پرده سینما

آغداشلو، کسمایی، طهماسب، تهامی، طوسی و رضا یزدانی در مراسم رونمایی پرده سینما

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغداشلو، کسمایی، طهماسب، تهامی، طوسی و رضا یزدانی در مراسم رونمایی پرده سینما

 

از شب گذشته، شب یلدا سایت پرده سینما فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. مراسم رونمایی و آغاز به کار رسمی پایگاه اینترنتی پرده سینما ساعت 30/5 بعد از ظهر روز گذشته سی ام آذرماه در فرهنگسرای «سرو» با حضور و سخنرانی آیدین آغداشلو (نقاش، نویسنده، و منتقد هنری)، علی کسمایی (پدر دوبله فارسی)، جواد طوسی (منتقد و نویسنده سینمایی)، ناصر طهماسب (مدیر دوبلاژ و گوینده)، رضا یزدانی (خواننده)، ابوالحسن تهامی (مدیر دوبلاژ و گوینده)برگزار شد.

مراسم رونمایی سایت پرده سینما/ عکس ها از الهام عبدلیهمچنین تعداد دیگری از دست اندرکاران امور فرهنگی و هنری همچون فهیمه غنی نژاد (شاعره معاصر)،  نغمه رضایی (شاعره معاصر)، مصطفی محمودی (نویسنده، منتقد و مدیر روابط عمومی موسسه ویدئو رسانه)، نیروان غنی پور (منتقد و نویسنده سینمایی)، کامیار خسروی (کارگردان انیمیشن)، و مرتضی شمیسا (گرافیست) در مراسم حضور داشتند.

در آغاز مراسم، با احترام به خاطره ژاله کاطمی بانوی بزرگ تاریخ دوبله فارسی فیلم مستند زن ناتمام پخش شد. فیلمی سی دقیقه ای با صدای ژاله کاظمی که برای اولین بار در این مراسم به نمایش در می آمد و تاکنون به نمایش عمومی درنیانده بود. پس از نمایش فیلم، ابوالحسن تهامی درباره ژاله کاظمی دقائقی به سخنرانی پرداخت و ابعاد مختلف هنر و زندگی او را مورد بررسی قرار داد.

پس از آن غلامعباس فاضلی در مورد چگونگی شکل گیری سایت «پرده سینما» حرف زد و جذابیت های فضای وب را که برای نسل او کمتر شناخته است مورد اشاره قرار داد. فاضلی اشاره کرد «سه امتیاز کثرت مخاطبان، گستردگی جغرافیایی مخاطبان، و ماندگاری مقاله ها پس از گذشت ماه ها و سال ها در وب، عوامل اصلی بودند که باعث شدند "پرده سینما" راه اندازی شود»

سخنران بعدی مراسن جواد طوسی بود. طوسی چشم انداز تاریخی نقد فیلم در ایران و تحولاتی که از دهه های دور تا امروز بر آن گذشته را مورد اشاره قرار داد. او  تأثیر منتقدان مختلفی مثل طغرل افشار و پرویز دوایی و کیمورث وجدانی بر جریان نقد فیلم در سینمای ایران سخن گفت. او در مورد تک صفحه پایانی مجله «ستاره سینما» در سالهای دور که به وسیله پرویز دوایی نوشته می شد توضیح داد و پس از اشاره به جریان نقد فیلم در دهه 1360 نقطه مهمی در رابطه منتقد و رسانه اش را مورد تحلیل قرار داد «مسئله سؤال برانگیز اینجاست که حالا با گسترش رسانه ها و کثرت مخاطبان و گسترش محدوده جغرافیایی ارتباط منتقد و خواننده، توجه به مسائل جدی سینما چه می شود و چقدر رسانه ی منتقد در جهت عمق بخشیدن به مفاهیم حرکت می کند؟»

