پرده سینما

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را «کیش» کرد!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امین تارخ: اعضای جامعه اصناف سینمایی به منظور رساندن صدای خود به مسؤلان و مردم برای تأمین منابع صندوق بیمه بیکاری و اجرای طرح امنیت شغلی  و کسری بودجه خانه سینما روز 18 مرداد ماه در یک گردهمایی کاملا صنفی شرکت خواهند کرد.

 

 

عسگرپور، سجادپور و شمقدری در جشنواره فجر سال 1388. طرفین متخاصم سر یک میز! عکس از خبر آنلاینجنگ سردی که ماههاست بین معاونت امور سینمایی و خانه سینما شکل گرفته، به مراحل حساس خود رسیده است. از پاییز سال گذشته دامنه اختلافات بین محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما) و جواد شمقدری (معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) بالا گرفت. نقطه عزیمت این اختلافات موضع گیری های سیاسی تابستان سال گذشته و کانون اصلی این اختلافات خودداری معاونت سینمایی از پرداخت بودجه سالیانه خانه سینما بود. منابع مختلفی ادعا کرده اند شمقدری در جلسات خصوصی شرط پرداخت این بودجه را کناره گیری عسگرپور از ریاست خانه سینما عنوان کرده است. دیدگاهی که اگرچه خود وی در نشست های رسانه ای ابراز تا این حد صریح آن را رد کرده است، اما از سوی دیگر به آن اذعان داشته است که خواستار تغییر و تحول در مدیریت خانه سینماست.

از فروردین ماه سال جاری، عسگرپور با برگزاری یک نشست رسانه ای جنگ سرد بین طرفین را وارد مرحله جدیدی کرد. از طرف دیگر شمقدری نیز تلاش کرد با تشکیل «شورای عالی سینما» از منابع قدرت جدیدی برای معاونت امور سینمایی بهره بگیرد. در روزهای پرالتهاب بهار سال جاری، معاونت سینمایی در یک عقب نشینی تاکتیکی اعلام کرد بودجه معوقه خانه سینما را پرداخت خواهد کرد. اما گذشت هفته ها و ماهها ثابت کرد شمقدری همچنان سرسختانه بر سر مواضع خود پافشاری می کند.

اکنون پس از سپری شدن چهار ماه از سال جدید، عسگرپور ترجیح داده با قرار گرفتن در پس پرده کمتر دیده شود و نایب رییس و سخنگوی خانه سینما را پشت تریبون ساختمان شماره 23 کوچه سمنان قرار دهد.

به هرحال در جلسه روز گذشته فرهاد توحیدی و امین تارخ با اصحاب رسانه، اعلام شد «اعضای جامعه اصناف سینمایی به منظور رساندن صدای خود به مسؤلان و مردم برای تأمین منابع صندوق بیمه بیکاری و اجرای طرح امنیت شغلی  و البته کسری بودجه خانه سینما روز 18 مرداد ماه در یک گردهمایی کاملا صنفی شرکت خواهند کرد.» اگرچه تارخ تصریح کرده است این گردهم آیی «دعوت عام و مردمی نیست و صرفا یك دعوتی است كه از طرف هیئت مدیره به صورت مكتوب به اعضای صنوف داده شده است و در این برنامه كه احتمالا در موزه سینما و یا خانه سینما2 برگزار خواهد شد، تلاش می‌كنیم با همراهی اعضای صنوف مشكل كمبود بودجه برطرف شود... و هیچ اعتراض و یا اعتصابی در كار نیست و از رسانه‌ها خواهش می‌كنم چنین مسائلی را در انعكاس خبرهای‌شان عنوان نكنند.» اما به نظر می رسد این تجمع صنفی موقعیت شمقدری را در این بازی شطرنج طولانی مدت، در حالت «کیش» قرار خواهد داد. چراکه تجربه تاریخی نشان داده است تجمع اصناف خانه سینما فرآیندی مؤثر در تحقق خواسته های این نهاد صنفی است.

امین تارخ. عکس از مونا هوبه فکر. ایسنامشروح جلسه روز گذشته، بنا به گزارش روابط عمومی خانه سینما به شرح زیر می باشد:

در نشست خبری که با حضورامین تارخ دبیر گردهمایی امنیت شغلی جامعه اصناف سینمایی به همراه فرهاد توحیدی نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما صبح دیروز در سالن اجتماعات خانه سینما برگزار شد. مولفه های امنیت شغلی سینماگران در 7 بند به منظور ارتقای ضریب امنیت شغلی جامعه اصناف سینمایی تدوین شد.

امین تاریخ به عنوان اولین سخنران و دبیر گرده همایی امنیت شغلی جامعه اصناف سینمایی با اشاره به دو مولفه امنیت شغلی و بیمه بیکاری به عنوان موضوع اصلی گردهمایی در ابتدا تعریفی از امنیت شغلی ارائه داد و سپس به راهکارها و مولفه ها و برنامه های عملی رسیدن به این اهداف اشاره کرد.

