پرده سینما

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

پرده سینما



 

 

 

۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ویکم در حالی اعلام شدند که برخلاف سال‌های قبل تاکنون خبرهای چندانی از آن‌ها منتشر نشده است.

به گزارش ایسنا،در چند وقت اخیر پیش‌بینی‌هایی درباره فیلم‌ها و کارگردان‌هایی که ممکن است در جشنواره امسال حضور داشته باشند منتشر می‌شد اما بیشتر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور چند کارگردان سرشناس از جمله کیانوش عیاری و پرویز شهبازی به دلیل ثبت‌نام نکردن در جشنواره و یا طولانی شدن مراحل فنی، درست از آب درنیامد.

با این حال براساس خبرهای منتشر شده، برخی اطلاعات فیلم‌های بخش سودای سیمرغ مرور می‌شود.

 

«آن‌ها مرا دوست داشتند»

 

این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی اسفند سال قبل کلید خورده و امیر جعفری، امیرحسین آرمان، لیلا بلوکات، نسیم ادبی، شهرام قائدی و هادی تسلیمی از بازیگران آن معرفی شده‌اند.

«آن‌ها مرا دوست داشتند» با محوریت یک موضوع انسانی قرار است به چالشی جدید بپردازد.

 

 

«آه سرد» 

 

این فیلم به کارگردانی ناهید عزیزی ساخته شده و یک از دو فیلم سیدرضا محقق در مقام تهیه‌کننده است که هنوز اطلاعات موثقی از آن منتشر نشده است.

 

«اتاقک گِلی»

 

محمد عسگری به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی خود سراغ یک فیلم دفاع مقدس رفته و آن را به تهیه‌کنندگی داود صبوری ساخته است.

طبق گفته تهیه‌کننده داستان «اتاقک گلی» نماد بارز کل جنگ و روایتگر داستان عاشقانه دو نفر با تمام آرزوها و دغدغه‌هایشان است که در نهایت به عملیات مرصاد و اتفاق‌هایی که برای روستا و خانه گلی پیش می‌آید، ختم می‌شود و از بازیگران آن اطلاعاتی منتشر نشده است.

 

«استاد»

 

این فیلم هم نخستین تجربه کارگردانی سید عماد حسینی است که به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی ساخته شده است.

 

گفته شده که این اثر به یک موضوع‌ ملتهب اجتماعی در سال‌های اخیر می‌پردازد که فیلمنامه‌ آن توسط پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌ شده و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان این پروژه را همراهی کرده است.

حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

 

«بعد از رفتن»

 

این فیلم به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی ساخته شده و از تولیدات فارابی در این جشنواره شرکت دارد با این حال جزئیات دقیق و بیشتری از فیلم در دسترس نیست.

 

«بچه زرنگ»

 

 انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» جدیدترین ساخته گروه هنر پویا به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمد جواد جنتی است.

در خلاصه قصه منتشر شده پیرامون این اثر آمده است: «محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است و ...»

 

 

«پرونده باز است»

 

پوراحمد تازه‌ترین فیلم سینمایی خود را به تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی چند ماه قبل در تهران کلید زد.

«پرونده باز است» درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم بازی می‌کنند.

بازیگران نوجوان فیلم هم پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش و محمدمتین ستاری هستند.

 

 

«جنگل پرتقال»

 

این فیلم به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری رسول صدرعاملی از فیلم‌های کارگردان اولی جشنواره امسال است.

«جنگل پرتقال» با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی، میرسعید مولویان و رضا بهبودی ساخته شده و یک درام اجتماعی و از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است.

عوامل فیلم جزییاتی از خلاصه داستان آن منتشر نکردند.

 

«چرا گریه نمی‌کنی؟»

 

این فیلم دومین اثر تهیه‌شده توسط سیدرضا محقق در این دوره از جشنواره است که علیرضا معتمدی آن را کارگردانی کرده است.

معتمدی که پیش‌تر فیلم «رضا» را کارگردانی کرده است، دومین فیلم خود را از نیمه‌ اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.

در این فیلم باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی بازی کرده‌اند.

 

معتمدی همانند فیلم «رضا» در اثر جدیدش بازی کرده است. «چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی‌ است که توانایی گریه کردن را از دست داده است.

 

«درآغوش درخت»

 

فیلم به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و روایتی دراماتیک و ملتهب از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی است.

خواجه‌پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌ خود داستانش را در آذربایجان غربی ساخته است. جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که ۱۲ سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندان‌شان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

 

«روایت ناتمام سیما»

 

این فیلم به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا بالا به یخش سودای سیمرغ جشنواره راه پیدا کرده و اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است جز اینکه از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است.

 

«سرهنگ ثریا»

 

این فیلم به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی توسط لیلی عاج ساخته شده که سال‌ها در تئاتر تجربه کارگردانی نمایش‌های متعددی همچون «کجایی ابراهیم»، «خواب زمستانی»، «قند خون» و «کمیته نان» را داشته است. عاج سال گذشته نمایش «بابا آدم» را با همین مضمون درباره منافقین به صحنه برده بود و در نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود با همین مضمون به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف پرداخته است.

«سرهنگ ثریا» تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و در خلاصه داستان آن آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!».

