پرده سینما

ارزیابی حضور کیارستمی در جشنواره فیلم کن

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عباس کیارستمیعباس کیارستمی بعد از سالها فیلمی در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن دارد و این مسئله علاوه بر هیجانزده کردن طرفداران سینمای این کارگردان انتظاری برای تکرار تجربه تنها نخل طلای سینمای ایران به وجود میآورد.

کیارستمی در سالهای اخیر یا به عنوان داور به کن رفته و یا فیلمی در بخش غیررقابتی داشته اما این بار بعد از سالها دو تغییر مهم طرفداران کیارستمی را شگفتزده کرده است؛ یکی حاضر شدن فیلم کیارستمی در بخش رقابتی کن و دیگری بازگشت کیارستمی به سینمای نسبتاً قصهگو. اما نکته تاثر برانگیز حاضر نشدن فیلم کیارستمی به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره کن است.

خبر آنلاین حضور رونوشت برابر اصل در شصت و دومین جشنواره فیلم کن را از نگاه منتقدان و سینماگران مورد بررسی قرار داده است.

 

صمدیان: ژولیت بینوش شانس جایزه کن را دارد

 

سیفالله صمدیان، مدیر فیلمبرداری و عکاس، معتقد است عباس کیارستمی هر دفعه با آثارش نکتهای تازه را به سینمای ایران میافزاید.

صمدیان درباره حضور رونوشت برابر اصل در بخش مسابقه شصت و دومین جشنواره فیلم کن، به خبر گفت: «عباس کیارستمی از سالها قبل حضور در جشنواره فیلم کن را تجربه کرده است. نخستین حضور او در این جشنواره با نمایش فیلمش در بخش نوعی نگاه بوده و ژولیت بینوش. شانس کیارستمی برای ربودن نخل طلا؟بعد از آن با دو فیلم ده و طعم گیلاس در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته و ای بی سی آفریقا و پنج در بخش رسمی جشنواره اما خارج از مسابقه به نمایش درآمد.»

او ادامه داد: «حضور فیلم تازهای از کیارستمی در جشنواره فیلم کن بیش از آنکه برای کیارستمی مهم باشد برای سینما اهمیت دارد. عباس کیارستمی از اولین فیلم سینمایی خود نان و کوچه نشان داده که سراغ موضوعاتی ساده میرود و به صورت عمیق آن را میپروراند. او با هر فیلمش نکتهای تازه به سینمای ایران اضافه کرده است.»

صمدیان اظهار داشت: «کاری که کیارستمی در شیرین انجام داد، فراتر از کاری بود که حتی یک فیلمساز با خلاقیت و نگاهی تازه انجام دهد. کیارستمی برخلاف 10 سال اخیر که از نگاههای کلاسیک و فیلمسازی دکوپاژ شده دوری میکرد، در رونوشت برابر اصل دوباره به سینمای دکوپاژ شده بازگشته است و فیلمش براساس فیلمنامهای که نوشته پیش رفته.»

او با اشاره به بازی ژولیت بینوش در این فیلم سینمایی گفت: «بازی ژولیت بینوش در این فیلم بسیار قابل توجه است به گونهای که تصور میکنم میتواند مدعی کسب جایزه از این جشنواره هم باشد.»

سیفالله صمدیان، همچنین درباره این مسئله که فیلم کیارستمی تهیهکننده خارجی دارد و نماینده سینمای ایران در جشنواره کن نیست،اظهار داشت: «کاری به اینکه فیلم در کجا تولید شده ندارم مهم این است که فکر موجود در پس آن ایرانی است و چه کسی ایرانیتر از عباس کیارستمی؟»

او ادامه داد: «کیارستمی با آن هویت مشخص هنری فراتر از حد و مرز سیاستها و سیاستزدگیها پیش رفته است. دل ما نباید به حال کیارستمی بسوزد که فیلمش از ایران به کن نرفته، دل ما باید به حال سینمای ایران بسوزد. تا زمانی که نگاه محدود مدیران در سینمای ایران وجود دارد حسرت حضور کیارستمی به عنوان نماینده سینمای ایران در کن باقی میماند.»

