پرده سینما

نجفی امامی: زنده یاد سعدی افشار باعث تولید «مبارک» شد

پرده سینما








به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما نشست رسانه ای فیلم مبارک به کارگردانی محمد رضا نجفی امامی لحظاتی پیش در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
نشست مبارکمحمد رضا نجفی امامی ، کارگردان این فیلم به چگونگی شکل گیری داستان اشاره کرد و توضیح داد: ایده این فیلم انیمیشن سال ۹۲ در ذهن من شکل گرفت، زمانی که آقای سعدی افشار فوت کرد و من علاقه زیادی به شخصیت مبارک داشتم، به نظرم رسید شخصیت مبارک دوباره می تواند شادی و نشاط را به خانه ها برگرداند.
وی ادامه داد: با تلفیق مبارک و اسطوره های قدیمی که دو نماد ایرانی هستند، برای بیان داستان ها استفاده کردیم و با اعتقاد به اینکه مخاطبی که وارد سینما باشد با مخاطبی که از آن خارج می شود، باید فرق کنند، همه تلاشم را را برای ایجاد این تغییر در مخاطب گذاشتم.
نجفی امامی با اشاره به حضور الناز شاکردوست در این فیلم، بیان کرد: در فیلمنامه شخصیت اول ما پسر بود، اما بعد از اینکه خانم شاکردوست فیلمنامه را خواندند و علاقه و شناخت زیادی که از انیمیشن داشتند، شخصیت فیلمنامه هم تغییر کرد و خودشان در کار حاضر شدند.
وی همچنین با اشاره به اینکه فیلم مبارک سه قسمتی خواهد بود، گفت: قسمت دوم این فیلم در حال نگارش است و دوست دارم همان چیزی که در ذهن دارم را بتوانم بسازم.
بهروز واثقی نویسنده این اثر سینمایی با عنوان اینکه در این فیلم به دنبال زنده کردن اسطوره ها و شخصیت های ایرانی بوده ایم، بیان کرد: می خواستیم در مقابل بمباران شخصیت های غربی که این روزها در کشور وجود دارد، ذهن ها را به سمت داستان های قدیمی بکشانیم و داستان هایی که در حال فراموشی هستند را دوباره به یاد خانواده ها بیاوریم.
وی ادامه داد: در مبارک تلفیقی از سنت و مدرنیته در کنار یکدیگر نشان داده شده است.ناصر طهماسب در نشست پرسش و پاسخ فیلم مبارک. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما
این نویسنده با عنوان اینکه مخاطب اصلی فیلم کودکان هستند، اظهار کرد: در ابتدا نظرمان روی مخاطب کودک بود، اما در روند کار که بودیم، به تدریج محتوای کار به شکلی شد که برای بزرگسال هم جذابیت داشته باشد.
علی نجفی امامی تهیه کننده مبارک در زمینه تولید این فیلم سینمایی گفت: پیش تولید فیلم سل ۹۲ شروع شد که ما در این مرحله قید تولید این کار را زدیم، اما با حضور بزرگان و دوستان باتجربه ای که به ما اضافه شده بودند، انرژی به کار برگشت و ما تولید مبارک را شروع کردیم.
وی ادامه داد: پیش تولید این کار ۱۵ ماه طول کشید و بعد از ۴۵ جلسه فیلمبرداری از تیرماه امسال کارهای انیمیشن روی فیلم شروع شد که در حدود ۶ ماه طول کشید.
تورج نصر که صدای خاطره انگیزش را در انیمیشن های زیادی شنیده ایم، در این اثر سینمایی بازی کرده است، او درباره حضورش در این فیلم توضیح داد: من کارم را با دوبله در کارتون های مختلف شروع کردم و علاقه اصلی ام هم دوبله است، اما در این کار نقش کوچکی به عنوان بازیگر دارم.
ناصر طهماسب مدیر دوبلاژ این اثر سینمایی نیز با اشاره به اینکه انجام دوبله کارهای عروسکی سخت تر از دوبله فیلم سینمایی است، عنوان کرد: این سبک فیلم برای اولین بار است که در ایران ساخته می شود و با وجود اینکه وقت و حوصله زیادی را از سازندگان می گیرد، اما آن ها با انرژی ادامه دادند و خواستند که این کار را حاضر کنند.
وی ادامه داد: وقتی فیلمی باری اولین بار در این سبک ساخته می شود، راه را برای دیگر گروه ها باز می کند و مدلی برای آن ها می شود.
علیرضا برازنده که پرکارترین فیلمبردار این دوره از جشنواره فیلم فجر است، درباره همکاری با این اثر سینمایی توضیح داد: من تا به حال کار انیمیشن انجام نداده بودم، اما بعد از چند جلسه توانستیم به فضایی که می خواستیم برسیم.
وی ادامه داد در فیلمبرداری رئال ما محاسبات خاصی نداریم، اما در انیمیشن-رئال باید تمام تصویرهای دوربین دقیق و حساب شده باشد و به این فکر کنیم که در کجای تصویر قرار است شخصیت های انیمیشنی قرار بگیرند.
این فیلمبردار با اشاره به اینکه از قبول کردن این کار می ترسیده است، گفت: فیلمبرداری این کار خیلی سخت بود ولی آريا امامی در مسیر کمک زیادی به من کردند تا به نتیجه دلخواه برسیم.
امیر رهبری بازیگر این اثر سینمایی با عنوان اینکه کاش این فیلم در بخش مسابقه جشنواره هم دیده می شد، گفت: بازی در فیلمی که همبازی خودت را نبینی، خیلی سخت است و باید فضاها و حرکت های بازیگر مقابل را برای خودمان بسازیم.
اصغر نژاد ایمانی طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی مبارک گفت: این فیلم تجربه خیلی خوبی برای همه عوامل فیلم بود و فکر نمی کنم کسی تا به حال چنین تجربه تنگاتنگ و جدی در این ژانر داشته باشد و فکر می کنم فارغ از نتیجه این فیلم، حتما گام بزرگی در زمینه رئال-انیمیشن برداشته شده است.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم مبارک


 تاريخ ارسال: 1393/11/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.