پرده سینما

کارگردان «بدون مرز»: همه قلب خود را گذاشتند تا این فیلم ساخته شد

پرده سینما








نشست فیلم بدون مرزبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما، نشست خبری فیلم سینمایی بدون مرز به کارگردانی امیرحسین عسگری لحظاتی پیش با حضور عوامل این فیلم برگزار شد

در ابتدای ایندون  نشست که حمید باباوند منتقد آن بود، امیرحسین عسگری به عنوان کارگردان این فیلم کفت: از ابتدایی که سینما را شناختم این واژه برای من استرس زا بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت چند تله فیلم به من پیشنهاد شده بود اما حرف دلخواه من را نمی زدند. ۵ سال پیش نگارش این فیلمنامه را آغاز کردم و با چند کارگردان درجه یک درباره این فیلمنامه صحبت کردم و همه به من گفتند که با یک کار ساده تر، کار حرفه ای را آغاز کنم و بعد به سراغ این نوع سوژه ها بروم اما ساخت این فیلمنامه دغدغه من بود.

این کارگردان فیلم اولی در خصوص نگاهی که در این فیلم وجود دارد اظهار کرد: بدون مرز جنگ را زیر سوال می برد و من هم علیرغم همه توصیه ها تصمیم به ساخت این اثر سینمایی گرفتم و معتقد بودم اگر فیلمنامه به مرز پختگی لازم رسیده باشم می توانم این فیلم را بسازم.

عسگری ادامه داد: ابتدا برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم مجوز پروانه ویدئویی بگیرم تا اینکه سرمایه گذار پیدا کردیم اما در ادامه سرمایه گذار رفت، تا زمانی که با سرمایه شخصی مجتبی امینی تولید را آغاز کردیم.

وی در خصوص پایان بندی این فیلم افزود: همیشه یک ماجرایی در وسط هست که صلحی وجود نداشته باشد و به نظر من ما با صلح آمیزترین شکل ممکن فیلم را تمام کردیم.

این کارگردان بیان کرد: همه قلب خود را گذاشتند تا این فیلم ساخته شد و از همه دست اندرکاران این فیلم تقدیر می کنم.نشست فیلم بدون مرز

عسگری اضافه کرد: ما به دنبال قصه گفتن نبودیم و به دنبال اجماع درباره موضوع مورد نظر بودیم از اینرو تلاش کردیم که در سه پرده، بیننده را تا انتهای با خود همراه کنیم و داستان فیلم تا همین اندازه برای بدون مرز کفایت می کند.

حسین عسگری در پاسخ به این پرسش که فیلم شباهت هایی به فیلم سینمایی «جهنم در اقیانوس آرام» به کارگردانی برومن دارد، گفت: این موضوع درست است. اما من بعد از اینکه فیلم نامه بدون مرز را نوشته بودم، به توصیه یکی از دوستان فیلم آقای برومن را دیدم و من هم متوجه تشابهاتی شدم.

وی ادامه داد: درست است این دو فیلم ظرف های مشابهی دارند، اما محتوای این دو با هم فرق می کند و من به دنبال تاثیر جنگ در زندگی خودمان بودم و چقدر این موضوع می تواند باعث به وجود آمدن نفرت شود.

عسگری با اشاره به اینکه جنگ در ضمیر ناخودآگاه آدم ها تاثیر می گذارد، گفت: کسانی که طعم جنگ را چشیده باشد، دریافت یکسانی هم از آن دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه «برون مرز» فیلمی کم دیالوگ است، اظهار کرد: کم دیالوگ بودن بدون مرز به دلیل این است که می خواستیم کسانی که زبان فیلم را نمی دانند هم با آن همراه شوند و ارتباط برقرار کنند.

این کارگردان با اشاره به اینکه بازیگر نقش اول فیلم، علیرضا بالدی به زبان عربی تسلط دارد، گفت: من از علیرضا کار سختی را خواستم که چند دیالوگ به زبان فارسی بگوید و وجود او باعث ساخت این فیلم شد.

مجتبی امینی، تهیه کننده این اثر سینمایی در این نشست حضور داشت و اظهار کرد: در ابتدا از کارگردان و گروه جوانی که برای به ثمر رساندن کار تلاش کردند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: برای تولید یک اثر سینمایی و مشخصه مهم وجود دارد، یکی فیلم نامه که در این اوضاع نبودن فیلم نامه خوب در سینمای ایران، مهم است و دیگری کارگردانی که بتواند از پس ساخت فیلم خوب بربیاید.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه فلیم سینمایی بدون مرز این دو مشخصه را داشت، عنوان کرد: فیلم نامه خوبی که بدون مرز داشت، مرا جلب کرد و با شناختی که از امیر حسین داشتم، می دانستم دنبال آزمون و خطا نیست.

اشکان اشکانی فیلمبردار این فیلم بدون مرز نیز در این نشست عنوان کرد: این فیلم خیلی سخت بود و البته از ابتدا پیش بینی می کردم که با کار سختی رو به رو هستم اما اتفاق خوبی که افتاد این بود که من از مرحله نگارش فیلمنامه درگیر آن شدم و به همین دلیل با جز جز مسایلی که در ذهن کارگردان شکل می گرفت را آشنا بودم و آنرا لمس می کردم.

وی افزود: من و کارگردان دوست داشتیم در یک لوکیشن سخت فیلمبرداری کنیم و این لوکیشن نقطه صفر مرزی بود و محدودیت های زیادی داشت. ما در مقابل دکل های مرزی عراق کار می کردیم و از این رو باید بخشی از فیلم را با تکیه بر منابع طبیعی و از نور خورشید فیلمبرداری می کردیم بود و این به شدت ما را محدود کرد.

 

در همین رابطه ببینید
     عکس‌های الهام عبدلی از نشست رسانه‌ای فیلم بدون مرز

 


 تاريخ ارسال: 1393/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.