پرده سینما

ثقفی: سینما برای من تنها فرم است؛ نشست خبری فیلم «همه چیز برای فروش» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم همه چیز برای فروش بلافاصله پس از نمایش این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور برخی از عوامل این فیلم برگزار شد.

 

نشست خبری فیلم همه چیز برای فروشبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای این مراسم شاهرخ دولکو که اجرای این نشست را بر عهده داشت در جملاتی گفت: در این فیلم زحمت و فرم دیده می شود و این برخلاف سایر فیلمسازان است که زیاد فرم را تحویل نمی گیرند و بر پایه مضامین پیش می روند و معلوم است که فیلمساز با فکر قبلی این فیلم را ساخته است و این یکی از ویژگی های مهم این فیلم است. فقر و سیاهی و تلخی و بیچارگی آدم ها در این فیلم دیده می شود که معلوم است جزو علایق فیلمساز است.

در ادامه این نشست خبری امیر ثقفی در مورد خشونت زیادی که در فیلمش دیده می شود اظهار داشت: راجع به خشونت و فقر باید بگویم خشنونت فقط فیزیکی نیست، دروغ وتهمت زدن خشونت است من از خشونت فیزیکی به خشونت دیگر رسیدم. آدم اصلی فیلم من بسیار مداراگر است و جبر او را به جایی می رساند که برای برادرش قیام کند.

دولکو در ادامه این نشست خطاب به علی اکبر ثقفی تهیه کننده فیلم گفت: این فیلم نگاهی به گیشه ندارد و تهیه کنندگی این کار مهم بوده است که چگونه تهیه کننده روی این فیلم سرمایه گذاری کرده است؟

ثقفی پاسخ داد: فیلمسازی فقط یک بخشش گیشه است و مابقی ابعاد آن هم مهم است ما فقط از یک بخش باید به گیشه نگاه کنیم. هم مخاطب عام مهم است و هم منتقدان و هنرمندان، این فیلم شاید نتواند فروش آنچنانی داشته باشد اما ما باید مخاطب را به فکر وادار کنیم و او را عادت دهیم تا فیلم های دغدغه مند را نگاه کند و از آن استقبال کند. این سینما، سینمای مورد علاقه ما است و من از همه دوستانی که نگاهی در این زمینه داشته باشند استقبال می کنم. این فیلم در بازار بین المللی جواب مثبت خواهد گرفت ما اگر فیلم های جهانشمول بسازیم خیلی راحت می توانیم سرمایه را بازگردانیم.

نشست خبری فیلم همه چیز برای فروشدولکو در ادامه این نشست در مورد ایراد مهم فیلم که بسیاری از اهالی رسانه در مورد آن پرسش داشتند از ثقفی خواست توضیح بدهد.

ثقفی در پاسخ به این سوال که مگر خرج درمان یک سرباز تا پایان انجام خدمت با دولت نیست اظهار داشت: این ماجرا واقعی است و یک سرباز در آذربایجان این اتفاق برایش افتاد و هر دو چشمش را از دست داد. اگر این را حتی واقعی هم ندانیم آدم فیلم ما آنچنان شرایط فورس ماژوری دارد که دیگر به این چیزها نمی تواند نگاه کند. از طرف دیگر ما باید با یک دید سینمایی به این فیلم نگاه کنیم و شرایط فیلم را با زبان سینما بفهمیم.

تهیه کننده این فیلم نیز افزود: این کاراکتر در زمان مرخصی این اتفاق برایش رخ داده بود و به همین دلیل مشمول قانون بیمه نمی شد و شرایط این را نداشت که دنبال بیمه بدود.

صابر ابر در ادامه این نشست اظهار داشت: من اگر 100 بار دیگر این نقش بهم پیشنهاد شود با تمام جان از این پیشنهاد استقبال می کنم من بعد از دیدن فیلم اول امیر ثقفی خیلی دوست داشتم با وی همکاری کنم. من خیلی فیلمنامه می خوانم و از این فیلم خیلی سفت دفاع می کنم. این یک فرصت است برای یک جنس از بازیگری. آدم های فیلم های امیر ثقفی دنیای آدم های معمول را ندارند. اکبر در این فیلم دنبال بیمه نیست او دنیایش این نیست. او آدم کجاست؟ کمی بیایید در سینما به فرم نگاه کنیم و اینقدر دنبال مضمون نباشیم.

