پرده سینما

از نظر من «بیداری» یک پروژه شکست‌خورده بود! ناگفته های فرزاد مؤتمن از یک تجربه نافرجام!

پرده سینما



 






 

فزراد مؤتمن در نشست رسانه ای فیلم بیداری. عکس از الهام عبدلیامسال را باید پرکارترین سال زندگی فرزاد مؤتمن دانست. سالی که در نیمه نخست آن یکی از درخور توجه‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش (خداحافظی طولانی) به نمایش درآمد و سپس در نیمه دوم، هم‌زمان با نظارت بر آماده‌سازی تازه‌ترین ساخته‌اش (آخرین‌بار کی سحر را دیدی؟ که در جشنواره به نمایش درآمد) ابتدا یکی از تجربی‌ترین فیلم‌هایش (سایه‌روشن) و سپس یکی از پراعوجاج‌ترین تجربه‌هایش (بیداری) به پرده سینماها راه پیدا کرد. فیلمی که طبق گفته این فیلم‌ساز، حاصل تغییرات عمده‌ای‌ است که در چند سال گذشته بر آن اِعمال شده و به همین دلیل به‌دشواری می‌توان این پروژه را جزء کارنامه او به حساب آورد.

 

بیداری فیلمی ا‌ست که داستان آن بر بستر حوادث منجر به وقوع انقلاب، بنا شده است. مقطع مهمی از تاریخ معاصر که مؤتمن هنوز و پس از ٣٧ سال جزئیات آن را خیلی خوب به یاد دارد: «زمان انقلاب ٢١سالم بود و در آمریکا سینما می‌خواندم. وقتی شنیدم موج اعتراض علیه رژیم شاه فراگیر شده و مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند، درسم را رها کردم و در اولین فرصت برگشتم ایران. درست در روز هجدهم بهمن ٥٧ رسیدم تهران و خودم را انداختم توی موج جمعیتی که هر لحظه داشت به یک انقلاب عظیم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد».

مؤتمن می‌گوید وقتی ساخت بیداری به او پیشنهاد شده، دقیقا به همین دلیل پذیرفته این فیلم را کارگردانی کند: «احساس کردم حالا فرصتی فراهم شده تا درباره حوادث سال ١٣٥٧ فیلم بسازم. حوادثی که به یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ ایران تبدیل شد»، اما همان‌طور که او در ادامه توضیح داده، حاصل کار، شباهت چندانی با متن اولیه ندارد؛ چه در تجسم او از صحنه‌های فیلم‌نامه و چه در سر و شکل فیلمی که تدوین اولیه آن را خود او بر عهده داشته است.

 

 شاید بهتر باشد با این پرسش شروع کنیم که اصلا چطور وارد پروژه بیداری شدید؟

آذر سال ٨٦ زمانی که مشغول نظارت بر صداگذاری و تکمیل مراحل فنی فیلم صداها بودم از سبحان فیلم تماس گرفتند و فیلم‌نامه «بوی گُل اقاقیا» (نوشته کریم هاتفی‌نیا) را برایم فرستادند تا اگر خوشم آمد آن را بسازم. الان که فکر می‌کنم می‌بینم شاید بهتر بود همین که اسم فیلم‌نامه را خواندم آن را کنار می‌گذاشتم؛ چون اقاقیا که اصلا بو ندارد! به نظرم این یک نشانه بود که من آن را نادیده گرفتم. فیلم‌نامه‌ای که به دست من رسید، متنی‌ بود که مدیران وقت بنیاد فارابی آن را انتخاب کرده بودند تا به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی ساخته شود و درست است که شکل و شمایل فیلم‌نامه داشت، اما 

