پرده سینما

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت سینمایی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر یک از طرفین دعوی ادعا می کنند دیگری از قانون تخطی کرده است. افراد طرف خانه سینما ادعا می کند جلسات شورای پروانه ساخت باید بدون حضور نمایندگانی از خانه سینما قانونی نیست، اما افراد مقابل تصریح می کند در تبصره ماده 2 آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب شماره 21574 ت 19425 مورخ 20 خرداد ماه 77 هیأت محترم وزیران هیچ ذکری از درخواست برای معرفی نماینده جدید از خانه سینما نشده است.

 

محمد مهدی عسگرپور. عکس از امیر حسام دهقانی. خبرگزاری فارسشاید وقتی پنج ماه پیش عبدالحسن برزیده نماینده خانه سینما در شورای پروانه ساخت، از عضویت در این شورا استعفا داد، کسی پیش بینی نمی کرد که دوران جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد آغاز شود.

این جنگ که در طول ماه های پایانی سال 1388 به شکل محروم کردن خانه سینما از برخی تسهیلات مالی ادامه داشت، با نشست رسانه های محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در روز 23 فروردین ماه سال جاری وارد مرحله جدیدی شد. در این نشست رسانه ای، عسگرپور به سردی روابط و عدم تعامل طی چند ماه گذشته بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی اشاره های مستقیمی داشت. فردای آن روز روابط عمومی معاونت سینمایی در اطلاعیه ای اعلام کرد عدم حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت به خاطر استعفای خود این افراد بوده است. پس از آن روابط عمومی خانه سینما در پاسخ به اطلاعیه معاونت امور سینمایی این اطلاعیه را صادر کرد:

 

 

توضیح روابط عمومی خانه سینما برای تنویر افکار عمومی:

 

توضیحات روابط عمومی معاونت سینمایی مورخ 23 فروردین ماه در پاسخ به مصاحبه رسانه ای مدیرعامل خانه سینما (در خصوص عدم دعوت نمایندگان خانه سینما در شورای صدور پروانه فیلمسازی)، حاوی نکات مقلوب و نیزدور از صداقت اطلاع رسانی است که در زیر نکاتی صرفا برای تنویر افکار عمومی تقدیم می شود:

1- همانگونه که در اطلاعیه روابط عمومی معاونت سینمایی مورخ یک آذر ماه آمده است آقای برزیده در اعتراض به برخی سیاست های اعلام شده در شورای پروانه فیلسازی استعفا داده اند. بر همین اساس هیات مدیره خانه سینما از معاونت سینمایی مورخ 20 آبان ماه  تقاضای تشکیل جلسه ای مشترک  با مدیرکل نظارت و ارزشیابی را برای بررسی مسایل پیش آمده کرد. سوگمندانه به این در خواست هیچ پاسخی داده نشد. علیرغم این بی توجهی عامدانه، هیات مدیره خانه سینما مورخ 30 آبان ماه طی برگزاری نشستی با کانون کارگردانان نماینده جدیدی برای جانشینی  نماینده مستعفی خود انتخاب و به اداره کل نظارت و ارزشیابی معرفی کرد. سوگمندانه  معاونت سینمایی او را نیز طی دو جلسه پیش رو دعوت نکرد. پس از آن بود که خانه سینما طی نامه ای از آقای شاهسواری (دیگر نماینده جامعه اصناف) نیز تقاضا کرد که تا تعیین تکلیف دعوت از نماینده دیگر خانه سینما در شورای پروانه ساخت، به نمایندگی از جامعه اصناف در شورای یاد شده شرکت نکند. گرچه از ابتدای روی کار آمدن مدیریان جدید سینمایی جسته و گریخته به کرات شنیده شده بود که ترکیب شورای یاد شده تغییر خواهدکرد و منتظر فرصتی برای اعمال و اعلام آن هستند که البته امری طبیعی و مدیریتی است اما کنار نهادن سهم نهادهای مدنی به عنوان نمایندگان مردم آنهم بدون شجاعت و قبول مسئولیت امری نا ممدوح و غیر اخلاقی است.

