پرده سینما

افخمی: دیالوگ های فیلم «روباه» برای ارتباط خوب با مخاطب به صورت عامیانه نگاشته شده است

پرده سینما








به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما نشست رسانه ای فیلم روباه به کارگردانی بهروز افخمی لحظانی پیش در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

روباهدر ابتدای این نشست که اجرای آن را نیما حسنی‌نسب بر عهده داشت محمد پیرهادی تهیه کننده روباه به چگونگی شکل گیری داستان این فیلم اشاره کرد و توضیح داد: قصه این فیلم از جایی شروع شد که یک فیلمنامه‌نویس موضوعی را طرح کرد و من آن را به بهروز افخمی پیشنهاد دادم اما افخمی این طرح را دوست نداشت و موضوع دیگری را پیشنهاد داد. طرح یک خطی موضوع را دوست داشتم و خواستم که آنرا ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در طول مسیر به پیشنهاد افخمی برای استهکام بیشتر با افرادی که در مسایل امنیتی فعال هستند جلساتی را تشکیل دادیم و از آن ها به عنوان مشاور فیلم کمک گرفتیم. مشاوران موارد گوناگونی را از مسایل امنیتی تعریف کردند و به اصرار افخمی بخشی از این واقعیت ها را در فیلمنامه گنجاندیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «به نام پدر» افزود: شخصیت سه تا از برادرهای داستان از واقعیت گرفته شده بودند اما برادر چهارم را خودمان ساختیم.

پیرهادی درمورد سرمایه گذاران فیلم سینمایی روباه گفت: بنیاد سینمایی فارابی و سازمان امنیت ملی به همراه خودم برای این فیلم سرمایه گذاری کردیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی روباه درباره انتخاب بازیگران این فیلم سینمایی توضیح داد: محسن تنابنده اولین کسی بود که برای بازی در این فیلم قرارداد بست و پول گرفت، اما به دلیل اینکه درگیر همکاری با مسعود جعفری جوزانی بود و امکان داشت که فیلمبرداری ما نیز بیشتر از دو ماه زمان ببرد با عذرخوای از گروه جدا شد. رامبد جوان انتخاب بعدی ما بود که او هم به دلیل برنامه خندوانه نتوانست همکاری کند بود. با فریبرزعرب‌نیا در مورد مسایل مالی به توافق نرسیدیم و یکی دیگر از انتخاب های ما به دلیل غیر ایرانی بودن همسرش و عدم تطابق این امر با موضوع داستان روباه حضور در فیلم را نپذیرفت.

روباهدر ادامه این نشست بهروز افخمی در واکنش به کاندید نشدن فیلم روباه در بخش های مختلف جشنواره سی و سوم گفت: جوایز جشنواره نماینده سلیقه چند نفر داوری است که فیلم ها را داوری می کنند. اگر این افراد عوض شوند همه جوایز تغییر می کند به همین دلیل سیمرغ فجر برای من اهمیت چندانی ندارد. شرکت کردن من در جشنواره به دلیل حضور در جشن فجر است، میهمانی طولانی که ده روز ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای بعضی از بچه های گروه مهم است که کاندیدا شوند چرا که احساس می کنند کارشان دیده می شود اما خوب امسال این اتفاق برای بازیگران روباه رخ نداد. همه فیلم ها را هم ندیده ام که بگویم اجحاف یا بایکوتی صورت گرفته است.

افخمی با اشاره به تغییر بازیگران فیلم روباه توضیح داد: من به چنین تغییراتی عادت دارم چرا که بیست سال پیش هم برای «روز شیطان» همین اتفاق رخ داد. در ابتدا بازیگران حضور در فیلم را پذیرفتند و بعد از مدتی هر کدام به دلایلی انصراف دادند. در فیلم «فرزند صبح» هم بازیگران تحت فشار تلفنی و تهدید از حضور در فیلم منصرف شدند. برای این فیلم هم پیش بینی می کردم که چنین اتفاقی رخ دهد اما شانس آوردم که بازیگرانی که انصراف دادند آن هایی نبودند که من برای نقش های فیلم از ابتدا انتخاب کرده بودم.