در حقیقت متن درخور توجهی نبود و در آن هیچ‌چیز سر جای خودش نبود. شاید مدیران بخش فرهنگی فارابی با خودشان فکر کرده بودند با داستانی در دفاع از انقلاب روبه‌رو هستند، اما چنین نکته‌ای اصلا در داستان دیده نمی‌شد. داستان درباره مادری بود که همسرش را در قیام بهمن ٥٧ از دست داده بود، اما شش سال بعد وقتی پس از تصادف با یک مینی‌بوس به خانه برمی‌گشت، متوجه می‌شد قفلِ در عوض شده و افراد دیگری آنجا ساکن شده‌اند! با آمدن پلیس، مشکل این زن بغرنج‌تر و خود او به آسایشگاه روانی منتقل می‌شد. او کم‌کم متوجه می‌شد هیچ نشانه‌ای از سال‌هایی که در تهران زندگی می‌کرده، وجود ندارد. در پایان متوجه می‌شدیم زن در همان لحظه تصادف مُرده، اما چون نگران فرزندش بوده، در لحظه مرگ ٣٠ سال جلو رفته تا بتواند آینده او را ببیند. البته من می‌توانستم مادر را درک کنم؛ چون فرزندش را گم کرده بود و او را می‌خواست. اما شخصیت دختر که با وجود زندگی شخصی و حرفه‌ای موفق، انگیزه مشخصی در این زمینه نداشت، برایم درک‌شدنی نبود. اتفاقا نویسنده به همین دلیلِ به ظاهر ساده، نتوانسته بود پایانی برای فیلم‌نامه دست‌وپا کند. ناگفته نماند ایده کلی فیلم‌نامه برایم جذاب بود، اما برخلاف تصور تهیه‌کننده فیلم (سعید حاجی‌میری) و مدیران بنیاد فارابی، من آن فیلم‌نامه را اصلا تبلیغاتی نمی‌دیدم. در حقیقت داستان درباره زنی بود که دنبال نشانه‌های انقلاب و آمال و آرزوهای گذشته خود می‌گشت، ولی آنها را در اطراف خود نمی‌یافت. به نظرم از این زاویه فیلم‌نامه مورد بحث بیشتر جنبه اعتراضی‌ داشت تا تبلیغی؛ به ‌همین دلیل پیشنهاد کردم اسم فیلم‌نامه به بیداری تغییر پیدا کند و جالب اینکه خود این دوستان به عناوینی شبیه «بی‌خوابی» فکر کرده بودند. در جلساتی که برای بررسی و تحلیل فیلم‌نامه برگزار شد، جدا از سعید حاجی‌میری، از طرف بنیاد فارابی هم مجید رضابالا حضور داشت، اما این دو نفر بیشتر از آنکه به اشکالات فیلم‌نامه توجه کنند، بیشتر دنبال این بودند که بدانند آیا اساسا به‌لحاظ شرعی شخصیت مادر می‌تواند ٣٠ سال جلو برود یا نه. حرف من این بود که بهتر است ابتدا به داستان اصلی برسیم و بعد به موانع احتمالی آن بپردازیم، اما هر بار که من این نکته را گوشزد می‌کردم آنها طوری به من نگاه می‌کردند که انگار اصلا متوجه نیستم چه می‌گویم!

 