امین تارخ در تعریف امنیت شغلی اظهار داشت: امنیت شغلی روندی است که به میزان معینی مولفه های کارو اشتغال را تامین می کند و در مقابل برای تعریف نبود امنیت شغلی به آن چه که میزان نامعینی مولفه های کارو اشتغال را تهدید یا تخریب می کند، اطلاق می شود."

وی در تعریفی دیگر"امنیت شغلی را فراهم کردن زمینه های لازم برای آرامش روانی و ثبات برخورداری های مادی و معنوی شاغلان دانست و در ادامه به مؤلفه‌های ضروری که در دفترچه تأمین امنیت شغلی تدوین شده به شرح ذیل پرداخت:

 

1) توانا سازی منابع انسانی برای ایجاد ارزش افزوده در محصول تولیدی یا خدمات ارائه شده

 2) امنیت شغلی با افزایش ظرفیت نمایش

 

 3) امینت شغلی با تدوین و تصویب  حقوق مالکانه و تسهیل مقررات حاکم بر سینما 

 

4) امنیت شغلی با افزایش ظرفیت تولید

 

5) امنیت شغلی با حفظ  و افزایش متقاضیان کالا و خدمات سینمایی

 

6)  امنیت شغلی در قالب مؤلفه رفاه و تأمین اجتماعی

                

7) امنیت شغلی با سازو کار حقوقی صیانت از شاغلان سینمایی در پروژه های سینمایی

 

 

 

امین تارخ و فرهاد توحیدی. عکس از مونا هوبه فکر. ایسناامین تارخ در ادامه عنوان کرد: در طول دو سال عمر هیئت مدیره کنونی خانه سینما پیش نویس لایحه" سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی" به دولت و مجلس ارائه کرده است اما تاکنون پاسخی از هیچ نهادی دریافت نشده است.

تارخ در بخشی دیگر از سخنان خود، با اشاره به عدم پرداخت تعهدات مالی معاونت سینمایی به خانه سینما و کسری بودجه این نهاد صنفی، اعلان کرد: اعضای جامعه اصناف سینمایی به منظور رساندن صدای خود به مسؤلان و مردم برای تأمین منابع صندوق بیمه بیکاری و اجرای طرح امنیت شغلی  و البته کسری بودجه خانه سینما روز 18 مرداد ماه در یک گردهمایی کاملا صنفی شرکت خواهند کرد. وی در همین رابطه توضیح داد: ما یک کسری بودجه داریم که پرداخت حقوق کارمندان خانه سینما و برگزاری جشن خانه سینما را تحت‌الشعاع قرار داده است و طبیعی است که باید فکری به حال خودمان بکنیم و اگر دستی هم دراز می کنیم به سوی خودمان باشد.

وی افزود: طبیعتا با جیب خالی نمی‌شود جشن برگزار کرد و حقوق کارمندان با مشکل پرداخت شده که در وهله اول از سوی هیات مدیره اقای عسگرپور با تهیه‌کنندگان و فیلمسازان مذاکراتی را داشتند که در نهایت برخی از افراد کمک‌هایی را کردند.

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: امسال حتی در چند نوبت با بنیاد سینمایی فارابی مذاکراتی را داشته‌ایم که در نهایت فارابی در قبال دریافت چک، مبلغ 25 میلیون تومان را به ما قرض داد که طبیعتا باید این مبلغ را برگردانیم.

دبیر گردهمایی تامین امنیت شغلی و حداقل رفاه اجتماعی صنفی تصریح کرد: بنابراین در تاریخ 18 مرداد یک همایش داریم که دعوت عام و مردمی نیست و صرفا یک دعوتی است که از طرف هیئت مدیره به اعضای صنوف است و در این برنامه که احتمالا در موزه سینما و یا خانه سینما(ساختمان وصال) برگزار خواهد شد.

دراین نشست نایب رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت:همین که دوستان ما در معاونت سینمایی مصاحبه می‌کنند و می‌گویند «شورای عالی سینما» تشکیل می‌شود و جهش‌های بزرگی در راه است خوشحال کننده است اما خواهش ما این است که تا زمان فرا رسیدن جهش های بزرگ همین روال جاری را توجه کنند. البته شاید دوستان نیز مشکلاتی دارند اما ما نمی‌توانیم به امید دیگران صبر کنیم.

توحیدی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مشکل اصلی سینمای ایران گفت: مسئله ما با دولت این است که دولت نگاه استراتژیک به سینما ندارد البته نه تنها دولت بلکه نظام ما این نگاه را به سینما ندارد و در مقایسه با تلویزیون متوجه می‌شویم که نگاه نظام به تلویزیون استراتژیک است چرا که شاهد رشد کانال‌ها، افزایش و تکمیل دستگاه‌های فنی تلویزیون و ارتقاء بودجه تلویزیون هستیم که نه تنها این بودجه قطع نمی‌شود، بلکه رشد هم می‌کند.