اسامی بازیگران این فیلم اعلام نشده ولی شنیده می‌شود ژاله صامتی و سعید چنگیزیان از جمله بازیگران فیلم هستند.

 

«سینما متروپل»

 

این فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی که آبادان ساخته شده، به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند.

گفته شده که رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد در این فیلم تولید شده در بنیاد سینمایی فارابی بازی کرده‌اند.

 

«شماره ۱۰»

 

این فیلم به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده و مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی و احمد کاوری از جمله بازیگرانش معرفی شده‌اند.

«شماره ۱۰» محصول بنیاد سینمایی فارابی، روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است.

 

«عطر آلود»

 

این فیلم به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری محصول سازمان سینمایی سوره است که مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین در آن بازی کرده‌اند.

هادی مقدم‌دوست پس از هفت سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود» و به قلم حسین حسنی ساخته که یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است و در ادامه سینمای مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند.

در کنار مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی نیز در این اثر ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان «عطرآلود» آمده است: "فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند...."

 

 

«غریب»

 

این محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی حامد عنقا دومین تجربه محمدحسین لطیفی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است.

«غریب» درباره شهید محمد بروجردی است که فیلمنامه آن بر اساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده است. محمودزاده همچنین به عنوان مشاور محتوایی با این پروژه همکاری کرده است..

بابک حمیدیان بازیگر نقش این شعید در فیلم «غریب» است. این فیلم به مقطعی از دوران فرماندهی شهید بروجردی در منطقه غرب و پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد.

 

 

«کت چرمی»

 

«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی محصولی از بنیاد سینمایی فارابی است که در مرحله‌ای به دلیل اختلاف بین سرمایه‌گذار پروژه (امیرحسین نفر) با سازندگان آن متوقف شد.

جواد عزتی و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم که نخستین تجربه بلند سینمایی کارگردانش است، معرفی شده‌اند.

 

«کاپیتان»

 

این فیلم به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی دومین تجربه فیلمسازی کارگردانش بعد از فیلم «آذر» است که بازیگرانی همچون پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی در آن بازی کرده‌اند.

«کاپیتان» با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان ساخته شده و به مسائل انسانی و اخلاقی می‌پردازد. این فیلم هم یکی دیگر از محصولات فارابی در این دوره از جشنواره است.

 

«گل‌های باوارده»

 

نام این فیلم به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی ابتدا «پالایشگاه» بود که در آبادان ساخته شده است.

موضوع این فیلم که با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی تولید شده درباره مهندسی جنگ با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌های دفاع مقدس است. قصه فیلم آنطور که در خبرها آمده درباره جابه‌جایی تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس نفتی است.

 

«وابل»

 

این فیلم به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی ساخته شده و جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

 

«های پاور»

 

این فیلم به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار اولین فیلم سینمایی کارگردانش است. پیش‌تر در خبرها آمده بود که فیلم توسط نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود۰

داستان این فیلم به عملیات والفجر هشت و سرنگونی ۷۸ جنگنده دشمن می‌پردازد و اتابک نادری (شهید ستاری)، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی و علیرام نورایی(شهید بابایی) از جمله بازیگران آن هستند.

 

«هفت بهار نارنج»

 

این فیلم به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور با نام قبلی «هفت» به جشنواره راه یافته و به عنوان یک فیلم هنری و عاشقانه معرفی شده است.

گل سفیدی درباره تغییر نام فیلم به «هفت بهارنارنج» گفته بود: ابتدا پروانه ساخت ویدیویی «هفت» را دریافت کرده بودیم اما وقتی خواستیم پروانه آن را به سینمایی تغییر دهیم، نام «هفت بهارنارنج» را بر آن گذاشتیم که بیشتر به داستان فیلم می‌خورد.

او در این فیلم بازی هم کرده و در کنار خودش علی نصیریان، سارا رسول‌زاده، بابک کریمی، لادن مستوفی، فرهاد آییش و هومن حاجی‌عبدللهی هم بازی کرده‌اند.

 

 

«هوک»

 

این فیلم دومین ساخته حسین ریگی است که به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور ساخته شده است.

ریگی درباره «هوک» گفته است: مانند فیلم قبلی‌ام در سیستان و بلوچستان و در بخش‌هایی در چابهار و تهران روایت می‌شود. «هوک» فیلمی متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و ما از مصاحبه‌ها،‌ خاطرات و صحبت‌ با بوکسرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور فیلمنامه این اثر را شکل دادیم.

امیر جعفری و امیرمهدی ژوله بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند.

 

«یادگار جنوب»

 

این فیلم به کارگردانی پدرام دوماری و حسین امیری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند ساخته شده ولی اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست.

«یادگار جنوب» دومین ساخته حسین دوماری و پدرام پور امیری پس از ساخت فیلم «جان دار» است.

گفته می‌شود ۹ فیلم از میان آثار بخش سودای سیمرغ توسط بخش دولتی ساخته شده است، ۱۰ فیلم توسط بخش خصوصی و ۹ فیلم با مشارکت هر دو بخش تولید شده است.


 تاريخ ارسال: 1401/11/6
کلید واژه‌ها: فیلمهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ویکم

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.