 فرزاد مؤتمن. عکس از الهام عبدلیپیشنهاد خود شما برای حل این مسئله چه بود؟

وقتی دیدم نمی‌توان برای شخصیت دختر انگیزه‌ای تراشید، پیشنهاد کردم بهتر است داستان را مثل فیلم‌های ترسناک ببینیم و زنی را نشان بدهیم که ٣٠ سال پیش مُرده و دخترش را طوری نشان بدهیم که حضور مادر را در کنار خود احساس می‌کند و همین نکته باعث اضطراب او می‌شود. در حقیقت احساس می‌کردم حتی جای آن وجود دارد که از برخی کلیشه‌های موجود در تریلرهای ترسناک هم در این فیلم استفاده شود، اما وقتی در جلسه‌ها به این نکته‌ها اشاره می‌کردم، فقط به من نگاه می‌کردند و در حقیقت حرف‌های من هیچ واکنشی به وجود نمی‌آورد. در نهایت وقتی حاجی‌میری حساسیت‌های مرا دید قول داد که فیلم‌نامه را بازنویسی و این مشکلات را برطرف کند. ما هم براساس قولی که ایشان داده بود پیش‌تولید فیلم را شروع کردیم. در مرحله نخست قرار شد لیلا حاتمی در نقش مادر، نیکی کریمی در نقش دختر و حامد بهداد در نقش پدر بازی کنند. بر همین مبنا چند جلسه دورخوانی هم با این سه نفر برگزار شد، ولی از آنجا که در فیلم‌نامه تغییری ایجاد نشده بود و شخصیت دختر هم چندان دل‌چسب نبود لیلا حاتمی آرام‌آرام انگیزه‌اش برای بازی در این نقش را از دست داد و به همین دلیل این کار را رها کرد و رفت. به‌این‌ترتیب، شقایق فراهانی در آخرین روزهای پیش‌تولید- که البته آن‌هم فقط ١٢ روز طول کشید- به گروه ما پیوست و کلید این کار زده شد.

 

 اما شما که می‌گویید مشکلات فیلم‌نامه هنوز برطرف نشده بود؟

البته ایده کلی فیلم به نظرم خوب می‌آمد و من اصلا با خودم فکر نمی‌کردم که در آن شرایط اراده‌ای مانع برطرف‌شدن مشکلات فیلم‌نامه شود. در چنین شرایطی و تنها یک روز مانده به فیلم‌برداری، سعید حاجی‌میری نسخه به تعبیر ایشان بازنویسی‌شده فیلم‌نامه را در اختیار من قرار داد. نکته اینجاست که این نسخه در مقایسه با نسخه اولیه فیلم‌نامه واقعا فاجعه بود! چیزی که نسخه اولیه داشت و مرا به خود جلب می‌کرد این بود که همه‌چیز عین واقعیت بود و هیچ نکته یا عامل ماورائی در فیلم وجود نداشت؛ درحالی‌که در نسخه بازنویسی‌شده، همه آدم‌ها به روح تبدیل شده بودند، از دیوار رد می‌شدند و... از این‌جور چیزها! من به دو دلیل با فیلم‌نامه حاجی‌میری مشکل داشتم. اول اینکه چنین چیزهایی کاملا از سرشت و سلیقه من دور است و دیگر اینکه در سکانس پایانی آن، وقتی مادر و دختر در یکی از پارک‌ها به هم می‌رسیدند، همدیگر را در آغوش می‌گرفتند و به نوعی رقص سماع رومی‌آوردند که این یکی دیگر واقعا حیرت‌انگیز بود! حالا تصور کن فردا صبح قرار است فیلم‌برداری شروع شود و من باید این صحنه‌ها را می‌گرفتم. هر جور فکر کردم، دیدم نمی‌شود. خودم را رساندم به دفتر حاجی‌میری و از او خواهش کردم فیلم‌برداری را عقب بیندازد تا بتوان روی فیلم‌نامه کار کرد. حاجی‌میری وقتی اصرار من را دید گفت: «شما فیلم‌برداری را شروع کنید؛ من خودم مشکل آن بخش‌ها را برطرف می‌کنم». قرار شد ایشان برای سرعت‌دادن به کار، حتی اگر شده ورق به ورق فیلم‌نامه را به ما برساند تا مثلا کار به جشنواره آن سال برسد. ما هم با اعتماد به حرف‌های ایشان رفتیم و فیلم‌برداری را شروع کردیم، اما دریغ از حتی یک کلمه که به ما برسد!

 

 یعنی تا آخرین روز فیلم‌برداری؟!

