پرده سینما

امیدهای اکران سال آینده

سمیه علیپور

 

 

 

 

 

 

 

 

تغییرات مدیریتی در سازمان سینمایی وزارت ارشاد باعث شده فیلمسازان بیشتری این روزها اشتیاق پیدا کنند هرچه سریع‌تر کارهای تازه خود را کلید بزنند.

بازار تولید فیلم سینمایی معمولا در نیمه دوم سال گرم است. همه فیلمسازان با آنکه 32 سال است که در جریان زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر هستند، باز هم معمولا زمان ساخت فیلم خود را طوری هماهنگ می‌کنند که حتما در آستانه جشنواره فیلم فجر شب‌های بی‌خوابی برای آماده کردن کارهایشان داشته باشند.

امسال این تلاش برای آماده‌سازی فیلم‌ها در مورد تعداد زیادی از آثار اتفاق افتاد چون برخی از فیلمسازان اصلا برای اینکه بتوانند امکان تولید فیلمشان را به دست بیاورند باید منتظر تغییر مدیران می‌شدند. با وجود همه حجم سنگین تولیدات در روزهای قبل از جشنواره فیلم فجر، در زمان برگزاری جشنواره هم تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها وارد مرحله فیلمبرداری شدند و کلید خوردند. به نظر می‌رسد روی کار آمدن مدیران جدید و انتظار طولانی که برخی از سینماگران برای به دست آوردن امکانی برای تولید فیلمشان کشیده بودند، سبب شده آنان در اولین زمانی که به دست می‌آورند پشت دوربین قرار بگیرند و اثر جدیدشان را بسازند.

از جمله این فیلم‌ها می‌توان به آتش‌بس 2 به کارگردانی تهمینه میلانی، در دنیای تو ساعت چنده؟ ساخته صفی یزدانیان، آزادی مشروط به کارگردانی حسین مهکام، تابو به کارگردانی خسرو معصومی، شهر موش‌ها 2 به کارگردانی مرضیه برومند، ارغوان به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، ضدنور به کارگردانی کاوه سجادی حسینی اشاره کرد.

 

آتش‌بس 2

 

تهمینه میلانی از زمانی که آتش‌بس با موفقیت‌هایی روبرو شد، اعلام کرد قصد دارد ساخت این فیلم را ادامه دهد و قسمت‌های بعدی هم برای آن بسازد. این اتفاق رخ نداد تا اینکه چندی پیش این فیلمساز قید ساخت فری کثیف و دیگر فیلمنامه‌هایی که به نظر می‌رسید مایل باشد آن‌ها را تولید کند، زد و سراغ فیلمی رفت که یک بار جواب پس داده و مخاطب را به سالن سینما کشاند و به فروش خوبی دست پیدا کرد.

به جای محمدرضا گلزار و مهناز افشار، بهرام رادان و میترا حجار ایفای نقش‌های اصلی آتش‌بس 2 را عهده‌دار شدند و همچنین پژمان جمشیدی که چندی است از فوتبال دل کنده و به سینما دل سپرده است، در این فیلم بازی می‌کند. فیلمبرداری این کار از 16 بهمن در فرمانیه تهران کلید خورده و همچنان ادامه دارد. آتیلا پسیانی، دانیال عبادی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهین‌ترابی، فلور نظری و رایان جواهریان از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: زوجی جوان و تحصیلکرده که عازم سفری به خارج از کشور هستند پس از سالها، مشاور خانواده خود را بطور اتفاقی در فرودگاه ملاقات می‌کنند و در مدت زمانی که منتظر پرواز خود هستند، اتفاقات سالهایی از زندگی خود را در مدتی که مشاور آنها در خارج از کشور به سر می‌برد، مرور می کنند.

محمود کلاری فیلمبرداری این کار را انجام می‌دهد و محمد نیک‌بین تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. انتظار می‌رود فیلم میلانی جزو کارهای پرفروش سال آتی باشد.

 

ضدنور

 

پرویز پرستویی که در جریان سی و دومین جشنواره فیلم فجر سه فیلم داشت، در تهران نبود که به تماشای فیلم‌ها بنشیند، او به همراه گروه تولید ضدنور به کارگردانی کاوه سجادی حسینی در شمال کشور به سر می‌برد.

