پرده سینما

تابستان داغ در زمستان بی‌اعتمادی؛ واکنش تندوتیز به نامزدهای سودای سیمرغ

پرده سینما








 

 

سدمعبر ساخته محسن قرایینامزدهای سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) اعلام شد و بلافاصله با واکنش‌های تندوتیزی مواجه شده است. بیشترین اعتراض هم متوجه فیلم‌اولی تابستان داغ است که در ١٣ رشته نامزد دریافت جایزه سیمرغ است و معترضان نوشته‌اند: آدم در عجب می‌ماند که آیا هیئت داوران تا به امروز فیلم ملبورن و شکاف را ندیده بودند که فیلم تابستان داغ آن‌قدر برایشان تازگی و جذابیت داشته است؟

این منتقدان می‌نویسند: دراین‌میان اما نامزدی جواد نوروزبیگی به‌عنوان تهیه‌کننده بهترین فیلم جشنواره، ادامه عجایب جشنواره امسال است؛ فیلمی که هومن بهمنش، سرمایه‌گذار و مجری طرحش بود و قصد داشت تهیه‌کننده هم باشد که این اجازه به او داده نشد و جواد نوروزبیگی کارت تهیه‌کنندگی‌اش را در اختیار این فیلم گذاشت.

در میان این بگو‌مگوها و انتقادات تندوتیز بیشتر به نام‌هایی اشاره شده که از نظر معترضان می‌توانسته‌اند نامزد دریافت جایزه در رشته‌های مختلف باشند و دراین‌باره به بازی فاطمه معتمدآریا در آباجان، نازنین بیاتی در مادری، الناز شاکردوست در خفه‌گی، طناز طباطبایی در ویلایی‌ها، نگار جواهریان در نگار، احمد مهرانفر در ماجرای نیمروز، مصطفی زمانی در سارا و آیدا، حامد بهداد در سدمعبر، کورش تهامی در رگ خواب، مهدی قربانی در بیست‌ویک روز بعد، بهرام افشاری در کارگر ساده نیازمندیم، کارگردانی حمید نعمت‌الله، اصغر یوسفی‌نژاد، منیر قیدی، هاتف علیمردانی، محسن قرایی، آیدا پناهنده، تدوین سجاد پهلوان‌زاده در ماجرای نیمروز، هایده صفی‌یاری در مادری، مهدی سعدی در رگ خواب، فیلم‌برداری بهروز مدیر و گریم محسن دارسنج در ماجرای نیمروز و طراحی لباس کامیاب امین‌عشایری در آباجان اشاره شده است.

 

 

کارگردان ماجرای نیمروز

 

احمد مهرانفر در ماجرای نیمروزمحمدحسین مهدویان (کارگردان فیلم ماجرای نیمروز) با انتشار یادداشتی نوشته است: خدا رحمت کنه جلال‌آل‌احمد رو. به خواهرزاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرا خیلی دوست داشته مقاله‌ای، چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرفت اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی، فرداش تا ته بندرعباس میره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.

 

بازیگر بیست‌ویک‌ روز بعد

 

واکنش ساره بیات به اعلام نامزدهای جشنواره: امیدوارم کارگردان بیست‌ویک روز بعد انرژی تماشاگران فیلم را به‌جای جوایز متعدد به خانه ببرد!

 

کارگردان کارگر ساده نیازمندیم

 

منوچهر هادی، کارگردان فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم در اعتراض به داوری‌های فجر خطاب به دختر نوزادش نوشت و از بی‌عدالتی در فستیوال فجر گله كرد. 

 

 

بازیگر سد معبر

 

باران کوثری با انتشار متنی نوشت: همیشه گفته‌ام که در جشنواره‌هایی که هیئت داوری، داوری می‌کند منتظر هر نتیجه‌ای باید بود، چون بحث سلیقه است. هنوز هم، با نبودن یکی از فیلم‌های محبوب کارنامه‌ام (سدمعبر) در فهرست خیلی از رشته‌ها، همچنان به این حرفم معتقدم، اما از نبودن حامد بهداد در بین نامزدهای بازیگر مرد کف کرده‌ام. من امسال فیلم زیاد ندیده‌ام، اما مطمئنم حامد لااقل به‌لحاظ تکنیک و ایفای نقش متفاوت از خیلی‌ها بهتر بود. متعجبم! و غمگین! خیلی زیاد! کارگردانی محسن و فیلم‌برداری مرتضی و گریم محمود بماند... اما خوشحالم که حتی در این داوری که آن‌قدر با سلیقه من متفاوت است، دشواری تولید فیلمی دیده شده که به‌ظاهر ساده است: فِراری. جهانگیر کوثری تهیه‌کننده خصوصی است، به معنای کلمه (بدون رانت و وام و نام حذف ‌شده نهاد و سازمان). خودش هست و خودش و همه اعتقادش به سینمایی که کمتر تهیه‌کننده‌ای، تولیدش را ریسک می‌کند. من، منِ بازیگر، منِ بارانِ بابا، دستش را می‌بوسم و به جسارتش افتخار می‌کنم.