بله، حتی تا آخرین روز فیلم‌برداری. البته روز چهارمِ کار مصادف شد با مراسم عزاداری و به همین دلیل کار به‌ صورت موقت تعطیل شد. حاجی‌میری که ظاهرا راش‌ها را دیده بود از من خواست به دفترش بروم و گفت که با آنها اصلا موافق نیست. او معتقد بود قاب‌بندی‌ها جالب نیست، «هِد روم» یا فضای خالی بالای سر شخصیت‌ها بیش از حد زیاد است و در ضمن با بعضی فیلترهایی که به کار رفته بود هم موافق نبود. به ایشان گفتم: «تا جایی که من متوجه شدم این یک درام ماورائی‌ست و احساسم این است که برای چنین فیلمی کادرهایی که هِد رومِ کمی داشته باشد جواب نمی‌دهد». البته در نسخه‌ای که درحال‌حاضر در سینماها به نمایش درآمده قاب‌بندی‌ها را دست‌کاری کرده‌ و تمام این هِدروم‌ها را از بین برده‌اند. درباره فیلترها هم به حاجی‌میری توضیح دادم چنین جزئیاتی نیست که فیلم را می‌سازد و گفتم: «من به صورت کامل به علیرضا زرین‌‌دست– که به‌واقع یکی از بهترین فیلم‌برداران سینمای ماست– اعتماد دارم و هرچه که ایشان پیشنهاد داده را پذیرفته‌ام». در همان جلسه احساس کردم که ما در آینده به مشکل برخواهیم خورد. به همین دلیل و با توجه به اینکه تنها چهار روز از فیلم‌برداری گذشته بود به حاجی‌میری گفتم: «ظاهرا سلیقه ما سنخیتی با هم ندارد و بهتر است یک کارگردان دیگر بیاورید تا کار را ادامه بدهد». اما او مخالفت کرد و گفت در چنین وضعیتی نمی‌تواند یک کارگردان جدید بیاورد. در ضمن این را هم گفت که: «شما هم موظفید کار را ادامه دهید». در چنین شرایطی من فقط با این شرط پذیرفتم کار را ادامه بدهم که تغییرات فیلم‌نامه هرچه سریع‌تر انجام شود. این در حالی است که عملا نه‌تنها فیلم‌نامه بازنویسی نشد، بلکه حاجی‌میری ارتباط خودش با صحنه فیلم‌برداری را قطع کرد و دیگر تا آخرین روز فیلم‌برداری سر صحنه نیامد. من بارها– شاید ١٠، ١٥ بار– استعفا دادم و از سعید هاشمی (مجری طرح فیلم) خواهش کردم استعفای من را مطرح کند. آخرین‌بار هاشمی گفت: «آقای حاجی‌میری گفته آقای مؤتمن مختار است درباره این فیلم هر کاری دلش خواست انجام دهد» و من ترجیح دادم به جای فیلم‌نامه بازنویسی‌شده، از همان فیلم‌‌نامه کریم هاتفی‌نیا است

فاده کنم و تغییراتی در آن بدهم تا بتوان آن را ساخت. البته در عمل، کمی از فیلم‌نامه اولیه و کمی هم از فیلم‌نامه به‌ظاهر بازنویسی‌شده را با هم مخلوط می‌کردیم تا ببینیم چه از کار می‌آید. البته بخش‌های ماورئی فیلم‌نامه را اصلا آن‌طور که در فیلم‌نامه نوشته شده بود نگرفتم؛ چون موافقش نبودم. تا رسیدیم به صحنه آخر فیلم که همان‌طور که گفتم کاملا ‌ درک‌شدنی بود‍.

