پرده سینما

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خانه سینما که از مدتها قبل به دلیل موضع​​گیریهای علیه نگاه دولتی سینما با چالشهایی روبرو شده بود، امروز به مشکلاتی چون تقابل نظرهای اعضای صنف و پیغامهای معاونت سینمایی و مشکلات درون کانون کارگردانان و در راس این​​ها بیپاسخ ماندن لایحه نظام سینمایی دست و پنجه نرم میکند.

 

جواد شمقدری و علیرضا سجاد پور در سمت چپ و محمد مهدی عسگرپور در سمت راست. سران اختلاف پشت یک میز! جشنواره فجر 1388شروع جنجالی جنجالها

زمانی که جشن دوازدهم خانه سینما با دبیری امین تارخ در دست برگزاری بود و خانه سینما به سبک سالهای دور فارغ از مجوز نمایش عمومی فیلمها آثار را به داوری نشسته بود، جواد شمقدری از داوری صد سال به این سالها در این جشن و نامزدی آن در رشتههای متعدد ابراز نارضایتی کرد و آن جشن بودن حضور مدیران سینمایی، محمدرضا جعفریجلوه و محمود اربابی، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی در برج میلاد برگزار شد.

مهرماه سال 1387 برای نخستین بار جواد شمقدری و محمدمهدی عسگرپور در مقام مشاور هنری رئیس جمهور و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما در برنامه «دو قدم مانده به صبح» مقابل یکدیگر نشستند و شش ساعت با یکدیگر به گفتوگو نشستند. پاسخهای عسگرپور و فضای موجود در آن جلسه گفتوگو نشان داد که تفاوت دیدگاه میان این دو کارگردان و مسئول کاملاً مشهود است و بر همین اساس بود که مسائل میان آنان ادامه پیدا کرد و در کمتر از یک ماه وارد فازه تازهای شد.

 

دیدار خبرساز

 

هنوز مهرماه سال 1387 به پایان نرسیده بود که جواد شمقدری (مشاور وقت رییس جمهور) مستقیماً و بدون مذاکره و هماهنگی با معاونت وقت امور سینمایی (محمدرضا جعفری جلوه)  جلسه دیدار کارگردانان با محمود احمدینژاد، رئیس دولت نهم را تدارک دید. جمعی از سینماگران به این در این نشست حاضر شدند، برخی از سینمای رو به زوال گفتند و تعدادی مسائل شخصی خود را مطرح کردند و در این جمع محمدمهدی عسگرپور و ابوالحسن داودی درباره سینما وضعیت موجود در آن و نیازها و انتظارات سینماگران و صنف سخن گفتند.

پاسخ احمدینژاد به سخنان عسگرپور درخواستی برای ترسیم افق روشنی پیش روی سینما بود. عسگرپور به همراه جمعی از اهالی خانه سینما  در ماههای آذر، دی و بهمن نظامنامه سینما را تنظیم کرد. این نظامنامه چشمانداز آینده سینما را به لحاظ کمی، کیفی، قواعد حقوقی ناظر بر تولید و توزیع بیان میکرد. کلیت این متن اختیارات دولت را در سینما کاهش داده و دست صنف را در امور اجرایی بازتر میکرد.

اعتراضها به این نظامنامه از سوی برخی تهیهکنندگان آغاز و گروه دیگر موافقت خود را اعلام کردند تا اینکه در جلسهای با حضور تنظیمکنندگان این نظامنامه و موافقان و مخالفان صنفی جمعبندی نهایی صورت گرفت و این نظامنامه بعد از چهار بار ویرایش در تاریخ 21 بهمن ماه سال 1387 به ریاست جمهوری و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

نهاد ریاست جمهوری این نظامنامه را بیپاسخ گذاشته بود، اما کمیسیون فرهنگی مجلس با ریاست غلامعلی حدادعادل در اردیبهشت ماه سال 1388 جلسهای با مسئولان خانه سینما تدارک دید و در مورد این متن گفتوگویی به عمل آورد که کلیت آن نشان دهنده عملی نبودن اجرای این نظامنامه بود. بخش دولتی ماجرا نیز با برگزاری انتخابات مشمول مرور زمان شد.

