پرده سینما

حسین ملکی درگذشت

پرده سینما

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

حسین ملکی - بازیگر، عکاس و فیلمبردار سینما براثر بیماری از دنیا رفت.

تورج منصوری - فیلمبردار سینما - در گفت‌وگویی با ایسنا با تایید این خبر بیان کرد: متاسفانه صبح امروز - شنبه 14 فروردین - از طریق دختر آقای ملکی مطلع شدم که ایشان به دلیل بیماری کبدی کهنه‌ای که داشتند، فوت کرده‌اند.

او افزود: حسین ملکی از پیش از عید نوروز در  بیمارستان بستری بود و تحت مراقبت قرار داشت، اما سرانجام این اتفاق تلخ رخ داد و باید به دختر ایشان که پس از درگذشت مادرش، بسیار همراه پدرش بود تسلیت گفت و آرزوی صبر کرد.

به گفته وی مراسم تشییع و به خاک‌سپاری این هنرمند توسط خانه سینما در حال پیگیری است و زمان قطعی آن مشخص نشده است.

منصوری در ادامه افزود:‌ حسین ملکی تجسم کاملی از سنیمای ایران بود و بین دوستان خیلی قدیمی به "حسین آرتیست" معروف بود، چون کار بازیگری می‌کرد و بسیار خوب هم این کار را انجام می‌داد مثل فیلم «ترن» مرحوم قویدل که با خسرو شکیایی کار می‌کرد و حقیقتا نقش مشکل و بی‌نظیری را ایفا کرد.

وی گفت: حسین ملکی در کنار بازیگری از عکاسان درجه یک سینما بود و جزء کسانی به شمار می‌رفت که فیلم‌های ایرانی - قبل از انقلاب و اوایل آن و درواقع قبل از اینکه او به حرفه فیلمبرداری وارد شود، با عکس‌های او معامله می‌شد؛ یعنی حسین ملکی از عکاسان طلایی سینمای تجاری ایران بود که فیلم‌ها از طریق عکس‌های او بدون دیده شدن فروخته می‌شدند، یا برای تکمیل تولید سرمایه جذب می‌کردند. او از عکاسانی بود که وقتی در کاری حضور داشت تا حدود زیادی فروش آن فیلم تضمین می‌شد چون یک زمانی فروش فیلم‌های سینمایی ایرانی به شکل خیلی مستقیمی به عکس‌های آن فیلم در ویترین و مطبوعات و سالن‌ها وابسته بود.

منصوری با اشاره به اینکه این‌ها مربوط به دوران قبل از سینمای دیجیتال است، ادامه داد:‌ دست‌اندرکاران هر فیلمی که قرار بود خارج از تهران ساخته شود برای اینکه حسین ملکی در آن حضور داشته باشد سر و دست می‌شکستند چون او هم صمیمانه بزرگتری می‌کرد و بسیار انسان بشاش و شادی بود که به گروه انرژی می‌داد و همین باعث می‌شد سختی کار و دوری از خانواده راحت‌تر پشت ‌سر گذاشته شود.او شوخ‌طبعی‌هایی داشت که حتی وقتی نبود هم از طریق دیگران نقل می‌شد.

وی اضافه کرد:‌ بعدها که حسین وارد کار فیلمبرداری و عضو انجمن ما (فیلمبرداران سینما) شد، در تعداد زیادی فیلم سینمایی با تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌های زیادی کار کرد؛ فیلمسازانی که از طیف‌های مختلف بودند و مثلا ممکن بود دغدغه تجاری داشته باشند یا روشنفکری.

منصوری گفت: حسین ملکی فلسفه زیبایی در زندگی داشت و احساس می‌کرد زندگی محل گذر است ونباید آزردگی‌ها را به دل راه داد، باید همه در کنار هم شاد باشند و او حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی خودش لبخند  به لب دیگران می‌آورد. او پیشکسوتی بود که این عنوان را فقط بخاطر سابقه طولانی کارش نداشت، بلکه تمام ویژگی‌های این کسوت را دارا بود و به لحاظ الگوهای حرفه‌ای و رفتاری نماد و سمبل حرفه خود بود. حالا رفتن او غم بزرگی برای همه ماست و باید به همه خانواده‌اش به ویژه دخترش که در این سال‌ها خیلی زحمت حسین را کشید تسلیت گفت و ْرزوی صبر برایشان کرد.

در پی درگذشت حسین ملکی که متولد سال 1320 بود، انجمن صنفی عکاسان سینما با پیامی درگذشت این عکاس پیکسوت سینما را تسلیت گفت.