 

2- هیات مدیره خانه سینما طی دیداری در دفتر معاونت سینمایی(هفته نخست دی ماه سال گذشته) از جناب شمقدری تقاضا کرد تا برای شفاف سازی مناسبات جامعه اصناف سینمایی و حاکمیت و بمنظور رعایت سهم اندک جامعه سینمایی در تصمیم گیری ها از نمایندگان جامعه اصناف برای حضور در شورای پروانه ساخت دعوت کند. ایشان نیز قول دادند برای پیشگیری از شائبه بی احترامی به اعضای جدید، تا دو ماه دیگر این دعوت انجام می شود. پس از آن مدیر عامل خانه سینما در اواسط بهمن ماه طی نامه ای به وی این قول را یادآور شد. که سوگمندانه این قول نیز جامه تحقق نپوشیده است.

 

 

3- محمد پیامبر که درود خدا و همه موحدان بر او باد می فرماید: «ایمان در سه چیز است، صداقت گفتار، وفای به پیمان و ادای امانت». از خداوند متعال می خواهیم که به ما توفیق دهد تا در راستای سیره و آموزه های او کوشا و قرین توفیق باشیم.

 

 

 

خبرگزاری ایسنا در مقاله ای چالش های پنج ماه گذشته بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی را مورد بررسی قرار داده است که توجه شما را به آن جلب می کنیم:

 

عکس از الهام عبدلیمروری بر چالش های پنج ماه گذشته بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

با سپری شدن پنج ماه ماه از استعفاء عبدالحسن برزیده نماینده خانه سینما از شورای پروانه ساخت و عدم حضورنماینده‌ی دیگر خانه سینما و كناره‌گیری اكبر نبوی كارشناس این شورا از حضور در این جلسات،این بحث همچنان موضوع چالش‌برانگیزی میان مسئولان و خانه سینما است. آبان ماه گذشته عبدالحسن برزیده نماینده‌ی خانه سینما در اعتراض به نحوه‌ی عملكرد شورای پروانه ساخت و مشخص‌ نبودن برنامه‌های آن از حضور در این شورا استعفاء داد.

برزیده با اشاره به آخرین جلسه‌ای كه در شورای پروانه ساخت در دوره‌ی مدیریت جدید اداره كل حضور پیدا كرده بود، آبان ماه به ایسنا گفته بود: در دوره جدید در جلسه دوم شورای پروانه ساخت با توجه به صحبت‌هایی كه مطرح می‌شد و این‌كه اصولا در این جلسات برنامه‌ای وجود نداشت و اگر طرح و ایده‌ای هم بود بیشتر مبنای سیاسی داشت، ترجیح دادم استعفا بدهم.

وی با اشاره به طرح‌ها و ایده‌های كه مبنای سیاسی داشت، توضیح داده بود: سیاست كه 300 فیلم در سال تولید شود، بگونه‌ای مطرح شده است كه گویا دوستان در ایران زندگی نمی‌كنند و با سینمای ایران آشنا نیستند. تولید 300 فیلم كه 50 فیلم آن می‌تواند اكران شود، روند مناسب و منطقی نیست و این شرایط باعث می‌شود پروانه ساخت به هر فیلم نازلی تعلق بگیرد تا 300 فیلم در سال تولید شود.

برزیده در عین حال این پرسش را مطرح كرد،مگر چند تا فیلم به شورای پروانه ساخت ارایه می‌شود كه 300 فیلم از میان آنها انتخاب شود؟!. با این شرایط احساس می‌كنم كه دوستان نیازی به شورای پروانه ساخت نداشته باشند و گویا به‌دنبال آن هم هستند كه این جلسات تشكیل نشود.

وی مطرح كرده بود: پیرو این ماجراها آقای عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نامه‌ای به آقای شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد نوشتند، مبنی بر اینكه چه برنامه‌هایی در شورای پروانه ساخت وجود دارد و چه تخطی‌هایی در حال انجام است كه تاكنون ایشان بعد از سه هفته هیچ پاسخی ندادند.

این كارگردان توضیح داده بود: شورای پروانه ساخت طبق مصوبه هیأت وزیران 5 نفر عضو دارد كه دو نفر را خانه سینما و دو نفر به پیشنهاد اداره كل و یك نفر مدیركل یا نماینده تام‌الاختیار آن است. الآن با استعفا بنده گویا آقای سجادپور خودشان نماینده‌ای را معرفی كردند، درحالی‌كه باید منتظر می‌ماندند تا خانه سینما نماینده‌ی خود را معرفی می‌كرد.