سهیلا گلستانی، هومن سیدی و پانته‌آ پناهی‌ها دیگر بازیگران این فیلم هستند و علیرضا برازنده فیلمبرداری آن را برعهده دارد. گروه بندرانزلی را به عنوان لوکیشن این کار انتخاب کردند و بخش‌هایی از فیلم نیز در مرداب انزلی مقابل دوربین رفته است.

سجاده‌حسینی پیش از این اعلام کرده بود به دلیل اینکه هوای بندرانزلی ابری و آفتابی می‌شود 50 جلسه فیلمبرداری برای این کار تعیین شده بود.

سجادی حسینی در خبرهایی که در مورد این کار منتشر شده، اعلام کرد راوی این فیلم سینمایی نئونوآر یک ضد قهرمان است. به گفته او نمی‌توان شخصیت او را کاملا سیاه دانست بلکه یک شخصیت خاکستری دارد و بیشتر درباره مسئله طمع در جامعه امروزی است. تایماز افسری و سجادی حسینی فیلمنامه این کار را نوشته‌اند. همایون اسعدیان تهیه‌کننده این فیلم است. فیلم سینمایی شب، بیرون به کارگردانی سجادی حسینی و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

 

آزادی مشروط

 

حسین مهکام نخستین فیلم سینمایی خود را با عنوان آزادی مشروط از 17 دی ماه مقابل دوربین برد و فیلمبرداری تا 26 بهمن ماه ادامه داشت. بعد از پایان فیلمبرداری مصطفی خرقه پوش تدوین فیلم را آغاز کرده است.

داستان فیلم آزادی مشروط با مضمون اجتماعی روز و با محوریت توجه به زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است. رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی‌احمدی، میثم غنی زاده از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سعید ملکان طراح چهره‌پردازی این کار است و کیانوش عیاری به عنوان مشاور کارگردان در نخستین فیلم سینمایی مهکام با او همراه شده است.

حسین مهکام پیش از این به عنوان فیلمنامه‌نویس در سینما فعالیت داشت و بیست و هیچ ساخته‌های عبدالرضا کاهانی از جمله نوشته‌های او هستند.

 

ارغوان

 

فیلم سینمایی ارغوان سومین ساخته سینمایی مشترک کیوان علیمحمدی و امید بنکدار است که فیلمبرداری آن در این روزها آغاز شده است.

مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا و یاسمین پازوکی بازیگران این فیلم هستند. فیلمبرداری تازه‌ترین ساخته این فیلمسازان از پنجشنبه گذشته آغاز شد و تمام بخش‌های آن در تهران و لواسان فیلمبرداری خواهد شد. فیلم داستان یک زن و مرد است که در شب مرگ یک موزیسین معروف، برخورد اتفاقی شان روی گذشته و آینده هر دوی آنها تاثیر می‌گذارد. مجری طرح این فیلم ناهید دل‌آگاه است و تهیه‌کنندگی آن را کیوان علی محمدی برعهده دارد.

این دو کمارگردان پیش از این شبانه و شبانه‌روز را ساخته بودند که در هر دوی آن کارها با مرتضی پورصمدی و سودابه خسروی که فیلمبردار و طراح چهره‌‍پردازی ارغوان هم هستند، همکاری داشتند.

 

تابو

 

هرچند خسرو معصومی هنوز خرس را در کارنامه کاری خود دارد که به نمایش عمومی درنیامده و احتمالا به دلیل مشکلاتی که برای آن تراشیده شده، به سختی بتواند روزی اکران شود، اما حرکت خود را در مسیر فیلمسازی ادامه می‌دهد و این روزها تابو را مقابل دوربین برده است؛ فیلمی که تمام صحنه‌های آن در منطقه کوهستانی کدیر فیلمبرداری می‌شود و الناز شاکردوست نقش اصلی آن را بازی می‌کند.

