پرده سینما

یادداشت سردبیر: دفتر سی و نهم - آمادگی دوباره!

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

سپاس خدا را، حال ام خوب است و سرحال هستم. دوست عزیزم، نویسنده گرانقدر آقای جلال الدین ترابی که یادداشت قبلی را خوانده بود بهم زنگ زد و با جدیت بهم گفت حق ندارم این همه بد حال باشم. مرگ پدر واقعیتی است که در زندگی همه وجود دارد. همه با این مسئله مواجه می شوند. برخی با شدتی کمتر و برخی با شدتی بیشتر. کلام اش مثل همیشه به دل ام می نشیند. از طرفی دیگر دوستان و حتی بازدیدکنندگان سایت پس از یادداشت قبلی بسیار بهم محبت کردند. در نتیجه حالا خودم را خوب و سر حال حس می کنم. و به نظرم آماده ام دوره جدیدی را آغاز کنم!

 

**********

 

تصور می کنم سینمای ایران دارد یکی از بدترین دوره های خودش را طی می کند. اختلاف نظرها رفته رفته به دشمنی تبدیل شده و دشمنی ها به گسست و جدایی. آدم ها، سازمان ها، و وزارتخانه ها، با هم بد شده اند. همدیگر را قبول نداریم و با هم نامهربان شده ایم. نتیجه کلی پیروزی یکی بر دیگری نیست، بلکه شکست همگانی و ناکامی دسته جمعی است. هر کسی راه خودش را می رود. ساز خودش را می زند. در یک فضای پر تردید و آکنده از دشمنی، سینما نمی تواند تولید خوبی داشته باشد. دایره تحریم های جهانی هر روز بسته تر می شود و این باید ما را به جای دشمنی، به سمت و سوی دوستی بیشتر با هم سوق دهد. اگرچه هرگز به خاطر نمی آورم که بین سه نهاد مهم سینمایی کشور (وزارت ارشاد، صدا و سیما، حوزه هنری) رابطه درخشانی بوده باشد، اما قرار هم نیست رابطه فی مابین این همه به سردی بگراید!راه حلی به نظرم نمی رسد واقعاً! کسی راه حل این مسئله را می داند؟

 

**********

سینمای شرق دور همیشه برایم جذاب بوده است. یک مرور شخصی را روی آثار یاسوجیرو اوزو و میزوگوچی آغاز کرده ام. سینمای آرامش بخشی است. از طرف دیگر پس از سال ها همچنان فیلم های فرانسوا تروفو برایم دیدنی است. اگرچه او در زمان خودش به اندازه ژان لوک گدار و اریک رومر و کلود شابرول و آلن رنه مورد توجه قرار نگرفت، و فیلمساز متوسطی به نظر آمد، اما سینمای آرام و نجیب او را همیشه دوست داشته ام و تماشای فیلم هایش همیشه برایم لذت بخش بوده است. بارها به این نتیجه رسیده ام که فیلم های متوسط در گذر زمان بهتر می مانند و دیدنی ترند!

 

**********

 

شبکه نمایش اخیراً مرور آثار بازیگران سینما را در ساعت 9 هر شب، از شنبه تا جمعه هر هفته آغاز کرده است. رابرت دنیرو، شون کانری، مورگان فریمن، دنزل واشنگتن، براد پیت، تام کروز، جانی دپ، و آلن دلون تا امروز جزو بازیگرانی بوده اند که با نمایش هفت فیلم آثارشان مرور شد. به نظرم فی نفسه اقدامی ارزشمند است که جایش همیشه در تلویزیون خالی بوده و ظاهراً در مورد کارگردانان هم ادامه خواهد داشت.

 

 

**********

 

 

چند ماهی است فیلم هایی که روانه اکران می شوند کمتر هیجانی را برای نقد نوشتن ایجاد می کنند. نمی دانم آیا در جشنواره فجری که پیش رو هست، فیلمی که منتقد (و شاید من را) به نوشتن نقد ترغیب کند پیدا خواهد شد؟ آیا باز شاهد فیلم هایی خواهیم بود که نظرات تند جانبدارانه و مخالف را به سوی خود جلب کند؟ یا این فضای پررخوت ادامه خواهد داشت؟

 

**********

 

امیدوارم روزهای بهتری در انتظار همه ما باشد. فکر می کنم همه به روزهای بهتر، سینمای بهتر، و قلب های مهربان تر نیازمندیم. وقتی به حوزه های کوچک تر مثل انجمن های صنفی سینمایی، یا ادارات سینمایی می رویم متوجه می شویم همه چیز به آنجا هم تسری پیدا کرده است. دوستی برای ثبت فیلمنامه اش به نهادی که اخیراً متولی این امر شده مراجعه کرده بود و به برای ثبت (و نه تصویب!) به او سررسید سه ماهه داده بودند! مهر ماه سال گذشته یک طرح فیلمنامه مستند را به یکی از نهادهای مربوطه دادم ولی با گذشت بیش از یک سال هنوز خبری از پاسخ نیست! ظاهراً مسئله بودجه در میان است، ولی پس با کدام بودجه این نهادها جشنواره های میلیاردی برگزار می کنند؟! نمی دانم باید از کی گله کرد؟

به قول لسان الغیب شیرازی:

مگذران روزِ سلامت به ملامت حافظ     چه توقع ز جهانِ گذران می داری

 

غلامعباس فاضلی

 

بیست و ششم آبان ماه سال نود و یک

 

 

