پرده سینما

نامه مجمع فیلمسازان سینمای ایران به شمقدری و عسگرپور

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

تا انتخابات هیات مدیره این خانه زمانی بسیار اندكی باقی است. آیا بهتر نبود می‌گذاشتید تا این روند سیر طبیعی خود را طی كند و هیجان‌های ایجاد شده فضا را مشوش نسازد و موجبات بهره برداری قدرت خواهان را فراهم نكند؟

 

جواد شمقدریبه گزارش فارس، مجمع فیلمسازان سینمای ایران در نامه سرگشاده به جواد شمقدری معاون امور سینمایی و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، نوشت:

دعوای شما بر سر چیست؟ قصد فتح كدام قلعه را دارید و یا می خواهید كدام قلعه فتح شده را حفظ كنید؟ اگر مسئله شما پاسداری از سینمای ایران است، باید بگوییم حال سینما خوب نیست و نیاز به از خود گذشتگی دارد. اگر دغدغه تان سینمایی است كه در سی ساله گذشته باعث سربلندی و فخر فرهنگ كشورمان بوده، باید بگوییم این سینما اینك در احتضار است و بعید است با این گونه دعواها دوباره به زندگی برگردد. والبته باید بگوییم این احتضار و این حال زار اتفاقا در دوران شما وخیم‌تر شده است. این در حالی است كه شما بیش از همه می دانید كه سینما می توانست در شرایط سختی كه مردم در محاصره مشكلات داخلی و خارجی قرار گرفته اند، امنیت خاطر بسازد و تفاهم ملی ایجاد كند. سینما قدرت آن را داشت تا بر نقاط كور اجتماعی پرتو بیافكند و برای حل معضلات پیچیده، مردم را همدل و همراه كند.

آقای شمقدری و جناب عسگرپور، آیا تصدیق می‌كنید كه ردای سیاست به تن سینما تنگ است؟! و اگر قبول دارید، چرا اصرار دارید این جامه تنگ را به تن سینما كنید؟ تن رنجور و حساس سینما با پوشیدن این لباس بی‌قواره به تنگی نفس می افتد. اما شما با دعواهای‌تان چنین كردید و با عملكردتان پای دسته‌ها و گروه‌های سیاسی‌ای را به سینما باز كرده‌اید كه درك كاملی از مدیوم سینما ندارند و بعضا گمان می‌كنند وارد اتاق جنگ شده‌اند. حال آن كه صبغه سینما با جنگ و جدال‌های مرسوم در عرصه سیاست فرق دارد. اگر متاع سیاست قدرت است، باید بدانید كه متاع سینما فرهنگ است و این دو یعنی قدرت و فرهنگ تناسبی با هم ندارند. اگر با دعواهای‌تان پای شیفتگان قدرت را به عرصه فرهنگ باز كرده باشید، كه كرده‌اید، شک نكنید كه سینما تاب و تحمل قدرت خواهان را ندارد و به زودی این جسم نیمه جان خواهد مرد.

محمدمهدی عسگرپورآقای عسگرپور و جناب شمقدری، هیچ كدام از سینماگران تسلط بی‌چون و چرای دولت را بر سینما نمی پسندند و همه معتقند كه تولیت خانه سینما می بایست همچنان به عهده اهل آن باشد. اما این دعوای شما پایه های این خانه را لرزانده است. به قول معروف "یكی بر سر شاخ بن می برید ". شما در حالی این دعوا را به اوج رسانده‌اید كه می‌دانید تا انتخابات هیات مدیره این خانه زمانی بسیار اندكی باقی است. آیا بهتر نبود می‌گذاشتید تا این روند سیر طبیعی خود را طی كند و هیجان‌های ایجاد شده فضا را مشوش نسازد و موجبات بهره برداری قدرت خواهان را فراهم نكند؟

آقای شمقدری و جناب عسگرپور، در حالی بر طبل جنگ می‌كوبید كه سالن‌های سینما خالی از تماشاگر شده، عرصه های جدیدی چون بازار ویدیو از دست رفته است، ماهواره ها با مهواره های كذایی شان اوقات تماشاگران را پر كرده اند، و امنیت سرمایه گذاری در سینما مخدوش شده و از همه بدتر عده ای فرصت طلب كه خوب می‌دانند چگونه از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، بر طبل ورود بی چون و چرای فیلم خارجی و تصرف سالن‌ها به دست محصولات بیگانه می‌كوبند تا تیر خلاص را بر سینمای ملی خالی كنند و بر سر این جنازه بی‌جان، جشن بگیرند. "خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است "!

شورای مركزی مجمع فیلمسازان سینمای ایران در این نامه نوشته است: آقایان محترم، آیا وقت تعامل و تفاهم نیست؟ آیا وقت آن نشده كه گرد سیاست را از تن سینما بتكانیم؟ آیا وقت آن نیست كه فضا را آرام كنیم و فقط به فكر سینما باشیم؟ آیا وقت فیلم ساختن نیست؟ آیا وقت آن نشده كه متاع قدرت را به قدرت خواهان بسپاریم و شوق فیلم دیدن را در مردم زنده كنیم؟

بر این باوریم كه تمام همكاران و همراهان سینمایی كه در این روزها با دادن امضا قصد یاری سینما را داشته‌اند، واقعا قصدشان دستگیری از سینمای ملی بود و بس! اما ای دوستان و همكاران! اگر خواهان سینمایی جهانشمول هستیم، اگر خواستار سینمایی پویا و زنده هستیم، پس خواهان پاك شدن شائبه های سیاسی از پیكره سینما باشیم.

 

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!

گردهمایی امروز اصناف سینمای ایران لغو شد

عسگرپور: بیانیه انجمن تهیه کنندگان بی پایه و اساس است

هوای ابری بر فراز خانه سینما؛ ابوالقاسم طالبی: مشکل شما با اعدام من حل نخواهد شد

افق های روشن در رابطه شمقدری و عسگرپور

واکنش سینماگران به اقدام جدید جواد شمقدری

بن بست در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

جنگ سرد بین خانه سینما و وزارت ارشاد وارد مرحله جدیدی شد

شمقدری: مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیرعامل را اتاق جنگ قرار داده است

حمایت جمعی از سینماگران از محمدمهدی عسگرپور

سایت خانه سینما حک شده است

نامه مجمع فیلمسازان سینمای ایران به شمقدری و عسگرپور

 وزیر ارشاد: منتظر انتخابات خانه سینما در آذر ماه هستیم


 تاريخ ارسال: 1389/7/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.