فرزاد مؤتمن. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما

 منظورتان دیدار نهایی مادر و دختر در پارک است؟

بله، البته من از مدت‌ها قبل به مجری طرح فیلم گفته بودم آن صحنه را نمی‌گیرم. وقتی به روز فیلم‌برداری رسیدیم، سر صحنه گفتند: «بگیریم!» و من گفتم: «خُب، چه‌ چيزي را بگیریم؟! فیلم‌نامه‌ای وجود ندارد که بگیریم!» کار به جایی رسید که منشی صحنه پیشنهاد کرد فقط مادر و دختر را در حال صحبت‌کردن در پارک نشان بدهیم و کار را ببندیم. براساس الگویی که ایشان مطرح کرد، تصویرهایی گرفتیم که اتفاقا نماهای زیبایی هم از کار درآمدند؛ برای مثال ترکیب‌هایی از صورت مادر و دختر بودند، درحالی‌که در یکی از آنها فقط چشمش و دیگری فقط لب‌هایش توی کادر بود. البته در نسخه نهایی، تمام این نماها دور ریخته شده‌ و چیز دیگری از کار درآمده است. البته اینها همه‌اش به خاطر این بود که آن روز سر صحنه کاری کرده باشیم و گروه بی‌کار نمانده باشد. جالب‌تر اینکه صحنه مورد بحث هرگز به‌صورت کامل فیلم‌برداری نشد و حتی فیلمی که الان اکران شده هم فینال ندارد. نتیجه‌اش هم شد یک فیلم اَلکَنِ بی‌در و پیکر و بدون فرمی که ناگهان پس از سال‌ها سر از اکران عمومی درآورده است. البته در نهایت، ساخته‌شدن این فیلم برای خود من درس بزرگی داشت و آن اینکه هرگز به قول و قرارهای این‌چنینی اعتماد نکنم و تا زمانی که فیلم‌نامه نهایی و آماده کار توی دستم نباشد، فیلم‌برداری را شروع نکنم.

 

 به نظر می‌رسد دوپارگی به تمام اجزای این فیلم حتی بازی بازیگران هم نفوذ کرده است. این مشکل بیش از هر چیز در نحوه بازی حامد بهداد خود را نشان می‌دهد؟

شخصیت پدر که حامد بهداد نقش او را بازی کرده بود، بیش از سایر شخصیت‌های فیلم لطمه خورد؛ چون نقش او به عنوان کسی که مُرده، اما حضوری واقعی دارد اجرا شده بود و حالا باید به روح تغییر پیدا می‌کرد! راستش من از همان ابتدا هم با بازی حامد بهداد کمی مشکل داشتم. بهداد حتی در دورخوانی‌ها هم چندان دل به کار نمی‌داد و اجازه نمی‌داد چیز زیادی از او ببینیم. اولین صحنه‌های بازی او لحظه‌های حضورش در جریان انقلاب بود که البته در آن صحنه‌ها بد نبود، اما وقتی به صحنه‌های 

به‌اصطلاح ماورائی فیلم رسیدیم، احساس می‌کردم بازی او خیلی عصا قورت‌داده و غیرعادی‌ شده است. هرچه تلاش کردم تا این حس را از بازی او بگیرم یا کم کنم نشد. الان که سال‌ها از فیلم‌برداری این صحنه‌ها گذشته با خودم فکر می‌کنم احتمال دارد تهیه‌کننده‌های فیلم از بیرون به او خط می‌داده‌اند تا این‌طوری بازی کند. یادم هست هر وقت از او می‌خواستم بازی‌اش را رتوش کند، هیچ تغییری در آن نمی‌داد و من فقط با حیرت به او نگاه می‌کردم؛ یعنی کار دیگری از دستم ساخته نبود.

 