 

سمت چپ: سجادپور، سمت راست: عسگرپور. طرفین اختلاف که در جشنواره فجر سال 1388 به ناچار دقائقی سر یک میز نشستند!شروع تازه اتفاقات

سه ماهی از برگزار انتخابات میگذشت که مشکلات با اظهارات علیرضا سجادپور، دبیر وقت هیئت اسلامی هنرمندان، از سر گرفته شد. سجادپور مرداد ماه خطاب به «خانه سینما» اظهار داشت که این سکوت مرگبار در مقابل اتفاقات اخیر قابل پذیرش نیست و در مقابال محمدمهدی عسگرپور در نامهای با تاکید براینکه به عنوان شخصیت حقیقی نظر میدهد و نه شخصیت حقوقی یادآور شد سکوت آنان با حرف زدن فرقی نمیکند. پاسخ سجادپور این بود که منظور او عسگرپور نبوده است.

اما با مسئولیتی که شمقدری و سجادپور در معاونت سینمایی برعهده گرفتند، همه چیز شکل دیگری به خود گرفت. آبان‌ماه در پی اعلام سیاستهای جدید این مدیران در حالی که جلسات دیدار آنان با هنرمندان بدون هماهنگی با خانه سینما انجام شده بود، عبدالحسن برزیده از عضویت در شورای صدور پروانه ساخت انصراف داد. خانه سینما همایون اسعدیان را به عنوان نماینده دیگر معرفی کرد که طی دو هفته برگزاری جلسات شورا از اسعدیان دعوتی به عمل نیامد و به این ترتیب مدیران خانه سینما از منوچهر شاهسواری دیگر نماینده خانه سینما در این شورا دعوت کرد تا از حضور در جلسات خودداری کند.

افراد دیگری جایگزین نمایندگان خانه سینما شدند و توجیه مدیران دولتی نیز این بود که نمیتوانستند ماهها در انتظار معرفی نماینده خانه سینما بنشینند. در پی این اتفاقات هیئت مدیره خانه سینما در دی ماه به دیدار معاون امور سینمایی رفتند و در این جلسه وعده داده شد تا طی دو ماه نماینده خانه سینما وارد شورا شود؛ اتفاقی که تاکنون هم رخ نداده است.

 

اختلافات از درون صنف

 

شمقدری: اگر عسگرپور مدیریت خانه سینما را ترک کند اوضاع به شرایط عادی بازمی گردددر روزهای آغازین سال 1389، مقطعی که مدیرعامل خانه سینما و مدیراجرایی این نهاد صنفی در گفتوگوهایی اعلام کرده بودند که چندی است بودجه خانه سینما پرداخت نمیشود، خبرهایی در مورد وجود مشکلاتی بین شمقدری و عسگرپور منتشر شد، به این ترتیب که شمقدری پیغامی را توسط محسن علیاکبری به هیئت مدیره خانه سینما رساند که اگر عسگرپور مدیریت خانه سینما را ترک کند اوضاع مالی به شرایط عادی باز میگردد.

از سوی دیگر شورای مرکزی کانون کارگردانان با برکناری علیرضا رئیسیان از ریاست صنف خود و در ادامه آن برگزاری انتخابات، مسائل حاشیهای و بحران را در دل خانه سینمایی که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکرد قرار داد.

خانه سینما در این مقطع در حالی که انتظار رسیدن 40 درصد بودجه پرداخت نشده سال قبل را میکشد و در تلاش است استقلال خود را از دولت به نمایش بگذارد، روزهای سختی را سپری میکند؛ مشکلاتی که سالها قبل مشابه آن با وساطت معاونت سینمایی حل شد اما امروز خود معاونت ذینفع بوده و همین قضیه را گنگتر جلوه میدهد

 

منبع: خبرآنلاین

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

 

خانه سینما برای تأمین بودجه اش از تهیه کنندگان وام می گیرد


 تاريخ ارسال: 1389/2/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.