پرده سینما

ناآرامی‌های اخیر چقدر به سینما خسارت زد؟

پرده سینما






 

 

 

تهران- ایرنا- بررسی‌ها نشان می‌دهد ناآرامی‌های اخیر کشور تنها طی هفته ابتدایی، میزان‌ مخاطبان سینما را به یک‌سوم کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، ناآرامی‌های اخیر در کشور، علاوه بر تمام خسارت‌هایی که در بخش‌های عمومی به‌ همراه آورد، ضربات مهلکی را بر پیکره نحیف سینما وارد کرد.

اگر شروع این ناآرامی‌ها را از آخرین شنبه شهریورماه ملاک قرار دهیم و برای آن، یک بازه ۷ روزه (تا ساعت ۱۷ روز شنبه که سینماها به مناسبت ایام شهادت تعطیل شدند) تعیین کنیم، می‌بینیم که تعداد مخاطبان، به یک‌سوم تقلیل می‌یابد.

با توجه به متوسط میزان استقبال روزانه از سینما که در فصل تابستان، ۴۲ هزار نفر در روزهای عادی و ۱۵۰ هزار نفر در سه‌شنبه‌ها و دو روز پایانی هفته است، سینماها به صورت هفتگی، پذیرای ۶۰۰ هزار مخاطب بودند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تعداد در بازه مورد اشاره، به ۲۳۸ هزار نفر کاهش پیدا کرده است

فارغ از حساسیت‌هایی که سبب می‌شد تا بسیاری از شهروندان از خانه‌ها خارج نشوند، تمامی سینماهای کشور نیز در حرکتی هماهنگ، سانس‌های شبانه خود را کم کرده و ترجیح دادند تا آخرین سانس آنها از ساعت ۲۲:۳۰ فراتر نرود. البته که بسیاری از پردیس‌ها و سینماها نیز آخرین سانس خود را قبل از ساعت ۲۲ به پایان بردند.

این وضعیت اما محدود به این بازه ۷ روزه نشد و بررسی خبرنگار سینمایی ایرنا نشان می‌دهد که دامنه این محدودیت‌ها برای روزهای پایانی این هفته و حتی آغازین‌ روزهای هفته آینده نیز گسترده شده است.

خسارت‌ها البته به همین جا ختم نشد. قرار بود از امروز، ۳ فیلم ملاقات خصوصی، خط استوا و گیج‌گاه به روی پرده برود که با توجه به شرایط فعلی سینماها که به کاهش سانس و البته کم شدن دفعی مخاطب منجر شده است، این فیلم‌ها نیز به روی پرده نرفتند تا سینماها پس از ماه صفر نیز با همان ناوگان قبلی به فعالیت خود ادامه دهند.

البته که با بروز این‌ناآرامی‌ها، جنگ‌های شادی و نمایش‌های کمدی که بسیاری از سینماها و پردیس‌های پایتخت قرار بود پس از ۲ ماه تعطیلی، آنها را از سر بگیرند نیز همچنان متوقف مانده است.

این نمایش‌های کمدی که بلیت آنها از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر بوده و دیگر در میان مخاطبان جا افتاده است، قرار بود از امشب و پس از ۲ ماه تعطیلی، دوباره به جریان بیفتد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲ نمایش، از فردا آغاز به کار خواهند کرد و تکلیف به روی صحنه رفتن ده‌ها جنگ شادی دیگر که به‌واسطه میزان بلیت‌فروشی بالا، نقش مهمی در حیات سینماها دارد، هم‌چنان مشخص نیست.

بنابراین مشخص می‌شود ناآرامی‌های اخیر، علاوه بر خسارات مالی فراوان که به صنعت سینما در تمامی ارکان وارد آورده است، در حوزه روانی نیز بسیار تاثیرگذار عمل کرده و این پارامتر برای سینمایی که تلاش داشت تا در این روزها و هفته‌های اخیر، خود را به دوران پیش از کرونا برساند، اتفاق به‌شدت ناخوشایندی محسوب می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1401/7/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.