برزیده با اعتقاد بر اینكه اضافه شدن آدم‌ها به این جمع 5 نفره، تخطی از قانون مصوب است به برخی دیگر از موارد تخطی اشاره كرد و افزود: برخی مصاحبه‌های اخیر دوستان اداره كل نقض قانون بوده است همچون دخالت در بخش مالیاتی دستمزد بازیگران خلاف مصوبه هیأت وزیران است. مثال‌های دیگر از مجموعه‌ی اداره كل به ما می‌گوید وضعیت روشنی وجود ندارد.

 

علیرضا سجادپور گفت: بهتر است هركسی مشكلی با شورای صدور پروانه‌ی ساخت دارد به جای طرح در رسانه‌ها مستقیما با بنده صحبت كند.

 

سجادپور: ما با سینماگران تعامل داریم و چرخ سینمای ایران به حركت افتاده و سینماگران با حسی از اعتماد در حال كار كردن هستند. اگر مورد خاصی است باید با من صحبت شود و مطالب مطروحه سندیتی ندارد و نامه‌ای به دست من نرسیده است.

سجادپور با اشاره به استعفای برزیده، تصریح كرد: آقای برزیده هم برای آغاز كار تولیدش از حضور در شورا عذر خواسته و هنوز فرد دیگری به عنوان نماینده‌ی خانه سینما در شورا حضور دارد و كارها طبق روال ادامه دارد.

سجادپور تاكید كرد: ما هیچ چیز پنهانی نداریم و همه چیز را شفاف‌سازی كرده‌ایم.

سپس روابط عمومی معاونت امور سینمایی توضیحی بر سخنان عبدالحسن‌برزیده عضو سابق شورای پروانه ساخت اداره کل ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی ارائه داد.

روابط عمومی خاطرنشان كرد که آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب شماره 21574 ت 19425 مورخ 20 خرداد ماه 77 هیأت محترم وزیران در ماده 2 اشعار می‌دارد 2 نفر به پیشنهاد خانه سینما و حکم نهایی معاون سینمایی در این شورا حضور خواهد داشت.

در تبصره ذیل این ماده آمده است در صورت عدم‌حضور هر یک از این دو نماینده به پیشنهاد مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی و تصویب معاونت سینمایی فردی جایگزین خواهد شد. در این تبصره هیچ ذکری از درخواست برای معرفی نماینده جدید از خانه سینما نشده است. بنابراین شورا به خاطر کثرت درخواست‌های معطل مانده و صف طولانی درخواست‌کنندگان پروانه ساخت باید با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌داد ضمن اینکه نماینده دیگر خانه سینما در این شورا فعالانه حضور دارد.»

علیرضا رییسیان. عکس از ایسناو دی ماه درپی عدم حضور چند وقته‌ی نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت، رییس كانون كارگردانان سینمای ایران گفته بود: دوستان در كانون خواسته‌اند ما به‌شكل مصرانه پیگیری این حق باشیم. چون نگرانی آنها این بود كه دارد یك ‌جا به‌جایی نیرو، توسط شورای پروانه‌ی ساخت در سینمای حرفه‌ای اتفاق می‌افتد.

علیرضا رییسیان درباره‌ی مساله‌ی عدم‌ حضور نماینده‌ی كانون كارگردانان در جلسات شورای پروانه ساخت به ایسنا، در دی ماه گفته بود: دو هفته‌ی قبل مجمع عمومی پایان دوره‌ی شورای مركزی را برگزار كردیم كه آخرین نماینده ما در شورای پروانه‌ی ساخت گزارش انصافا هشدار‌دهنده و تكان‌دهنده به مجمع‌عمومی ارایه كرد.