پس از پخش ویدئو کلیپی درباره آیدین آغداشلو، وی بر روی صحنه رفت و به سخنرانی پرداخت. آغداشلو خطر از دست رفتن تمدن و فرهنگ ایرانی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد «این درست نیست که ما تصور کنیم فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ما به خاطر قدمت تاریخی اش از تهاجم مصون است.» آغداشلو به پیشینه تاریخی نقد در ایران اشاره کرد و این نکته را مورد تأکید قرار داد که «نقد فیلم حدود هشتاد سال است که در ایران شکل گرفته و برخلاف پیشینه ای که در جهان غرب در حوزه نقد وجود داشته، در ایران قبل از هشتاد سال گذشته ما هرگز به سنت نقدنویسی روی خوش نشان نداده بودیم. قدمای ما درباره کتاب ها «توشیح و تفسیر» می کردند و دست بالا «شرح» می نوشتند نه «نقد». و این جای خوشحالی دارد که در این شرایط فعلی که خطری جدی متوجه فرهنگ ما شده، عده ای دورهم جمع شوند و بخواهند تلاشی در جهت فرهنگ انجام دهند. درست مثل گوسفندانی که از ترس گرگ ها گرد هم آیند تا از گزند و آسیب مصون بمانند» اما در عین حال آغداشلو تصریح کرد «در دوران فعلی، برخلاف گذشته ها ما منتقد بزرگ نداریم. در سالهای اخیر ما بیشتر با نویسندگان متوسطی رو به رو می شویم که فاقد قریح اند. نویسندگانی که دست و دل بازانه به فیلم ها ستاره می دهند و وقتی شخصاً با اتکا به ستاره های آنها، با طناب شان وارد چاه می شوم و فیلم مورد نظرشان را نگاه می کنم، خودم را زود بالا می کشم. چون می بینم با فیلم کم ارزشی سر و کار دارم که شایسته آن ستاره ها نبوده.»

پس از پخش ویدئو کلیپی درباره علی کسمایی، وی بر روی صحنه آمد و درباره ی ورودش به عرصه دوبله سخن گفت. او فعالیتش در استودیو «پارس فیلم» و همکاری با دکتر کوشان را مورد اشاره قرار داد و افزود: «در آن سالها ما فیلمی ساختیم که خواننده معروف آن روزگار بازیگرش بود. مردم صدای خواننده را از رادیو شنیده بودند ولی تصویرش را ندیده بودند و برای دیدن چهره او به سینما آمده بودند.» کسمایی به بی اعتنایی منتقدان در سالهای دور به دوبله فارسی اشاره داشت و کفت «علیرغم اینکه برخی همکاران من حتی آثار شکسپیر را به فارسی دوبله می کردند، اما از جانب منتقدان آن سالها مورد حمله قرار می گرفتند»

مراسم رونمایی سایت پرده سینما/ عکس الهام عبدلیناصر طهماسب از دیگر بزرگان شرکت کننده  در مراسم  رونمایی «پرده سینما» بود که با وقت شناسی قابل تحسینی درست سر موقع در مراسم حاضر شد. اما به علت درگذشت مادر گرامی اش و الزام حضور در مراسم ويژه سخنرانی نکرد

پس از سخنان کسمایی، سکانس پایانی فیلم پالپ فیکشن کوئنتین تارانتینو در سالن پخش شد. این فیلم در نظرسنجی بازدیدکنندگان «پرده سینما» به عنوان «بهترین پایان تاریخ سینما» برگزیده شده بود. بعد از پخش سکانس پایانی، مجید جعفری از نویسندگان «پرده سینما» بر روی صحنه رفت و نتیج نظرسنجی و ده فیلم برگزیده را اعلام کرد.

در آخرین بخش مراسم رونمایی «پرده سینما» رضا یزدانی به روی صحنه دعوت شد. یزدانی اظهار داشت «جای خوشوقتی دارد که یک سایت سینمایی با این اهداف و توجه به مباحث جدی سینمایی آغاز به کار کند. چون در حال حاضر بسیاری از سایت های سینمایی شبیه روزنامه های زرد هستند و به جای مسائل جدی، به حرف های پیش پا افتاده توجه نشان می دهند». یزدانی اضافه کرد: «استاد کسمایی به خاطره ای از سالهای دور اشاره کردند که مردم فقط صدای خواننده مورد علاقه شان را می شنیدند و برای دیدن تصویر او به سینما می آمدند. حالا پس از گذشت سالهای متمادی وضعیت فرقی نکرده و مردم هنوز هم باید برای دیدن خواننده محبوبشان به سینما بروند»

مراسم رونمایی «پرده سینما» در ساعت 30/8 شب پایان یافت. مشروح سخنان سخنرانان مراسم به زودی روی سایت ارسال خواهد شد.

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/1
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حسین ترابی:

برای تمامی دست‌اندرکاران سایت پردهٔ سینما آرزوی موفقیت می کنم.

3+0-

سه‌شنبه 2 دي 1388



>>>جوادشیردل:

پیگیر و خواننده ی سایت شما بوده و هستم . امیدوارم موفق و پیروز باشید دوستان ارجمند .

3+0-

سه‌شنبه 2 دي 1388




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.