وی ادامه داد: نقش مفتون را از همان زمان نگارش فیلمنامه برای حمید گودرزی درنظر گرفته بودم. بابک حمیدیان و جلال فاطمی را هم از بازی های پیشینی که از آن ها دیده بودم انتخاب کردم اما زمان پیش تولید تهیه کننده تمایل داشت بازیگران دیگری در فیلم حضور داشته باشند اما آن ها بنا به دلایل متعددی نیامدند و بعدها حمید گودرزی اشاره کرد که فشارهایی برای پذیرش نقش در این فیلم وجود داشته است.

وی اظهار کرد: بخشی از سکانس ها فقط برای اهالی رسانه در فیلم آورده شده است که جنبه شوخی و تفریح داشت و برای اکران عمومی از فیلم خارج می شوند.

روباهکارگران فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در باره دیالوگ نویسی فیلم روباه گفت: دیالوگ فیلمی که به مستند نزدیک است باید به عامیانه باشد و البته متلک گویی در این موضوع جایی ندارد.

حمید گودرزی بازیگر این فیلم سینمایی با حضور در نشست فلیم روباه عنوان کرد: علاقه دارم که بازیگری در سینما را دنبال کنم اما باید موقعیت آن پیش آید و کارگردان های دیگر هم لطفشان شامل حال من بشود.

در ادامه این نشست بابک حمیدیان درباره نقش های متفاوتی که در فیلم های جشنواره امسال ایفا کرده است، گفت: دوست دارم که متفاوت باشم و به حرمت سینمای ایران رد پای کوچکی در آن داشته باشم.

وی با اشاره به دوستی دیرینه اش با بهروز افخمی خاطرنشان کرد: دوستی من با افخمی در پیاده روی های خیابان ولیعصر شکل گرفت و در همین پیاده روی ها بود که او بازی در فیلم روباه را به من پیشنهاد داد. البته افخمی برای من نقش دیگری را در نظر گرفته بود که به صلاحدید او و با مشاوره هایی که با هم داشتیم نقشم تغییر کرد. دوست داشتم سینما را در کنار افخمی تجربه کنم و به همین دلیل این نقش متفاوت را پذیرفتم.

حمیدیان در بخش دیگری از نشست به پیامی که نیمه شب گذشته از ایرج کریمی دریافت کرده بود اشاره کرد و گفت: دیشب عجیب ترین بازدید جهان را در بیمارستان با ایرج کریمی داشتم و از ساعت ۳ تا ۶ صبح در کنار او بودم. دوست داشتم شما هم بدانید که کریمی در بیمارستان است. 
مرجان شیرمحمدی؛بازیگر، طراح صحنه و لباس روباه هم درباره عدم همکاری اش با کارگردانان دیگر توضیح داد: طبیعی است که من هم مانند همه بازیگران دوست دارم با کارگردانان خوب کار کنم اما هیچ پیشنهادی از فیلمسازان خوب نداشتم و اگر هم پیشنهادی بود، بحث کیفیت فیلمنامه مطرح می شد. من همچنان منتظر پیشنهاد کارگردانان خوب برای بازی هستم.

وی در مورد حضورش در تمامی فیلم های افخمی گفت: کار با بهروز برای من جذاب است و باعث می شود بیشتر در کنار هم باشیم به همین دلیل در فیلم هایش حضور دارم.

جلال فاطمی هم که در روباه نقش برادر نتنیاهو را بازی می کرد با اشاره به دشواری های بازی در فیلم گفت: از زمانی که به ایران آمدم تجربه های زیادی در سینما داشتم اما دود این سینما خیلی به چشم من رفته و همیشه به چشم یک بیگانه با من برخورد شده است در نتیجه با خطرهای حضور در سینما آشنا هستم.

وی ادامه داد: سینمای ما رئال است و نود درصد فیلم ها به مسائل اجتماعی می پردازند در حالی که این سینما به فیلم های تخیلی و سیاسی هم نیاز دارد. ما باید فیلم دیدن در ژانرهای مختلف را تمرین کنیم.

در پایان این نشست ماکان عاشوری؛ مدیر فیلمبرداری دلیل اصلی اش برای حضور در روباه را ترور شدن دوستش در بلوچستان اعلام کرد و تهیه کننده از سینماگران درخواست کرد فضا را برای ورود سرمایه نهادهای امنیتی باز کنند.

 

در همین رابطه ببینید
     عکس‌های الهام عبدلی از نشست رسانه‌ای فیلم روباه


 تاريخ ارسال: 1393/11/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.