فرزاد مؤتمن. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما

 زمانی که بیداری ساخته می‌شد شایعه شده بود که برای این فیلم دکور میدان انقلاب در اندازه واقعی ساخته شده و صدها سیاهی‌لشکر در آن حضور داشته‌اند. اما چنین چیزی در فیلم وجود ندارد. چرا؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردی. من هم این حرف را شنیده بودم. شایعه کرده بودند مؤتمن تهیه‌کننده‌ را مجبور کرده ٥٠٠ ‌میلیون تومان خرج ساخت دکور و بازسازی میدان انقلاب کنند، اما درنهایت، دوربین را در داخل یک آمبولانس گذاشته و از توی ماشین، صحنه‌های انقلاب را گرفته! ماجرا از این قرار است که برخلاف آنچه گفته شده بود سکانس تظاهرات خیابانی به جای دکور میدان انقلاب، در کارخانه چیت‌سازی فیلم‌برداری شد. برای این صحنه از حدود ٢٠٠ معتاد به عنوان هنرور استفاده شد که خود این موضوع نیز با حاشیه‌هایی همراه بود. در حقیقت از من که با چشم‌های خودم و از نزدیک، روزهای انقلاب را تجربه کرده بودم، می‌خواستند آن صحنه‌ را با کسانی بسازم که از ریخت و قیافه سیه‌چرده و درب و داغان‌شان به‌راحتی می‌شد فهمید چه‌کاره هستند! درحالی‌که اکثر کسانی که آن سال‌ها در کوچه و خیابان‌ها حضور داشتند و انقلاب را به چشم دیده‌اند یادشان هست اغلب افرادی که کف خیابان‌ها حضور داشتند، جوانانی پرشور و سرشار از انرژی بودند. در این سکانس پس از فیلم‌برداری یک پلان، متوجه شدم صحنه از حضور هنرورها خالی شده است. وقتی علت را جویا شدم، گفتند آن به‌اصطلاح هنرورها رفته‌اند پشت یکی از دیوارها مواد مصرف کرده‌اند و بعد هم دعوایشان شده و چاقوکشی کرده‌اند! من و علیرضا زرین‌دست پشت دوربین بودیم که یک‌دفعه دیدیم چندتا ماشین‌ پلیس توی قاب ظاهر شد. پليس‌ها به مثلا هنروران فیلم دستبند زدند و آنها را همراه خود بردند. تا ما به خودمان بیاییم دیدیم فقط حدود ٤٠ نفر از آنها باقی مانده‌اند. متأسفانه شرایط دیگری برای ادامه کار وجود نداشت و ما مجبور بودیم از همان افراد باقی‌مانده استفاده کنیم. زرین‌دست پیشنهاد کرد این صحنه را به‌صورت پلان سکانس بگیریم و درباره آنها یک کوریوگرافی دقیق انجام دهیم تا کسی متوجه کم‌بودن تعداد افراد نشود. به همین دلیل دکوپاژ را تغییر دادم و از جایی که حامد بهداد یکی از زخمی‌ها را به آمبولانس می‌رساند نما را طوری طراحی کردم تا دوربین فقط از داخل آمبولانس نظاره‌گر صحنه‌های انقلاب باشد. راه‌حل خوبی بود و پلان‌ سکانس خوبی هم شد که برای خودم خیلی خاطره‌انگیز است.

 

 نمی‌شد در مرحله تدوین فکری به حال فیلم کرد؟

فرزاد مؤتمن. عکس از الهام عبدلی

بیداری را قرار بود خود حاجی‌میری تدوین کند. او یک روز به من گفت: «اول خودت یک راف‌کات آماده کن تا بعد ببینیم چه می‌شود». به همین دلیل من و یک اپراتور نشستیم و یک راف‌کات اولیه از فیلم تهیه کردیم که امیدوارم هنوز هم نسخه‌ای از آن موجود باشد چون همان نسخه ثابت می‌کند، طفلک، فیلم بیداری با وجود تمام مشکلات چه‌قدر سرِ پا بوده است! حاجی‌میری بعدها با ناراحتی به من گفت مسئولان بنیاد فارابی به او گفته‌اند این فیلم نه‌تنها شبیه سایر تولیدات سبحان فیلم نیست، بلکه اصلا وجه تبلیغی آن از کار درنیامده! به او گفته بودند این فیلم مثل تولیدات اروپای شرقی (در دوران استالینیزم) یک تصویر پلیسی از ایران نشان می‌دهد که خُب طبعا آنها تأییدش نمی‌کردند. به حاجی‌میری گفتم: «اتفاقا من هم تعجب می‌کنم که شما فکر کرده بودید بیداری یک فیلم تبلیغاتی‌ است. شما اصلا از اول هم داستان را اشتباه انتخاب کرده بودید». اعتراض دیگر او این بود که چرا بخش‌های ماورائی فیلم گرفته نشده. گفتم: «من که از اول هم گفته بودم با این بخش‌ها موافق نیستم و آنها را به این شکل نخواهم گرفت. در ضمن قرار بود فیلم‌نامه را بازنویسی کنید، اما این کار را هم نکردید». حرف حاجی‌میری این بود که آن بخش‌ها هر طور شده باید به فیلم برگردانده شود و من گفتم: «هرگز این کار را نخواهم کرد؛ چون باعث می‌شود تماشاگران به فیلم بخندند!» درنهایت یک متمم قرارداد با من نوشت که براساس آن قرار شد ایشان بر مبنای نیازهای ماورائی فیلم، صحنه‌هایی را بنویسد تا من آنها را بگیرم و فیلم تکمیل شود.