ابر در ادامه این نشست گفت: من خواهش می کنم به این نگاه نکنیم که یک نقش تکرار می شود. جنس بازی که من دارم این است که آدم ها را از خودم رد می کنم و برای آن ها شخصیت مستقلی در نظر می گیرم. من کاراکترهایم شبیه به هم نیست ما باید آن آدم را در روایت و کل داستان ببینیم و تفاوتش را احساس کنیم. فیلم به ما می گوید آدم کی است و چه کاره است، نه اینکه لحظاتی از یک بازیگر!

نشست خبری فیلم همه چیز برای فروشثقفی در مورد شباهت سینمای ثقفی به سینمای اروپای شرقی و همچنین تشابه با کلیپ گفت: سینما برای من تنها فرم است و قصه من فقط فرم است. سینمای اروپای شرقی سینمایی است که من وامدار آن سینما هستم من خودآموز سینما هستم و آکادمیک تحصیلات ندارم من چون دغدغه مند بودن سینمای روسیه را درک کرده بودم خود را وامدار آن سینما می دانم.

مستانه مهاجر: فیلم هایی که پلان سکانس است خیلی سخت است. این فیلم هم درست است که پلان سکانس زیادی داشت اما به دلیل تمپوی زیاد کار جذابی برای من بود. من خیلی سفت در مورد این فیلم می توانم صحبت کنم. من اسمش را ادعا نمی گذارم ولی خوشحالم که این فیلم را با ثقفی کار کردم.

ثقفی در مورد سینمای وسترن و فرم محتوایی فیلم گفت: من زیاد به دنبال تکرار نیستم چون معتقدم تکرار آدم را به بلاهت می کشاند. دکوپاژ برای من تنها معنای مفهومی دارد. اگر سینمای وسترن در این فیلم دیده می شود به دلیل جنس حاشیه نشین بودن آدم های فیلم است که دکوپاژ وسترن را می طلبد.

کارن همایون‌فر آهنگساز فیلم همه چیز برای فروش درباره فضای متفاوت موسیقی این فیلم اظهار داشت: من با خیلی از کارگردان‌های این سرزمین کار کردم اما امیرحسین ثقفی برای من جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. همین رعایت فرم و حفظ عاشقانه‌اش نسبت به سینما برای من لذت‌بخش است.

همایون‌فر خاطرنشان کرد: موسیقی بدون ملودی اصلاً وجود ندارد منتها ملودی برخی از موارد شنیده می‌شود و بعضی وقت‌ها هم شنیده نمی‌شود. ما سعی کردیم در این فیلم آمبیانس را همراه فیلم ایجاد کنیم البته با هر فیلم باید مثل خود فیلم رفتار کرد.

امیرحسین ثقفی آنقدر راهنمای درستی دارد وقتی کنار او می‌نشینم درباره موزیسین بودن خودم شک می‌کنم.

جواد عزتی از دیگر بازیگران این فیلم نیز طی سخنان کوتاه در این فیلم گفت: برای من فقط مهم بود که در یک فیلم خوب همکاری کنم چون می دانستم که یک فیلم خوب شکل گرفته و در تاریخ سینما خواهد ماند.

میرعابدینی دیگر بازیگر فیلم همه چیز برای فروش نیز درباره دومین تجربه همکاری خود با امیرحسین ثقفی گفت: من واقعاً افتخار می کنم که برای امیرحسین ثقفی فیلم بازی کردم و در کنار صابر ابر حضور داشتم. من فکر می کنم امیرحسین با سن کم خود جزو کارگردانان باتجربه‌ای بود که تا به حال با وی کار کردم و اطمینان دارم که امیرحسین این راه را ادامه خواهد داد.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای فیلم همه چیز برای فروش


 تاريخ ارسال: 1392/11/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.