پرده سینما

موتمن: علاقه زیادی به ژانر عاشقانه و جنایی دارم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پرده سینما، نشست نقد و بررسی فیلم خداحافظی طولانی به کارگردانی فرزاد موتمن با حضور عوامل فیلم برگزار شد. رامتین شهبازی به عنوان کارشناس و مجری در این نشست حضور داشت.

در ابتدای این نشست فرزاد موتمن کارگردان این اظهار داشت: فیلم به قلم اصغر عبدالهی نوشته شده است که یک نویسنده و رمان نویس نسبتا قدیمی است؛ ابتدا از این داستان بی اطلاع بودم و دوست داشتم فیلمنامه خودم را جلو دوربین ببرم اما علی حضرتی با من تماس گرفت و پیشنهاد تولید این کار را داد. وقتی این فیلمنامه را مطالعه کردم به دلایل زیادی فیلمنامه خود را کنار گذاشته و خواستم که این فیلمنامه را بسازم.

موتمن در ادامه افزود: همه می دانند که من علاقه زیادی به ژانر عاشقانه و جنایی دارم، به این دلیل که این فیلم در فضایی عاشقانه روایت می شد دست به ساخت آن زدم. نکته بعدی که مرا برای ساخت این فیلم ترغیب کرد این بود که بعد از شب های روشن هیچ فیلمنامه عشقی نداشتم و میزانسن این فیلمنامه به من اجازه می داد که به لحاظ گرافیکی هم عشق را به اصطلاح در بیاورم.

 

وی در ادامه از دلایل دیگر ساخت این فیلم سخن گفت و اظهار داشت: متأسفانه سینمای ما به سمت ساخت فیلم هایی مربوط به طبقه بالای اجتماع رفته است و من به دلیل اینکه داستان خداحافظی طولانی در فضایی صنعتی درباره کارگران است دست به ساخت آن زدم. اکثر فیلم های اجتماعی ما مربوط به مردم بالاتر از پارک وی است، در حالیکه مشتری اصلی ما طبقه متوسط و پایین جامعه هستند.

 

این کارگردان اضافه کرد: این فیلمنامه یک فرصت بود و اگر ایرادهایی هم داشت من باز چنگش می زدم و احساس کردم فیلم به من این اجازه را می دهد آن را که به ژانر وسترن نزدیک کنم؛ از طرفی یک تم فیلم تقابل فرد با جامعه را نشان می دهد و در صحنه اول با این سبک مواجه می شویم.

موتمن در ادامه به بازی سعید آقاخانی در یک نقش کاملا جدی اشاره کرد و گفت: برای این نقش به بازیگری نیاز داشتیم که در فاصله سنی 40 تا 50 ساله باشد و لباس کارگری به تنش بیاید، اما متأسفانه امکانات سینمای ما بسیار کم است و برای انتخاب این بازیگر، جلسه‌ای شبیه جلسه بحران گذاشتیم تا اینکه به سعید آقاخانی رسیدیم.

 

این فیلمساز با اشاره به پیشینه آقاخانی در فیلم‌های کمدی یادآور شد: تجربه تاریخی ثابت می‌کند کمدین‌ها خیلی خوب از پس نقش‌های درام و جدی برمی‌آیند. شاید به این دلیل که آن‌ها خیلی متحمل فشار می‌شوند، بویژه در کمدی‌های تلویزیونی ما که به شدت متکی بر بازیگر است.  با اینکه او چشمان خندانی دارد در این فیلم به طرز شگفت‌انگیزی چشمان خود را کنترل می‌کند.

 

کارگردان فیلم باج خور درباره موسیقی این فیلم خاطرنشان کرد: این فیلم غمگین است، حتی ازدواجی که صورت می گیرد خیلی غمگین است و می توان گفت ساده ترین ازدواج تاریخ سینمای ایران است. خودم آدم نوستالژیکی نیستم و فکر می کنم موزیک شما را به طرف نوستالژیک هدایت می کند و گاهی ما را یاد فیلم های قدیمی می اندازد. ما خیلی سخت به این موسیقی دست یافتیم و وقت زیادی ازما گرفته شد و حتی آهنگساز را اواسط کار تغییر دادیم. انواع موسیقی را انتخاب می کردیم و می دانیم که فیلم می تواند بدون موسیقی جلو برود اما من فیلم بدون موسیقی را نمی خواهم و با اصرار خواستیم که بسازیم و به این نتیجه رسیدیم که موسیقی غیر قراردادی باشد. اگر چیزی که این جا شنیدیم که را ملاک قرار دهیم این موسیقی بالاست.

ساره بیات که یکی از بازیگران اصلی این فیلم بود در ادامه این نشست اظهار داشت: من روزی که فهمیدم قرار است فرزاد موتمن این فیلم را بسازد خیلی مشتاق حضور در این فیلم بودم چرا که به آثار او به عنوان یک فیلمساز و کارگردان مولف علاقه دارم. او اعتبار و احترامی خاص برای بازیگرانی که در فیلم حضور داشتند قائل می‌شود که این برخوردش برای من تحسین برانگیز است.

سعید آقاخانی بازیگر نقش اصلی خداحافظی طولانی در ادامه این نشست اظهار داشت: اصلاً در ذهنم نمی گنجید که بازی در چنین نقش و فیلمی به من پیشنهاد شود. با توجه به اینکه پیش از این فقط در فیلم های کمدی بازی کرده ام فکر می کردم کارگردان از انتخابم پشیمان شود. طبقه پایین جامعه را می شناسم، وقتی که فیلمنامه را می خواندم شخصیت یحیی خیلی کم حرف بود و احساس می کردم که خیلی کم اکت باشد با این نتیجه رسیدم که باید ظریف سازی کنم تا کاراکتر را به شخصیتی قابل باور برسانم.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای فیلم خداحافظی طولانی


 تاريخ ارسال: 1393/11/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.