پرده سینما

آبیار: دفاع مقدس و جنگ هیچگاه تمام نمی شود؛ نشست خبری فیلم«شیار ۱۴۳» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار بلافاصله پس از نمایش فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما این فیلم با بازخورد بسیار مناسبی از سوی منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد و هنگام نمایش فیلم اکثریت حضار اشک می ریختند!

 

نکته بسیار جالب در مورد این فیلم حضور ابراهیم حاتمی کیا در سالن اکران و سالن کنفرانس مطبوعاتی بود و وی این فیلم را بهترین اثر دفاع مقدس دانست و فیلم چ را به این فیلم تقدیم نمود که این عمل وی با تشویق بسیار زیاد حضار روبرو شد.

 

نشست فیلم شیار 143در این نشست خبری که بسیاری از عوامل فیلم شیار 143 حضور داشتند فیلم نرگس آبیار بارها مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

سحر عصرآزاد که به عنوان کارشناس در این جلسه حضور داشت در ابتدا توضیخاتی در مورد جدیدترین اثر آبیار ارائه کرد، عصرآزاد در جملاتی اظهار داشت: جایگاه شیار 143 در کارنامه خانم آبیار جایگاه ویژه ای دارد فیلم قبلی ایشان (اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند) در مورد خانم بارداری بود و دل مشغولی های شخصی ایشان می پرداخت. فیلم جدید ایشان این بار از زاویه دید مادری که فرزندش را به جنگ فرستاده و انتظار کشنده ای را برای دیدار وی طی می کند. این فیلم من را از لحاظ حسی به یاد گیلانه و بوسیدن روی ماه انداخت.

نرگس آبیار در ادامه این نشست در مورد چگونگی رفتن به سمت ساخت این فیلم گفت: قبل از هر چیز از آقای حاتمی کیا تشکر می کنم که فیلم را دیدند و هدیه ای که من از این جشنواره گرفتم حضور آقای حاتمی کیا برای دیدن این فیلم بود. و از دست اندرکاران جشنواره برای وقت و ساعت مناسب اکران تشکر می کنم و خوشحالم که فیلم نمایش خوبی داشت. من این فیلم را بر اساس رمان اختر و روزهای تلواسه به قلم خودم نوشتم و یکی از شخصیت های آن رمان را در این فیلم آوردم و یک مقدار قصه فرعی به آن اضافه کردم که البته همگی مبتنی بر واقعیت بود و در نهایت تبدیل شد به فیلم شیار 143.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ادامه این نشست مریلا زارعی در حالی که بغض داشت گفت: خیلی خوشحالم که در این نقش بازی کردم!

(مریلا زارعی مجدداً به گریه افتاد و حاضران به طور ممتد شروع به تشویق وی کردند)

نشست فیلم شیار 143زارعی بعد از آرامش نسبی ادامه داد: من عذرخواهی می کنم که بعد از بارها دیدن فیلم و زندگی کردن با این نقش دوباره تحت تاثیر قرار گرفتم من خیلی تشکر دارم و اگر تحلیلی برای احساس من نبود نمی توانستم به جلسه پرسش و پاسخ فیلم بیایم. من از همه انرژی های خوبی که در سالن از شما گرفتم تشکر می کنم و از خانم آبیار برای این متن زیبا تشکر می کنم و از همه همکارانم و بازیگران خوب کرمانی که همراه من بودند تشکر می کنم. اگر تحت تاثیر قرار گرفتم مثل یک مخاطب تحت تاثیر قرار گرفتم و در دوران فیلمبرداری با دقت و وسواس کار کردیم و به ساحت آدمی که من نقش او را بازی می کردم لطمه نزدیم. من خیلی خوشحالم که الآن از یکی از خبرگزاری ها برای من اس ام اس آمد که آقای حاتمی کیا گفتند من فیلم چ را به شیار 143 تقدیم می کنم. من کنار رود راین هنگامی که در ایران نبودم این فیلمنامه را خواندم و همان حالتی را داشتم که قهرمان از کرخه تا راین آقای حاتمی کیا داشت و احساس کردم باید برگردم و نقشی را زنده کنم که خیلی از ما در مورد آن کوتاهی کردیم.

در ادامه این نشست فیلمبردار این فیلم در مورد برخی نکات مطرح شده در مورد نقص فیلمبرداری شیار 143 گفت:

دوربین روی دست در این فیلم خواسته کارگردان به دلیل روایت مستندگونه بود که من هم انجام دادم.

آبیار نیز در ادامه این نشست گفت: در مورد استایل دوربین روی دست و ریورس باید بگویم ما از زاویه دید الفت جلو می رفتیم و ما خیلی ریورس نداشتیم و از پشت شانه یکی از کارکترها داشتیم و استایل دوربین روی دست هم به دلیل این بود که اعتقاد داشتم باید فضا برای بیننده باورپذیر باشد و اصلاً سعی نکردیم در فیلمبرداری خودنمایی کنیم و فیلمبرداری در خدمت فیلم و باورپذیری اثر بود.

نشست فیلم شیار 143آبیار در ادامه این نشست گفت: دفاع مقدس و جنگ چیزی نیست که تمام شود و یک جنگ 8 ساله که در 100 سال گذشته در دنیا نبوده پتانسیل بسیار عالی برای فیلمسازان است که به آن بپردازند و نحوه پرداخت به آن است که جای بحث دارد و جنگ به دلیل اینکه با مرگ سر و کار دارد و از سوی دیگر به دلیل وقایع شگفت آوری که داشته پتانسیل خوبی برای پرداخت دارد و ما به دلیل اینکه نشان بدهیم خودمان قربانی جنگ هستیم باید به آن بپردازیم.