 

انتقادات دیگر

 

اگر از مسائل صنفی و برخی اعتراضات که نسبت به نامزدهای بخش جلوه‌های بصری صورت گرفته بگذریم، دو فیلم نامزد در بخش جلوه‌های بصری و میدانی اصلاً چنین چیزی را در تیتراژ و فیلمشان ندارند. فیلم سینمایی یک روز بخصوص همایون اسعدیان و فیلم گشت۲ سعید سهیلی که سعید سهیلی دراین‌باره تعجبش را اعلام کرده است. همچنین فیلم بدون تاریخ بدون امضاء در حالی نامزد دریافت جایزه موسیقی شده که اصلا موسیقی متن ندارد! فریدون جیرانی در واکنش به بی‌اعتنایی هیئت داوران جشنواره به خفه گی و نامزدشدن تنها در یک رشته جلوه‌های ویژه گفت: خوشحالم که داوران جشنواره لااقل برف‌های پشت پنجره فیلم خفه‌گی را دیدند!

 

سه نظر دیگر به داوری جشنواره

 

صحبت‌های صریح سعید سهیلی درباره داوری و آرای مردمی جشنواره:

در سال آخر عمر دولت تدبیر و امید، این جشنواره نه‌تنها بی‌تدبیری کرد، بلکه امید را در سینما کشت. از یک هیئت داوران ضعیف، فیلم قوی و انتخاب درست بیرون نمی‌آید. این مقدار اشتباه هیئت داوران دیگر نمی‌تواند سهوی باشد. اگر هفت داور نابینا و ناشنوا داوری می‌کردند، خروجی آن به‌مراتب قابل‌قبول‌تر بود. دوستی گفته است فیلم من موسیقی ندارد که کاندیداي موسیقی شود. من هم می‌گویم فیلم من جز دو پلان باران هیچ جلوه ویژه میدانی‌اي ندارد که در این بخش کاندیدا شده. به نظر من این جشنواره، جشنواره نبود. عزاواره بود! وقتی اراده بر این است که به یک فیلم خاص جایزه مردمی داده شود، پیش‌تر لازم است رقبای سرسخت آن فیلم حذف شوند. با توجه به اتفاقات رقم‌خورده، حس می‌شود که فیلم منتخب آرای مردمی از پیش تعیین شده است.

منصور لشكری‌قوچانی (تهیه‌کننده فیلم سینمایی قاتل اهلی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با ابراز گلایه از وضعیت داوری در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: نمی‌دانم چرا فیلم قاتل اهلی در هیچ بخشی نامزد نشده و زمانی که اسامی نامزدها را خواندم حالم بد شد. وی ادامه داد: معتقدم پرویز پرستویی و امیر جدیدی و همچنین طراحی صحنه و لباس فیلم و فیلم‌برداری فیلم مستحق نامزدی بودند. قوچانی با تکذیب برخی اخبار و شایعه‌ها گفت: من هرگز فیلم را از بخش مسابقه خارج نکرده‌ام و تمام اخباری که در این زمینه مطرح می‌شود، کذب است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی بیست‌ویک روز بعد برخورد با این فیلم در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر را عادلانه ندانست و از مردم به دلیل حمایت از فیلم تشکر کرد. محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده فیلم سینمایی بیست‌ویک روز بعد، به کارگردانی محمدرضا خردمندان، با اعتراض به نامزدهای اعلام‌شده از سوی داوران سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: ماجرای بی‌مهری به فیلم بیست‌ویک روز بعد از روز اعلام برنامه نمایش فیلم مشخص شد. کسانی که پیش از شروع جشنواره نسخه‌ای از فیلم را دیده بودند و مورد توجه آنها قرار گرفته بود، بعد از دیدن جدول فیلم با من تماس می‌گرفتند که چرا چنین برنامه نمایشی را برای فیلم در نظر گرفته‌اند. درواقع همه می‌دانند اکران یک فیلم در ساعت ۱۸، آن‌هم در روز آخر جشنواره فیلم فجر به این معناست که کسی این فیلم را نمی‌بیند و رسانه‌ها نیز به دلیل دیده‌نشدن فیلم، چیزی درباره آن نمی‌نویسند.

 

نامزدها

 

اما در میان نامزدها می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر آقایی برای بدون تاریخ، بدون امضاء- محسن تنابنده برای فراری - مهرداد صدیقیان برای ماجرای نیمروز - علی مصفا برای تابستان داغ - حمید فرخ‌نژاد برای خوب، بد، جلف

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن: مریلا زارعی برای زیر سقف دودی - لیلا حاتمی برای رگ خواب- پریناز ایزدیار برای تابستان داغ - غزل شاکری برای سارا و آیدا - سارا بهرامی برای ایتالیا ایتالیا - هدیه تهرانی برای اسرافیل

نامزدهای بهترین کارگردانی: وحید جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء - ابراهیم ایرج‌زاد برای تابستان داغ - پوران درخشنده برای زیر سقف دودی- حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز - علیرضا داوودنژاد برای فراری - رامبد جوان برای نگار

نامزدهای بهترین فیلم: جهانگیر کوثری برای فراری - جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ - پوران درخشنده برای زیر سقف دودی - سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز - علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء

 

 

رضا آشفته

برگرفته از روزنامه شرق

 



 تاريخ ارسال: 1395/11/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.