 به عبارت دیگر، در این مدت بارها فیلم را بالا و پایین کرده بودند تا متوجه شوند در کدام بخش‌ها می‌توانند تغییر ایجاد کنند.

 

یعنی شما در جریان این تغییرات نبودید؟

نه، دیگر با من تماس گرفته نشد و در حقیقت از پروژه اخراجم کردند. به تعبیری دیگر آنها ترجیح داده بودند بدون من این کار را انجام دهند، ولی هیچ بازیگری حاضر نشده بود بدون حضور من با آنها همکاری کند. در نتیجه تصمیم گرفته بودند روی بعضی نماها تروکاژ بگذارند، اما خود این موضوع باعث شد همه‌چیز خیلی بی‌ریخت، بی‌قاعده و زشت و بی‌دروپیکر شود؛ چون بیداری اصلا از اول به عنوان یک فیلم ماورائی ساخته نشده بود و حالا عناصری ماورائی (نظیر قاصدک، هاله‌های نور، ستاره و چیزهایی شبیه این) را به‌زور به آن اضافه کرده بودند.

 

 نماهایی هم بوده که بدون اطلاع شما به فیلم اضافه شده باشد؟

 

بله، برای مثال یکی، دو اینسرت و لانگ‌شات غیرلازم را به فیلم اضافه کرده‌اند؛ مثلا در سکانس سخنرانی دختر (در سالن آمفی‌تئاتر) نمای کف‌زدن آدم‌ها اضافه شده که من خودم محال است از این‌جور نماهای کلیشه‌ای بگیرم. در سکانس تصادف مادر نیز نمای نزدیک‌شدن مینی‌بوس به او اضافه شده که در نسخه قبلی نبود. اساسا این سکانس به گونه‌ای ساخته شده بود تا تماشاگر متوجه شود که فیلم دو تکه است. در این صحنه، مادر پس از تصادف با ماشین از جا بلند می‌شد تا به راه خود ادامه بدهد و تماشاگر در مواجهه با سکانس‌های بعد آرام‌آرام درمی‌یافت که او در همان لحظه تصادف مُرده و این در حقیقت روح اوست که به صورت یک آدم واقعی بقیه داستان را ادامه می‌دهد. در نسخه فعلی اعوجاج‌هایی هم به تصویر او اضافه شده تا تماشاگر شیرفهم شود که او از این لحظه به بعد به روح تبدیل شده است!

 

 زمانی که بیداری در جشنواره چند سال پیش به نمایش درآمد با واکنش‌های تندی از سوی تماشاگران مواجه شد. واکنش آنها چه تأثیری بر سرنوشت فیلم داشت؟

