پرده سینما

عیاری: فیلمساز باید نگاهش را انعکاس دهد؛ نشست خبری فیلم «خانه پدری» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری بلافاصله پس از نمایش این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد تهران با حضور تعداد کثیری از منتقدان سینمای ایران، اصحاب رسانه و برخی از عوامل این فیلم سینمایی برگزار شد.

 

خانه پدری که بیش از دو سال در توقیف به سر می برد مورد توجه اصحاب رسانه و منتقدان سینمای ایران قرار گرفت.

 

نشست خبری فیلم خانه پدریبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما، کیانوش عیاری (کارگردان)، شهاب حسینی، مهدی هاشمی، ناصر هاشمی (بازیگران)، بهزاد عبدی (آهنگساز) از جمله عوامل این فیلم بودند که در نشست مطبوعاتی حضور داشتند.

عیاری در ابتدای این نشست اظهار داشت: دیدن فیلم توسط هزاران نفر ارزشمند است این دیدن ها است که فیلم را تکمیل می کند مکمل هر فیلم مخاطبان و تماشاگران هستند

عیاری در ادامه این نشست یادداشتی را که شخصی برای او ارسال کرده بود قرائت کرد در بخشی از این یادداشت آمده بود: عیاری عزیز خوشحالم که میخندی و خوشحالم که بعداز چند سال برق چشمهایت را می بینم.

در ادامه این نشست مجری مرسم گفت: این فیلم ماندگار است من حدود 2 سال و نیم قبل دیدم و فیلم موثری است و به نظر نظرات مثبت را به سوی خود جلب می کند. نگاه شما به موضوعات نگاه واقع گرایانه است اساساً نگاه شما به واقع گرایی یکی از ارکان اصلی در مورد درک فیلم های شما است. چگونه به این می ر سید؟

عیاری پاسخ داد: بدین گونه است که من علاقه و اصراری به اجتماعی بودن و جراحی جامعه در فیلم هایم ندارم. فیلمساز خیلی طبیعی است که باید نگاهش را انعکاس دهد. من رسالتی برای خودم و سینما قائل نمی شوم و دوست ندارم به عنوان فیلمساز اجتماعی شناخته شوم. فیلم باید بازتاب اجتماعی دیدگاه خود سازنده باشد.

نشست خبری فیلم خانه پدریدر ادامه این نشست خبری مهدی هاشمی نیز در مورد همکاری با عیاری گفت: در سینما ایجاز وجود دارد و قرار است صد و خرده ای دقیقه تمام شود قرار است در کل کار تصویر فشرده شود. سریال هم همین است اما رمان وار است. روی پرده فیلم نشست و تاثیر بیشتری دارد. سکوت مردم و دیدن تاثیر آن در یک فاجعه و قتل که صدها بار در ایران اتفاق افتاده و نباید مردم با سکوتشان مهر تایید بزنند. روزنامه نیست که فقط بخوانید در سینما اتفاق دیگری می افتد که من امشب این را دیدم.

وی ادامه داد: در مورد بازی خودم باید بگویم قبل از آقای عیاری یک بازیگر حرفه ای بودم اما با هزاران چشم و روزگار قریب و این فیلم از مقام بازیگری به مقام هنروری و نابازیگری رسیدم . شکسپیر جمله ای در هملت دارد می گوید نی تو خالی را می بینید این صدها و هزاران صدا آن نایی و دمنده را از این می تواند در آورد وای به حال انسان که میلیاردها صدا و تارهای احساسی دارد. من در کار آقای عیاری خودم را خالی می کردم این آواها نه در حد اندازه مخفی می دانم.

مجری مراسم در ادامه گفت: بازی یکدست بازیگران از نکات حائز اهمیت این فیلم است بخشی از این داستان در مورد جنایت هایی است که انجام می شود و زنانی که به طور مستمر در طول تاریخ این را کشف می کنند. سوال من این است که بازیگران چطور به این موقعیت رسیدند ما مرگ ناگهانی را در این فیلم زیاد می بینیم بازیگران زن در این فیلم نقش بنیادی دارد این به طبع ایده و گسترش فیلمنامه است.