 

راستین: کیارستمی حضور تاثیرگذاری در کن خواهد داشت

شادمهر راستین، فیلمنامهنویس، حضور عباس کیارستمی را در این دوره از جشنواره فیلم کن، حضوری تاثیرگذار ارزیابی کرد.

راستین در مورد نمایش رونوشت برابر اصل در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به خبر گفت: «فیلم کیارستمی از آذرماه آماده نمایش بود اما تهیهکننده آن گویا از زمانی که این اثر هنوز ساخته نشده بود و در مرحله کامل شدن فیلمنامه بود، تصمیم داشت این فیلم را به جشنواره به نمایش درآید. مهم این است که رونوشت برابر اصل فیلم کیارستمی است و تصور میکنم فیلم او حضوری تاثیرگذار در جشنواره فیلم کن خواهد داشت.»

او ادامه داد: «شاید زودهنگام باشد که اعلام کنیم فیلم کیارستمی بهترین فیلم جشنواره کن امسال است اما این فیلم در بخشهای مختلف نوآوریهایی دارد؛ این نوآوری را میتوان در فیلمنامه و نوع متفاوت روایت موجود در آن به وضوح مشاهده کرد. این فیلم به لحاظ فرم روایی و سینمایی نیز نکاتی تازه دارد. این فیلم نیز میتواند به عنوان حرکت جدیدی از کیارستمی در سینما ثبت شود.»

راستین درباره فاصله گرفتن کیارستمی از سینمایی که در سالهای اخیر به آن نزدیک شده در فیلم رونوشت برابر اصل» گفت: «ارزش فیلم سینمایی «شیرین» یک ارزش تاریخی است. اما در رونوشت برابر اصل شاهد نوآوریهایی متفاوت نسبت به دیگر ساختههای کیارستمی در سالهای اخیر هستیم. کیارستمی بازی بسیار خوبی از بازیگران خود گرفته و ژولیت بینوش بهترین بازی خود را در این فیلم ارائه کرده است.»

او همچنین اظهار داشت: «این ویژگی را باید برای کیارستمی در نظر گرفته که در مسیر پا خوردهای که منتقدان و هواداران او از او انتظار دارند، قدم نمیزند و به دنبال مسیر جدیدی در سینما است. مهم این نیست که رونوشت برابر اصل واکنش به آنچه در مورد شیرین رخ داده است یا کنشی است از سوی کیارستمی، مهمترین ویژگی این فیلم کیارستمی و تجربه جدید آن است.»

راستین اضافه کرد: «فیلمهای دیگر را که در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته شدهاند را ندیدم اما تصور میکنم قطعاً کیارستمی تاثیرگذارترین فیلمساز جشنواره خواهد بود و دست پر از جشنواره میآید و حسرت به دل ما میآید که چرا رونوشت برابر اصل نماینده سینمای ایران در کن نبوده است.»

 

احمد طالبینژاد: رونوشت برابر اصل بازگشت کیارستمی به سینمای استاندارد است

رونوشت برابر اصل. بازگشت موفق کیارستمی به سینمای حرفه ای تراحمد طالبینژاد، منتقد فیلم، اعتقاد دارد کیارستمی با رونوشت برابر اصل از کارهای تجربی فاصله گرفته و به سینمای استاندارد نزدیکتر شده است.

طالبینژاد درباره فیلم تازه کیارستمی اظهار داشت: «اتفاق پذیرفته شدن فیلم کیارستمی در جشنواره فیلم کن میلیونها طرفدار و دوستداران کارهای این کارگردان را خوشحال کرده است. هرچند که کارهای تجربی کیارستمی بسیار خوب بودند اما او با این کارها خودش را از موقعیت سینمای حرفهای جهانی دور میکرد.»