 برای مشاهده دیگر یادداشتها، اینجا را کلیک کنید


 تاريخ ارسال: 1391/8/26
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

سلام آقای فاضلی عزیز خیلی خوشحالم که این چنین پرده سینما رو پر شور و انرزی میبینم حالا که همه چی اینقدر خوب پیش میره این یادداشت سردبیر رو هم عوض کنین بد نیست ها میدونین چقدر دلم میخواد یک نوشته جدید از شما بخونم؟

51+0-

يكشنبه 10 دي 1391



>>>محمد امین:

سلام . انشالله همیشه سلامت ، سرحال و سرزنده باشید و با امید و نشاط هرچه بیشتر رو به جلو قدم بردارید. به حمدلله سایت نیز با فضاهای تحلیلی و دوری از عوام گرایی همچنان متفاوت و خواندنی می باشد. به نظرم سینما ایران خیلی وقت است که اوضاع وخیمی دارد و ربطی به این روزها ندارد. 3% کل جامعه ایرانی مخاطب این سینما می باشد ، به نظرم اصلا نباید اسم سینما زنده را روی وضعیت چندین ساله گذشته گذارد ، اکثریت مطلق مردم با سینما ایران قهر هستند و متاسفانه این واقعیتی است که کسی جرات بیان آن را با صدای بلند ندارد. سینما ایران از مرز بحران گذشته و الان به نظم مرده است و به نظر اهالی سینما در دایره ای دور خود می چرخند با حرفها ، مشاجرات ، مشکلات را گردن دیگران می اندازند و سرشان به کار خودشان گرم است و اصلا از اکثریت مردمی که شاهد انها هستند غافل می باشند. به نظرم چند سال دیگر نیز همین وضع ادامه خواهد داشت و بعد از این مرگ امیدوارم نوزایی و روزگاری نو برای سینما اتفاق بی افتد.به امید روزهای نو و بهتر، پاینده و مستدام باشیدخنک آن قماربازی که بباخت آن چه بودش/بنماند هیچش الا هوس قمار دیگ

41+0-

يكشنبه 10 دي 1391



>>>شقایق:

آقای فاضلی عزیز ای کاش در مورد شاهکار جدید فریدون جیرانی نقدی بنویسید

34+1-

پنجشنبه 16 آذر 1391



>>>حمیده:

افسوس که مانند گذشته در مورد هنرمندان پیشکسوت عرصه دوبلاژ نمینویسید... استاد فهیمه راستکار غریبانه درگذشت و غریبانه تر به خاک سپرده شد... غریب نوازی کند آقایان سایت پرده سینما و قلم به دست شوید

1+0-

چهارشنبه 8 آذر 1391



>>>جاوید:

این بار دیگه نیاز است جناب آقای فاضلی قلم در دست بگیرند و در رثای این بانوی دوبلاژ فارسی مقاله بنویسند

12+0-

جمعه 3 آذر 1391



>>>محمد:

جناب آقای فاضلی خبر بهترین از این نمیشه که سردبیر یکی از بهترین سایت های سینمایی حالش خوبه خوبه و میخواد یه تکون اساسی تو سایت ایجاد کنه! قبل از هرچیز میخوام بگم حیفه قسمت نقد سینمای معاصر رو تعطیل کردین کاش خودتون یا دوباره با آقای موحد شروع کنین به نوشتن. در ضمن اگه میشه الان که نزدیک جشنواره فجر هست یکی از اون مصاحبه های جنجالی و داغ رو با دبیر جشنواره انجام بدین . ممنون

53+0-

دوشنبه 29 آبان 1391



>>>الهام عبدلی :

خیلی خیلی خوشحالم که حالتون خوب و سرحال هستید.

1+0-

شنبه 27 آبان 1391



>>>رضا منتظری:

استاد ارجمند، خدا را سپاسگذارم برای این آغاز دوره جدید! همیشه پایدار، سلامت و شادان باشید

1+0-

شنبه 27 آبان 1391



>>>حمیده:

آقای فاضلی عزیز این بهترین چیزی بود که این روزها تونستم بشنوم واقعا خوشحالم کردین

1+0-

شنبه 27 آبان 1391



>>>محسن:

من هم موافقم که وضعیت فعلی سینمای ایران خیلی وخیم است

1+0-

شنبه 27 آبان 1391



>>>ایضاء یک پیشنهاد::

بهتر است (البته از نظر شخص خودم) نظراتی که توسط خوانندگان به صورت فینگلیش تایپ میشه رو خودتون زحمت بکشید و فارسیش کنید. البته اگه صلاح می دونید!

0+1-

جمعه 26 آبان 1391



>>>صفر پاشازاده:

سلام آقای فاضلی عذرخواهی می کنم که محمّدطه مانع ادامه یافتن تماس تلفنی مان شد. اینجور مواقع کمی حسادت می کنه! از اینکه حس و حالتون داره بهتون بر می گرده خیلی خوشحالم. از هم اکنون منتظر خواندن نقدها و مقالات زیباتون هستم. همینطور منتظر تشریف فرمایی تون به کلبه درویشی ام! تا اون موقع، درود و بدرود!

1+0-

جمعه 26 آبان 1391



>>>tina:

aghaye fazeli khoshhalam ke in ro mishnavam ama fekr nakonid mitonid sare ma ro shire bemalid ma montazer khondan naghd jadid shoma hastim be aghide man sardabir site bayad hadeaghal mahi ye matlab bede

1+0-

جمعه 26 آبان 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.