آنچه در توصیف حسی و حال و فضای فیلم معصومی منتشر شده به این شرح است: فیلمی که هنجارهای نابخردانه اجتماعی را روایت می‌کند که با پافشاری‌های نادرست خود طی سالیان دراز سعی در از بین بردن حداقل حقوق انسانی افراد دارد. این کارگردان در سیزدهمین فیلم خود زندگی دختری را به تصویر می کشد که سعی در از بین بردن این تابو ها دارد.

ساخت این فیلم معصومی خالی از اتفاقات دور از انتظار نبود. براساس خبری که بانی‌فیلم منتشر کرد حادثه‌ای در صحنه این فیلم رخ داد که عوامل را غافلگیر کرد. حادثه‌ای دو هفته قبل سر صحنه فیلمبرداری اتفاق افتاد. سکانسی که قرار بود صحنه غرق شدن کاراکتر زن فیلم (بهار)  جلوی دوربین برود. به گفته امیر گرجی جانشین تولید تابو در این سکانس بهار بعد از دعوا با پدرش به دریا می‌زند اما از آنجا که این صحنه خیلی ناگهانی به ذهن خسرو معصومی می‌رسد گروه پیشگیری‌های لازم را انجام نداده بودند. گرجی گفت: به این دلیل که بهار در فیلمنامه قصد خودکشی دارد و شنا هم بلد نیست، شاکردوست مجبور بود تا میانه های دریا درحالیکه شنا نمی‌کند پیش برود. اما موجی بلند باعث شد ایشان زیر آب برود. برای مدتی نتوانستیم شاکردوست را پیدا کنیم و واقعا فاصله‌ای تا غرق شدن نداشت. در نهایت ایشان توسط یک نگهبان و همسرش که در یک کشتی اقامت داشتند نجات پیدا کرد. قرار است تدوین این فیلم را حسن حسندوست انجام دهد.

 

در دنیای تو ساعت چنده؟

 

نخستین فیلم سینمایی صفی یزدانیان در دنیای تو ساعت چنده نام دارد که لیلا حاتمی و علی مصفا در آن به ایفای نقش می‌پردازند. یزدانیان، فیلمساز و مترجم فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه هنر در سال ۱۳۶۸ است. از فیلم‌های مستند او می‌توان به فیلم نفس و حضور آن در جشنوارهٔ فیلم‌های مستند ژان تی یی (فرانسه) و جشنوارهٔ فیلم بازارها (پاریس) و همین‌طور فیلم در جست‌و‌جوی شهرزاد و حضور آن در جشنوارهٔ فیلم‌های مستند آمستردام اشاره کرد. فیلم کوتاه قایق‌های من ساخته او نیز در سال ۱۳۸۵ جایزه بهترین فیلم داستانی را از جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد و در جشنواره سی‌ینا (ایتالیا) و کرک (ایرلند) نیز حضور داشت. یزدانیان از سال ۱۳۶۸ نیز به‌عنوان نویسنده با ماهنامهٔ فیلم و چندین نشریه دیگر همکاری دارد.

حالا بعد از سال‌ها فعالیت در زمینه‌های مختلف سینمایی، یزدانیان به ساخت اولین فیلم خود رسیده است. او فیلمبرداری این کار را در رشت انجام داد.

 

شهر موش‌ها 2

 

مرضیه برومند با موش‌هایش به سینما بازگشته تا همه بچه‌های این سال‌ها و بچه‌های سال‌های دور به یک مهمانی پر از موش دعوت باشند. فیلمبرداری این کار تابستان سال جاری آغاز شد و به گفته منیژه حکمت تهیه‌کننده آن، اکران فیلم به تابستان سال آینده موکول خواهد شد.

85 درصد از فیلمبرداری این کار در دکوری که برای آن ساخته شد، در تهران صورت گرفت و حالا گروه راهی خوزستان شدند تا بخش‌های پایانی را مقابل دوربین ببرند.

به نظر می‌رسد اگر امیدی به اکران سال آینده سینماها باشد، به فیلم‌هایی مانند شهر موش‌ها و یا آتش‌بس 2 بازگردد که احتملا بدون حضور در جشنواره سال آتی اکران عمومی می‌شوند.

 

 

سمیه علیپور- خبرآنلاین


 تاريخ ارسال: 1392/12/6
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.