پرده سینما

کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران

پرده سینما


 

 

 

 

راهنمای فیلم سینمای ایران

 

 

کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران به قلم حسن حسینی اثری است درخشان که برخلاف سایر متون نوشته شده درباره ی تاریخ سینما، که بیشتر به شرح واقعه می پردازند، یک پژوهش تحلیلی و نقدمحور است. حسن حسینی اظهار داشته که تیم تدوین و آماده سازی این کتاب، چیزی حدود پنج سال به جمع آوری مطالب آن پرداخته اند و نتیجه اثری شده با نام راهنمای فیلم سینمای ایران که مخاطبان سینما می توانند از آن بهره ببرند.

کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران که فیلم های برگزیده از سال های 1309 تا 1361 را مورد بررسی قرار داده، حاوی پانصد و هفده مدخل پیرامون فیلم هاست که در هر زمینه ای، یک فیلم به عنوان متن اصلی تجزیه و تحلیل شده است. با وجود این که هر فیلم به عنوان یک مدخل مستقل ارائه شده اما به طور کلی با مدخل های دیگر نیز مرتبط است و تنها از دریچه ی پیوند این فیلم ها با یکدیگر است که می توان یک تصویر درست از آثار سینمایی ایران طی سال های 1309 تا 1361 به دست آورد.

مهم ترین ویژگی کتاب "راهنمای فیلم سینمای ایران" از حسن حسینی که آن را از سایر آثار مشابه، متمایز می کند، نقد فیلم است. کتاب فیلم ها را از جهت فنی، اقتصادی و اجتماعی، تاریخ نگاری نموده و به دنبال علت وقایع بوده است. هر فیلم با شناسنامه ی مختصری معرفی می شود و سپس خلاصه ی مفصلی از داستان فیلم ارائه می شود. نهایتا در قسمت نقد مقاله، تحلیل جامعی درباره ی فیلم مورد نظر صورت می گیرد و برهه ی تاریخی و شرایط اجتماعی ایران در آن زمان و اثری که این شرایط بر فیلم داشته می پردازد.

حسن حسینی متولد 1348 در تهران، منتقد و پژوهشگر سینمای ایران است. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. از تالیفات ایشان می‌توان به «کتاب طعم ترس»،(1380)؛ «کتاب ساخت ایتالیا»،(1389)؛ «کتاب فرهنگ کوچک وحشت»،(1392)؛ «مجموعه دی وی دی های درس گفتار فیلم‌فارسی»،(1392)؛ «مجموعه مقالاتی در نشریات اندیشه پویا،سینما و ادبیات» و… اشاره کرد.

 

 

راهنمای فیلم سینمای ایران

نویسنده: حسن حسینی

ناشر: انتشارات روزنه کار

قطع: رحلی

تعداد صفحه: 820

نوبت چاپ: دوم

سال چاپ: 1401

جلد: سلفون

 

 


 تاريخ ارسال: 1401/3/27
کلید واژه‌ها: کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران، حسن حسینی، انتشارات روزنه‌کار، خسرو دهقان، بهزاد رحیمیان، علیرضا محمودی، علی قلی‌پور، بهداد آوندامینی

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.