 

در متن این پیام آمده است: «درروزهای آغازین بهار، خبردرگذشت حسین ملکی هنرمند وعکاس با سابقه فیلم و مدیر فیلمبرداری سینمای ایران، متاثرکننده است. او که سال‌ها با علاقه‌ای وصف ناپذیر در سینما خدمت کرد و وجودش همواره دلگرمی بزرگی برای همکارانش بود. بدون شک جای این مرد کاردان با لبخندهای همیشگی‌اش درسینما خالی خواهد بود. انجمن صنفی عکاسان سینما درگذشت یار و همکار پیشکسوت خود را تسلیت گفته و برای بازماندگان صبر آرزو می‌کند. یادش گرامی»

فیلم‌های «نیاز»، «بندر مه آلود»، «تله»، «سالاد فصل» و «محاکمه» از جمله فیلم‌هایی است که ملکی مدیر فیلمبرداری آن‌ها بوده و در «سناتور»، «تاراج»، «شیر سنگی»، «ترن»، «حوانمرد»، «جاده قدیم»، «قسم» و نیز سریال «بچه مهندس» بازی کرده بود.

 

 

همچنین سه صنف سینمایی با انتشار پیام‌های جداگانه درگذشت حسینعلی ملکی را تسلیت گفتند

 

انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، انجمن جلوه‌های ویژه بصری و انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما، درگذشت حسینعلی ملکی عکاس و فیلمبردار باسابقه را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه سینما، خانه سینما درگذشت عکاس و فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران زنده‌یاد حسینعلی ملکی را به خانواده محترم ایشان و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.

 

متن تسلیت اصناف سینمایی به شرح زیر است:

 

انجمن فیلمبرداران سینمای ایران

 

«همکاران عزیز

 

با کمال تاسف حسین ملکی از میان ما پر کشید. با قلبی آکنده از اندوه، فقدان این رفیق و همکار قدیمی را، که وجودش همیشه لبخند بر لب‌های ما می‌نشاند، به شما تسلیت عرض می‌کنم. یادش بخیر»

 

انجمن جلوه‌های بصری

 

«انا لله و انا الیه راجعون

 

انجمن جلوه‌های بصری رحلت همکار عزیز حسین ملکی را به خانواده سینما تسلیت عرض نموده برای ایشان رحمت بی حد الهی و برای بازماندگان و دوستان صبر جمیل آرزومند است.

 

انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما فقدان اندوهناک تصویرپرداز خاطره‌انگیز سینمای ایران جناب آقای حسین ملکی را به سینمای ایران، انجمن محترم مدیران فیلمبرداری و خانواده‌های داغدار ملکی و حیدری تسلیت و تعزیت عرض می‌کند.»

 

 

دلنوشته فریدون جیرانی برای مرگ مرد محترم سینما

 

(حسین ملکی) عکاسی درجه یک بود برای سینمایی که عکس توی ویترین سینماها می‌توانست تماشاچی را به داخل سینما بکشاند. بعد، فیلمبرداری پرکارشد؛ فیلمبرداری که می‌توانست  خودش را با سلیقه‌های مختلف هماهنگ کند و همراه تهیه‌کننده وکارگردان باشد در سینمایی که بازگشت سرمایه برایش مهم بود. عاشق بازیگری هم بود که اول همان شیرین کاری‌های پشت صحنه‌اش را آورد جلوی صحنه، بعد به تدریج بازیگر نقش‌های جدی‌تر شد. پشت صحنه کاراکتر جذابی داشت ، با همه گرم می‌گرفت و با شوخی‌هایش همه را می‌خنداند.

 و مهم‌تر ازهمه مرد خانواده بود. چندین سال تمام زندگیش شد بودن کنار همسر باسواد مریضش که احتیاج به کمک داشت. خم به ابرو نیاورد و تا لحظه‌ی مرگ همسرش را تنها نگذاشت.

زندگیش حاشیه نداشت، همه‌ی زندگیش خانواده بود. مرد (محترم) سینما بود.

و حالا این مرد محترم بین ما نیست. از بین ما رفت. رفت پیش دوستانش (ایرج قادری) و (فرج حیدری ) و (همسرش)  که همه این‌ها به فاصله‌ی کمی رفتند.

به دختر فهمیده‌اش و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.  این مرد محترم سینما را، حسین ملکی را همه دوست داشتند.»


 تاريخ ارسال: 1400/1/15
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

روحش شاد و یادش سبز هم بازیگر بود و هم فیلمبردار چیره دست-به واقع آرتیست بود که خرامان پر کشید

0+0-

دوشنبه 16 فروردين 1400




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.