او توضیح داده بود: پس از ارایه‌ی این گزارش مجموع نظرات دوستان كارگردان این بود كه ما به هیچ وجه نباید در مقابل حق خودمان یعنی حضور در شورای پروانه ساخت كوتاه بیاییم. طبق آیین‌نامه‌ای كه هنوز هم تغییر نكرده است؛ دو نفر نماینده اصناف اصلی (كارگردان و تهیه‌كننده) كه در اساسنامه خانه سینما به صراحت آمده است كه باید انتخاب ما باشد و خانه سینما آنها را به اداره نظارت معرفی كند، این دو نماینده الان چند‌وقتی است كه حضور ندارند و خود دوستان شورای پروانه‌ی ساخت، اعلام كردند كه به‌جای آنها نفراتی را جایگزین كردند به هرحال آن نفرات ممكن است خیلی آدم‌های محترمی هم باشند ولی هیچ‌گونه نمایندگی از طرف صنف كارگردانان و تهیه‌كنندگان ندارند.

رییسیان با اشاره به فهرست‌چند ماهه‌ی اخیر فیلم‌های كه از شورای پروانه ساخت پروانه گرفتند، اذعان داشت:عموما افرادی كه پروانه ساخت گرفتند، نیروهای تازه وارد هستند. در حالیكه این حجم نیروهای تازه وارد مطابق با آیین‌نامه خود شورای پروانه‌ی ساخت نیست چون آیین‌نامه داخلی آن می‌گوید، ده درصد، فیلم‌های تولید شده باید در سال قبل نیروهای جدید باشند و صراحتا می‌گوید هیچ كارگردان و تهیه‌كننده اولی نمی‌توانند با هم پروانه بگیرند، الان اگر به این لیست نگاه كنیم متوجه می‌شویم كه در برخی موارد هم كارگردان و هم تهیه‌كننده هر دو كار اولشان است.

این كارگردان سینمای ایران اعلام كرد:به‌صورت جدی مطرح می‌كنیم كه این‌روند به نفع سینمای ملی نیست كه در واقع نمایندگان صنوف اصلی در آن شورا حضور نداشته باشند و نماینده‌ای از طرف صنف در آنجا باشد كه خودش دارای مشكل داوری جدی در خانه سینما است.

رییسیان در پاسخ به اینكه آیا كانون كارگردانان نماینده‌اش را به خانه سینما پس از استعفا آقای برزیده معرفی كرده، گفته بود: ما بلافاصله كه آقای برزیده به شورای مركزی استعفا دادند، آقای اسعدیان را به خانه‌ی سینما معرفی كردیم، خانه سینما هم به اداره‌ی كل و پیرو آن خانه سینما یك نامه مجدد به آقای شمقدری دادند كه نمایندگان صنف حضور ندارند و باید نسبت به این امر فكری شود.

او ادامه داده بود: ظاهرا دوستان در جلسه‌ی كه با هیات مدیره داشتند گفته‌اند نمایندگانی كه خودشان جایگزین كردند به این دلیل بوده است كه وقفه‌ای در جلسات شورا بوجود نیاید. این در حالی است كه اولا تعداد اعضا شورا 5 نفر است و زمانی كه نماینده ما استعفا داده بود چهار نفر در جلسات حضور داشتند، یعنی اكثریت قاطع بودند.

رییسیان یادآور شد: در دوره‌های قبلی نیز اگر نماینده‌ای استعفاء می‌داد، چندماه طول كشید تا كسی جایگزینش شود و در هیچ كدام از آن شرایط بلافاصله كسی را جایگزین نمی‌كردند. چون یك نفر، اساسا شورا را از اكثریت نمی‌اندازد و تصمیماتش را لغو نمی‌كند به هرحال در آیین‌نامه آمده است، سه نفر حاضر باشند، تصمیمات لازم‌الاجرا است. و پس از استعفاء آقای برزیده چند هفته بعد آقای شاهسواری استعفاء دادند ولی در همان چند هفته هم آنها نماینده‌ای را جایگزین كردند.

روند عدم حضور نمایندگان خانه سینما در جلسات شورای پروانه ساخت،در گردهمایی اصناف كه اوایل دی ماه برگزار شد نیز مطرح شد.

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در آن گردهمایی با گلایه از وضعیت فعلی حضور نمایندگان خانه سینما در جلسات شورای پروانه ساخت گفته بود: دو نفر از نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت باید حضور داشته باشند كه ما در دوره جدید آقایان شاهسواری و اسعدیان را معرفی كردیم كه متاسفانه از آن تاریخ نمایندگان ما به این شورا دعوت نشدند كه این مساله را هم به آنها گوشزد كردیم كه متاسفانه توجهی نشد.

