به نظر من سفارش به خود هم درست نیست که من تصمیم بگیرم از فردا به یک قشر دیگر از جامعه بپردازم این ها همه به بستگی دغدغه آدم دارد و من دلم می خواهد به کسانی بپردازم که اصلاً هیچ تریبونی برای خود ندارد و همین میل من را برای این کار بیشتر می کند.

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از نشست مطبوعاتی فیلم «قصه ها»


 تاريخ ارسال: 1392/11/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.