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما تأکید کرد: بنابراین آنجا یک برنامه مدون و استراتِژیک دنبال می‌شود که این برنامه در سینما ابدا دیده نمی‌شود و اگر این نگاه را امروز می‌دیدیم در بین کشورهای منطقه نباید پایین‌ترین میزان نفر سینما و تعداد سالن و صندلی را داشته باشیم که آمار عبرت‌انگیزی در این زمینه به تازگی منتشر شده است.

توحیدی در ادامه تصریح کرد: آقای تارخ چندین نوبت در صحبت‌هایش اشاره داشت به تکلیف دولت در اجرای برنامه چهارم توسعه که یکی از این تکالیف در خصوص بیمه بیکاری است که هنوز اجرا نشده است.

عضو هیئت مدیره خانه سینما در ادامه اظهار داشت: در مورد دفترچه امنیت شغلی باید بگویم که در واقع سابقه این دفترچه بر می‌گردد به دیدار کارگردانان با ریاست محترم جمهوری در سال 87 که آقای احمدی‌نژاد در این دیدار از رئیس خانه سینما خواست برنامه‌ای را برای توسعه سینمای کشور ارائه دهند که در واقع توپ به زمین خانه سینما افتاد و گناه خانه سینما نیز جدی گرفتن این درخواست است.

وی افزود: در واقع موضوع آن نشست و درخواست رئیس جمهور تبدیل به پیش‌نویس لایحه نظام جامعه سینمایی شد که تصویب این لایحه و اجرایی کردن آن به دو قوه مجریه و مقننه باز می‌گردد و ما در این زمینه نقشی نداریم بنابراین این برنامه به درخواست رئیس جمهور نوشته شده است و زمینه آن بحث تأمین امنیت شغلی است که از سال 87 تاکنون بدون پاسخ باقی مانده است و اگر پاسخگویی مناسبی می‌شد بنا نداشتیم تا این موضوع را عمومی کنیم.

توحیدی همچنین با اشاره به این که پس از تدوین پیش‌نویس لایحه نظام جامع سینمایی خانه سینما این طرح را به دولت و کمیسیون فرهنگی ارایه داده است و در نهایت تقاضای دیدار با حدادعادل به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مطرح شد،وی ادامه داد: ما در آن زمان خواستار دیدار با آقای حدادعادل بودیم که البته بعد از حوادث انتخابات این موضوع محقق شد اما در هر حال ایشان گفتند که این لایحه اگر به کمیسیون فرهنگی هم ارائه شود خیلی نتیجه بخش نخواهد بود و به همین دلیل ما به فرجام کار امید نداشتیم .

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما تصریح کرد: اما به هر حال ما فکر می‌کنیم راه‌های مناسب توسعه سینمای ایران از این مسیر(اصلاح قواعد و مقررات و شفاف سازی آنها) می‌گذرد و یادمان نرود که دولت‌ها در جمهوری اسلامی مکلف هستند که از تصدی‌گری دست بردارند و در اصل 44 نیز به خصوصی‌سازی اشاره شده است بنابراین در همه کشورهای صاحب سینما این رونق‌بخشی به سینما جز با تقویت بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

توحیدی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی که چرا خانه سینما در برگزاری جشن خود همانند سایر جشن‌های خصوصی سینمایی از اسپانسرهای مالی کمک نمی‌گیرد گفت: دوستانی که در بخش خصوصی اقدام به برگزاری جشن های سینمایی می‌کنند الویت های دیگری دارند و در همین جشن ها اتفاقاتی می افتد که آنها را کاملا به سمت و سوی تبلیغ اسپانسر هدایت می‌کند امری که تاکنون ما بنا نداشته‌ایم در جشن سینماٰآنگونه عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما به نظر می‌رسد یک خلاء اساسی در تشکیلات خانه سینما وجود دارد و آن یک واحد بازرگانی و پشتیبانی مالی است که فارغ از رفت و آمدهای هیات مدیره  خانه سینما بتواند منابع پایدار مالی را جذب کند.

گفتنی است امین تارخ در پاسخ به پرسش خبر نگاری گفت: این گردهمایی کاملا صنفی است و اعتصابی در کار نیست و از رسانه‌ها خواهش می‌کنم چنین مسائلی را در انعکاس خبرهای‌شان عنوان نکنند.

وی افزود: برای بودجه خانه سینما حدود 310 میلیون تومان از سال گذشته از معاونت سینمایی طلب داریم. امسال نیز طبق بودجه اعلام شده حدود 900میلیون تومان باید پرداخت شود که فقط 100 میلیون آن واریز شده است. در همین راستا با توجه به شرایط موجود، خانه سینما از تمامی اعضای صنوف و نیکوکاران دعوت کرده تا بر اساس توان خود کمک کنند

گفتنی است امین تارخ درپایان نشست گفت در گردهمایی مان   از وزیران رفاه،کار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری وبرخی سازمان ها و بانک ها و سازمان هایی که طی این سال ها با ما مراوده داشته اند نیزبرای حضور در این مراسم دعوت می شود.

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!


 تاريخ ارسال: 1389/5/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.