در ادامه این نشست تدوین گر شیار 143 گفت: من خیلی حسی و غریضی مونتاژ می کنم و خود فیلم این حس را به من داد و با خانم آبیار هم بسیار همفکری داشتیم و من بیشتر تدوین گر مستند هستم و خانم آبیار هم احتمالاً به همین دلیل سراغ من آمده بودند و یک پروسه چند ماهه بود و من اساس برنامه ریزی ام را روی شخصیت الفت گذاشته بودم و می خواستم آن روند خسته شدن و انتظار از اول تا سکانس نهایی فیلم حس شود.

آبیار در ادامه اظهار داشت: فیلم با سکانس بریدن قالی خیلی امیدوارانه تمام می شود انگار الفت دوباره زندگی اش را شروع می کند بدون اینکه در برزخ باشد و بدون اینکه در برزخ غوطه بخورد قالی پایین می آید و خود من را یاد داستان پیرمرد و دریا همینگوی می اندازد که صبح روز بعد از خواب بلند می شود و راهی دریا می شود و برای الفت یک تولد دوباره است.

سودابه خسروی طراح چهره پردازی شیار 143 در ادامه این نشست اظهار داشت: من اولین باری که فیلمنامه را خواندم خیلی متعجب بودم و گفتم این فیلم قصه ندارد و شما چطور می خواهید آن را روایت کنید و ایشان گفتند من فقط برایم حس و حال فیلم و روایت حس فیلم مهم است و ما با هم فکر کردیم که چگونه مقاطع را نشان دهیم و ما روندی را انتخاب کردیم که تماشاچی را سردرگم نکند و نگذاریم حس و حال مریلا زارعی از بین برود من مینیمم گریم را گرفتم و حس و حال مریلا را فدای گریم نکردم. من همیشه از دفاع مقدس وحشت داشتم ولی الآن خوشحالم که ادای دین خوبی شده است.

نشست فیلم شیار 143زارعی در ادامه این نشست گفت: واقعیت این است که وقتی من فیلمنامه ای به دستم می رسد و قرار است نقشی را کار کنم خیلی ناخودآگاه یک موسیقی بسته به شخصیت و فضا و داستان در سرم می آید و من فیلم را با آن سپری می کنم این فیلم فضای سخت و سنگینی داشت. من سازم را با مناجات سحرگاهی ماه مبارک رمضان کوک کردم و شروع این کار همزمان با ماه ضیافت خدا بود و بیش از همه عوامل بیرونی این روی من تاثیر گذاشت و احوال مرا خوش کرد. فضا و شرایط کار در واقع می تواند به ما کمک کند و از سوی دیگر می تواند آزار دهنده باشد من بازیگر هستم و ممکن است چنین نقشی را در فضای مفرح کار کنم و آنجا تاثیری در نقش من نخواهد داشت در این کار به خصوص همکارانی که کنار من بودند بسیار به من انرژی دادند.

آبیار نیز اظهار داشت: یکی از دلایل تاثیر گذاری این نقش این است که خانم زارعی تمام مدت سر صحنه فیلمبرداری روزه بودند و با شرایط سخت در این فیلم بازی کردند.

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران با طعنه به فیلم رستاخیز سوال کرد چگونه می شود بزرگترین اسطوره های شیعه را به بازی نگرفت و 40 میلیارد هزینه نکرد و چنین فیلمی ساخت؟

که تهیه کننده این فیلم در پاسخ گفت: در دوره ای که پروانه ساخت گرفتیم مشکلاتی بود. فیلم سینمایی شیار 143 مثل عوامل آن مستقل است و این استقلال به این معنا نیست که در بخش خصوصی تولید شده ما از وزارت ارشاد هیچ کمکی نگرفتیم حالا اینکه آنها دادند و ما نگرفتیم یا اینکه ما خواستیم و آنها ندادند بحثی وجود نداشته است.

وی افزود: آقای حسینی وزیر وقت ارشاد برای بازدید از یک نمایشگاه عکس به کرمان آمده بودند که ما می‌خواستیم افتتاحیه نمایشگاه عکسی را با حضور مادران شهید برگزار کنیم که دوستان مس سرچشمه یک قدم‌شان صد برابر ارشاد است که پیشنهاد دادند آقای حسینی را نیز به این مراسم دعوت کنید بالاخره آقای حسینی سر صحنه تشریف آوردند اما ما چیزی باید بابت تولید این فیلم از وزارت ارشاد دریافت نکردیم و با هر سختی که بود این کار را پیش بردیم.

نرگس آبیار در پاسخ به این سؤال که در تولید آثار اینچنینی چقدر به اقتباس و ادبیات لازم است، گفت: ادبیات در سال‌های اخیر به سمت پیچیدگی رفته و نثر هم پیچیده شده که همین موضوع کار کارگردان از اقتباس سینما را کم می‌کند ما یک نوع ادبیات داستان داریم که خواندن آن برای مخاطب سخت است چه برسد به آنکه بخواهیم آن ادبیات را به سینما وارد کنیم. ما در این عرصه به داستان‌هایی نیاز داریم که برای مخاطب ساده باشد.


 تاريخ ارسال: 1392/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.