او با اشاره به صحبتی که با کیارستمی دو سال قبل داشت، گفت: «دو سال قبل در جلسهای به آقای کیارستمی گفتم قصد نداری بعد از باد ما را خواهد برد یک فیلم سینمایی بسازی؟ او پاسخ داد فیلمهایی بعد از آن ساخته. اما من در جواب گفتم منظورم فیلمی است که با نگاتیو ساخته شود. کیارستمی اظهار کرد درصدد است چنین فیلمی بسازد و احتمالاً رونوشت برابر اصل همان فیلمی است که دو سال قبل در مورد آن با هم صحبت کردیم. خوشحالم که بالاخره کیارستمی فیلمی اینچنین ساخت زیرا از هر جنبهای که بررسی کنیم حضور کیارستمی موجب افتخار سینمای ایران است.»

این منتقد سینما اظهار داشت: «کیارستمی یک فیلمساز ایرانی است که وقتی به فیلمسازان جهان نگاه کنیم میبینیم تعداد فیلمسازان در سطح او بسیار کم است.»

 

طالبینژاد در مورد اینکه کیارستمی فیلم خود را به تهیهکنندگی شرکتی خارجی ساخته، گفت: «وقتی او سه فیلم در ایران میسازد که امکان نمایش عمومی به دست نمیآورد و یا آثارش مانند شیرین به هیچعنوان در ایران امکان نمایش عمومی به دست نمیآورند رسیدن به این شرایط چندان دور از انتظار نبود. کیارستمی نمیتواند به معیارهای سلیقهای مدیران سینمایی در دورههای مختلف تن بدهد.»

او ادامه داد: «کیارستمی به سطحی از فیلمسازی رسیده که بخواهد فیلم خودش را بسازد . مسئله مهم در مورد کیارستمی این است که اگر خارج از ایران فیلم میسازد اما همچنان در ایران زندگی میکند. به خاطر دارم کیارستمی چندی پیش اظهار کرد اگر شرایطی پیش بیاید و کسی مانع کارش نشود، همچنان مایل است که در ایران فیلم بسازد. او سالها قبل در اوج شهرت که پیشنهادهای متعددی برای فیلمسازی در خارج از کشور داشت، و بعد از تجربه بلیت اعلام کرد که چندان علاقمند به فیلمسازی در خارج از ایران نیست.»

طالبینژاد گفت: «مسئله این است که کیارستمی فیلمسازی نیست که سیاسی کار کند و سراغ مسائل اخلاقی میرود. باید با افتخار و منت به دنبال این فیلمساز رفت. مشکل ما این است که شان فیلمسازانمان رعایت نمیشود.»

این منتقد گفت: «مسئلهای که در این میان اهمیت پیدا میکند موفق بودن یا نبودن رونوشت برابر اصل در جشنواره کن نیست، مسئله این است که کیارستمی به سینمای استاندارد نزدیکتر شده است.»

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری از نشست رسانه ای فیلم کپی برابر اصل کیارستمی در کن

 

در همین رابطه بخوانید

فستیوال کن: کیارستمی در مسابقه، الیور استون و وودی آلن در خارج از مسابقه

نگاهی به فیلم کپی برابر اصل کیارستمی

ارزیابی حضور کیارستمی در جشنواره فیلم کن

کن فیلم های بخش دو هفته با کارگردانان را اعلام کرد

خبرگزاری های مهم جهان جشنواره کن را تحریم کردند

کن شصت و سوم آغاز شد

جشنواره کن با سردی و سکوت آغاز شد

رونوشت برابر اصل کیارستمی در فستیوال کن به روی پرده رفت

بینوش: تجربه کار با کیارستمی بی نظیر بود

 

عباس کیارستمی: فیلمنامه «رونوشت برابر اصل» را مثل همیشه به فارسی نوشتم

ژولیت بینوش برای «رونوشت برابر اصل» بهترین بازیگر زن فستیوال کن شد


 تاريخ ارسال: 1389/1/28
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>كودك فهيم:

حكايت آقاي كيارستمي و ما همون حكايت پادشاه و خياط مارك تواينه ! مردونه اگه فيلمهاشو بگن مثلا\" اثر يه كارگردان گمنامه چي راجع به اش مي گيد ؟ لطفا\" يه خرده مرد باشيد .

0+0-

يكشنبه 9 خرداد 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.