کمترین تأثیر خنده و تمسخر تماشاگرانی که آن سال در برج میلاد فیلم را دیدند، این بود که باعث شد در نسخه نهایی، بخشی از جلوه‌های ویژه تصویری را کم کنند. من با وجود آنکه می‌دانستم جو عمومی علیه بیداری است و نشست پرسش و پاسخ این فیلم بسیار پرآشوب خواهد بود، حرفه‌ای‌گری کردم و رفتم در جلسه شرکت کردم. تمام سعی‌ام را هم کردم تا از فیلم دفاع کنم. اما تهیه‌کننده نگذاشت این اتفاق بیفتد و با یکی، دو نفر از منتقدان حاضر در جلسه درگیری لفظی پیدا کرد. متأسفانه او به یکی از این افراد که آدم بسیار محترمی هم هست، اهانت کرد و جلسه به جنجال کشیده شد. در حقیقت بعد از جشنواره آن سال ارتباط من با فیلم بیداری قطع شد. البته خود حاجی‌میری بعدا اعتراف کرد که: «من اشتباه کردم ارتباط تو با این پروژه را قطع کردم؛ باید می‌گذاشتم کار خودت را بکنی». او همان وقت‌ها به من قول داد فیلم را به شکل اولش برخواهد گرداند، اما واقعیت این است که من دل‌آزرده‌تر از این بودم که بخواهم سر آن پروژه برگردم و دیگر حتی به آن فکر کنم؛ بنابراین ماجرا را رها کردم.

 

 خود شما زمانی که با واکنش تماشاگران مواجه شدید چه احساسی داشتید؟

 

فرزاد مؤتمن در نشست رسانه ای فیلم بیداری. عکس از الهام عبدلیمن از جنجالی که پشت‌سر فیلم‌ها ایجاد می‌شود، خبر دارم و می‌دانم چه کسانی پشت این نوع ماجراها هستند. این‌ افراد، اغلب، کسانی را با خود به جلسه نمایش فیلم می‌آورند تا به هر بهانه‌ای که شده دست بزنند، لودگی کنند و به فیلم بخندند. البته خود اینها چندان مهم نیست. نکته اینجاست که بلایی که سر فیلم بیداری آورده بودند باعث شده بود واقعا خنده‌دار شود! من مثل تمام فیلم‌هایی که تا به حال ساخته‌ام، نسبت به کار خودم جدی بودم و اصلا کم نگذاشتم. اما متأسفانه نسخه نهایی فیلم تبدیل شد به چیزی که تماشاگران فقط به آن می‌خندیدند. متأسفانه در آن لحظه کاری از دست من ساخته نبود. فقط دلم می‌سوخت که تماشاگران فیلمی را می‌دیدند که من نساخته بودم. ‌ای کاش می‌شد نسخه راف‌کات این فیلم را نشان داد تا همه متوجه شوند من چه می‌گویم. در وضعیت فعلی اصلی‌ترین مشکلی که بیداری دارد این است که مطابق سلیقه هیچ‌کس نیست؛ نه کارگردان، نه تهیه‌کننده و نه حتی مخاطبانی که به تماشای آن می‌نشینند.

 

 با این تفاسیر چرا سعی نکردید اسم خودتان را از روی این پروژه بردارید؟

از نظر من بیداری یک پروژه شکست‌خورده بود و احساس کردم بهتر است همین‌ شکلی هم باقی بماند. البته همان‌طور که گفتم برای من فقط درس‌هایش ماند. فکر می‌کنم، در مجموع بعد از تجربه این پروژه هوشیارتر و می‌توان گفت موفق‌تر شدم. فقط بدی‌اش این است که یک فیلمِ بد در کارنامه‌‌ام ثبت شده که آن‌هم مهم نیست. به‌هرحال بخشی از زندگی هر فیلم‌سازی، چالشِ کنارآمدن با فیلم یا فیلم‌های بد در کارنامه اوست و من تلاش نکردم چیزی را پنهان کنم. واقعیت این است که فیلم بیداری به‌شدت به زندگی من کمک کرد و به نظر خودم بعد از این فیلم خیلی پخته‌تر شدم؛ بسیار پخته‌تر، آرام‌تر و البته بیدارتر.

 

گفتگو از امید نجوان- برگرفته از «شرق»


 تاريخ ارسال: 1394/12/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.