نازنین فراهانی پاسخ داد: خوشحالم که بعد از 3 سال با ازدحام جمعیت روبرو شدیم. کلاً من احساسم این است که هر بازیگری وقتی با آقای عیاری کار می کند بهترین کارش را انجام میدهد ایشان علاوه بر احاطه شان بر سینما بسیار تیزهوش هم هستند جایی که خالی بازی می کنید آقای عیاری مچ بازیگر را می گیرند. همانطور که آقای هاشمی گفتند بازیگر باید با آقای عیاری باید خام باشد و خودش را به ایشان بسپرد. آقای عیاری نمی گذراند شما ادا در بیاورید و باید زندگی کنید و خود من این جنس بازی را خیلی دوست دارم. راجع به صحنه مرگ ایشان به من گفتند این صحنه یکی از مهمترین صحنه های فیلم است وگفتند که برو برای این صحنه سیمرغ بگیری... من خیلی ترسیدم ... وقتی کات دادند سکوت شد و من ترسیدم و فکر می کردم که خراب کردم.

نشست خبری فیلم خانه پدریعیاری گفت: من زیاد استعدادی برای اخذ بازی ندارم در لحظه شکل گیری شخصیت درستی شخصیت می تواند موثر باشد. نمی شود از بازیگری که استعداد نداشته باشد نمی تواند بازی خوبی داشته باشد.

عیاری افزود: من از پله ها پایین می آمدم دوستی یک سوال فوق العاده ای کردند که من از ایشان خواهش کردم سوال کنند. فرمودند که اینجا ایران بود به نظر می آید سرزمین دیگری بود که همه فارسی صحبت می کردند گفتم به نظر شما دروغگویی کرده فیلم ؟

باید در پاسخ بگویم به تعداد پدران می توانند پدران اینچنینی باشند نباید فیلم ها به تلخ و شرین و سیاه و سفید تقسیم شوند. این کمک به درک و دایره فیلم ها می کند. فیلم ها فیلم هستند و لحن متناسب دارند.

عیاری ادامه داد: من متولد اهواز هستم شهری که نتوانستم ستاره های بالای شهرش را ببینم... چیزی که من را آزار می دهد در فیلم ها دیدن صحنه های مد روز مانند فرار دخترها و موسیقی های زیرزمینی است من هم آزرده می شوم که الکی باید چنین عناصری را با طمع کردن به فیلم اضافه کرد. من علاقه ای ندارم از مسئله مبتلی به جامعه فیلم بسازم مگر اینکه دغدغه تمام دوران زندگیم باشد. آیا چنین اتفاقاتی در ایران نمی افتد. تعصبات را شما در جامعه نمی بینید. سال گذشته در شهرک غرب پدری دخترش را کشت دو سال قبل محاکمه خانوادگی در تهران تشکیل شد و شاید در آینده این فیلم را بسازم این خانواده شخصی را مامور قتل دختر کردند. این اتفاقات می افتد و تا دل شما بخواهد می افتد اما این عذر موجهی نیست. خانه پدری را در سطوح پایین تر مانند تعصبات کور و مسخره در جامعه می بینید یا نه؟ اگر به این تعصبات بالیده شود می تواند به مرگ منجر شود. من علاقه به سیاه نمایی ندارم و این دید من است این جامعه سرشار از تاریکی و مشکلات ناتمام است. این حرف های من سیاسی نیست و نیم شود از این ها عبور کرد و به مسائل فرعی جامعه پرداخت. این ها جزو مسائل پر اهمیت و درآور جامعه است منطور من قتل خانوادگی نیست و تعصباتی است که به صورت یومیه می بینید.  

شهاب حسینی بازیگر فیلم خانه پدری با بیان اینکه کار کردن با عیاری از افتخارات بزرگم بوده‌ است،‌ گفت:‌ در این فیلم در اپیزود آخر بازی کرده‌ام که امیدوارم باز هم این فرصت نصیبم شود که با آقای عیاری کار کنم.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای افرادی مانند عیاری و اصغر فرهادی با دیگر فیلم‌سازان بسیار متفاوت است، گفت: حمید سمندریان استادم همیشه به من می‌گفت فیلم خوب فمیلی است که بعد از اتمام شما را به فکر وادارد پس باید با حسن‌نظر بهتری این فیلم‌ها را دید.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای فیلم خانه پدری


 تاريخ ارسال: 1392/11/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.