 

غلامرضا موسوی. عکس از خبرگزاری مهرغلامرضا موسوی نیز در همان برنامه از صنف تهیه‌كنندگان نسبت به دعوت نكردن نمایندگان خانه سینما از سوی شورای پروانه فیلم انتقاد كرد و خواهان پیگیری این مساله از سوی خانه سینما شد.

 

به اعتقاد او؛ اگر تكلیف اصناف سینمایی با شورای پروانه تولید فیلم روشن نشود، اتفاق مهمی در تغییرات ساختاری خانه سینما رخ نخواهد داد.

و اما در فروردین 89 مدیرعامل خانه سینما در نشست خبری اش در پاسخ به خبرنگاران پیرامون عدم حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت گفت: در خصوص پروانه ساخت اگر همان‌ موقع می‌گفتند كه لازم نیست نماینده‌ای از خانه سینما در این جلسات حضور داشته باشد، شاید همه‌چیز بهتر بود و حداقل ما می‌فهمیدیم كه مدیران جدید ترجیح می‌دهند كه همه‌چیز را خود كنترل كنند. اما باید توجه داشته باشیم كه هر شیوه و استراتژی یك دولت نیازمند به راهكارهای قانونی است و برای عملی‌كردن آن لازم است كه مسایل قانونی هم مورد توجه قرار گیرند. در این زمینه هم لازم بود كه حداقل ابتدا اساسنامه را تصحیح كنند، چراكه به هرحال آن آیین‌نامه به تصویب هیأت وزیرانی رسیده بود كه همه آن‌ها برگزیدگان رییس‌جمهوری بودند كه او هم با رأی مردم انتخاب شده بود.

عسگرپور گفت: حال هم دوستان می‌توانند این اساسنامه را تغییر دهند، اما این شیوه پسندیده‌ و بزرگ‌منشانه‌ای نیست و قطعا در تاریخ هم باقی خواهد ماند.

واین سخنان منجر به پاسخ روز گذشته روابط عمومی معاونت سینمایی شد.

این روابط عمومی با اشاره به استعفا برزیده و شركت‌نداشتن منوچهر شاهسواری دیگر نماینده خانه سینما در جلسات گفت: «از آنجا که عدم حضور این دو فرد به تعطیلی شورا منجر می‌شد طبق آئین نامه شورای پروانه ساخت مصوب هیئت وزیران به تاریخ 20 خرداد ماه 77 ماده(2) تبصره ذیل ماده که تصریح دارد ( در غیاب نمایندگان خانه سینما دو نفر به انتخاب معاون سینمایی جایگزین می‌شود). 2 عضو جدید دقیقاً با عنوان تهیه‌کننده و کارگردان جایگزین 2 نماینده خانه سینما که تهیه‌کننده و کارگردان بودند شدند تا با عنایت به کثرت درخواست‌ها وقفه‌ای در فیلمسازی پدید نیاید، بدیهی است در دوره آتی تشکیل شورای پروانه ساخت از نمایندگان خانه سینما مجدداً دعوت به عمل خواهد آمد.»

و امروز نیز خانه سینما جوابیه‌ی را در سه بند منتشر كرد كه اعلام شده: بارها خانه سینما پیگیر تشكیل جلسه پیرامون شورای پروانه ساخت شده است و در یكی از بندهای این نامه اشاره داشته است كه هیات مدیره خانه سینما طی دیداری در دفتر معاونت سینمایی(هفته نخست دی ماه سال گذشته) از جناب شمقدری تقاضا کرد تا برای شفاف سازی مناسبات جامعه اصناف سینمایی و حاکمیت و بمنظور رعایت سهم اندک جامعه سینمایی در تصمیم گیری‌ها از نمایندگان جامعه اصناف برای حضور در شورای پروانه ساخت دعوت کند. ایشان نیز قول دادند برای پیشگیری از شائبه بی‌احترامی به اعضای جدید، تا دو ماه دیگر این دعوت انجام می‌شود. پس از آن مدیر عامل خانه سینما در اواسط بهمن ماه طی نامه‌ای به وی این قول را یادآور شد. که سوگمندانه این قول نیز جامه تحقق نپوشیده است.»

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

 

خانه سینما برای تأمین بودجه اش از تهیه کنندگان وام می گیرد

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.