پرده سینما

برزیده: سوژه فیلم «مزار شریف» مدت ها مرا با خود درگیر کرده بود

پرده سینما









به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در ابتدای نشست فیلم «مزارشریف» علی اکبر عبدالعلی زاده مجری برنامه متنی را به شرح ذیل قرائت کرد:ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر از بابت اشکال فنی پیش آمده در نمایش اول فیلم مزارشریف اظهار تاسف کرده و اعلام می کند که این اشکال به دلیل تراکم کاری بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر صورت گرفته است.
نشست مزار شریفروال دفتر جشنواره این است که نمایندگان مستقر در سینماها به نمایندگی از عوامل ایجاد کننده این مشکل، از مردم عذر خواهی کرده و امکان نمایش دوباره فیلم در زمان دیگری را به صورت رایگان برای مخاطبان فراهم کند.
در این مورد نیز همین اقدام صورت خواهد گرفت و بر خلاف آنچه مطرح شده هیچگونه اصطکاک یا درگیری لفظی ایجاد نشده است.
خوشبختانه تا کنون نمایش اول همین یک فیلم با اشکال فنی مواجه بوده که به سرعت هم برطرف شده است.
وی ضمن تشکر از مسعود رایگان که اواسط فیلم به گروه آنان اضافه شده بود بیان کرد: در مقطعی با وجود شرایط پیچیده ای که برایمان به وجود آمده بود مجبور به تغییر شدیم و مسعود رایگان ما را از یک بحران نجات داد. تاکید می کنم که بدون داشتن روابط مبتنی بر حرفه ای بودن هیچ بخشی از سینما سامان نمی گیرد و مسعود رایگان در این بحران کاملا حرفه ای رفتار کرد.
این تهیه کننده در ادامه این نشست درباره هزینه تولید فیلم سینمایی «مزار شریف» توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اگر حوزه هنری به عنوان مالک فیلم اجازه می داد حتما صورت مالی هزینه ها به جز دستمزدها را روی سایت منتشر می کردم.
وی ادامه داد: هزینه تولید این فیلم با توجه به ابعاد وسیع آن با هیچکدام از پروژه های میلیاردی قابل مقایسه نیست. متاسفانه موظفم که عدد نگویم اما هیچکدام از ارقامی که خیلی ها برای این پروژه اعلام کرده اند صحت ندارد.
نشست مزار شریفتهیه کننده فیلم سینمایی «مخمصه» به تغییراتی که در بازنویسی فیلمنامه به وجود آمد اشاره کرد و بیان کرد: یکی از تغییرات اساسی فیلمنامه ماجرای راز و احتمال وقوع جنگ بود که به شکل کوتاه در خاطرات حسن روحانی پیش از ریاست جمهوری او آمده، با صحبت های که میان گروه انجام شد پی‌رنگ فیلم را نجات در نظر گرفتیم و اگر در اتفاقات دیگر این ماجرا مداخله می کردیم از اصل موضوع جدا می‌شدیم.
شاهسواری به نادیده گرفتن بخش هایی از تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی قیچی برمی داریم و گذشته خود را قطع می کنیم اما مگر می توان به تاریخ و فرهنگ کشور نگاه نشود؟ اگر باور داریم همه در یک کشتی و یک کشور همراه هستیم و باید همسنگر باشیم.
وی اضافه کرد: حق نداریم دیدگاه های فردی را در مورد موضوعات ملی بگوییم بلکه باید مسئولانه و متعهدانه نسبت به هر موضوعی عمل کنیم. این خط کشی ها ما را از اصل موضوع دور می کنند.
در ادامه نشست رسانه ای فیلم سینمایی «مزار شریف» عبدالحسن برزیده کارگردان این فیلم درباره انتخاب این سوژه توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: مرداد ماه سال ۱۳۷۷ آقای شاهسوند که قهرمان اصلی قصه است در یک مصاحبه تلویزیونی از خاطرات‌اش و چگونگی پیمودن راه طولانی ۱۹ روزه و رسیدن به ایران صحبت کرد زمانی که این مصاحبه را دیدم موضوع مزار شریف به شدت ذهنم را درگیر کرد.
وی از مرحوم سیف الله داد یاد کرد و ادامه داد: وی که در آن زمان ریاست هیئت مدیره خانه سینما را برعهده داشت و بعد از دیدن مصاحبه آقای شاهسوند در تماسی به من پیشنهاد داد فیلمی دراین باره بسازم. با وقت ملاقاتی که مرحوم سیف الله داد با آقای شاهسوند ترتیب داده بود جواب خیلی از سوالاتمان را گرفتیم و گفت وگویمان به فیلمنامه «مزار شریف» تبدیل شد.
کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» گفت: با نمایش «مزار شریف» سیمرغ بلورین جشنواره سی و سوم را گرفتم. ساخت این موضوع مدت ها روی شانه‌ام سنگینی می کرد. خوشحالم که به نمایندگی از سینماگران تا حدی این وظیفه را انجام دادم.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه به واقعیت تاریخی فیلم وفادار بوده است گفت: همه چیز را همانطور که اتفاق افتاده در فیلم آورده ایم البته دخل و تصرف بوده اما تحریف نه. قسمت هایی از داستان به تنهایی می تواند یک فیلم سینمایی کامل باشد و طبیعی است که ما نمی توانستیم به همه آنها اشاره کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «دکل» به حضور و همراهی حسین حقیقی در فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: نسل ما طعم شیرین رفاقت را چشیده است و امیدوارم نسل بعدی هم این طعم را شیرین را تجربه کند. حسین حقیقی، زمانی که دید در سختی های کار گیر افتاده ام به من کمک کرد. طعم شیرین این رفاقت تا همیشه برایم باقی می ماند.
حسین یاری بازیگر نقش "شاهسوند" فیلم سینمایی «مزار شریف» که در این نشست حضور داشت در پاسخ به این سوال که چرا تا پیش از اتمام فیلم حاضر به دیدار با "شاهسوند" نشده است، توضیح داد: از ترس حسن برزیده نخواستم شاهسوند را ببینم. زمانی که با برزیده کار می کنم باید شش دنگ حواسم به دیدگاه های او باشد به همین دلیل حس می کردم دیدار با شاهسوند مرا دچار دوگانگی می کند و نمی توانم آنچه را که کارگردان از من می خواهد به خوبی اجرا کنم.
این بازیگر ضمن تشکر از سعید ملکان؛ چهره‌پرداز فیلم «مزار شریف» از جای خالی او را در این نشست یاد کرد و گفت: همه عوامل با حضور در این نشست درباره این پروژه صحبت کردند اما سعید ملکان نمی توانست اینجا باشد و وظیفه خود می دانم به نکته ای در مورد او اشاره کند.
وی ادامه داد: جدا از گریم شخصیت های اصلی، ریش‌ها و موهای تمام طالبان هایی که در فیلم بازی داشتند توسط ملکان و گروه حرفه ای او بافته شده بود و نمی خواهم طبیعی بودن شمایل آن ها دلیلی بر عدم گریم‌شان تلقی شود.
علیرضا زرین دست فیلمبردار فیلم سینمایی «مزار شریف» درباره علت انتخاب همکاری با این پروژه به فیلمنامه خوب آن اشاره کرد و گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم به آن علاقه‌مند شدم؛ البته تا پیش از آن کم و بیش با پیگیری اخبار از اتفاقی که برای دیپلمات‌های مزار شریف افتاده بود مطلع بودم.
وی اظهار کرد: فیلمنامه را مطلوب ارزیابی کردم و به عنوان یک ایرانی وظیفه خود دیدم در نمایش گوشه ای از این بی انصافی تاریخی سهیم باشم.
مسعود رایگان دیگر بازیگر این فیلم بود که در نشست حضور داشت نیز گفت: اگر شخصیت نماینده شورای امنیت ملی را از این فیلم حذف می کردیم قطعا روایت داستان دچار لکنت می شد.
وی بیان کرد: سال ۷۷ که این اتفاق افتاد من ایران نبودم اما خبر آن به قدری حیرت آور بود که مدت ها از این همه خشونت در بهت و ناباوری بودم.
مهتاب کرامتی نیز گفت: با مدت کوتاهی که در خدمت گروه بودم تمام تلاشم بر باورپذیر بودن نقشم بود.
وی ادامه داد: با خواندن فیلمنامه بهت زده شدم و حسم این بود که نمی توانم از پس نقش یک زن افغان برآیم و به همین دلیل ابتدا از آقای برزیده خواستم گریم بشوم تا بدانم می توانم با این نقش ارتباط برقرار کنم یا خیر؟
بهزاد عبدی آهنگساز فیلم سینمایی «مزار شریف» که در این نشست حضور داشت  با اشاره به موسیقی این فیلم گفت: در موسیقی فیلم به هیچ عنوان به بومیت نپرداخته بودیم؛ همیشه قبل از قبول کار فیلمنامه را می خوانم و قبل از ساخت موسیقی آن تصویرسازی می‌کنم. در این فیلم زمانیکه که موضوع را می‌شکافتم به درد انسانیت برخورد کردم.
وی افزود: پروژه «مزار شریف» بزرگ است و من نمی توانستم برای آن کوچک کار کنم و تلاش کردم موسیقی آن هم با توجه به عمق و صحنه هایش بزرگ باشد.
این آهنگساز تاکید کرد: اصرار داشتم در تمام فیلم موسیقی جاری باشد و با توجه به اینکه گاهی اوقات سکوت ها هم موسیقی هستند، سکوت این فیلم هم نوعی موسیقی بود.

 

 

در همین رابطه ببینید
     عکس‌های الهام عبدلی از نشست رسانه‌ای فیلم مزار شریف


 تاريخ ارسال: 1393/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.